Volná diskuze

Merlin
30.10.2016 22:30
Hrdinové v kolotoči událostí nebo...

Prakticky čtvrt století co dělám DM jedu v linii, že hrdinové jsou v neustálém víru událostí. Pořád se účastní dění ve světě a více či méně do něj zasahují. Žijí svůj život prostě jako dobrodruzi.
Nyní však někteří hráči projevili názor, či myšlenku, že život jejich postav je jedno velké dobrodružství a nemají čas stárnout. Že nemají čas na takové ty lidské (doplň si jakoukoliv jinou rasu) záležitosti jako je rodina, vnoučata,řemeslo, hospoda, hradní záležitosti atd.
DnD 5e přichází s "mezidobím" které je až několik let mezi questy. Zkráceně řečeno..tři měsíce děláte dobrodružné věci a pak pět let bádáte, lovíte sviště nebo vaříte pivo, než zase někam vyrazíte. Já osobně to považuji za zcestné, nicméně poté, kdy někteří hráči projevili zájem o tyto mimohrdinské záležitosti jsem nucen se tím zabývat. A proto se ptám jak to vidíte vy a jak to řešíte.
Pokud se jedna postava rozhodne, že bude pět let studovat, zatímco jiná chce těch pět let věnovat dobrodruhování, či jiná chce rok vařit pivo a pak rok jezdit s karavanou a další tři plenit hrobky? Vyloučíte postavu? Nebo si dají sraz za XY let a vyrazí za dobrodružstvím?
Autorská citace #61
1.11.2016 14:51 - sirien
Xyel píše:
A nebo ta civilizace založí systém, který ji umožní ty vynalézavé talenty odchytit již od mala, říkejme mu systém školství. Ten je pak dovede to civilizací-řízeným výzkumným centrům, říkejme jim univerzity, kde ten výzkum budou provádět a civilizace si tak udrží technologický(/magický růst).

Tenhle argument je úplně dokonale stejně nesmyslný, jako kdyby ses rozhodl aplikovat tyhle moderní systémy na třeba Římskou říši. A přihodil k tomu systém sociálního a zdravotního pojištění.

Uvědomuješ si, že tohle všechno je něco co stojí na gigantické hoře tisíců let historie a kulturního odkazu, co vzniklo na dvou místech světa a jen na jednom z nich se to uchytilo tak aby to přetrvalo a rozvinulo se a že celý zbytek světa to má od nás (z většiny protože sme mu to násilně vnutily) a že i dneska je mrtě míst napříč světem, kde to prostě a jednoduše nefunguje?

A uvědomuješ si, že "krátkověkost" lidí a ohromné nároky na přežití jsou součástí základu této tradice? (Kdyby měli rodiče desítky let na to se o děti starat sami a nebyli by nuceni je z ekonomických důvodů používat v zemědělství, Maruška Terezka by nikdy nemusela zavádět povinnou školní docházku...) Tohle je přesně jedna z věcí, u nichž bude IMO dlouhověkost hrozně na škodu - při délce dospívání a života elfů nebudou mít elfové žádné školy, spíš nějakou tradici učednictví od starších atp.

LokiB píše:
Představa, že neochotu bojovat pokládá někdo za primární nebezpečí a zdroj katastrofy je ...

...výsledek kvalitního vzdělání v historii a dostatečného všeobecného rozhledu. Pacifismus Západu po 1. světové válce byl jedním z faktorů, které přímo vedly k 2. světové válce a to je jen ten nejvíc doočíbijící příklad, který by měl znát každý, kdo odchodil základní školu.

Ale to jsme už poněkud offtopic.
Autorská citace #62
1.11.2016 14:52 - Sparkle
Mně přijde, že ta dlouhověká rasa by nejspíš po čase převálcovala ty krátkověký, ale z trochu jinýho důvodu. Ona totiž lidská matka obvykle chce pro svoje děti to nejlepší. A co si matka přeje ze všeho nejvíc: aby její dítě bylo co nejdýl živé a zdravé. Takže pokud má možnost zplodit krátkověký dítě s člověkem, nebo si nabalit elfa a mít dítě co se dožije několik set let, co si asi vybere. Myslím, že tohle převáží i lásku, pokud bych se osobně měla rozhodnout aby se moje děti dožily 80 let ale budu je mít s chlapem kterýho miluju, nebo aby se dožily 400 let ale pořídím si je s random elfem, tak beru random elfa. A kdyby se mísením dlouhověkost nedědila, klidně si dovedu představit, že by část těch žen radši adoptovala elfí děcko, než porodila vlastní lidský. Pak ta krátkověká rada vyhyne prostě a jednoduše z toho důvodu, že ženský nebudou chtít plodit dobrovolně děti s krátkověkýma chlapama.
Autorská citace #63
1.11.2016 15:00 - Aegnor
Sparkle píše:
Pak ta krátkověká rada vyhyne prostě a jednoduše z toho důvodu, že ženský nebudou chtít plodit dobrovolně děti s krátkověkýma chlapama.

