Volná diskuze

Sparkle
10.7.2014 00:41
Kvalitní fantasy dobrodružství pro oneshot
Snažím se vymyslet pořádné pěkné oneshotové dobrodružství pro opengamingy na cony a podobné akce.

Chci, aby bylo v žánru fantasy, a aby ukázalo z fantasy to nejlepší. Aby to lidi nadchlo, bylo to emočně silné, neurazilo to ani děvčata, podnítilo u účastníků chuť rozjet vlastní hraní.

Zkrátka, dobrodružství na světové úrovni, za které by se nemuselo stydět ani větší RPG vydavatelství.

Co si myslím, že by tam mělo být:

- pořádný nečekaný zvrat
- silně nelineární, mnoho možností voleb
- morální dilema
- hustá fantasy kreatůra
- vztahy mezi postavami v družině
- možnost zajímavě zakončit dobrodružství tím, že se postay obětují

napadá vás ještě něco?

Systém není důležitý, asi by to mělo být univerzálně použitelné. Doba hraní plus mínus 4 hodiny.


Včera mě napadl následující nástřel. Netestováno. Smíchala jsem to ze svého domácího settingu, jednoho nápadu z rpgf, nápadu z ofiko dobrodružství Florimel z DW, celé trochu laděno do stylu AGOT / Zaklínač, protože to teďka frčí.

Prolog:

Váš domov, pyšné severské království Thuren, ovládla stejně jako většinu kontinentu před 450 lety Církev. Její víra začala být vynucována jako jediná, pokusy o povstání končily křížovými výpravami od jižních sousedů a králova moc byla podřízena vůli thurenského Arcibiskupa.

Budete začínat jako obyvatelé hradu Windamere ve středním Thurenu. Pán hradu, lord Otiwar Hawtrey z Windamere, je již starý a před dvěma dny ulehl s těžkou horečkou. Jeho nejstarší syn je již dva měsíce na cestách v cizině a netušíte, kdy se vrátí. Jinak je na vás, co budete zač, jestli další členové rodu Hawtrey, nebo níže postavení. Znáte se minimálně několik let a už jste spolu pár dobrodružství jako družinka zažili.

Příprava hry:

Až si hráči vytvoří postavy (nebo dostanou hotové), každý dostane ještě na papírku otázku, kterou neukáže ostatním. Rozmyslí si v duchu odpověď a nějak to zakomponuje do backgroundu postavy. Budou tam otázky jako:

- Proč nenávidíš lorda Otiwara?
- Před čím, nebo před kým, se na hradě Windamere skrýváš?
- Co jsi slíbil ochraňovat a je to tak důležité, že se o tom ani lord Otiwar nikdy nedozvěděl?
- Co jsi slíbil manželce lorda Otiwara, když před dvěma lety ležela na smrtelné posteli?
- ...

Začátek hry

Pár fakt pro začátek

- současným Arcibiskupem vaší země je Piers Bellamy, mladší bratr lorda Bellamyho, jehož území sousedí s vaším. Arcibiskup a váš lord Hawtrey bývali v mládí nejlepší přátelé. V posledních letech se lord Otiwar Hawtrey před vámi několikrát tiše vyjádřil, že je zklamaný, jak arcibiskupa změnila moc.

- Podle učení Církve seslala nebesa na Thuren požehnání, které chrání zemi před nečistými silami. Pokud se někde objeví nelidská stvůra, znamená to, že na daném místě došlo k narušení požehnání kvůli výskytu hereze. Většinou na takové místo pak dorazí kněží Církve a dojde k výslechům místních a upalování domnělých kacířů.

Základní kostra dobrodružství

1: Týpka, který čistil kanál pod hradem, tam pokousala nějaká stvůra. Výslech, léčení. Lord je nemocný a nemá sílu rozhodovat, co se má udělat. Než se PC rozkoukají, přichází další scéna.

2: Hlášení poplachu z vesničky v podhradí. Něco tam napadá lidi. Příchod na místo, boj s potvorou. PC asi dojde, že potvora vylezla z hradního kanálu, ale o tom ví málo lidí. Morální dilema: Církev to jistě přijede vyšetřovat. Obětujeme vesnici, kde se bude vyslýchat a popravovat, nebo přiznáme, že to vylezlo z hradu, a zaděláme na velký průšvih?

3: Výprava do kanálu, pátrání po původu potvory (volitelné).

4: po nějaké době přijíždí na hrad Windamere sám arcibiskup Bellamy s doprovodem navštívit svého dávného přítele, případně řešit výskyt potvory (pokud to PC neututlali).

5: během návštěvy arcibiskupa starý lord Hawtrey umírá. Arcibiskup rozhodne, že do návratu dědice z ciziny bude na hrad dohlížet jeho starší bratr, váš soused lord Bellamy. Arcibiskup chce zůstat do pohřbu.

6: během příprav pohřbu lorda Otiwara dostanou PC dvě nabídky:
- od arcibiskupa, aby se stali jeho údernou jednotkou pro potírání kacířů ve středním Thurenu. Za dobré služby dostanou hrad Windamere. Prvním úkolem bude zabití mladého lorda Hawtrey, až se vrátí z cest.
- od někoho z arcibiskupova doprovodu, aby mu pomohli během pohřbu zabít arcibiskupa, až sejde do vaší krypty, a pomůžete tak nastartovat novou revoluci. I v cizině mají prý Církve plné zuby, teď už to musí vyjít.

7: volitelné - návrat mladéhjo lorda z ciziny, přiveze posily povstalcům; vpád vojsk rodu Bellamy na vaše území, obléhání hradu Windamere.

Dopadnout to může silně všeljak. Nutno počítat i s variantou, že PC se již po boji s potvorou rozhodnou utéct pryč a bude to mít dohru úplně někde jinde.


Co vy na to? Má to nějaký potenciál, nebo to mám zmuchlat a začít znovu od začátku? Máte nějaká vlastní dobrodružství, která se vám hodně osvědčila?

Samozřejmě by se to muselo dopilovat, párkrát testnout...
Autorská citace #1
10.7.2014 00:53 - ShadoWWW
Mně se to líbí. Na konci jsem se chtěl zeptat: "A dál? Jak je to dál?" A ticho... :)
Autorská citace #2
10.7.2014 06:40 - Jerson
Mě tě připadá politicky hodně složité, jako hráč bych v tom určitě plaval a nevěděl kdo je kdo a co chce. Moc cizích postav.
Autorská citace #3
10.7.2014 07:15 - Arten CZ
Určitě bych na ukázkový one-shot nenechal hráče tvořit postavy. To zabere více času než vlastní hra a většinou budou hráči tápat, co si vlastně vzít.

Když hráváme fantasy dobrodružství, hráváme ho kvůli fantasy aspektům - což jsou pro nás zajímavé (magické, nelidské) nestvůry a magie. Tvůj návrh na mě působí spíš jako starověké/středověké dobrodružství, nevidím v něm nic fantasy. Kdyby chlapa v kanále pokousala krysa se vzteklinou, nemusela bys tomu říkat fantasy už vůbec.

Souhlasím s Jersonem, že na one-shot, který má trvat pár hodin, je tam zbytečně moc postav. Kromě toho si myslím, že už tvůj základní požadavek na princip hry není úplně správný pro ukázkovou hru. Nesnažil bych se stavět před postavy nějaká velká rozhodnutí ve směru, co je vlastně správné a co špatné. Naopak bych se snažil, aby byl základní konflikt vcelku viditelně bipolární a celá družina by se pak koncipovala (ale už předem) na jednu ze dvou stran - mohli by si pak zahrát za klaďase i záporáky, ale nedošlo by k přešlapování během hry, protože by předem bylo jasné, na které straně postavy budou stát.

Za sebe musím říct, že propracovat se k politickým dobrodružstvím nám trvalo pár let - nevím, jestli bych před dvaceti lety byl schopen takovéto dobrodružství rozumně odehrát a odnést si z něho pocit, že to je cool a chci to hrát sám.

