Pravidla Dnd sice hovoří jasnou řečí, ale co si budeme povídat - všechna pravidla jsou vždy hlavně od toho, aby se porušovala. A když je to v zájmu věci, tak nad něčím takovým přimhouří oko i ten nejzarytější zastánce systémové hry. Pokud jste to ve vaší skupině a hře ještě nevyzkoušeli, dám vám pár návodů, jak si takové porušování pravidel platných (skoro) pro všechny užít!
Aby bylo jasno, nejde tady o předělávání pravidel. Ani o hledání nějakých super výhodných kombinací nebo snad čisté a prvoplánové povyšování moci vlastní postavy. Ne, jde o vyjádření skutečností vyplývajících ze hry, které by bylo těžké nebo nesmyslné vyjádřit jinak a které přitom DM nechce pominout. Hráči totiž skrze své postavy občas během delšího hraní věnují spoustu času a úsilí i věcem, které jsou spíše na okraji jejich zájmu nebo jsou zajímavé jen pro někoho ve skupině. Někdy to může být třeba i důsledkem ne úplně zvládnutého řízení hry ze strany DM, který nechal hru zatoulat do sfér a stylu, který hráčům nevyhovuje. Takovou činnost, kterou si hráči ve hře příliš nevychutnávají, je pak dobré okořenit právě nějakou drobnou nesystémovou odměnou, jež všem zvedne náladu a ukáže jim, že dokonce i "hluchá" místa ve hře mají svůj smysl! Nejen z hlediska příběhu, ale třeba i z hlediska toho, že to jejich postavy trošinku posílí.
Dovednosti a odbornosti
Asi nejvděčnější formou nesystémové odměny jsou body dovedností navíc. Po odehrání půlročního tažení v dalekých stepích, kdy se postavy neustále potulovaly v sedle koní nomádských kmenů, přičemž měly k ruce jako učitele jejich nejlepší jezdce - proč jim nedat "zadarmo" několik bodů do dovednosti Jezdectví jaksi navíc, mimo přesně daný počet jejich dovednostních bodů? Chtít např. po čarodějovi, aby si dával cenné body při přestupu do dovednosti cizího povolání jen proto, aby "hrál dobře svou postavu", to nadchne málokterého hráče. A sílu postav dva body navíc v jedné dovednosti rozhodně nijak zvlášť nezmění.
Odměna v podobě odbornosti navíc už znamená větší posílení postav, větší zdůraznění jejich výjimečnosti. Nejčastěji se takto dávají u daných hráčů méně oblíbené odbornosti, např. Zaměření na nějakou dovednost. Pokud ovšem postavy s notnou dávkou štěstí a vynalézavosti zabily strašlivou obludu ohrožující celé velké město a za odměnu jim mj. poskytly výcvik nejlepší mistři šermíři, pak si mohou postavy vybrat třeba i libovolnou bonusovou odbornost válečníka!
Speciální schopnosti
DM by si měl hodně rozmyslet, než postavám dá navíc nějaké speciální schopnosti, ať už to jsou nějaké zvláštní schopnosti povolání nebo nějaké opravdu výjimečné schopnosti typu kouzlo sesílané pouhou vůlí apod. Jako vhodné podhoubí pro podobný typ odměny si představuji nějakou epičtější hru odehrávající se v dalekých sférách a cizích světech. Např. postavy, které strávily spoustu času pobíháním po jednotlivých patrech démonického Pekla, si mohly vypěstovat částečnou imunitu vůči ohni. Když se pak vrátí na svět smrtelníků, zjišťují, že jim je neustále zima a ostatní z nich cítí síru... ale zároveň že udrží ruku nad svíčkou déle, než sebetvrdší sázkař ze slumů, a slabá ohnivá kouzla místních čarodějů jsou jim leda tak pro smích.
Kdy porušit pravidla
Odměny nad rámec pravidel, neboli odměny porušující stanovený systém přídělu dovednostních bodů, odborností nebo zvláštních schopností, rozděluje samozřejmě vždy DM, hráč je může maximálně tak navrhnout, nikdy vyžadovat! V žádném případě by také neměly být běžnou součástí hry. Je to speciální odměna za nestandardní okolnosti a hru! Jen ve velmi výjimečných případech bych tuto formu odměny využil jako součást standardní odměny postav za nějaký opravdu heroický výkon. Navíc každou postavu by měly postihnout maximálně tak třikrát za celou její kariéru.
Pokud se k tomuto kroku DM odhodlá, doporučuji pak ještě dodržovat následující - zlepšit stejným dílem postavy všech hráčů. V žádném případě neposilujte jen jednu nebo několik vybraných postav! Pokud okolnosti neodpovídají odměně pro všechny postavy, tak je na DM, aby tyto okolnosti změnil... anebo aby se na tuto formu odměny vykašlal. Protože tato nesystémová odměna by v takovém případě s největší pravděpodobností vyvolala spoustu zlé krve. Něco jiného je příchod nové postavy do staré dužiny, kdy nová postava samozřejmě "trpí" tím, že je vytvořena zcela dle pravidel a bude tím pádem o něco slabší. Nedoháněl bych to umělým přidáváním schopností jen proto, aby na tom byli všichni hráči stejně. Ostatní si prostě dokázali postavy udržet, nechť jsou tedy odměněni něčím navíc.