Chceš říct, že elfí nesmrtelnost je důsledek evoluce?
Autorská citace #64
1.11.2016 15:01 - Sparkle
Nevím, nesmrtelný elfy jsem nevymyslela :)
Autorská citace #65
1.11.2016 15:01 - sirien
Sparkle píše:
nebo aby se dožily 400 let ale pořídím si je s random elfem, tak beru random elfa.

Za předpokladu, že:

a) budou mezirasová křížení biologicky snadná (pokud pár člověk/elf bude mít 10x sníženou šanci na početí...)

b) budeš jako nějakej lidskej póvl stát tomu elfovi za to, aby se s tebou zahazoval. Nic osobního, ale víš co - doba kdys vypadala sexy bylo asi tak potom co Ti bylo 16, ale předtim, než Ti bylo 20 a od té doby - podívej se na sebe, probohy, vypadáš jak 800 stará elfka pomalu nad hrobem a elfích gerontofilů zas tak moc nebude.

(Vidělas Andromedu? Jak tam v jendom díle všichni letěj pryč a na Andromedě zůstane jen Tir a Beka a Tir z nudy udělá tu romanticky působící večeři a vypadá to, že se spolu snad i vyspěj, ale když to už jako vypadá, že jo, tak tam Tir kouká na Beku jakože jí hráblo, že on - geneticky vyspělejší Nietzscheán - by přece nikdy neměl nic s obyčejnou lidskou ženou, protože to by prostě nedávalo smysl...)

Sparkle píše:
A kdyby se mísením dlouhověkost nedědila, klidně si dovedu představit, že by část těch žen radši adoptovala elfí děcko, než porodila vlastní lidský.

Adoptovala.

U-hm...

(taky už vidíš tu elfí zprávu starostovi města? Požadujeme okamžité navrácení uneseného dítěte a veřejnou popravu jeho únoskyně - do východu slunce, jinak vás tu vyvraždíme jak krysy)
Autorská citace #66
1.11.2016 15:06 - Sparkle
sirien píše:
(taky už vidíš tu elfí zprávu starostovi města? Požadujeme okamžité navrácení uneseného dítěte a veřejnou popravu jeho únoskyně - do východu slunce, jinak vás tu vyvraždíme jak krysy)


Takhle by to vypadalo na začátku, pak by to lidi vychytali. Sem tam zmizí potulný elf, sem tam elfka, pan Fritzl se o ně pak hezky stará ve svým sklípku, dobře nám tam ti elfové ploděj děti, bohaté lidské paničky za takový dlouhověký děcko dobře zaplatěj.
Autorská citace #67
1.11.2016 15:09 - Xyel
Aegnor píše:
Tohle mi trochu připomíná princip stupid sortu. Ten taky v teorii funguje, ale v praxi je téměř nereálné, aby efektivně fungoval.

Jsou dvě možnosti - buďto uvažujeme utopicky dokonalou společnost, kdy nikdo nemá potřebu hromadit moc, peníze, slávu, kontrolu... a pak dojde k situaci, kdy vládne opravdu nejlepší možný panovník (takhle z hlavy k tomu mají nejblíž Lizardi z Warhammeru... a... ehm... no nic :-) ). Druhá varianta (která mi přijde uvěřitelnější) je, že daná společnost je "lidská" z psychického hlediska - ve společnosti existují různé typy lidí, je spousta těch, kteří touží po moci, financích ... a v takové společnosti se daný utopický vládce nemá šanci dostat na trůn, protože na to nemá. Buďto nemá žaludek na to se procpat až nahoru, nebo ho ta cesta k moci zkazí.

