Jak se při hře držet vytvořeného charakteru, ver. 2

Druhá, aktualizovaná verze článku, který se spolupodílel na mé vcelku úspěšné pragoconové přednášce, a jehož tematika mě po přednášce zaujala natolik, že jí na FF věnuji přednášku vlastní. Článek je přínosný hlavně nováčkům, ale i pokročilým může sloužit jako inspirace či námět k diskusi.
Napsal sirien
Obsah článku:
Zná to skoro každý dlouhodobější hráč či GM - někdo si vytvoří krásnou postavu, a pak ji nedokáže zahrát. A každému, kdo hraje delší dobu, se stalo, že si na třetí session najednou uvědomil: Sakra, takhle ta postava ale vůbec vypadat neměla!!
Každý hráč si nakonec vytvoří myšlenkové postupy, které jej ve hře podporují, aby se držel charakteru, který si už jednou vytvořil, nicméně začátečníci s tím mohou mít dost problém. Co by jim (vám) tedy mohlo pomoci? Rozhodně nechci říct, že by níže uvedené bylo nějakým ultimátním řešením, nebo že by pomohlo každému, protože každý má svůj vlastní, osobitý, styl hry. Ale třeba si tam najdete to, co právě vám, nebo vašim hráčům, pomůže.
Vše začíná již při tvorbě charakteru (o čemž zde na d20 pojednává jiný můj článek, jehož téma s tímto článkem blízce souvisí). Vraťme se tedy na samý počátek postavy, k její tvorbě. Do ní se míchá spousta nápadů, které vám víří hlavou, a z nichž si vybíráte, které nechat a které ne. Už teď se dobře rozmýšlejte, zda nápady, které se rozhodnete uplatnit, budete schopni zahrát. Existují vlastnosti, které všichni zahrát nedokáží, za což se ROZHODNĚ NEMUSÍ stydět!!! Někdo prostě nemá žaludek na to hrát sadistického parchanta, který s klidem mávne rukou a dá tím příkaz k zabití desítek nevinných dětí.
Pokud máte pochybnosti o své schopnosti něco odehrát, raději se tomu vyhněte. Jistě bude zajímavé si to zkusit, ale raději na nějakém one-shotu, je zbytečné riskovat takto svou zábavu z dlouhodobé postavy. Tzv. one-shoty jsou jednorázová hraní, na kterých se můžete dohodnout buď ve skupině, nebo s lidmi ze zcela jiné skupiny, nebo se na nějakou hru přidat ke skupinám nebo na akcích, které (na kterých se) takováto hraní pořádají (viz d20 akce, nebo třeba klub fanoušků a příznivců fantastiky Maelström, noční hraní na conech atd...).
Jste-li GM, pak máte velkou výhodu, pokud své hráče znáte. Neostýchejte se jich při tvorbě zeptat: "Hele, myslíš, že tohle zvládneš zahrát? Mě to připadá na zahrání dost drsný..." K tomu bych vám dal několik rad: Za prvé, nic přímo nezakazujte. Mají-li hráči dojem, že to zvládnou, ať to zkusí, pokud to nezvládnou, svět kvůli tomu neskončí. Za druhé - nenaznačujte, že na to hráč konkrétně nemá, ale naznačte, že to je obecně dost těžké téma k zahrání, přimějte ho k sebereflexivnímu zamyšlení, zda na to opravdu má. Je to účelné a přitom neagresivní, nekonfliktní a nikoho to neurazí.
< úvod, před hrou >
Imago a aspekty
Napsal sirien 05.09.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 18 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.15791797637939 secREMOTE_IP: 18.207.255.67