Seriálový roleplaying

Obsah článku:
Předpokádám že každý kdo čte tento článek RPG zná a hraje. Abych mohl proniknout do seriálového RP tak se musím vrátit zpět na začátek a budu předpokládat, že nejste seznámeni s žádnými dalšími roleplayingovými technikami a že vaše hra vypadá jako stereotypizované DnD - jeden vypravěč dávající do hry většinu kreativního vkladu, zatímco hráči, kreativně omezeni jen na své postavy, jsou spíše herně reaktivní. Pokud jste už dál (a doufám že jste ^¤^) tak pro vás určitě nebude problém se textu přizpůsobit.
Účelem SRP je co nejvěrnější simulace seriálu tak, jak jej znáte z televize. Ne jen nějaká inspirace, ale skutečně co nejbližší přiblížení se jak postupu tvorby, tak i všem ostatním seriálovým aspektům, jako je délka, klišé, rozpočet, sledovanost...
Na úvod bude asi nejlepší rovnou popsat strukturu (už rozehrané) hry podle SRP:
  • hráči se sejdou, pokecají co je nového, kdo byl na čem v kině... atp.
  • hra začne tím, že se hráči sesednou a v krátkosti shrnou předchozí díl a jeho "divácké ohlasy". Pak začnou mezi sebou diskutovat o tom, co bude náplní dnešního dílu.
  • Když je připraven scénář pro dnešní díl, tak teprve začíná samotná hra - obvykle nejpeve nějakým tím "previous in Battlestar Galactica", pak následuje znělka, pak samotná hra
  • jeden z hráčů (producent) hlídá čas a tlačí na to, aby se dodržoval harmonogram (takhle to může znít jako opruz, ale má to několik dobrých důvodů které objasním později)
  • mezi hrou se může seknout nějaká ta pauza na reklamu (kafe, jídlo, cígo...)
  • po určitém čase se díl uzavře a hráči si zase jen tak sesednou a projedou postprodukci - pokud zbývá čas tak je možné nějaké scény dohrát, jiné třeba přehrát jinak, jiné je možné vystřihnout, zhodnotí se divácké ohlasy atd.
Jedním z cílů SRP je vytvořit hru tak, aby měla výstup. Něco co můžete po hře sepsat buď do povídky, nebo třeba do skutečného scénáře, a bude to dávat smysl - bude to celistvé, žánrově a stylově ucelené, s minimem slabých momentů.
Jedním ze specifik SRP je rovnoměrné rozdělení kreativního vkladu mezi jednotlivé hráče - za tímto účelem na sebe všichni hráči včetně vypravěče berou úlohu scénáristů, kteří se vzájemně dohadují na náplni každé jedné hry. V tomto směru by měli všichni vystupovat ze stejné pozice a výsledek scénáristické činnosti by měl být dán dohodou hráčů na tom, co jendotlivě navrhli. Samozřejmě se může stát že se hráči na něčem zaseknou a dohoda bude váznout, takže je možné jednoho z hráčů určit hlavním scénáristou, který v takové chvíli bude mít hlavní slovo - toho by měl ale používat jen v případě nutnosti a nejlépe nějak smířlivě, nikoliv prosazením vlastního návrhu. Hlavním scénáristou by měl být někdo, kdo má blízký vztah k hranému žánru a cit pro udržení jednotného stylu. Není nutné, aby byl hlavním scénáristou vypravěč!!!
Samozřejmě není nutné, aby každý díl vznikal rovnoměrným podílem kreativní činnosti - klidně může jeden z hráčů přijít se skoro hotovým návrhem nějakého dílu zaměřeného na některou z postav případně na rozvoj některého tématu které seriál rozvíjí a s ostatními jej pouze dotvořit. Je ale vhodné, aby to nedělal stále jeden a tentýž člověk.
Hráči si mezi sebe zároveň rozdělí i další úlohy členů štábu, které jim přisuzují určité pravomoce i povinnosti. Některé z nich jsou pro SRP velmi těžko postradatelné, jiné je možné ignorovat nebo doplnit podle stylu seriálu, který chcete hrát.