Já bych hru postavil například jako šachovnici - dva mocní draci, každý se svými pěšáky a družina by si (předem) vybrala, na čí straně stojí. Měla by před sebou X figur k eliminaci a mohla by si vybrat, koho a jak budou eliminovat. Ve finále by se postavila samotnému drakovi.
Autorská citace #4
10.7.2014 07:37 - Nachtrose
Arten CZ: osobne mam silnou averzi k tomu, stavet draky jako korist pro lvl 1 postavy... ( kdyz treba v takovem Boltstrike Pillar uz postavy de facto zasadi draku jen ranu z milosti )
Autorská citace #5
10.7.2014 07:50 - Arten CZ
Sparkle nepsala, že one shot má být pro postavy na první úrovni. Já bych naopak one shot pro první úroveň nedával, tam se neukáže potenciál postav. Draka beru jako nejmajestátnější a nejtypičtější postavu fantasy, proto jsem ho zmínil, ale je možné použít cokoli. Šlo spíš o inspiraci, jakým způsobem bych postavil hru a volby, než o konkrétní námět. Nemluvě o tom, že eliminovat nemusí nutně znamenat zabít a drak nefiguruje jako kořist - jedná se o posledního a velice mocného protivníka, na kterého se nějak připravují celou hru.
Autorská citace #6
10.7.2014 07:56 - Merlin
Mě se to líbí, ale jako oneshot na 4 hodiny nevím nevím. Moje oneshoty bohužel trvají mnohem mnohem dýl :) (asi to bude tím, že je dělám "politicky" hodně provázané)
Autorská citace #7
10.7.2014 08:42 - Vojtěch
Tohle by byl hezký námět na kampaň na cca 6 sezení.

Začněme od jinud - Kdo je cílová skupina? Začátečníci na open game s DM, který to umí odehrát? Má to být publikované v Končině (systém se hodí zvážit, ať se ví, jak hra odsýpá)?
Autorská citace #8
10.7.2014 08:51 - Merlin
Já bych to publikoval ve Voidu :)
Autorská citace #9
10.7.2014 09:02 - Vojtěch
To je... děsivá myšlenka... POMÓÓÓC! *zdrh*
Autorská citace #10
10.7.2014 09:05 - Sparkle
Já bych to hrála třeba ve Fate, můj muž v Savage Worlds, ale nemělo by to být svázaný se systémem.

Cílová skupina - dospělí lidé, aspoň polovina z nich děvčata. To co navrhuje Arten, se obávám, že není moc atraktivní pro holky. Fantasy v DnD style ony moc nemají rády, zatímco jsem někde četla, že třeba svět Dragon Age má vcelku slušný following u holek.

A ano, asi bych to nedávala pro 1. úroveň, ale pro postavy co už něco umí. Jaký level netuším, jsem zvyklá hrát skill-based systémy :)

Zkusím teda popřemýšlet ještě o něčem v tom stylu, co navrhuje Arten, můžu to pak zkusit testnout paralelně a sledovat reakce.
Autorská citace #11
10.7.2014 09:16 - Vojtěch
A má to být jako rozjezd pro další věci, nebo jednorázové hraní?
Autorská citace #12
10.7.2014 09:28 - Sparkle
Jerson píše:
Mě tě připadá politicky hodně složité, jako hráč bych v tom určitě plaval a nevěděl kdo je kdo a co chce. Moc cizích postav.


Tak to zkrátíme. Objeví se potvora ve vesnici, postavy ji zabijí a pak budou muset vlézt do kanálu, aby zjistili její původ, tam bude nějaká magie a možná ještě jeden boj, přijdou na to že mladý hradní pán si na hradě dělá základnu pro povstání, končit to bude nutností rozhodnout se, jestli obětovat tu vesnici nebo ohrozit hrad. The end. Návštěva arcibiskupa by byla v záloze, pokud by se to dohrálo moc brzo. Je to lepší?
Autorská citace #13
10.7.2014 09:32 - Sparkle
Vojtěch píše:
A má to být jako rozjezd pro další věci, nebo jednorázové hraní?


Jednorázové, ale mělo by to hráče nakopnout k rozjetí vlastního. Já si třeba vybavuju, jak jsme onehdá hráli s tebou ten oficiální oneshot Dragon Age RPG, a já byla neskutečně nadšená z toho, že v tom dobrodružství bylo morální dilema, nebylo to takový to černobílý klišoidní fantasy, a hned mě to nabudilo rozjet vlastní kampaň v podobným duchu.
Autorská citace #14
10.7.2014 09:45 - Vojtěch
Já bych navrhnul poslat do začátku rovnou na cestu s konkrétním úkolem. Majáí před sebou cíl a nějak se znají. Třeba by je mohl poslat šlechtic vybrat daň, protože z odlehlé vsi obvyklá dávka nedorazila.
Postavy dorazí a najdou problém - vesničani v řetězech a ležení templářů ve vsi. Konverze kacířů na hrotu meče v plném proudu. Vesničani jsou opravdu kacíři a můžou opravdu vyznávat něco odporného, ale...
Na templářskou výpravu postavy samo nemají, ale pořád je mohou vyzvat k řešení sporu božím soudem, kde by byl protivníkem rytíř na nějaké šupinaté potvoře?
Dodej možnost fixlovat, případně se připravit nějak pomocí potvoře odporného býlí a může to být.
Autorská citace #15
10.7.2014 09:48 - Jerson
Párkrát jsem použil dobrodružství, kdy je vesnice v podhůří. Chovají tam ovce. Poblíž v lese žije divný týpek, lovec, který by mohl být sympaťák, ale straní se lidí. Povídá se, že má velkého psa, nebo možná vlka. Z vesnice za ním chodí jen jedna holka. Na tuhle holku má zálusk nějaký mladík z vesnice, v mém příběhu syn kováře, ale ona ho bere jen jako kamaráda. Příběh začne v tuhé zimě, když pár ovcí roztrhají vlci. Mladý kovář ponouká lidí, že to udělal ten lovcův vlk, což lovec nepřímo podpoří tím, že chce pastevcům nahradit škodu. Holka zase říká, že to byli vlci, kteří mají hlad. Vesničani jdou rozdělení - část je s kovářem, část stojí za lovcem, protože jim v minulosti pomohl, když se třeba zranili v lese nebo se jim ztratilo dítě či jehně, lovec je našel. Část je nerozhodnutá.
Družina to má nějak urovnat. Samozřejmě že lovec je vlkodlak, holčina to ví a má pro něj slabost. Kovář to tuší, ale nemá důkaz, chce aby se lovec musel projevit a on na něj poštval všechny vesničany. Lovec samozřejmě nechce nechat zabíjet vlky, ale snaží se jim vybírat kořist, která bude vesničany nejméně bolet. Taky drží vlky od toho, aby napadali lidi. Lidí se straní jen proto, že vlkodlaci mají špatnou pověst - to že sem tam zakousne nějakého banditu, který by jinak přepadla lidi nikomu neříká, i když opět někteří vesničané můžou mít tušení. Nikdo tam není vyslovený záporák, je to jen složitá situace. děj se může vyvíjet různě, možností je spousta.
Autorská citace #16
10.7.2014 09:50 - Quentin
Arten: 1.lvl má nejvíc noob-friendly mechaniky. Komplexita většinou s lvlama stoupá.

Sparkle: Jerson má možná pravdu, co něco pulpovějšího? :-)
Píše:
- pořádný nečekaný zvrat
- silně nelineární, mnoho možností voleb
- morální dilema
- hustá fantasy kreatůra
- vztahy mezi postavami v družině
- možnost zajímavě zakončit dobrodružství tím, že se postay obětují


- obrovské, mocné a děsivé monstrum (dragon, hill giant, kraken...)

- alespoň jeden high fantasy prvek (vzducholoď, létající magická věž, propast strachu, šeptající les)

- minidungeon (jedna past, jeden puzzle(!), poklad a jeden boj, co pujde obejít nebo vyřešit vyjednáváním)

- magický předmět (bleskový luk, ohnivý meč, hůl ovládající toho krakena)

- nějaké vtipné npc (ráčkující rytíř, zmatená víla, gobliní patolízal)

- druhý závěr (město, z kterého jste vyšli, je pod útokem. Ten, co vás najal je zrádce. Duch z hrobky, kterou jste vykradli, se mstí)


...tyjo, teď z toho mám absťák. Už aby byla sobota :D
Autorská citace #17
10.7.2014 09:50 - noir
U mě vždycky fungovalo Sedm statečných, upravených do jakékoliv varianty (shadowrun, dnd) atd.
Autorská citace #18
10.7.2014 09:54 - Vojtěch
Doporučoval bych otevřít Tales of the Old Margreve or Kobold Press, nebo Paizácký Feast of Ravenmoor pro inspiraci. Fakt hezké věci a mají tu správnou atmosféru.
Autorská citace #19
10.7.2014 09:58 - Merlin
-občasná ztráta lidských těl z márnice
-poslední dobou i chudáci a tuláci (to pořád nikdo moc neřeší)
-nachází se těla bez kůže, ruky, nebo nohy
-začne se vše řešit až když se ztratí děti starosty/někoho bohatého
-pátrání po stopách
-všechny vedou do domu alchymisty(jiné obdobné osoby)
-zjištění, že alchymista se snaží oživit flesh golema a dát do něj duši své milé
-není zlý

jde to i s variantou nekromant a pokus o oživení mrtvé lásky (nepovedená polozombie)
Autorská citace #20
10.7.2014 10:14 - Vojtěch
Případně nevinný důležitý NPC, kterého posednul démon a je třeba ho zachránit... nebo alespoň něco získat, než ho zneškodní.
Autorská citace #21
10.7.2014 10:39 - York
Když to postavíš a napíšeš takhle, a bude to PJovat někdo jiný než ty, tak z toho bude strašný raiload.