I v lidské historii se najdou příklady vládců, kteří by se za osvícené dali považovat - napadá mě Genghis Khan, Elizabeth I., určitě jeden z římských císařů (teď si nevybavím který) by do toho mohl v pohodě spadnout - takže mi nepřijde nijak nereálné, že by se obdobně nadaný vůdce objevil mezi elfy.. s tím podstatným rozdílem, že by neumřel na věk a nechytla ho stařecká demence. A ideální společnost vůbec není potřeba - jediné co konstatuji je, že stav kdy společnost má vládce kterého nemá téměř nikdo potřebu vyměnit nastat nejen může, ale lze to i očekávat (u nekonečně žijící rasy).

sirien píše:
lol.
Všichni máme kartičku VZP a evidence based medicínu 21. století, takže nikdo z nás už nemůže umřít na nemoc - to je to, co se mi tu snažíš říct?

Až bude doktor umět kompletně vyléčit jedince od všech a jakýchkoliv nemocí skrze 6ti sekundové zaříkávání, tak možná - většina fantasy settingů má léčení na úrovni, o které si scifi settingy mohou nechat jen zdát.

sirien píše:
Může to nedávat na prosté hrubé počty - k čemu Ti je, že si šermíř co porazí každého, když stojíš proti nepříteli, co má dlouhodobě mnohem větší respawn svých sil?

A proč bych ho měl mít? To je zase to, že se elfům na "vyvážení" dlouhověkosti dá minimální porodnost (či třeba již zmiňované 10leté těhotenství :)), což zase přináší spoustu jiných problémů které již byly zmíněny výše.

sirien píše:
Sem psal, že takových budou mít ty dlouhověké rasy o něco (násobně) víc v poměru k populaci, než ty krátkověké. Na druhou stranu bych to na Tvém místě neviděl až tak moc růžově:

Profi atleti jsou konzumně spotřební zboží. Dlouhověkost nedlouhověkost, ty extrémní výkony je prostě likvidujou, postupně, zranění za zraněním. Jen minimum dokáže rozumně fungovat přes třicítku a jen absolutní hrstka přes čtyřicítku - na celé planetě je takových tak málo, že je sportovní fanoušci vyjmenují do jednoho.

Pokud dlouhověkost nebude zahrnovat i zupa-dupa regenerační schopnosti, které by zahladily každou jizvu, natažený vaz, přervaný sval, blbě zlomenou kůstku atd. na 100%, tak jich ty dlouhověké rasy budou možná mít i míň, než krátkověké, protože proč by se byl někdo ochotný odkurvit během 20 let, když má před sebou dalších 400? Teoreticky by ta regenerace mohla fungovat v dlouhém výhledu - věci co lidské tělo neutáhne protože není stavěné na takový long run by elfí tělo, které nedegeneruje stářím, mohlo zvládnout zahladit v řádu desítek let. To by znamenalo, že elf co půjde na pár let na takovou hranu schopností (válečný hrdina co projde většinu bitev nějaké dlouhé války atp.) stráví dalších třeba 50 let tím, že bude odpočívat - a pak bude trávit dalších 10 let tím, že si bude zpátky oživovat své dřívější schopnosti a trénink.

Většina fantasy settingů, které mají dlouholeté rasy má i léčící magii, takže něco jako dlouhodobé následky v podstatě neexistuje.

sirien píše:
trpět na svůj konzervatismus - paradigma neustálé změny, kontinuálního rozvoje a kritického znovu-zhodnocování staršího poznání je velmi moderní koncept který se pořádně rozšířil až ve 20. století, když se rychlost technologické inovace zkrátila na dobu kratší než lidská generace.

Pro nás je to koncept moderní, z pohledu nekonečně žijící rasy je to defaultní stav světa - rychlost technologické inovace je kratší než jejich generace již z definice.
Autorská citace #68
1.11.2016 15:25 - Xyel
sirien píše:
b) budeš jako nějakej lidskej póvl stát tomu elfovi za to, aby se s tebou zahazoval. Nic osobního, ale víš co - doba kdys vypadala sexy bylo asi tak potom co Ti bylo 16, ale předtim, než Ti bylo 20 a od té doby - podívej se na sebe, probohy, vypadáš jak 800 stará elfka pomalu nad hrobem a elfích gerontofilů zas tak moc nebude


Stačí pár elfů, kteří se (nezávisle na sobě) rozhodnou že zlepší svět tím, že rozšíří své geny co nejvíce zvládnou a půjdou oplodnit maximum lidských žen... Ostatně to ani nemusí být nadšenci, to zní skoro jako business plán :)
Autorská citace #69
1.11.2016 15:25 - Aegnor
Xyel píše:
I v lidské historii se najdou příklady vládců, kteří by se za osvícené dali považovat

Ano, ale jak se dostali k vládě? Většinou nástupnickou linií, jenom u Říma byli mám pocit nějaké volby. Tedy způsobem, který je u nesmrtelných ras mnohem vzácnější. Jedině že by aktuální vládce prohlásil "už mě to vládnutí nebaví" a předal ho někomu jinému. A pak musíš doufat, že ho předá vhodnému nástupci (což taky není na 100% jisté).

