Důvěra ve Vypravěče

Obsah článku:
Důvěra ale, jak známo, rozhodně není něco, co by někdo běžně dostával zadarmo. Nemůžete čekat, že přijdete jako Vypravěč na hru s novou skupinou a okamžitě vám budou všichni věřit - ano, je to možné, pokud máte zkušené a kvalitní hráče. Takové štěstí ale zdaleka všichni nemají.
Důvěru je tedy nutné si získat. Co je nutné si uvědomit - důvěra není nic plošného, je individuální - je potřeba si ji vytvořit u každého hráče zvlášť. Rovnou se připravte na to, že někteří vaši hráči budou k vaší snaze reaktivnější, zatímco jeden nebo dva nikoliv a bude potřeba se na ně zaměřit zvlášť.
Jak na to? Rozhodně postupně - nemůžete čekat zázraky. Postupujte po jednotlivých session a tento rozsah zpočátku nepřesahujte. Zaměřte se vždy na několik hráčů ze skupiny, aby vaše snaha byla výraznější, aby si jí více všimli. V průběhu hry jim dejte kapky - tak velké, jak si troufnete, ale moc neriskujte - a na konci jim to vykompenzujte, dejte jim možnost všechny ty křivdy těm NPCčkám co jim je způsobily hezky vrátit i s úrokama, nejlépe v nějaké dramatické scéně kdy dostanou prostor ukázat jak sou cool. V další session to zopakujte s jinými hráči.
Nemusí jít nutně o křivdy ze strany NPC. Může jít třeba o organizaci která je posílá k čertu, ale pak jim postava dostane možnost ukázat jak moc ji potřebují. Může jít o nějaký neosobní aspekt - například kletbu - která bude postavě škodit a škodit, aby se na konci ukázalo že ji postava může naprosto suprovým způsobem využít ve svůj prospěch.
Později můžete začít intervaly protahovat na více než jednu session - ukončit session tím že postavy dostanou hrozně potlamě, a pak na to navázat při další session a na jejím konci a dát jim zpátky možnost to všechno získat zpět.
Rozhodně nespoléhejte jen na herní dění a používejte i jiné prostředky - například rozhovor po hře - vraťte se k dramatickým chvílím a upozorněte na to že byly tak dramatické právě protože stály na zvratu negativní situace v pozitivní, abyste hráčům ukázali svůj záměr. Nestyďte se udělat sraz v hospodě a popovídat si s hráči o hře - o tom co tam chtějí a o tom jak si věci představují - a zdůrazněte tam že vám jde o spolupráci s nimi, jako hráči, i když postavám v tomto zájmu občas křivdíte. Když si s nimi o svých úmyslech promluvíte, tak dost možná dokážete za dvě hodiny víc, než byste dokázali na pěti session.
Nikdy ale nezapomeňte, že důvěra je prostředek, nikoliv cíl. Neměli byste manipulovat se hrou jen kvůli tomu abyste dosáhli nějaké hráčské drezury.
Stejně tak je nutné si uvědomit že příliš dlouhá frustrace a deptání přestane bavit i hráče kteří vám důvěřují - i frustrace je pouze prostředek hry k navození dramatických momentů (vynecháme-li lehce ujeté žánry jako je viscerální horor který staví právě na neustálém deptání) a jak známo, všeho moc škodí.
Pokud si ve svých hrách vytvoříte důvěru mezi hráči a vypravěčem, nemůžete nic ztratit. Naopak její absence často vede k nedorozuměním a sporům, což je něco co vždy tvoří problémy - a o ty nikdo rozumný nestojí.
Důvěra by měla být také oboustranná a měla by existovat i mezi hráči samotnými - což opět vyžaduje hráče zkušené, kteří se vzájemně znají. To by ale už bylo téma na jiný článek...
< Získání důvěry >
Význam důvěry
Napsal sirien 12.03.2008
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 6 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13292098045349 secREMOTE_IP: 54.166.96.191