Nechtěný edit:
Kurnik, přepsal jsem si příspěvek místo odcitování.
Autorská citace #22
10.7.2014 11:13 - crowen
Jerson píše:
Moc cizích postav.


Ak dobre pocitam je tam 5 cp - stary lord, jeho syn, arcibiskup, niekto z arcibiskupovho doprovodu, uhryznuty clovek z kanalu. To sa ti zda vela?
Autorská citace #23
10.7.2014 11:53 - Quentin
Crowen: Ok.

V tom případě doporučuju

a) malej bullet list na začátku pro představení NPC. Proč číst nepřehledný text.

b) jestli musí bejt text, tak aspoň každému dát jedno jméno a to používat. V jednom odstavci je to Hawtrei, v dalšim Otiwar, a v dalšim Lord. Vypadá to na první projetí jako tři různé postavy. Až na druhé přečtení to docvakne.

c) přidat malinkou mapičku vztahů*

*to jersonovo by se do malé mapky vešlo celé :)
Autorská citace #24
10.7.2014 12:38 - Gurney
Přesně co říká York - požadavek na naelineární dobrodružství nejde dohromady s přístupem "stane se X, Y, Z a hráči budou muset A, B, C" (kromě toho je to je nejlepší způsob, jak udělat dobrodružství, který bude tak po prvních dvou hodinách hry úplně k ničemu, páč hráči udělaj něco nečekaného). Jak napsal jeden člověk v článku, který mám rozpřekládáný "nepřipravujte plot, připravujte situace".

Mapy vztahů jsou cool, měla by je mít všechna dobrodružství.
Autorská citace #25
10.7.2014 12:51 - Vojtěch
To je dobrá rada...
Autorská citace #26
10.7.2014 13:50 - Sparkle
QuentinW píše:


Možná jsem to na začátku nenapsala jasně, ale já to dobrodružství nechci sepisovat a vyvěšovat ve finální podobě na net pro jiné GMy, neřeším proto jak má být napsaný. Chci ho rovnou hrát.
Autorská citace #27
10.7.2014 13:53 - noir
Sparkle: BGG má hezkou tabulku nej DnD one-shotů tady: http://boardgamegeek.com/geeklist/51541/top-rated-dd-stand-alone-adventures

Určo je někde v PDFku najdeš :)
Autorská citace #28
10.7.2014 14:33 - Quentin
Sparkle: Tak to jo, sry :)

Nevim, co bych ti víc poradil. Předpokládám, že ten "scénář" máš nějak v hlavě. Zaměř se na detaily:

- Udělej si nějaký zapamatovatelný popis ke každému NPC (případně roleplay detail - koktání, dýmku, leštění plešky...)

- Ty boje, co jsou jisté, si připrav předem, ať je tam dost zajímavých věcí (terén, ohrožení vesničani, oheň, dvoufázový bossfight etc.)

- Vymysli, jak vypadá okolní krajina (hluboké vlčí lesy, podél polí lovecké posedy), počasí (britské deště a vlhko) jaký jsou lidi v tom hradě (nikdo krom šlechty neumí číst, po nocích opilý zpěv, většina světlé vlasy a zelené oči), nějaký nápadný erb, barvy, nápadná architektura (trojitá brána, vysoké věže spojené mosty) apod. Jen atmosféra pro vtažení.

Ne, že bych tyhle věci běžně připravoval, ale když piluješ one-shot, tak se to asi hodí.
Autorská citace #29
10.7.2014 14:39 - Yashamaru
Me to neprijde jako railroad, spis jde o klasickou panickou reakci, spousty lidi pri setkani s timto typem zapisu.

Prvni scena vypada v pohode, ocheckuje se zraneni, proklepne se typek co videl a co nevidel. Postavy se dozvi dost na to, aby mely predstavu kam dal, do stok. Abych to ozivil, tak bych tam dal nejakyho hrozne aktivniho posuka, kterej by to chtel od prvni vteriny nahlasit a vylozene se tesil na navstevu inkvizice. Proste magor. Skrz rp postavy ponouknout k tomu, ze je v jejich zajmu to nejak ututlat. Jeden borec dostane bolestne, druhej na vyber mezi uplatkem a dodrzky apod.

Libi se mi ten napad s papirky, aby mely pokud mozno postavy zajem neco resit.

Prisera z kanalu by mohla byt zranitelna pouze necim nebo za nejakych podminek. To si muzou taky odnest ze sceny 1. To je asi individualni, ale me to doda trosku vic klasicky fantasy detail.

Kdybych to hral ja, tak v zavislosti na tom, jestli je moje lvl 1 postava sragora a nebo dnd4e hrdina, bych se rozhodoval, jestli shanet nejstarsiho bratra pripadne nekoho jineho kdo by to tam mel na starosti a nebo bych sel to podzemi vyrezat.

Vzhledem k tomu, ze dedek byl doted zdravej a najednou exne se svym nastupcem prihodne mimo region to je cely dost fishy. Znicehonic se objevi papez, nasomruje tam nejakyho svyho pohunka, aby to spravoval. Pratele uz delsi dobu nebyli, takze je to cele divne.

Ja bych si myslel, ze potvoru nasadil papez, aby to tam mohl nasledne jet zinvizicovat a dosadit sveho cloveka. Moje postava by nejspis chtela vyrezat stvuru, zamaskovat to, aby nebylo poznat, ze se kdy co stalo.

Zjistit jak ve skutecnosti zemrel stary pan. Odhalit vraha. Sehnat jeho syna driv nez se to tam cely sesype at uz kvuli slechte nebo cirkvi.

Z voleb ve scene 6 bych se citil dost v pasti a nejspis bych jedno slusne odmitnul a druhe nejspis spatne slysel. Se zamaskovanym incidentem neni nikdo v bezprostrednim ohrozeni, zadna volba potreba, sebral bych se a sel shanet nejstarsiho syna.
Autorská citace #30
10.7.2014 14:53 - Yash
Pokud to ma motivovat k vlastnimu hrani, tak to muze koncit necim napinavym. Koncit one shot cliffhangerem je blby, ale muze to byt treba i informace, ze tech monster ma inkvizice vic a nekde si je lihne, nebo ze na tu horecku umira vic lidi na vysokych mistech v ruznych castech zeme.
Autorská citace #31
10.7.2014 15:07 - Yash
A imho sparkle spatne odpovidala quentinovi, kterej paradoxne jedinnej pochopil, ze nema resit zapis a prispival konstruktivne.

Tj ne. omg to je hroznej raiload you had better warn your players.

srovnavat klise miniquest vyresenej na autopilota za 30 minut s tim nadstrelem od sparkle je divny. tim nechci rict, ze by to nebylo zabavny, ale doufam, ze by me taky nekdo varoval, ze nejdu hrat fantasy, ale resit slozitou socialni situaci. omagad dyt tam ani neni dungeon :D

nereste tak moc ten zapis. to ze je to napsany ve stylu nejpravdepodobnejsi mozny prubeh ja treba preferuju, protoze nemusim cist tunu balastu a lustit diagramy, abych se dozvedel to same o hodinu pozdeji.
Autorská citace #32
10.7.2014 15:11 - Yashamaru
A k tomu quentinovu postu bych jeste dodal, sehnat barevny ilustrace. Prisera, mesto, npccka. Jestli to je oneshot co se pojede vickrat nez jednou tak to neni skoda barvy. Obrazky jsou dobry.

Sorry za spam. V praci jsem vzdycky hrozne produktivni :)
Autorská citace #33
10.7.2014 15:12 - Horacio
Ahoj, kostra vypadá pěkně, jenom bych pouvažoval o lehkém osekání. U one-shotu bych se při moc rozsáhlé/opakované možnosti volby obával, že se to pak rozplizne a nestihne dohrát, což je imho u one-shotu největší fail.

Kdysi dávno jsem napsal článek o one shotech:

http://www.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/2697.html

Je to sice míněno pro začátečníky, ale třeba se tam něco hodí.
Autorská citace #34
10.7.2014 15:29 - York
Yashamaru:

York píše:
Když to postavíš a napíšeš takhle, a bude to PJovat někdo jiný než ty, tak z toho bude strašný raiload.