Sparkle píše:
sem tam zmizí potulný elf, sem tam elfka, pan Fritzl se o ně pak hezky stará ve svým sklípku, dobře nám tam ti elfové ploděj děti, bohaté lidské paničky za takový dlouhověký děcko dobře zaplatěj.

Líbí se mi, jak nenásilně přecházíme z otázky "jak do příběhu zapojit downtime" na otázku "jakým způsobem nejlépě pěstovat elfí děti na adopci". :-)
Autorská citace #70
1.11.2016 15:25 - LokiB
Ok, offtopic ...

sirien píše:
Pacifismus Západu po 1. světové válce byl jedním z faktorů, které přímo vedly k 2. světové válce a to je jen ten nejvíc doočíbijící příklad, který by měl znát každý, kdo odchodil základní školu.


To je klasická demagogie, jejíž vysvětlení by se mělo učit již na základní škole.
Tragédie první i druhé světové války vznikla přesně naopak z velké ochoty k oboji na straně významných světových hráčů ... u prvnísvětové války to byly v podstatě všechny Německo, Rusko, Francie atd ... každé ze svých individuálních důvodů.
U druhé světové to bylo to samé ... tentokrát zejména na straně Německa a Japonska, částečně pak SSSR.

je zvláštní, jak u dnešní generace sílí názor, že kdybychom zůstali ve stavu permanentní války resp. v podstatě bojového stavu, tak by se lidstvo mělo lépe. Není tomu tak. A je to jasně vidět na krásách a výdobytcích 20. a ranně 30. let ... stejně jako celého období od konce WW2 do 80. let a dále.
Ve skutečnosti nechtěli ve velkém válčit ani Američané ani Rusové.

Na WWI je krásně vidět, že i když všechny strany viděli, že ostatní jsou na válku připraveni, tak to vypuknutí války nijak nezabránilo

Pacifismus sám o sobě nezabrání válce, když narazíš na válkychtivé. Ale to, že jsi sám bojechtivý nijak válce nezabrání ... příkladů je plná historie a je zajímavé, jak takový mýtus v dnešní době roste.

konec off-topicu
Autorská citace #71
1.11.2016 15:27 - sirien
Sparkle: Kdybych měl popsat všechny důvody, proč mě napadají, proč tenhle způsob myšlení prostě nebude fungovat, tak bych tu napsal post o rozsahu semestrálky.

Xyel píše:
Až bude doktor umět kompletně vyléčit jedince od všech a jakýchkoliv nemocí skrze 6ti sekundové zaříkávání, tak možná - většina fantasy settingů má léčení na úrovni, o které si scifi settingy mohou nechat jen zdát.

Možná. A možná to jen nedomýšlíš, protože koukáš na pravidla RPGčka jak nejhorší rule lawyer.

Naše současná medicína je totální zázrak pro kohokoliv už z 19. století, nemluvě o středověku nebo starověku. Umíme vyléčit prakticky všechno, co znali a hromadu věcí, které ani neznali. Stavy, které pro ně byly smrtelné, považujeme za směšně triviální. Věci, na které se umíralo, dneska mnohdy ani nevyžadují návštěvnu nemocnice. Věci, co byly v 19. století naprostá špička medicíny jsou dneska triviality na kterých se nejmladší chirurgové učej držet skalpel a lidi to považujou za pouhou otravnost.

Z pohledu historie dneska umíme vyléčit všechno (a co ne, tomu umíme aspoň předejít).

V praxi jsme si tím jen rozšířili hranice a narazili jsme na další stavy, k nimž se historicky ani nezvládalo dojít nebo je rozpoznat v té záplavě jiných chorob a s nimiž si nevíme rady.

