Volná diskuze

sirien
1.2.2016 20:36
Matt Mercer GM Tips (přeložené)
Při malém researchi k jednomu článku jsem narazil na tohle a přišlo mi zajímavé to přeložit; průběžně možná přeložím víc dílů (možná, neslibuju), ale nepřijde mi, že by to stálo za články, takže to budu dávat jako posty do diskuse a v záhlaví kdyžtak povedu seznam odkazů na příslušné posty v diskusi. Klidně komentujte jakýkoliv díl i zpětně.

Prosím bere v potaz, že to je mluvené slovo a že to pro vás překládám "na první dobrou" (pokud umíte dobře anglicky, asi bude lepší si to prostě pustit).
Autorská citace #1
1.2.2016 20:37 - sirien
Díl 2 série

Jak tvořit NPC pro RPG

Ahoj všichni! Jsem Matthew Mercer a jsem hlasový herec a game master z Geek&Sundry Kritické role (Critical role) a vítám vás u své video série tipů a triků pro DMování nebo GMování vašich vlastních RPGček. Dnes budeme mluvit o tvorbě NPCček - jednom z mých nejoblíbenějších témat.

Epizoda 2: NPC a sociální střetnutí

Věci, které chcete zvážit, když tvoříte NPCčka: Především máte hlavní a vedlejší NPCčka. Pokud byste měli hromadu času, mohli byste ztvárnit každou postavu do detailu, ale to by zůstalo i dost nevyužité. Když přemýšlíte o vedlejší postavě, chcete uvažovat hlavně o jejích základních prvcích - jejím jménu, pohlaví, rase, povolání - nemusí to být ani povolání která mají hráčské postavy, může jít o obchodníky, o řezníky, o týpka, co uklízí záchody ve vesmírném doupěti; nemusíte v tom být příliš konkrétní, ale chcete znát tyhle obecné věci, jejich přesvědčení nebo morálku, zda mají nějakou politickou či společenskou příslušnost ve světě který jste stvořili a právě teď hrajete vám také může pomoct, zda patří do nějakého cechu nebo zda mají nějaké významné spojence či nepřátele... ale to, co potřebujete, jsou jen stručné poznámky pro případ, že na tohle přijde řeč.

Když se začnete na NPCčka víc soustředit a přesunete se k těm důležitějším, začnete potřebovat řešit věci jako co jsou jejich ideály, jejich touhy, čeho se bojí, to jsou velmi cool prvky které jim dávají motivaci a které vám pomůžou pochopit, kde mají své místo ve vašem světě a když se s nimi dají hráči do řeči, tak z toho vzejde mnoho odpovědí. Také chcete mít přehled o tom, v jakém jsou vztahu k postavám. Někdy začnou někde jinde, možná budou i nepřátelské, ale v závislosti na svých akcích a na tom, jak s nimi hráči interagují, se mohou stát přátelskými (přátelskými), což si poznamenejte pro případ, že by se ta postava ještě někdy vrátila. Nebo se to může úplně obrátit a mohou se postavit na druhou stranu (ne přátelé). Také chcete vědět, jak vypadají, čím jsou vybavené, co jsou jejich zvláštní dovednosti nebo zvláštnosti ve vystupování, zejména, pokud to jsou NPC, která se objevují častěji a mohou se někdy rozhodnout bojovat po boku postav nebo jim pomoct, tak chcete vědět, čeho jsou schopné a možná to i hráčům nějak naznačit skrze sociální střetnutí, která jsou docela zábavná. Pokud plánují bojovat, ať už jako spojenec či nepřítel, udělejte si jejich bojovou kartu se seznamem schopností, které mají. Můžete to vymýšlet za běhu, ale já preferuji mít postraně nějaké solidnější poznámky pro případ, že na to dojde. Pokud se to stane, budete fakt rádi, že je máte a nemusíte to potit na poslední chvíli stylem "éééh, on je, má... meč..." Pokud děláte připitomělé hlásky, tak jako já, já dělám spoustu připitomělých hlásků, pomáhá to bránit se šílenství, udělejte si poznámky o hlasové textuře nebo o tónu a přízvuku, který používají, aby když se vrátí jste hned věděli, co dělat. Když mají vysoký štiplavý hlásek nebo slabý šeptavý hlas, nízký tvrdý hlas nebo velmi inteznivní vojenský tón, nějaký dialekt nebo přízvuk, poznamenejte si to po straně, abyste hned věděli, co dělat, když hráči zahlásí "ou, tenhle týden půjdeme navštívit Timyho!" a vás napadne "Timy? Timy tu byl devět měsíců zpátky! Nepamatuju si, jak Timy zněl..." ale oni si to pamatovat budou. (oni si to vždycky pamatují.)

Je tu taky spousta dobrých zdrojů a sourcebooků, jako RPG příručky pro DMy nebo GMy, všechny tyhle sourcebooky, hlavní knihy, jsou obvykle skvělé nástroje pro tvorbu NPCček, jejich osobnostních rysů, háčků na příběhy, námětů na jejich minulost a pozadí, jsou to super místa, odkud začít tvořit. Nebojte se udělat si trochu výzkum a nevnímejte to jako že brát věci z knížek je něco podřadného - jsou tu z dobrého důvodu a jsou to skvělé zdroje.