Fakt není od věci číst trochu pozorněji.
Autorská citace #35
10.7.2014 15:35 - Arten CZ
Yashamaru píše:
Kdybych to hral ja, tak v zavislosti na tom, jestli je moje lvl 1 postava sragora a nebo dnd4e hrdina, bych se rozhodoval, jestli shanet nejstarsiho bratra pripadne nekoho jineho kdo by to tam mel na starosti a nebo bych sel to podzemi vyrezat.

Rozhodně nejlepší způsob, jak hráče odradit, je udělat z postav srágory, co budou chodit žebrat o pomoc kde koho a budou za ně řešit nějaké banality, aby se potom mohly krčit v jejich zádech a dívat se, jak se to dělá. Dobrodružství musí být postavené kolem postav a musí ho celé vyřešit postavy.
Autorská citace #36
10.7.2014 15:52 - Quentin
Arten: Yasha neřekl, že bude to dobrodružství řešit někdo za ně. Řekl, že dobrodružství nebude "Vybít potvory v kanálu" ale "Vyhledat slechtice v pravu nez dojde k dalsim vrazdam". Oboje muze byt uplne stejne zabavne.
Autorská citace #37
10.7.2014 15:58 - Element
York píše:
Fakt není od věci číst trochu pozorněji.

Vzhledem k tomu, ze jsi umazal tu cast, kde jsi sparkliny hrace chtel varovat pred railroadem, tak ti nemam jak odpovedet.
Autorská citace #38
10.7.2014 15:59 - Element
Sakra prozradil jsem svou tajnou identitu :)
Autorská citace #39
10.7.2014 16:04 - York
Opravdu to nebylo schválně ;-)
Autorská citace #40
10.7.2014 16:06 - Element
Arten CZ píše:
Rozhodně nejlepší způsob, jak hráče odradit, je udělat z postav srágory, co budou chodit žebrat o pomoc kde koho a budou za ně řešit nějaké banality, aby se potom mohly krčit v jejich zádech a dívat se, jak se to dělá. Dobrodružství musí být postavené kolem postav a musí ho celé vyřešit postavy.


To byl ode me jen takovej vtipek. 4edicni dnd postavy jsou hodne drsny ve srovnani s naby v jinych systemech. Pointa byla, ze pokud si nebudu myslet, ze na to mam a z gma budu mit pocit, ze je to mimo moji ligu a lest bych tam fakt nemel, tak nejspis potrebuju vic zbrani, informaci, lidi se zbranemi. Nic vic v tom nehledej.
Autorská citace #41
10.7.2014 16:11 - Element
Radsi pojdme vymyslet ten poradny a necekany zvrat :)
Autorská citace #42
10.7.2014 16:15 - York
Jinak teda "varovat před railroadem" - ono to není myšleno jako "bacha, railroad, všichni pryč!". Jde spíš o to, aby hráči omylem nerozbíjeli hru, protože jsou zvyklí na jiný styl PJování.

A funguje to i obráceně - když čekáš, že tě příběh sám povede a zábava bude pramenit z férově nastavených zajímavých soubojů, morálních dilemat a podobně, tak může nastat problém u hry postavené naopak na hráčské iniciativě.

Imho je lepší si to krátce ujasnit před hrou, než po ní zjistit, že tě vlastně moc nebavila (nebo že nebavila PJe), protože jsi od ní čekal něco jiného (případně si PJ připravil něco jiného, než se pak hrálo).
Autorská citace #43
10.7.2014 16:30 - Horacio
U one-shotu bych se rail roadu vůbec nebál. Imho by one-shot měl mít nějaký smyslupný konec a je to jedna z hlavních odpovědností PJ.
Autorská citace #44
10.7.2014 17:03 - sirien
Sparkle: Církev, hrad, šlechta, nestvůry, víra, intriky... působí to na mě trochu pejsko-kočičkově.
Postavy které jsou obyčejné hradní nicky a mají rozhodovat o osudu Církve nebo jen celého hradu - to je prvoplánovitě podbízivé.

Celkový dojem: neláká. Rozhodně mi to neevokuje ani Zaklínače, ani AGoT.


Dovolím si explicitně souhlasit s:
Jerson #2
Arten #3 první dva odstavce
Nachtrose #4
Arten #5
York #21


Pokud to chceš hrát ve Fate, přijde mi, že jsi ve Fate musela nějak přeskákat všechny ty pasáže se slovem "awesome" (a že jich tam je), protože náměty které sem dáváš jsou všechno, jen ne awesome.
1th level nicky / vesnice (!!) / potvora v kanále co je lokální problém pro vesnici (!)...
...not impressed.

Absolutně mi tam chybí drama, gradace, zrychlující tempo a explicitní showtime pro postavy a hráče (ve stínu zezadu krouhnout arcibiskupa otrávenou dýkou neni moc epic/awesome moment ukázkového one-shotu)


Jerson, ad #15: ...v podstatě totéž co odstavec výše. Nějak mi na tom příběhu nepřijde nic chytlavého. Kdybys mi to popsal jako děj filmu, tak do kina nejdu.

Quentin: Sparkle na pupl v ČR nevěří :p
Autorská citace #45
10.7.2014 17:09 - Vojtěch
Nepsalo se někde, že to nemají být úplná másla (#10)?
Autorská citace #46
10.7.2014 17:40 - sirien
#10 se dá v tomhle směru vyložit různě, navíc ono systém a systém - lvl 1 v DrD a lvl 1 v DnD4e... ono i starting char ve WoD MtL a ve Fate...

...jde o to, jak vyznívá ten příběh. Postavy co si válí šunky na hradě a začnou vyšilovat kolem jednoho krysodlaka a vesničky v podhradí (mimochodem: obětovat vesničku / obětovat obyvatele hradu - to není moc dilema, pokud jsi pro-církevní, nechť hrad plane, pokud nejsi, ztráty jsou stejné, ale hrad je mnohem větší průser), aby následně skončily pošťuchované mocnými světa za účelem jejich malých dílčích intrik (mimochodem: pokud někdo z doprovodu arcibiskupa najímá místní neznámé týpky na podobnou prácičku, pak je to zoufalec, ne intrikán)... to jsou prostě lamerský postavy, jedno jaký maj staty.

Husťácké postavy by byly inkvizitoři co na místo dorazí řešit co se tam k čertu stalo (s vlastní politickou agendou v pozadí) nebo naopak členové odboje, co si vyčíhli (nebo i připravili) příležitost, aby mohli arcibiskupa krouhnout.

TO je zápletka: Zlá církev ničí lid, jste členové odboje, kteří dostali důležitý úkol - musíte se vplížit na tenhle hrad, kde vládne arcibiskupův starý kamarád, musíte narafičit herezi takového formátu, aby upoutala pozornost církve, postarat se aby se to pořádně profláklo a nalákalo arcibiskupa a po jeho příjezdu ho pěkně zaříznout. Viva la revolucion! Aspoň jste si to mysleli, jenže vaše názory se možná změní, když uvidíte utrpení, které jste v revolučním nadšení způsobili běžným vesničanům a obyvatelům hradu. Je krví zašpiněná revoluce stále idálem za který lze bojovat? Jenže věci jsou již v pohybu, Arcibiskup je na cestě, inkvizice se fláká všude okolo - co teď s tím? Dokončit práci? Nebo se stáhnout? Jenže jak se stáhnout nepozorovaně, když každý najednou hlídá každého?

Nebo: jste inkvizitoři Církve a jako takoví víte, že oficiální učení je jen zástěrka - církev ve skutečnosti brání Strašlivému Zlu, o kterém ale nesmí mluvit veřejně, protože Zlo sílí a Církev není dost mocná aby se mu postavila v otevřeném střetu.
Dorazíte na místo vyšetřit herezi (potenciální práci Skutečného Zla) a zjistíte, že jde o zástěrku jakéhosi směšného odboje. A když už mu jste skoro v patách - bum, najednou tu je arcibiskup - WTF? a bum, někdo mu de po krku - WHAT? Je to práce Zla? Nebo jen hlupáků z odboje? máte vůbec čas to řešit? Sázky rostou, riziko s nimi, možná bude nejlepší to vyčistit rovnou celé a zbavit se potenciálního zdroje Skutečného Zla i za cenu jedné vesnice a provinčního hradiště... nebo to je už příliš?
Autorská citace #47
10.7.2014 19:11 - Sparkle
jů, tolik božích nápadů. Musím se tím pořádně probrat a zkusím to zrevidovat, díky za tipy :)

Taky se přikláním k tomu, to zdrsnět (ve stylu co popisuje Sirien nebo Vojtěch). Hlavně aby se to vešlo do času oneshotu, tak max ty 4 hodiny. A aby se tam pokud možno vyskytly ty fantasy prvky, co popisoval Quentin (fantasy lokace, magický předmět...)