A uvědom si, že pokud svět obsahuje léčivou magii, pak obsahuje také nekromancii a kletby. Možná, že neumřeš na zápal plic, ale užij si, jak z Tebe kletba k níž ses dostal protože jsi snědl ovoce z nečisté půdy vysaje život.


Xyel píše:
A proč bych ho měl mít? To je zase to, že se elfům na "vyvážení" dlouhověkosti dá minimální porodnost

Ona se jim "nedá", ona je tak nějak spojena s celým konceptem elfů, Tolkienem počínaje a Sapkowskim konče. Je to součást "lore" té rasy.

A nemusí se jim dávat, jak jsem ukazoval, je to snadno odvoditelný důsledek založený na reálném světě (všim sis toho odkazu k Hans Roslingovi, že jo?)


Celá tahle diskuse se totálně zasekává na tom, že se tu hromada lidí kousla a prostě se rozhodla že místo toho aby prozkoumali téma budou razit svojí pravdu.

Úvodní teze byla, že dlouhověké rasy prostě musí přinést "neřešitelné" problémy A, B, C, D...

Pár lidí se tu pokouší ukázat, že to není vůbec nutné a že lze postavit svět, kde to tak fungovat nebude a že k tomu lze dokonce přistoupit hromadou různých způsobů a vzít si k tomu různé důvody a vykreslit svět, v němž to funguje, mnoha různými variantami.

Můžeme tu dál hrát hru "možná, ale...", kdy na každé jedno možné funkční řešení hned přiběhne tuna lidí a začne ho bashovat námitkami, které budou deflectnuté dalšími možnostmi, které budou znovu bashované nějakými námitkami, ale mám nějak pochybnost, že to povede ke smysluplnému závěru. (Už teď to vede k tomu, že tu kdekdo zkouší vpašovávat do věci koncepty moderního technologizovaného světa a logiky západní kultury - pokud tu je někde okolo Naoki, nejspíš se dobře tiše baví).

Pokud dlouhověké rasy nechceš, tak Ti je nikdo nenutí. Pokud je chceš, lze je do toho světa dát tak, aby to fungovalo a není to moc problém.
Autorská citace #72
1.11.2016 15:33 - sirien
LokiB píše:
Na WWI je krásně vidět, že i když všechny strany viděli, že ostatní jsou na válku připraveni, tak to vypuknutí války nijak nezabránilo

No, Němci to neviděli a moc si to nemysleli. A prakticky ukázali, že na tu válku vlastně kromě nich nikdo moc připravenej nebyl.

Fakt, že ochota k válce vedla k první světové nemá moc společného s tím, že neochota k válce naopak vedla k druhé světové. A když mluvíš o demagogii, možná by sis po sobě měl přečíst jak krásně zaměňuješ "ochotu bojovat" s "chutí bojovat", přičemž o tom druhém sme ani Gurney ani já nic nepsali.

Napříč historií platilo, že mír měl ten, kdo válčit sice nechtěl, ale kdo na to byl připravenej a byl ochotnej do toho jít, když na to došlo. A zatímco chuť války začínat historicky občas fungovala (Řím, Anglie...) a občas ne (Francie, novodobější Německo...), tak neochota válčit nefungovala prakticky nikdy. Vlastně až do doby humanismu 20. století smíchaného s masmédii nefungovala vůbec nikdy.
Autorská citace #73
1.11.2016 15:33 - LokiB
sirien: v tomhle s tebou naprosto souhlasím ... dlouhověké rasy nemusí a většinou ani negenerují do hry žádný problém. abych parafrázoval známou postavu, tak jediné komplikace, které dlouhověká rasa může přinést, jsou ty, které si přinesete sami.
Nikterak v dlouhověkosti/nesmrtelnosti pro RPG hry není zaklet defaultní problém, dokud ho tam nezačnete hledat. Všechny situace, které jsou tu popisovány jak oproblematické, lze snadno vysvětlit a popsat tak, aby problém nevznikal
Autorská citace #74
1.11.2016 15:42 - LokiB
sirien píše:
No, Němci to neviděli a moc si to nemysleli. A prakticky ukázali, že na tu válku vlastně kromě nich nikdo moc připravenej nebyl.


