Povolání: Tulák

Tichý stín, kterého si jeho oběť nevšimne, dokud není pozdě. Podpis na dně obchodníkovy (prázdné) pokladny. Diplomat s vytříbenou mluvou. Tulák může být kýmkoliv z nich. Nebo cokoliv mezi tím. A ještě víc. Pár rad do začátku od Skipa Williamse
Napsal Kodlicek
Skip Williams, autor tohoto článku, pracuje na mnoha RPG projektech a řadu let působil jako Sage v časopise Dragon Magazine. Významně se podílel na D&D 3 Edice a je hlavním autorem příručky Monster Manual. Níže uvedený text se zabývá povoláním tuláka z pohledu herních pravidel a jeho úlohy ve skupině.
Tulák je snad nejvšestrannějším povoláním ve hře. Jeho široká škála dovedností nabízí možnost jednoduchého uzpůsobení postavy podle přání hráče a jeho schopnost zákeřného útoku jej činí smrtícím v souboji. Jak ale dostat co nejvíce z hraní tuláka a zároveň minimalizovat rizika, která mu hrozí?
Výhody a nevýhody tuláků
Tulák má mezi zkušenými hráči více přezdívek, než kterékoliv jiné povolání postavy. Říká se mu zámečník, skvělý hledač pokladů, plížil, prostě „zloděj“, nebo jakkoliv jinak z celého zástupu barvitých titulů. V závislosti na tom, jak si vytvoříš svého tuláka, může kterákoliv z těchto přezdívek sedět na tebe.
Výhody tuláka
Tulák nabízí řadu užitečných herních schopností, které poskytují mnoho prostoru pro uzpůsobení postavy dle přání hráče. Můžeš si vytvořit podvodníka s jemnou mluvou, lupiče s mrštností kočky, vykradače hrobek a nebo téměř cokoliv mezi tím. Níže je popsáno několik výhod, kterých se ti dostane, pokud si zvolíš tuláka.
- Vysoká iniciativa: Tulák by měl mít vysokou obratnost, hlavně kvůli tomu, že ta tvoří velkou část jeho obrany a ovlivňuje mnoho jeho nejlepších dovedností. Ale díky vysoké obratnosti má také vysoký bonus k iniciativě. Díky tomu může tulák často zaskočit své protivníky, ale jen zřídka je nachytán v nedbalkách.
- Mnoho dovednostních bodů: S ohromným množstvím osmi dovednostních bodů za úroveň má dokonce i tulák s nízkou inteligencí mnoho dovednostních bodů k utracení.
- Široký výběr dovedností: Tulák má dlouhý seznam dovedností povolání, což mu dovoluje vynikat na poli interakce, utajení, pohybu, vnímání aj.
- Dobré reflexy: Tulák má nejrychlejší růst reflexů ve hře (tabulka 3-1 v PPH). Tato přirozená pohotovost mu pomáhá vyhnout se většině efektů, které zraňují či poutají postavy, jako např. plošným kouzlům, zapletení a mnoha pastem.
- Mnoho rysů povolání: Tulák získává mnoho užitečných a smrtících schopností svého povolání. Mezi neblaze proslulé patří zákeřný útok, který mu umožňuje zasáhnout protivníka tam, kde ho to bude opravdu bolet.
Nevýhody tuláka
Jako u každého povolání v DnD, tulákovi výhody nejsou zadarmo. Následuje popis několika nevýhod, na které bys měl myslet, pokud budeš zvažovat hraní tuláka.
- Slabá výdrž a vůle: Tulák má nejnižší růst výdrže a vůle ve hře (tabulka 3-1 v PPH). To znamená, že není dobrý v odolávání efektům, které útočí na jeho tělo a mysl.
- Málo zásahových bodů: Tulákův hod šestistěnnou kostkou na přírůstek zásahových bodů mu poskytuje jen jejich průměrný počet. A jelikož svůj zákeřný útok využije pouze tehdy, když se aspoň občas dostane do souboje, tak smrt nikdy není daleko.
- Nízká třída zbroje: Fakt, že tulák ovládá jen lehké zbroje a žádný štít, mu v konečném součtu poskytuje pouze průměrnou třídu zbroje. V kombinaci s nevalným počtem zásahových bodů mu to dovoluje si trochu zabojovat, ale nečiní jej dostatečně silným pro pravidelné bojování. Tulák má sice pár dalších možností, jak si zvýšit svou třídu zbroje, ale všechno něco stojí =).
Hraní tuláka
Dobří tuláci obvykle používají následující techniky. Pokud jsi tulák, tak se je pokus začlenit do své strategie.
Buď poblíž akce
V závislosti na tvém výběru dovedností může tvá role v družině spočívat v odhalování nebezpečí hrozícího vepředu, v otvírání zámků, ve vyjednávání jménem družiny, či v plnění různých kombinací těchto rolí. A i když nemáš stanovenou nějakou úlohu v rámci družiny, tvůj zákeřný útok závisí na tvé schopnosti udeřit, kdykoliv vyvstane příležitost. Nemůžeš řádně plnit žádnou z těchto funkcí, pokud se flákáš za družinou.