Teď mě ještě napadlo, k tomu co píše Sirien, to by mohl být "two-shot" pro dvě paralelní skupinky, jedna budou odbojáři a druhá inkvizitoři a na konci se sejdou dohromady a semele se to :)
Autorská citace #48
10.7.2014 19:33 - sirien
Sparkle: hrát to jako dvě protijdoucí skupiny ve scénáři co sem popsal by bylo naprosto epic, nicméně to je náročný jak svině - znamenalo by to buď hrát to na etapy ve kterých by jsi musela synchronizovat herní a příběhový čas (což není nemožné ani v rámci one-shotu - můžeš hrát 4 dvouhodinové celky s 15 minutovými pauzami... budeš muset vyřešit fakt, že odbojáři začínají první a inkvizitoři doráží až později reaktivně). Pokud bys to hrála paralelně, budeš potřebovat 2 dobře sehrané vypravěče a dostaneš připravit si preventivně prášky proti migréně. Pokud bys to hrála na pokračování, budeš si muset poradit s nedostatkem interaktivity mezi skupinami.

Tak nebo tak to rozhodně není koncept pro intro nových hráčů - i když jako ne že by mě nelákalo se s někým domluvit a dát takovou hru pro nás místní v Mephitu někdy na podzim až budu zpátky v republice :D

Pro začátečníky bych to viděl spíš jako že máš scénář se dvěma aktivníma skupinama a oni si prostě vyberou, za kterou z nich chtějí hrát a ta druhá se stává prostou opoziční NPC partičkou.
Autorská citace #49
10.7.2014 19:34 - Quentin
Sirien má pravdu, že generic dobrodruzi jsou super pro kampaň, kde budeš odehrávat hromadu různých třeba i nesouvisejících dobrodružství, ale takhle na oneshot je snazší jim tu motivaci dát pevnou a udělat z nich něco konkrétního - jako třeba inkvizitory nebo revolucionáře.
Autorská citace #50
10.7.2014 19:40 - sirien
Quentin: Mě napadá, že to je jak se seriálama a filmama. Seriály jsou takové kampaně - postavy v nich lze představovat a vykreslovat postupně, máš na to čas, není kam spěchat, můžeš pracovat s kdekým (časem máš možnost zasadit postavu do potřebného kontextu)... one-shoty jsou jako filmy. Už z kraje potřebuješ postavy, které jsou někdo a chtějí něco, protože prostě nemáš čas se patlat s vykreslováním jejich motivací a jejich postupným přikláněním na tu nebo onu stranu.

Doteď jsem nad tím takhle nepřemýšlel, ale fakt je, že to tak zásadně hraju - na one-shotech obvykle dávám postavám hned z kraje nějakej kickstart, ať už když si hráči vytvoří libovolné postavy tak jim dám zoufalou situaci která je prostě nutí jednat (ehm... my WoDčkaři... horor je v tomhle easy žánr) nebo jim dám postavy které rovnou mají explicitně daný úkol.
Autorská citace #51
10.7.2014 20:19 - Sparkle
Tam je jenom potřeba si uvědomit, že spousta lidí má na RPG ráda právě exploraci, sandboxovost. Radši se budou plácat v prozkoumávání okolních vesnic a řešení problémů místních lidí, gradace příběhu je pro ně druhotná nebo jim je přímo ukradená. Je potřeba dávat bacha, aby pro samou snahu o awesome postavy s awesome agendou a awesome příběhem se nestalo to, že hráči se s těmi postavami nesžijí.

Celkově mi z toho vychází, že se to celý dá twistnout dvěma směry. Buď tím, co navrhuje Sirien, postavy budou už na začátku revolucionáři / inkvizitoři / agenti prastarého zla / rodina sousedního šlechtice, který fakt chce ten hrad pro sebe, a půjdou po svém úkolu. Jen ty "tajný" otázky by se asi musely pojmout trochu jinak, i když stále by tam pro ně mohl být prostor.

Druhá možnost je naopak udělat z toho malý sandboxík, vzít všecky ty nápady co tu padly (Jersonův vlkodlak apod.) a nechat ty postavy - obyvatele hradu - vybrat si, co chtějí řešit. Když se budou plácat v moc non-awesome věcech tak se tam přihodí tábor inkvizitorů, vojsko souseda nebo manifestace prastarýho zla. Je samozřejmě otázka, jak moc se toho stihne za oneshot, aby ten sandboxový feel stihl naběhnout. To riziko je nicméně i u přístupu č. 1, protože za 4 hodiny stihnout uber awesome příběh se správnou gradací, aby si hráči stihli ty svoje postavy i oblíbit, se taky nemusí povýst.
Autorská citace #52
10.7.2014 20:20 - Sparkle
sirien píše:
Tak nebo tak to rozhodně není koncept pro intro nových hráčů - i když jako ne že by mě nelákalo se s někým domluvit a dát takovou hru pro nás místní v Mephitu někdy na podzim až budu zpátky v republice :D


Jsem pro. Pokud se to do tý doby dopiluje, mohlo by to bejt epic :)

sirien píše:
Pro začátečníky bych to viděl spíš jako že máš scénář se dvěma aktivníma skupinama a oni si prostě vyberou, za kterou z nich chtějí hrát a ta druhá se stává prostou opoziční NPC partičkou.


Tohle je super nápad. Připravit si dvě varianty, chcete to hrát z pohledu inkvizitorů nebo revolucionářů, vyberte si.
Autorská citace #53
10.7.2014 20:32 - sirien
Sparkle: já nevim, mě přijde že "sandbox" je teď novej cool termín co hezky trenduje, ale poněkud se přeceňuje. Sandbox pro úplné začátečníky je pozvánka k tomu aby hra šla odnikud přes nikam do nudy (popřípadě to skončí tím, že Vypravěč bude hráče postrkovat tak moc až je bude vlastně naprosto bez skrupulí bagrovat) - a sandbox na one-shot je vysloveně nesmysl, viz co píšu Quentinovi v #50: sandbox je koncept pro kroniku, ve které se dají věci rozvést a rozpracovat, one-shot potřebuje mnohem ostřejší dynamiku, máš jen jedno sezení a musíš do něj narvat zápletku, děj, gradaci, zlom, krizi, závěr...
Autorská citace #54
10.7.2014 20:43 - Jerson
Ještě mě napadla jedna zápletka - dost podobná tomu co psal Merlin, jen trochu víc horor - i když jak pro koho.
Vesnice, okolo které se v noci probouzí zombie, a je nutné to vyřešit dřív, než se jich objeví tolik, že způsobí nějaký velký problém.

Jde mi o to, že pro začátečníky bych doporučoval držet se jednoho tématu - potvora v kanálech vedoucí k intrice někoho jiného ve mě vzbuzuje dojem, že je tam nasazená jen proto, aby to bylo "fantasy". Z nemrtvými jako hlavním problémem, který má však svou vlastní příčinu (magie použitá na oživení mrtvé milenky, která se poněkud vymkla kontrole), dají se použít jako strašák, na velmi složité vyjednávání (někteří mrtví si můžou zachovat část vědomí, jen nechápou, co se s nimi děje), i jako silní nepřátelé - oživení popravení bandité pohřbení nedaleko hodlají zabíjet, a přitom se jim nedá moc snadno ublížit.

(Hlavně pokud počítáš i s holkama, počítám, že by to chtělo jim nabídnout nějaké vhodné téma.)

Btw. se sandboxem pro začátečníky to taky nevidím růžově - volné možnosti pro skupinu ano, ale v relativně uzavřeném příběhu, kde se věci budou dít samy od sebe a nebudou je moct jen tak míjet.
Autorská citace #55
10.7.2014 20:50 - Quentin
Vesměs souhlas se sirienem, až na jedno
Píše:
já nevim, mě přijde že "sandbox" je teď novej cool termín co hezky trenduje

Já ten termín používám v tom stejnym kontextu, co se používá dneska, určitě aspoň deset let. V hlubinách fóra se to dá dohledat.