Kteří němci? Dělníci v továrnách? velitelé generálního štábu? Vilém?
A pochopitelně praxe ukázala, že všichni na válku připravení byli ... že postoupili Němci daleko ve Francii či Haliči? A jaký to mělo vliv na výsledek války?
Kdyby v praxi ostatní připraveni nebyli, tak němci vyhráli. Příprava není jen to, že tě zadržím během prvních pár hodin. Příprava je to, že jsem schopen v dlouhém horizontu neutralizovat či zvrátit tvoje snahy. Což se přesně stalo.

A opět, neochota k válce nevedla k WW2. Svoje tvrzení zakládáš na nedokazatelné tezi, že kdyby "někdo něco dělal, tak by válka nebyl" ... a´t už my , že bychom se bránili, nebo Angláni a francouzi mocně chřestili zbraněmi.
To je tvůj názor. Můj je ten, že by to Hitlera stejně nezastavilo. Zvolil by jiný postup, ale válka by byla stejně. Rychlou válku využil, protože to šlo. Neznamená to ale, že kdyby rychlá válka nešla, tak by nenašel jinou strategii.

Napříč historií platilo, že válčil ten:
a) válčit chtěl
b) měl vedle sebe někoho kdo válčit chtěl

jestli byl nebo nebyl připravený roli nehrálo, nebo jen malou - odsouvací.
Viz třeba právě boje Řádu Německých rytířů s Poláky a Litevci ... oni dokonce byli schopni se dohodnout na posunutí začátku bojů, aby se mohli obě strany lépe připravit. Prostě bojovat chtěli, tak bojovali. A stejných příkladů jsou mraky i dál. 30 letá válka, francouzsko-německá, rakousko-pruská, rusko-japonská ....

připravenost na válku nikdy nikoho od války nezachránila, když ten vedle bojovat chtěl
Autorská citace #75
1.11.2016 15:43 - Aegnor
Prosím, diskuzi o válce přesunout sem.
Autorská citace #76
1.11.2016 15:45 - Sparkle
sirien píše:
Pokud je chceš, lze je do toho světa dát tak, aby to fungovalo a není to moc problém.


Teoreticky by fungovaly a byla by s nima zábava. Teď zpět do reality českých hráčských družinek. Většina hráčů by to nezahrála dobře, ty postavy by se buď chovaly úplně stejně jako krátkověký, nebo by z nich byli nesympatičtí supremacisti. Nezkušení GMové by v dlouhověkých NPC měli kanonfutr pro tvorbu Mary Sue, GMPC který kradou spotlight hráčským postavám... a tak vůbec.

Já ve svých hrách dlouhověkost nechci ani u PC ani u NPC z důvodů čistě pragmatických:

- je namáhavý vymýšlet pro stovky let starou postavu takový zápletky, aby to s ní mělo proč silně emočně zahýbat.
- snažím se svoje NPC konstruovat tak, aby byla družinkou překecatelná. Schopná přehodnotit svůj dosavadní postoj k životu na základě dobrých nápadů hráčů a dobrého RP. U NPC starýho několik set nebo tisíc let by se mi vymýšlelo hůř uvěřitelný důvody, proč se ta postava nechá zviklat ze svý ideologie nebo životní cesty právě touhletou družinkou.
- když je v družince mezi postavama zajímavá třenice kvůli jejich rozdílnosti, je to cool, jsou z toho výborný dialogy, ale po nějaký době se to téma vyčerpá. Už přestane být zábavný, že se postavy furt špičkujou kvůli tomu, že jedna je puritán a druhá ožrala, jedna ráda provokuje a druhá je srab. To se pak lehce vyřeší tím, že se ty postavy vyvinou, změněj, už třeba nebudou tolik chlastat nebo nebudou takový srabi, vymyslí se nová třenice a jede se dál. Problém u vysokého věkového rozdílu postav v družině je ten, že to neodmažeš. To tam bude furt a pravděpodobně to zůstane nosným prvkem dialogů mezi postavama po celou kampaň. Éeé.

Neříkám, že bych se s tím nezvládla poprat, kdybych fakt chtěla, ale já nějak nechci. Nestojí mi to za tu námahu.
Autorská citace #77
1.11.2016 15:48 - Aegnor
Sparkle píše:
To tam bude furt a pravděpodobně to zůstane nosným prvkem dialogů mezi postavama po celou kampaň. Éeé.