Zvaž rizika
I když se obvykle vyplatí být statečný, vyhýbej se zbytečnému riskování, kterým bys mohl ohrozit celou družinu. I pokud jsi odborník v otvírání zamčených zámků nebo plížení se před družinou, tak to nedělej, pokud nemáš jasnou představu o tom, co tím získáš. Pokud zisk z tebou zamýšlené akce nevyváží rizika při ní hrozící, vymysli něco jiného.
Měj otevřená zadní vrátka
Nemůžeš nikdy vědět, jaké trikům můžeš v dané situaci čelit, tak se vždy snaž mít záložní plán. Podobně se vyhni akcím, které by omezovali tvé možnosti v budoucnosti. A nakonec pamatuj, že útěk je často lepší volbou. Když se něco zvrtne, tak měj plán, jak vypadnout odkudkoliv, kam jsi se zrovna dostal.
Drž se poblíž pomoci
Zkus se vyvarovat situacím, ve kterých musíš čelit nebezpečím sám. I když jsi průzkumník ve své družině, tak se nevzdaluj natolik, aby tě přátelé nemohli zachránit během kola či dvou. V souboji zvažuj, kdo je tvůj nejlepší spojenec.
- Hlavní válečník družiny: Bojové schopnosti této postavy pro tebe často znamenají úspěch či selhání. Ve spolupráci s ním můžeš obstoupit svého protivníka a dostat do hry svůj zákeřný útok. Podobně, tato postava je tvou nejlepší nadějí, pokud zjistíš, že jsi se moc zapletl do souboje, než aby jsi se z něj sám dostal. Na druhou stranu, tvoje dovednosti vnímání (naslouchání, všímání) jsou zřejmě lepší než válečníkovy a včasné varování může zabránit katastrofě, která by se tvému nejdůležitějšímu spojenci mohla přihodit.
- Mystik v družině: Tato postava je slabší a zranitelnější než ty, když dojde na fyzický souboj. Tak buď připraven jít jí na pomoc, když nastanou problémy. Pokud mystik čelí nečekané hrozbě, můžeš být tím jediným, kdo se může uvolnit a vyřešit situaci.
- Kněz v družině: Spřátel se s ním a zůstaň přítelem kněze, druida či paladina své družiny. Jeho léčivá kouzla mohou odvrátit smrt, obzvláště když jsi otráven nebo se staneš obětí oslabujícího útoku. Můžeš zjistit, že kněz trochu brzdí tvůj styl – obzvláště, pokud je velice přímý, zatímco ty máš zlodějský rys povahy – ale pokus se zůstat s ním zadobře.
Klíčové vybavení
Správné vybavení ti může pomoci v tvé zlodějské kariéře. Nezbytnosti zahrnují následující.
- Zbroj a štít: S největší pravděpodobností budeš chtít zůstat u lehké zbroje, aby jsi se vyhnul omezení svých nejlepších zlodějských dovedností, ale i lehká zbroj je lepší než žádná. Kožená či okovaná kožená zbroj poskytují slušnou ochranu, aniž by zasahovali do tvých schopností utajení. Jako tulák to neumíš se štíty, pokud nespálíš jednu odbornost, aby jsi se to naučil. Ale pěstní štít mistrovské kvality ti nebude způsobovat moc potíží, i když to s ním nebudeš umět. Kroužková košile obecně poskytuje nejlepší ochranu, ale je drahá a omezuje mnoho tvých dovedností.
- Hlavní zbraň: Vyber si lehkou a vhodnou zbraň z těch, které umíš ovládat. Krátký meč a rapír jsou vysoce efektivní a obě tyto volby fungují s odborností bojové finesy, která ti umožňuje použít tvůj bonus za obratnost v boji tváří v tvář. Konec konců, tvůj zákeřný útok je ti k ničemu, pokud nedokážeš zasáhnout svého protivníka.
- Záložní zbraň: Vždy měj jednu – nebo dvě – záložní lehké zbraně při ruce. Lehká sečná zbraň, jako dýka nebo ruční sekyra, ti mohou pomoci dostat se z úzkých (například pokud tě spolkne nějaká obrovská potvora). Také se vyplatí mít další zbraň, pokud ztratíš svou hlavní zbraň, nebo pokud se ta ukáže být neefektivní. Ujisti se, že tvá záložní zbraň způsobuje jiný druh poškození, než tvá základní zbraň. Například pokud normálně používáš rapír (bodná zbraň), zvaž např. palcát (drtivé zranění) jako záložní. Obušek může být šikovný pro vyřazení protivníka, kterého by družina později potřebovala vyslechnout.
- Střelná zbraň: Můžeš silně zvětšit svou šanci na přežití, pokud se budeš od protivníka držet dále. Pokud dodržíš vzdálenost mezi ním a sebou pod 30 stop, můžeš si dokonce udržet i částečnou možnost použít zákeřný útok. Těžká kuše uděluje skvělé poškození, ale dlouho se nabíjí. Kompozitní krátký luk nabízí slušný dostřel a dovoluje ti zaútočit vícekrát za kolo. A nezapomeň, že dýku a ruční sekyru lze vrhnout.
Původní článek napsal Skip Williams. Volně přeložil Kodlicek.
Napsal Kodlicek 08.12.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 27 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.14588403701782 secREMOTE_IP: 44.204.34.64