Ne, že by sandbox nešel na oneshot použít. Spíš k tomu není důvod.
Autorská citace #56
10.7.2014 21:08 - sirien
Quentin: já neměl namysli, že by "sandbox" byl nový termín, používal se myslím ještě v době kdy jsem byl nováček na RPG Fóru. Chtěl jsem tím říct, že je to teď nově cool trendující termín (průběžně se vždycky vyskytne nějaký hype kolem něčeho - ať už nového nebo "znovuobjeveného" co se pak řeší všude možně ať už se to tam hodí nebo ne a zrovna teď to je "sandbox")
Autorská citace #57
11.7.2014 03:14 - Vojtěch
Ono skoro sandbox by šel předpřipravit i na oneshot, kdy budeš mít několik minipříběhů, které půjde rychle dořešit během sezení a nechat hráče in-game vybrat jeden až tři a dojet je, ale příprav se na to, že to nejspíš nebude epic, protože takových věcí na jedno místo se nedá moc uvěřitelně narvat, a taky na spoustu zahozené přípravy, pokud to nehodláš používat opakovaně nebo to nebudeš improvizovat.
Autorská citace #58
11.7.2014 08:26 - Sparkle
Na základě toho, co tu padlo, mě napadla následující revize:

Postavy budou představovat povstalce, kteří se snaží svrhnout Církev. Protože jsou to awesome postavy, jsou to nejlepší lidi co vůdce povstání má a tak je vyšle na hustý úkol. Vybaví je magickým předmětem, který umí generovat nemrtvé. S tímto předmětem se mají dostat do katakomb pod hradem, který patří staršímu bratrovi samotného arcibiskupa. Až se tam dostanou, mají předmět zaktivovat a bránit dungeon před pokusy místních "hrdinů" ho vyčistit. Jelikož hrad je jaksi protekční, nebude to arcibiskup řešit standardně povoláním regimentu inkvizitorů, ale zvedne zadek z hlavního města a pojede to tam s malou skupinkou nejvěrnějších vyčistit sám. A až to udělá, PC ho tam musejí krouhnout.

Budou tam dvě komplikace, jednak předmět je silnější, než si mysleli, takže nemrtví vstávají i v odlehlejších vesnicích a kosí to tam nevinné lidi, to může představovat morální dilema. Druhak, když dorazí arcibiskup, pokusí se PC vysvětlit, že Církev chrání zem před skutečným nepřítelem, což je nějaký Lich King, a že "požehnání nebes, které brání nečistým silám vstávat" skutečně existuje a je to magický rituál, který je opravdu vyživován vírou, a když tedy víra padne, zemi nejspíš zlikvidujou nemrtváci. A taky arcibiskup bude asi tvrdit, že ten jejich zaměstnavatel je agentem Lich Kinga.

Co vy na to?
Autorská citace #59
11.7.2014 09:00 - Quentin
Proč to nemůže být normální quest? Proč to musí být takové divně bezvýchodné? Do kampaně je to cool, protože žádný úkol není nesplnitelný, jen se musí rozsekat na menší úkoly. Vypíčovat s někým v oneshotu, kde nemá čas to vyřešit jinak (třeba zabít toho liche nebo reformovat církev), se mi nelíbí.

Nic proti temné atmosféře a těžkým volbám, ale stavět postavy hned dvakrát za čtyři hodiny nuceně do pozice záporáků ... tomu se u nás řiká "šukat hráče do ucha"
Autorská citace #60
11.7.2014 09:13 - sirien
Sparkle: no, rozhodně to už zní a) ucelenějc a b) chytlavějc. Jsou tam postavy s agendou, jasný cíl, záporák se kterým se dá i mluvit a tak.

Pokud to necháš tak jak to je tak to má jeden zásadní problém - pokud Jeho Svatost postavy přesvědčí o své pravdě a ty se přikloní na jeho stranu, tak tam nemáš dramatický ending - když postavy zůstanou věrné Revoluci, tak mají ending v zabití Arcibiskupa - když se ale dají na jeho stranu, tak bude v závěru co? Hezky jsme si pokecali, dispelněte to a joiněte se k mé Inkvizici? To mi nějak... nezní.


Jinak osobně bych to ještě dál upravil.

- zaprvé bych to fakt postavil jako dvoustranný konflikt, aby si hráči mohli vybrat za kterou stranu chtějí hrát, zaprvé jim tím dáš volbu stylizace (malá skupinka svrhávající velké zlo / hrdinové chránící křehké dobro), zadruhé žánru (konspiračně akční trochu intrikářská stealth mise / detektivně-akční seek&solve mise s oficiálním mandátem) a zatřetí to prostě zní cool a vypadá to o dost husťáčtějc zpracovaný, i když fakticky to zas tak velkej problém napsat nebude (teda, dokud to bude prostá volba strany, samozřejmě - variantu simultánního hraní teď ignoruju)

Dál - awesome je cool, ale zase to není třeba hrotit do extrému:

- Arcibiskupa bych ve hře nechal jako pasivní element (minimálně v průběhu hry, v závěru se klidně může projevit). Zaprvé to je pořád cool (šéfík je na scéně), ale je to umírněnější (viz dále o postavách), zadruhé... to je dramatičtější. Viz 302: Znásilnění Thermopyl. Hlavní záporačka většinu času sedí na trůně a jen diriguje velitele - což jí dává dojem určitého majestátu. Oproti tomu Spartská královna se na konci feministicky vrhne do bitvy v první řadě a vypadá kvůli tomu jak hysterická děvka co v béčkový gangsterce sama touží stisknout spoušť aby se na pasákovi pomstila za odstřel svého milence. Arcibiskup je v tomhle trochu jako drak - je to "hlavní záporák", který si zaslouží nejprve náležitě předeslat, než vstoupí na scénu, ať už aby naplnil svou pověst hrozného zloducha nebo ji naopak rozporoval z pozice toho ve skutečnosti dobrého (jak Star Wars V a VI - všude pobíhá Vader, Imperátor se jen tak míhá... dokud Luka přímo nekonfrontuje)

- postavy nemusí být nutně nejlepší, to mi zní tak nějak zbytečně prvoplánovitě; stačí, když prostě budou dost dobré aby je brali všichni vážně a budou z nějakého důvodu vhodné - buď jsou zrovna poruce (takový odboj nebude mít schopných a zrovna ničím nezaměstnaných lidí tak moc), nebo jsou zrovna poblíž když se naskytla příležitost, nebo se ještě jako jedny z mála neproflákly, takže mají nejlepší předpoklady pro utajení atp.
Ono to je kosmetický detail který je hlavně o úvodu, ale osobně se mi víc líbí "hele, mám tu důležitý úkol co spěchá a zrovna vám ho snad můžu svěřit, tak ukažte co ve vás je a udělejte to správně" než "ó, velcí hrdinové, nikdo lepší není a jen na vás teď leží osud naší Revoluce..." - tyhle dramatické momenty typu "je to jen na nás" by měly spíš vyplynout z příběhu, než aby byly takhle lacino deklarované (viz Star Wars - nikdo tam Lukovi neříká, že jen a jedině on může zničit Hvězdu smrti, spolu s ním tam letí tucty dalších pilotů. Jen se prostě nakonec ukáže... že tak nějak je z magic-mumbo-jumbo jedinej, co to může zvládnout)

- hrad bych nechal arcibiskupovu starému kamarádovi. Oproti bratrovi to je takové konspirativnější a tajemnější, navíc pro případnou inkvizitorskou skupinu to otevírá nečekané zlomy (Arcibiskup? WTF? Co tu sakra dělá? Proč tu je... eh!? někdo ho chtěl zabít? Tohle vypadalo připraveně, co se to tu ke všem démonům děje?)

- artefakt mi tu zní trochu... nadbytečně. Normálně bych mezi postavami vzbouřenců nechal kouzelníka a ať hezky hráči improvizují - TO je ostatně vhodný moment pro sandboxový prvek, místo naskriptovaného "tady máte artefakt, doneste ho sem, aktivujte" tam máš "způsobte herezi, konkrétní forma je na vás".
Případnou kartu "magie se vymkla z ruky" lze zahrát vždycky (magicky silné místo - hups... Lichova temná magie rituál zkorumpovala - hups...)



Quentin: nezavděčíš se všem. Mě by naopak "normální quest" přišel dost nudnej.
Jenže to se dostáváme na hranu preferencí, například těhle, a v tu chvíli jediné řešení je udělat sborník několika úvodních příběhů, ať si každý vybere co se líbí jemu / co se zdá hráče oslovit.