Tvorba záporáka: Jak používat NPCčka k tvorbě opozice

Jeden ze základních prvků každého příběhu je dobrý záporák a tvorba dobrého záporáka je o spoustě věcí a dejte si na tom záležet a nebojte se do toho dát práci.

Na začátek - ne každý záporák si myslí, že je záporák. Chápejte, jejich morálka může být pokřivená ale to co dělají, jejich osobní cíle je to, co dělají pro své osobní přesvědčení a osobní zájmy a oni mohou vidět ostatní jako záporáky svého vlastního příběhu, takže se snažte vystihnout, proč dělají to, co dělají a jaká jejich životní zkušenost jim dala ten pokřivený pocit vlastního práva. Jaké činy jim v minulosti přiřkli pověst těch špatných z pohledu hráčů. Tohle jsou cool věci, na které je dobré pamatovat, když je tvoříte. Také to dobro a zlo, bílá a černá, to může sem tam fungovat, ale je fakt zábava hrát různé odstíny šedé. Jak brzy zjistíte nebo to možná už víte, hráči rádi hrají odstíny šedé. Jak dobré si tvoříte postavy? Ve hrách se občas stávají podivné a občas ne moc dobré věci, postavy náhle skončí mrtvé a vy musíte schovávat těla... to se stává. (Často.) Takže, chápete, záporáci mohou být také hráni v odstínech šedé. Postava začne jako dobrá a změní se ve špatnou, začne špatná a změní se v dobrou, někdy se pohybují po té hraně mezi tím, kde si hráči nejsou po většinu hry jistí, zda jsou dobré nebo špatné a stanou se jedněmi z těch "jsou nám zrovna teď užiteční?" Je zábava nechat ta hodnocení na hráčích a nechat je ať sami udělají svá rozhodnutí. (A vy tajně víte, co se z toho vyvine, mwahaha.)

Pro velké záporáky je dobré zvolit archetyp. Výborný zdroj, z něhož já sám čerpám, je klasická DnD příručka zvaná Kniha zlé temnoty (Book of Vile Darkness), která konkrétně má mnoho nádherně udělaných záporáků, archetypy jako intrikující lhář, tyran, sofistikovaný, obelhaný hlupák, netvor, tohle jsou všechno skvělé a různé typy osobností, na nichž můžete stavět skvělé záporáky, třeba ten sofistikovaný je velmi zainteresovaný do získávání společenské, velkolepé pozornosti a užívá k tomu adekvátní prostředky, sám sebe vidí jako učence a je to obvykle zábavný typ záporáka. Oproti monstru, což je zabiják, destruktivní typ osobnosti. Můžete si zvolit kteréhokoliv z nich za základ a přizpůsobit si ho svým potřebám, je to pět skvělých základů pro další práci.

A když si stvoříte dobrého záporáka, zvažte, kolik má moci. Je to sólista? Je to takový ten samotný zdroj chaosu ve světě? Nebo má síť poskoků, co pro něj pracuje, ať už z přesvědčení, nebo protože za to jsou dostatečně placení?

Je tu nějaké budoucí odhalení, k němuž můžete postavu směřovat? Nějaký historie, která je velmi temná nebo velmi překvapivá, ke které můžete později dávat různé stopy, na které mohou hráči narážet?

Jsou to dobré otázky k zamyšlení, když tvoříte svého záporáka.

A nikdy se nebojte dopřát svému záporákovi velkolepou smrt, bez ohledu na to, jak moc ke svému záporákovi přilnete. Když jsou hráči dost chytří a vynalézaví, tak finální střetnutí nemusí být tak epické, jak jste si mysleli a to nechcete hráčům ukrást jen protože byli velmi chytří a vynalézaví když se k záporákovi dostávali. Ujistěte se, že dostane svůj Hans Gruberovský finální výkřik s tím, jak bude padat ze střechy budovy do zapomnění.


Díky za zkouknutí, těhle videí budeme mít víc, můžete je najít na weu Geek&Sundry a ahoj příště.
Autorská citace #2
3.2.2016 09:44 - ShadoWWW
Matt Mercer dělá strašně moc pro popularizaci RPG. (palec nahoru) Dobré jsou i typy DawnforgedCastu 7 chyb začínajících PJ.

Ve zkratce:
7. PJ se nemá zabývat přespříliš důkladnou přípravou až do nepodstatných podrobností.
6. Hra není jen Pána jeskyně, je všech u stolu.
5. PJ by měl hned na začátku sdělit svá očekávání (omezení na rasy, povolání apod.) a snažit se naplnit očekávání hráčů.
4. Zdouhavé listování pravidly během hraní je na škodu. Lepší je rychlé rozhodnutí z pozice PJ a hledat v pravidlech až po hraní.
3. PJ by se měl krotit v monolozích a nechat mluvit i ostatní.
2. Je zbytečné hnát se za přílišnou originalitou. Steně jí nedosáhnete. Lepší je využít známé věci, třeba i netradičně.
1. Nejdůležitější úlohou PJ je zajistit, aby se bavili všichni hráči u stolu.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.067368030548096 secREMOTE_IP: 54.160.244.62