Určitě to zůstane nosným prvkem? Pokud to hráče nebude bavit, tak se to podle mě vytratí samo (prostě ty rozhovory budou probíhat nějakým způsobem pořád, ale mimo spotlight).
Autorská citace #78
1.11.2016 15:53 - LokiB
Sparkle píše:
U NPC starýho několik set nebo tisíc let by se mi vymýšlelo hůř uvěřitelný důvody, proč se ta postava nechá zviklat ze svý ideologie nebo životní cesty právě touhletou družinkou.


Ale uznej, že tanhle premisa "překecat 500 let starého je těžší než překecat 40 letého" není vytesaná do kamene a je spíše tvou volbou a přenosem lidské zkušenosti někam, kde vůbec fungovat nemusí.

Třeba: Lidi jsou tak zarputilí, že jejich krátký věk jim nedává moc šanci vyzkoušet více způsobů myšlení a chování. proto hájí sveřepě ten jeden.
Když žiješ 30000 let, tak ti třeba vůbec nemusí dělat problém zcela změnit názor během hodinové diskuse a začít dělat něco úplně jiného než doposud.
Jestli tomu tak je, je jen na tvé interpretaci, že ses takto rozhodla. Není na to "psychologický zákon" :)
Ano, nám se to může zdát, z hldiska naší známé psychiky, zvláštní ... ale to nic neznamená
Autorská citace #79
1.11.2016 15:59 - Sparkle
LokiB píše:
Ale uznej, že tanhle premisa "překecat 500 let starého je těžší než překecat 40 letého" není vytesaná do kamene a je spíše tvou volbou a přenosem lidské zkušenosti někam, kde vůbec fungovat nemusí.

Třeba: Lidi jsou tak zarputilí, že jejich krátký věk jim nedává moc šanci vyzkoušet více způsobů myšlení a chování. proto hájí sveřepě ten jeden.
Když žiješ 30000 let, tak ti třeba vůbec nemusí dělat problém zcela změnit názor během hodinové diskuse a začít dělat něco úplně jiného než doposud.
Jestli tomu tak je, je jen na tvé interpretaci, že ses takto rozhodla. Není na to "psychologický zákon" :)
Ano, nám se to může zdát, z hldiska naší známé psychiky, zvláštní ... ale to nic neznamená


Já to musím vymyslet tak, aby to přišlo uvěřitelný nejen mně, ale především mým hráčům. Všem. Stačí aby jeden měl pocit, že to překecání NPCčka nedávalo smysl vzhledem k jeho postavení, věku, zkušenostem apod. a hráč má zábavu ze stěžejní scény velkýho příběhovýho arcu rozbitou.
Autorská citace #80
1.11.2016 16:10 - Xyel
LokiB píše:
Třeba: Lidi jsou tak zarputilí, že jejich krátký věk jim nedává moc šanci vyzkoušet více způsobů myšlení a chování. proto hájí sveřepě ten jeden.
Když žiješ 30000 let, tak ti třeba vůbec nemusí dělat problém zcela změnit názor během hodinové diskuse a začít dělat něco úplně jiného než doposud.
Jestli tomu tak je, je jen na tvé interpretaci, že ses takto rozhodla. Není na to "psychologický zákon" :)
Ano, nám se to může zdát, z hldiska naší známé psychiky, zvláštní ... ale to nic neznamená

Tohle je přesně řešení stylu "hotfix", kterým vyřešíš okamžitý problém a pak si vzpomeneš, že vlastně u elfů předpokládáš silnou neflexibilitu názorů aby dávalo smysl, že mají stejnou technologickou/magickou úroveň jako smrtelné rasy. A jsi v rozporu.

Sparkle to hezky shrnula - ano, je možné je ve světě mít ale začne to přinášet komplikace ve chvíli, kdy o tom nějaký hráč začne přemýšlet a všimne si, že je něco totálně nekonzistentní/neuvěřitelné.

Sirien: To není o tom, že by se někdo seknul, že to nejde, ale spíš že konkrétně mé problémy/výhrady k dlouhověkým rasám si nijak nerozptýlil, spíše je posílil - problematickou vlastnost "dlouhověkost" kompenzuješ novými problematickými vlastnostmi "nízká porodnost", "strnulost názorů/neschopnost inovace", "arbitrární omezení léčivé magie"...etc Jako výsledek diskuse jsem momentálně mnohem více utvrzený v tom, že dlouhověké rasy mít ve světě nebudu než jsem byl dnes ráno (A to z důvodu, že generují hromadu problémů s konzistencí a uvěřitelností).
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.20200610160828 secREMOTE_IP: 3.228.21.186