Což, ostatně, není vůbec špatný nápad... bude trvat dýl, než to sestavíme, ale narozdíl od jiných... ehm tvůrčích projektů naší RPG scény... to aspoň bude mít nějaký smysluplný výstup.
Autorská citace #61
11.7.2014 09:15 - Jerson
Moc mi nesedí, že už od začátku davas hráčům určitou motivaci, která části z nich nemusí sednout. Třeba já bych s tím měl problém.
Jako nejlepší pro první hru mi přijde zápletka "skupina lidí co se možná znají a možná ne zůstala na nebezpečném místě a musí to nějak vyřešit. Jít každý sám je jasná smrt, alespoň určitá spolupráce je nutná. A základní možnosti jsou dostat se prostě ven a zachránit vlastní životy, nebo naopak proniknout do centra, vyřešit příčinu a zachránit i další CP. Pokud chceš zvrat na konci, tak se může ukázat, že ono nebezpečí má hodně dobrý důvod - třeba ze všichni v oblasti můžou být nakažení a tak je třeba jim zabránit v odchodu, aby nemoc neroznesli do okolí.
Autorská citace #62
11.7.2014 09:16 - Nachtrose
Jerson píše:
Ještě mě napadla jedna zápletka - dost podobná tomu co psal Merlin, jen trochu víc horor - i když jak pro koho.


Co se tyce kombinace Merlin a horror, tak rozhodne byl skvely prvni Kafik :-)
Autorská citace #63
11.7.2014 09:17 - Sparkle
Jako kdyby se těch dobrodružství vymyslelo víc, a udělal se z toho sborník, to by bylo super. Akorát by se to všecko samozřejmě muselo otestovat, ideálně fakt s nováčkama.
Autorská citace #64
11.7.2014 09:19 - Vojtěch
Taky by mohli s postavami a revolucí proti útlaku manipulovat nějací hajzli a mrtvozvedací artefakt být zrada na postavy...
Autorská citace #65
11.7.2014 09:33 - Quentin
Jerson: Jo, ta nouze je skvělá. Hry, co začínají třeba ve ztroskotané lodi nebo v lesní chajdě, když zrudlo nebe a vypli proud. Hned se něco děje, všichni mají silnou motivaci přežít, všichni mají silnou motivaci spolupracovat a je tam hromada tajemství (co žije na tom ostrově? proč nejde proud?)

Proto mají zombie apocalypse hry dycky awesome první session :)

Sirien píše:
Mě by naopak "normální quest" přišel dost nudnej.
Jenže to se dostáváme na hranu preferencí, například těhle,

Ten typ postav do toho netahej. To se ve oneshotu stejně sotva projeví. Navíc "quest" jde jít i s normálníma postavama, nemusí to nutně být conan nebo indiana jones. Dobrej příklad je třeba Mountain Witch.

A i tak si myslim, že dobře udělanej quest by bavil i tebe.
Autorská citace #66
11.7.2014 09:39 - Arten CZ
Já se na to snažím dívat jako na hru, kterou budou hrát lidé, co rpg nikdy nehráli a má je to nalákat. Chápu, že někdo, kdo hraje rpg roky, nemá problém s těžkými volbami, menším zlem, složitými vazbami atd, ale pro někoho, kdo se dívá na filmy a hraje PC hry a přitom na rpg nikdy nesáhl, je podle mě třeba postavit hru jinak.

1) Jasné rozdělení na dvě strany (dobro/zlo, řád/chaos, červení/modří...)
Nemyslím si, že by hře jakkoli prospělo, aby si strany vybírali hráči až v průběhu hry. Vcelku snadno se ti může stát, že se půlka hráčů přikloní na jednu stranu a půlka na druhou. Obecně to problém není, ale u krátké hry ještě dělit čas na polovinu pro dvě skupiny není dobré.
2) Možnost se s oběma stranami ztotožnit
To mi chybí v tvém návrhu nejvíce, proč by se měli hráči rozhodnout pro jednu nebo druhou stranu. Čím složitější a přitom méně jednoznačné zázemí pro hru vymyslíš, tím déle budou hráči tápat a přemýšlet, proč vlastně mají být povstalci nebo proč chránit církev. Naopak bych co nejjasněji deklaroval, co jsou obě strany zač a hráči si pak budou moci před hrou vybrat, zda se rozhodnou pomoci jedné nebo druhé.
3) Církev a nemrtví
Na to bych si dal obecně pozor. Není problém kosit stovky nemrtvých, ale pozor s tím, že by někdo měl nemrtvé používat a to ještě proti církvi. Dost krát se mi stalo, a to i u zkušených hráčů, že to prostě odmítli. Ano, když si někdo vybere hrát za záporáky a počítá s tím, není problém, ale většina lidí si první hru zahraje spíše za kladné hrdiny a tam bych se tomuto směru vyhýbal.
4) Obrana něčeho
Tohle vždycky smrdí. Zavřít postavy někam a nechat je, aby plánovali obranu je určitě zajímavá hra pro strategicky nadané hráče, ale pro někoho, kdo to nikdy nehrál, to nevidím jako dobrý nápad. Nejvíc bych se bál toho, že by hráči měli ovládal/velet ještě jiným postavám, než jen sami svým. Snažil bych se pro první hru, aby ovládali skutečně jen jednu postavu.

Já vím, že hra má být pro dospělé a že má ukázat, co tebe při hře nejvíce baví, ale ty ses k tomu musela nějak propracovat. První hra by měla ukázat, že je tu super, ale že je to hlavně zábava - a jakmile budou muset hráči přehnaně přemýšlet, nebude to pro první hru zábava, ale práce. Budou se bát, že zvolí špatně. Já bych se spíše snažil postavit hru tak, aby měli hráči volby co nejjednodušší (na začátku se s něčím ztotožní a následně už nemají potřebu svůj výběr korigovat nebo obhajovat). Lidé také začínají pohádkami a až postupně se s věkem propracují ke složitým politickým trillerům. Pro první hru bych viděl jako ideální spíš pohádku.
Autorská citace #67
11.7.2014 10:47 - Sparkle
Hm, tady se asi začínáme dostávat na hranici toho, že hráčské preference jsou fakt u každýho jiný a zřejmě bude potřeba těch dobrodružství udělat víc.

Co se týče morální nejednoznačnosti versus černobílá pohádka. Možná se mýlím, ale když se podívám na oblibu fantasy děl u děvčat a nongeeků, pak mi přijde, že "šedé" světy mají větší úspěch. Možná je to náhoda nebo je příčina někde úplně jinde... těžko říct.
Autorská citace #68
11.7.2014 11:00 - Quentin
Raději ještě upřesnim: Já rozhodně nejsem pro černobílou pohádku.

Takovéhle volby jsou ok
  • Jeden ze tří vesničanů je posedlý. Zabijete je všechny, ať máte jistotu?
  • Tento meč je prokletý. Obětuješ mu nevinnou krev, aby jsi mohl využít jeho moc?
  • Orci zaútočili ze všech stran. Zachráníte měšťany, aby se vám mohli bohatě odměnit nebo zachráníte chudé, kterých je víc?
_
Tohle už je na hraně a mělo by se s tím pracovat opatrně
  • Celou dobu jste pracovali pro záporáka! Haha!
  • Ten artefakt jako vedlejší efekt zabíjel lidi z vesnice! Haha!
Autorská citace #69
11.7.2014 11:30 - sirien
Sparkle píše:
když se podívám na oblibu fantasy děl u děvčat

v průměru mají holky morální ambivalenci radši než kluci co sem si tak všiml.
černobílé příběhy jsou epičtější a heroičtější a to zase mají radši kluci.

Sparkle píše:
a nongeeků

na ty kašli, baštěj co jim markeťáci do huby naservírujou. HBO zfilmovala AGoT? Jü, AGoT. Kdyby zfilmovala Dragonlance, tak by všichni slintali nad obsazením Tanise a Zlatoluny a rebelové by válčili o to jestli je nebo neni správně, že Raistlina hraje stejnej týpek jak Snapea.
Autorská citace #70
11.7.2014 14:13 - Sparkle
Já si vybavuju, když se mi někdy kolem roku 2000 dostala do ruky sága o Zaklínači, jak jsem z toho byla úplně paf. Ne z Geralta, ani těch potvor co zabíjel v povídkách, ani z tý sexuality.. co mě tam dostalo, byla kauza nilfgaardských osadníků. Celou dobu se ten příběh tvářil, že Nilfgaard = zlý, ty státy co proti němu bojují = hodné, a pak na konci, když ho porazili, začaly ty vítězné mocnosti masakrovat nilfgaardské commonery, co mezi tím osídlili dobytá území. Nikdy předtím jsem se s takovou morální ambivalencí ve fantasy nesetkala a natolik mě to nadchlo a posunulo, že už jsem si od té doby nedokázala představit "správný" fantasy svět bez toho.

