Informace - Volba - Dopad

Překlad blogu Chrise McDowalla na téma osnovy vedení hry a tří neutále se opakujících taktů, které by měl každý GM dodržovat. Krátký text o vedení hry a o předávání informací hráčům.
Článek vložil sirien | Chris McDowall

IVD doktrína: Informace, Volba, Dopad

Originál, 17. září 2018

Orig. název: ICI: Information, Choice, Impact


Doktrína je možná trochu silné slovo.


I tak se ale při přípravě nebo vedení hry snažím na tato tři slova vždy pamatovat. Jsou třítaktovým tempem hry, i když je neřešíte. Odfláknout kterékoliv z nich skončí horší hrou. Zvládni je všechny perfektně a všechno do sebe zapadne.


Ta tři slova jsou vším, co je na stolních RPG skvělé. Jsou nosnou konstrukcí hry, ve které najdeš všechno, co RPG odlišuje od videoher, deskovek nebo románů.

Všechno se to točí kolem Hráčské kontroly, ale přijde mi užitečné rozdělovat věci na trojice.


Informace

Otázky jsou v RPGčkách samotným hraním.


Tohle je nejspíš ta pravda, za kterou chci zemřít. Už jsem o tom psal dřív ve spojitosti s pastmi, ale platí to i pro zbytek hraní. *Odkašlává si*


Hráči se nemohou pořádně rozhodnout, pokud nemají dostatek informací!


Hody na Vnímání a Znalosti jsou těmi nejhoršími prohřešky z nepochopení důležitosti Informací. Když je při hře vidím, tak jen přemýšlím o co by hra přišla, kdyby hráči informace prostě dostali?


Chci aby si hráči představili situaci, ve které jejich postavy jsou, a vymysleli chytré řešení. Ptát se na další informace by mělo být odměněno! Když položí chytré otázky, dám jim skvělé odpovědi.


Ať už plánuješ cokoliv, pořádně se zamysli nad tím, jak to svým hráčům předložíš a jak jim dodáš dostatek informací, aby mohli učinit skutečné volby.


Volby

Volby by nikdy neměly být jednoduché.


Na okamžité vložení do hry je tahle část nejtěžší. Aby mohla existovat skutečná volba, tak musí existovat více možných akcí, mezi nimiž se hráči mohou rozhodnout, a toto rozhodnutí by nemělo být snadné.


Tohle je skutečný tmel mezi Informací a Dopadem. Zvládni Informaci a Dopad správně a Volba z nich často vzejde sama. Stále se ale musíš ujistit, že tvůj svět pro problém nabízí více možných řešení.


Podívej se na svojí přípravu a zkus najít místa, ve kterých hráči budou muset udělat nějaké volby. Na téhle křižovatce doleva nebo doprava? Jak se dostaneme přes tohodle rozbitého strážného robota? Jak můžeme důvěřovat těmhle nedůvěryhodným žoldákům? Pokud by cokoliv z toho mělo zjevné řešení, pak musíš udělat sitauci zajímavější!


Jeden vždy-nepřátelský ork střežící truhlu není místo rozhodnutí. Zabiješ orka a vezmeš si poklad. Dej orkovi smrtící paprsek, udělej z něho sympaťáka co se jen snaží udržet si práci nebo mu dej alarm, který může spustit a přivolat na někoho celou armádu. Tím vytvoříš Volbu.


Dopad

Na všem, co uděláš, záleží.


Dřív jsem to nazýval Následky, ale znělo to moc negativně. Potom, co jsem si přečetl Arnoldův post na dané téma, mi Dopad přijde ideální.


V podstatě, když tví hráči učiní volbu, tak by se věci měly vyvinout tak, aby se pak ohlédli a řekli si "huh, to jsme udělali my!".


Možná toho budou litovat, možná na sebe budou hrdí, možná je jen bude zajímat, jak se věci mohly vyvinout odlišně.


Moje neřest je nechat hráče, aby se cítili provinile za zabití nějakého nevinného monstra nebo za vyjebání s vedlejší postavou, takže když na to dojde, tak to vždycky pořádně podtrhnu. Nikdy na to nezapomenou, protože to vždycky teatrálně přeženu, a vždycky vědí, že to způsobili. Viděl jsem hráče prožívat zabití vedlejší postavy víc, než smrt vlastní postavy.


Tohle je odměna za všechno, co předcházelo, a když na ní nedojde, tak hra začne půosibt ploše.


Článek vložil sirien | Chris McDowall 17.01.2022
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 65 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.34337401390076 secREMOTE_IP: 3.238.118.80