Umění rekapitulace

Obsah článku:

Jak rekapitulaci začít a jak ji skončit

Nyní se vraťme k jednoduchému návodu, jak provést rekapitulaci ve vaší hře. Protože je to jednoduché. Rekapitulace vždy začíná s cílem pro následující sezení a motivací k tomuto cíli. A vždy končí tím, kde se skupina právě nachází a co chce dělat.

Zní to jednoduše, že? A opravdu je. Pokud skupina pátrá po nefritovém MecGuffinově idolu1, připomeňte jim to. A pak jim připomeňte proč. “Král Plotsylvanie souhlasil, že vás výměnou za ten idol učiní nechutně bohatými.” Takhle začnete. Co je cíl a proč.

Pokud je cíl součástí větší dějové linky, měli byste to také uvést. “V pokračující bitvě proti království Tyrantia jste zjistili, že se nepřítel snaží odemknout Sedm mystických pečetí Zničení celého světa. Jedna z těchto pečetí nyní leží před vámi v Utrápených bažinách utrpení a vy pronásledujete kapitána Zlouna do ztracené svatyně.” Co je cílem a proč? V tomto případě je otázka proč pouze součástí většího celku. Rekapitulace končí navázáním na první rozhodnutí hráčů ve hře. Například: “V noci jste si odpočli, ráno sbalili tábor a nyní stojíte na okraji Lesa mnoha pavouků...” a nyní už popisujete pěšinu vedoucí do lesa a ptáte se, v jakém pořadí hráči jdou, kdo hlídá vzadu a prostě vše, co patří k vedení normálního dobrodružství.

Nebo: “Stojíte nad těly mrtvých zvědů a víte, že kapitán Zloun nemůže být daleko. Bohužel musíte nejdříve přebrodit řeku, abyste mohli pokračovat…“ Začněte uvedením cíle a motivace. Skončete tím, kde se skupina právě nachází. To je přechod do hry.

Mezi tím

Náročnou součástí je prostředek rekapitulace. Výplň mezi stanovením cíle a přechodem do hry. Zde opravdu sdílíte důležité informace z předchozích her. Smyslem je připomenout hráčům vše důležité, než se vydají dál. Hlavně jim připomínáte, co pro ně bude důležité nyní, v nadcházejících událostech. Propojujete důležité informace z minulosti, s událostmi, které se právě začínají odehrávat.
Například většina soubojů překážek, které hráči řeší, jsou jen zábavou a ne důležitým herním zvratem. Skupina vždycky bojuje s vlky a překračuje řeky nebo šplhá na útesy. To není důležité. To nepatří do rekapitulace. A to i přesto, že hráč udělal něco fakt skvělého. Hráči si sami budou pamatovat ty skvělé momenty, takže jim je nemusíte připomínat.

Pamatujte si, rekapitulace jsou nudné a vy je chcete zkrátit co možná nejvíce. Důležité jsou věci, které se objeví znovu, nebo věci, které pomůžou skupině dosáhnout jejich cíle. Pokud skupina bojuje s hordou goblinů, důležité nejsou jednotlivé souboje, ale taktika a chování goblinů. “Po několika soubojích s gobliny jste zjistili, že to jsou divocí a brutální a že to nejsou žádní zbabělci. Jsou to berserkři.” To je pro skupinu důležité.

V zásadě se u každé informace, kterou dáváte do rekapitulace, zeptejte sami sebe: “Budou hráči nadšeni, že zrovna tuto informaci mají, protože by se jim to jinak mohlo vymstít?” Zkušenosti s déle trvající hrozbou nebo překážkou, kterou je stále nutné vyřešit, zásadní stopy nebo informace vedoucí k vyřešení záhady, kroky nutné k dokončení cíle, to je důležité.

A pamatujte si. Pokud to není důležité pro toto sezení, není to potřeba zahrnout do rekapitulace. Kdykoli v budoucnu můžete hráčům připomenout taktiku goblinů, bude-li to potřeba. Pokud dnes žádní goblini nebudou, vynechejte informaci o nich.

Kromě déle trvajících stop a informací, chcete skupině připomenout také vítězství, porážky a další překážky, se kterými se setkali minule, i když nejsou pro toto hraní důležité. Pokud dnes nebudou žádní goblini, protože je minule postavy drtivě porazily, připomeňte jim jejich vítězství. A důležité překážky, které byly překonány, či dějové zvraty, které se udály, do rekapitulace patří. Ale pouze ty z posledního sezení. A také sem patří důležité charakterové zvraty.