Po čase jsem hrála v RPG jednu minikampaňku, kde v jistou chvíli nás GM dostal do situace, že jsme našli malé dítě, o kterém jsme ale zjistili, že je to budoucí antikrist. A měli jsme dilema, jestli ho zabijem nebo ne. To bylo brutál hustý. Jako jo, už to bylo možná až moc, dilema takovýhodle kalibru bych dala v kampani tak max jednou, nicméně faktem je, že to byla moje nejvíc memorable RPG session ever. (A mimochodem, až do té doby byl ten quest vcelku railroadový, precizně promakaný tak, aby napětí stoupalo a spělo právě do tohodle rozhodnutí. Od té doby nenadávám na railroad jako něco principielně špatného).

Asi je to holt holčičí uvažování. Teď vymyslet něco, co bude nejvíc styčný pro obě pohlaví, aby to nepřestřelilo ani na jednu stranu.
Autorská citace #71
11.7.2014 14:25 - Sparkle
Co mi zatím vychází, že tu padlo, a tak nějak vypadalo kompromisně jako ingredience:

- fantasy potvora
- nemrtví (pokus o vzkříšení mrtvé lásky?)
- alespoň jeden high fantasy prvek (vzducholoď, létající magická věž, propast strachu, šeptající les)
- minidungeon
- magický předmět
- nějaké vtipné npc
- promakané detaily (obyvatelé hradu atd.) na dokreslení atmosféry
- jedno méně drastické morální dilema
- postavy nejsou cucáci
- nějaký zvrat
- survival scénář, pokud tam bude možnost i vyřešit to úplným sejmutím protivníka a záchranou více lidí než jen družinky

ještě něco? Co ty papírky s tajnýma otázkama? Jo nebo ne?
Autorská citace #72
11.7.2014 14:36 - Quentin
Ty argumenty pohlavím mě nějak míjej :D

Naše holky jsou z těch šedivejch věcí dycky na prášky. "To tam nikdy nemůžeš dát nic kladnýho?" jsem slyšel zrovna na minulé hře.

Líbí se jim třeba tahle estetika
Pěkný pohádkový generic fantasy. A když jsou nepřátelé legrační goblini, hloupí ogři nebo na kost záporní lichové, tak jsou úplně spokojené.
Autorská citace #73
11.7.2014 15:12 - York
Sparkle píše:
Asi je to holt holčičí uvažování.


V čem? Já to vidím úplně stejně.

Imho stavíte hradbu někde, kde žádná není. Někdo má rád černobílé archetypy a někdo ne, ale s pohlavím to imho souvisí jen velmi málo, pokud vůbec.

Ono je to většinou dané zázemím, situací a příležitostí, víc než čímkoliv jiným. Málo holek třeba hraje onlinovky, ale ty, co hrají, je žerou úplně stejně jako kluci. Jen je výrazně menší šance, že je k tomu někdo dotáhne.
Autorská citace #74
11.7.2014 15:46 - Alwaern
York píše:
Málo holek třeba hraje onlinovky, ale ty, co hrají, je žerou mnohem více než kluci.


Fix´t.
Alespoň osobní zkušenost od UO, EQ2, WoW, Aion, HoN, LoL - pokud byly v high end tímech, raidech (mluvím řekněme o top200 West), tak byly zcela jasně nejoddanější a nejzažranější hráčky, které jsem kdy viděl.
Jen to těhotenství jim to občas zkazí. :D
Autorská citace #75
11.7.2014 15:47 - York
Alwaern: ;-)
Autorská citace #76
11.7.2014 15:55 - Sparkle
Jo, tohle si taky vybavuju. A na každou takovouhle zažranou raidařku připadalo aspoň 50 raiderů, kteří se zmiňovali o tom, jak jejich přítelkyně to wowko vůbec nehraje a ten koníček jí vadí.
Autorská citace #77
15.7.2014 10:07 - Almi
Sparkle píše:
Po čase jsem hrála v RPG jednu minikampaňku, kde v jistou chvíli nás GM dostal do situace, že jsme našli malé dítě, o kterém jsme ale zjistili, že je to budoucí antikrist. A měli jsme dilema, jestli ho zabijem nebo ne. To bylo brutál hustý.


..Já v jedné kampani to posunul ještě dál - narodila se dvojčata. Jedno normální, druhé na první pohled "magicky pozměněné". A bylo předpovězeno, že jedno z nich svět téměř zničí, druhé ho možná zachrání. To teprve byla morální dilemata... zejména, když děti (a) začli nepřirozeně rychle růst a dospívat a (b) kolem nich se začli stávat podivné nehody...

..a přitom, vše vzniklo jako výsledek hodu dle jedné tabulky v Sex Guide pro DnD 2e, kde pokud kouzelnice používá kouzla v pokročilém stadiu těhotenství, ovlivní to plod..jenže těhotenství elfů trvá sakra dlouho a vydržet hrát bez kouzel fakt celou dobu nešlo... :D
Autorská citace #78
15.7.2014 10:12 - Sparkle
Almi píše:
..Já v jedné kampani to posunul ještě dál - narodila se dvojčata. Jedno normální, druhé na první pohled "magicky pozměněné". A bylo předpovězeno, že jedno z nich svět téměř zničí, druhé ho možná zachrání. To teprve byla morální dilemata... zejména, když děti (a) začli nepřirozeně rychle růst a dospívat a (b) kolem nich se začli stávat podivné nehody...


Tak to je megamazec :)
Autorská citace #79
15.7.2014 10:39 - sirien
zaříznout obě a bude klid (vůbec co dlouhodobě pozoruju tak mít ve fatnasy trochu větší vůli sem tam zaříznout nějaké děcko, budou mít obyvatelé těch světů velmi klidný a mírumilovný život. V podstatě staší zabít libovolné děcko o kterém se zmíní jakékoliv proroctví - v jakémkoliv smyslu, znáte proroctví, sou mizerně zapeklitý, radši je vůbec nerozmotávat a vzít to z jedné vody načisto)
Autorská citace #80
15.7.2014 10:48 - York
Sirien: Jenže pak se ukáže, že jsi zaříznul úplně jiná nemluvňata, protože ta pravá mezi tím stihla vyměnit zlá čarodějnice a vychovává si je v sama v klidu někde stranou.
Autorská citace #81
15.7.2014 10:51 - Vojtěch
Á pán je pragmatik :D O co, že by se proroctví začala vyjadřovat ve smyslu, že bez vágně určeného děcka svět nepřežije ;)
Autorská citace #82
15.7.2014 11:53 - Almi
Vojtěch píše:
Á pán je pragmatik :D O co, že by se proroctví začala vyjadřovat ve smyslu, že bez vágně určeného děcka svět nepřežije ;)


Přesný text proroctví to tak nějak říkal. Prostě - bylo to postavené tak, že zabít obě právě nešlo :)

Ono to ještě mělo pointu na druhou - družinový klerik zabil nějakou ultrahnusku a ona ho před smrtí proklela. Slovům nerozuměl, ale zapamatoval si. Následně "náhodou" pomohl při porodu těhle dvojčat. Až pak se dozvěděl překlad slov kletby: "Dáš život novému" Od té doby klerik už nikdy klidně nespal, neb si uvědomil, že kdyby to býval byl věděl, radši by ani k tomu porodu nechodil.. :)

..ale dětičky svědomitě ochraňoval...a číhal ;) A to byl přitom hráč ten největší pragmatik, jakého jsem kdy viděl! :)
Autorská citace #83
15.7.2014 12:46 - Dukolm
Jak si vzpomínám tak dilema s dětmi jsou vždy na dlouho vzpomínám si. Kdysi na jednom OG na prvním Conventiconu, jsem vedl pro SEBa Fate v Dragon Age Světě (v té době jsem jako vypravěč věděl o světe DA, tak max dvě stránky o příběhu co mi poslal SEB, víc ani nebylo před vydáním první hry) a vím že jsem jen na úvod nastřelil pro atmosféru barák kde mělo zůstat jen dítě. Postavy měli projít a pokračovat dál. No nakonec se z toho stal příběh na 7 hodin(kdyby jedné hráčce nejel v 6 hodin vlak tak by se hrálo i déle). Kdy tam někdo přes FP hodil že to dítě je posedlý, ... Skončilo to zapálením domu s na půl zabitým dítětem, a postavy tak tak odcházely.

Celkově jedna z her na které člověk rád vzpomíná i po několika letech.
Autorská citace #84
15.7.2014 18:14 - Pepa
Já bych byl s morálními dilematy poněkud opatrný. Myslím si, že lidi se jdou na opengaming především bavit a chtějí zkusit něco nového, než aby šli řešit "takovéhle věci". Navíc s tím roste riziko, že se při tom prostě a jednoduše pohádají (obzvlášť, pokud se mezi sebou třeba neznají).

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.1143479347229 secREMOTE_IP: 3.146.255.127