Režisér je v SRP synonymum Vypravěče. Je to režisér, kdo (komandován producentem, viz dále) ukončuje scény, předává slovo a nejčastěji vstupuje do popisů ostatních hráčů aby je nějak doladil, dodal jim trochu tempa atd.
Producent má hlavní úlohu v hlídání času - jedna session SRP by měla odpovídat jednomu dílu seriálu a Producent musí hlídat, aby se za dobu na session vyhrazenou opravdu odehrálo to, co bylo ve scénáři navržno. Zároveň by měl při tvorbě scénáře pro epizodu kontrolovat, jestli je ve scénáři dost materiálu na celý díl (session) a naopak aby ho tam nebylo příliš mnoho. Je to tedy producent, kdo režisérovi teatrálně poklepává na hodinky, když nějaká scéna trvá příliš dlouho, případně hodinu nebo půl hodiny před koncem vyhrazeného času tlačí na hráče, aby šetřili s efekty a popisy (dochází rozpočet, nejsou peníze!!) a snažili se co nejlépe, ale hlavně co nejrychleji doodehrát obsah scénáře.
scénárista je speciální úloha která nesouvisí s tvorbou scénáře, ale s tvorbou výstupu ze hry - scénárista má za úkol přepisovat session do povídky/scénáře nebo minimálně do nějakého bodového shrnutí jednotlivých scén, aby se vědělo, co se kde a kdy odehrálo, při hře by si tedy měl dělat poznámky ze kterých pak tento výstup sepíše.
Hudba je důležitou součástí každého seriálu. Hráč mající na starosti hudbu je ten, který bude sedět u laptopu (PCčka, ovladače na hifi) a pouštět ke hře vhodnou hudbu pro podbarvení scén případně pro vykreslení prostředí (rockový koncert, diskotéka atp.) Hráč starající se o hudbu má práci i mezi jednotlivými session - je potřeba si potřebnou hudbu obstarat, setřídit atd., takže by to měl být nejspíš někdo se širokou hudební kolekcí nebo rychlejším připojením k internetu
kostýmy (&výprava) - úlohou hráče, který si vezme na starosti tuto část hry je obstarat si během pauzy mezi session tematické obrázky vztahující se k tématu seriálu - a to jak obrázky prostředí, tak obrázky/fotky oblečení které se k danému settingu hodí. Zároveň může dostávat různé prapodivné úkoly jako např. ve westernovém prostředí zjistit různá pojmenování, označení a typologii klobouků, když už jsou hráči unaveni tím že v každé druhé scéně někdo odloží/vezme si/sundá si/nandá si prostě "klobouk"
catering se samozřejmě stará o jídlo a pití. To neznamená, že by je musel dotyčný na vlastní náklady kupovat, spíše to znamená že by se měl ujistit že u hry bude dostatek obojího, rozdělit případně úlohy kdo má koupit jaké chipsy a pití atp.
kamera a zvláštní efekty hráč s touto úlohou má nastarost aby popisy scén byly zajímavé - aby se občas objevil popis nějakého pohybu kamery (typický příklad je Matrixový záběr kolem dokola), aby hráči občas použili nějaký hezký detail (ať už pěkný výbuch, nebo kapky deště dopadající na přední sklo auta) případně jim ho do popisu doplnit, ale zase na druhou stranu musí hlídat, aby byly efekty pokud možno stylově stejné a aby jich nebylo příliš mnoho.
Star Každý hráč vyjma režiséra zároveň s úlohou jednoho ze scénáristů přebírá úlohu jedné z hvězd v seriálu hrajících, tedy přebírá úlohu jedné hráčské postavy za kterou v seriálu primárně hraje. Slovo primárně jsem použil úmyslně, protože kterýkoliv hráč může v SRP zároveň přinášet nová NPC případně v něteré scéně odehrávat různé postavy z "komparzu" (méně důležitá NPC) pokud má zrovna chuť (aby nemusel všechno odehrávat režisér)
Napsal sirien 18.07.2008
Zaslat reakci na článek
Velikost okna: [1] [2] [3]
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.15872812271118 secREMOTE_IP: 18.188.61.223