Těžištěm rekapitulace by měly být celé věty, které promlouvají k hráčům ve druhé osobě. To znamená, že používáte oslovení “vy”. Soustřeďte se na to, co udělala skupina: “porazili jste, překonali jste, zjistili jste, utekli jste, objevili jste, rozhodli jste se, našli jste.” Tak můžete do rekapitulace zahrnout několik věcí, které hráči provedli. A i když se stalo něco, co skupina přímo neudělala, zahrňte to pod "vy" taky: “Všimli jste si, že…“

Lhaním k lepší rekapitulaci

Někdy se objeví maličkosti, kterých si skupina nevšimla, nebo je ignorovala, ale ve skutečnosti jsou důležité. A někdy se jedná o věci, které jste moc nezdůraznili, přestože budou hrát svou roli. Pamatujete si na seznam událostí výše? Skupina to neví, ale vezír tajně vyslal svého posla ke goblinům. Nyní, o dvě sezení později, skupina se zase zabývá gobliny a zjistí, že goblini mají spoustu zlata a nejspíš tedy byli někým dobře zaplaceni.

Zde rád využívám faktu, že mí hráči také mají mizernou paměť. Rád si trošku zalžu. Nebo přihnu pravdu.

Vydali jste se hluboko do goblinního území, abyste objevili nefritový MeGguffinuv idol. Král slíbil štědrou odměnu, ale jeho vezír byl podezřívavý a doporučoval králi, aby vás nenajímal. Vybojovali jste nespočet bitev proti brutálním, divokým goblinům a zjistili jste, že jsou nebojácnými válečníky. Potýkali jste se také s jejich obřími pavoučími mazlíčky. Nyní, otlučení a unavení, stojíte venku před něčím, co by měl být goblinní trůnní sál.

Všimněte si toho malého detailu o vezírovi, nenápadné připomínky něčeho, co se ani nemuselo stát, nebo v minulých hrách nevypadalo důležitě. Ale až skupina porazí goblinního krále a najde idol spolu s hrstí zlaťáků a mapou k pokladu s tajnou cestou s popisky v obecné řeči, může je podezření zavést zpět k vezírovi. Nebo možná taky ne.

Seriály dělají to samé, ale musíte být velmi pozorní, abyste si toho všimli. Jen zřídka je to očividné. Některé seriály skutečně během rekapitulace ukazují dosud neodvysílané záběry – například Farscpape takto zpětně zaplňuje mezery v příběhu, které vznikly vystřižením některých scén či prostě jen opomenutím produkce. Jiné seriály používají jemné triky k přidání informací, které dosud nebyly představeny. Představte si, že rekapitulace ukáže dvě postavy hovořící o tom, načež začnou řešit, co budou dělat dál. To se mohlo klidně odehrát tři epizody zpět. Hned na to následuje v rakapitulaci scéna z minulé epizody, kde je třetí postava napadena neznámým útočníkem. Tím je naznačeno, že tohoto útočníka najaly první dvě hovořící postavy.

A na tom není nic špatného. Pamatujte, vy jste oči, uši a paměť hráčských postav. Pokud si nevšimli něčeho malého nebo nepatrného, může to být jejich vina, stejně jako vaše. V každém případě je důležité, aby se od vás hráči dozvěděli všechny důležité detaily, a zdůrazněním některých informací jim pomůže dát si dohromady celou situaci. A o tom je vaše práce.

Rekapitulace


Kromě jednoduchého návodu na rekapitulaci, který tu byl předestřen, je důležité toto: rekapitulace v žádném případě není připomínkou toho, co se stalo během minulého sezení. Je to nástroj Pána hry, pomocí kterého připraví další hru. Pokud přemýšlíte o rekapitulaci pouze jako o vyprávění minulého děje, děláte to špatně. Rekapitulace je o třídění informací, o zdůraznění detailů, zaměření se na určité události a celkové uvedení hry do souvislostí. V neposlední řadě jde i o navnazení hráčů na hru. Jedná se o další nástroj ve vašem arsenálu, ale nikdo kromě mě nebyl dost odvážný, aby vám jej předal.

Pozn.: 1 - narážka na McGuffin.

Pozn. překl.: Originál článku je o něco šťavnatější ve vyjadřovacích prostředcích, které jsem vynechala. Pro smysl textu nebyly dle mého nutné. Zájemci si je v originále najdou.

< Proces rekapitulace >
Proč dělat rekapitulaci
Originál článku naleznete zde: Previously, On The Angry GM: The Art of the Recap
Článek vložil Demonica | Angry GM 17.10.2016
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 20 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11760115623474 secREMOTE_IP: 3.133.121.160