Volná diskuze

LokiB
1.11.2016 14:46
Systém či setting pro novou kampaň
Dotaz do pléna: Jaký systém a případně setting pro inspiraci byste mi doporučili pro novou kampaň?

Základní představa:

* kampaň by se odehrávala (začínala) v historických reáliích Zemí koruny České v době cca poloviny 15. století. (alternativní historie)
* s tím, že někdy v době Kostnického koncilu se "něco stalo". není jasné, minimálně postavám, co přesně (a po dlouhou dobu to vlastně nehraje ani roli). Někdo si myslí, že se Bůh rozlobil na křesťany a přišel antikrist, možná přiletěli mimozemšťani, možná Inkové kopali moc hluboko a probudili "něco", možná došlo ke konjunkci univerz ... to nakonec není tak podstatné. podstatné je to, že se od té doby věci vyvíjejí jinak, než se dnes učí v dějepise
* ve světě je nyní přítomna magie (a to jak religiózní různých náboženství, tak různá bylinkářská, určitě alchymisticko-kabalistická, a tak dále.
* stále by to bylo z herního pohledu spíše low-magic, aspoň po většinu jejich kariéry. velké zázraky, úžasná svět bořící kouzla nejsou na programu dne ... i když v principu se vyloučit nedají. sem tam umíchat hojící mast, uřknout někoho, získat "přízeň bohů" pro své další konání, atd ... ne že bych si neuměl představit full DnD magii (co se možností týče), ale raději bych se držel v jejích nízkých levelech ...
* nemělo by to být postavena "artefaktech dávných generací" :)
* určité prvky hororovitých her jsou vítány ... takové trochu Jan Žižka meets (low-level) Cthulhu ... velké Cthulhu až za hodně hodně dlouho :)

* hledám spíše rules-light systém (nechce se mi startovat další DrD, zde ani PF či D&D ... jakkoli by všechno z toho šlo), něco, co se hráči nebudou muset měsíc učit, aby vůbec mohli vytvořit postavu a začít hrát.
* základem je nejspíš nějaký fantasy systém, tedy ne současnost či space, ani viktoriánská naglie.
* Fate-like systémy se obávám že pro tuhle skupinu moc nebudou, nebo aspoň ne bez pevnějšího rámce či nějakého předvytvořeného settingu ... představa, že z každým vytvářím jeho jedinečné aspekty, mě neláká a hráče asi taky ne
* obecně mě celkem lákal Cryptomancer ... ale je to přeci jen trochu moc "mělké" a nevím, jestli se hráči ztotožní s magickým hackováním ....
* spíše skillbased než class-level
* něco z WoD, Savage Worlds? ... některé specifické settingy? někdo má zkušenosti s Cypher System pro fantasy?

Díky za případné komentáře a doporučení
Autorská citace #41
6.12.2016 00:41 - Aegnor
Kamach píše:
Hmm, máme na Kostce nějaké články v tomhle duchu?

Díly Alnagova Vypravěčova deníku:
Hráčské preference.
Je to ve vás ...

Sirienův článek o Social contractu aka Dohodě o hře.

To jenom tak v rychlosti, co mě napadlo. Je možné, že jsem toho hodně minul.
Autorská citace #42
6.12.2016 00:54 - Šaman
Super! Nechceš to zveřejnit jako článek, ať to tu nezapadne?
A nějaké články ohledně předherní diskuze tu jsou, minimálně nějaký překlad jsem v posledních 14 dnech četl, ale nemohu dohledat. Něco málo je tady.

---
Edit: Aha, byl to ten článek o social contractu, co na něj odkazuje Aegnor :)
Autorská citace #43
6.12.2016 08:09 - LokiB
Kamach: klobouček! Slušněs to rozebral, děkuji :)

Píše:
a přitom systematicky používáš nevhodné nástroje typově jako přes kopírák (tebou uvedené PF, DnD, Savage Worlds)


tak ono používané nástroje jsou věcí dohody ... jak jsem i někde psal, navrhoval jsem vše možné, i různé obskurní systémy typu Fate (sic!) ... zažitých systémů se nechtěli pouštět sami hráči. někteří by nejradši zůstali u DrD ... motivace číst nová pravidla je u nich malá, práce, rodina, jiné koníčky převažují takovým způsobem, že je to pro ně pocitově zbytečná investice. na ten jeden večer za měsíc jim nepřijde, že jiné nástroje jsou třeba ... vulgárně řečeno "žvanit se dá nad DrD stejně dobře, jako na Fate"

Píše:
Jaké jsou následky těch hodů? Jak posunou děj? Jako scéna ve filmu nebo mají stejně titěrný zoom a dopad silný asi jako švihnutí zbraní proti potvoře se stovkou životů?


ta otázka je sice zajímavá, ale generálně na ni odpovědět neumím. Někdy víc, někdy míň. Zase, některým hráčům nejde tolik o posouvání děje ... oni si ho do příště někdy ani moc nepamatují. jde o zábavu. a na to jim (některým) stačí něco jako Z pohádky do pohádky pro trochu větší děti :)

Píše:
A i když své povzbuzení upřesníš, aby neznělo tak děsivě, pořád jsou tu otázky jako:
- Co se stane s mými přáteli, kteří jsou aktivní bojové cíle?
- Až s nimi ta (domnělá*) přesila skoncuje, přijdu na řadu já?
- Jsem dostatečný zmrd, abych své spoludružiníky nechal ve štychu, a jak to zahýbe se vztahy v partě postav a skupině hráčů?
- Bavím se, když se hází na útoky a počítají kola, a já jen vyděšeně držím loutnu a nezapojuju se?


No, někomu by vadilo, že se aktivně nezapojí, některý ani ne (namažou si mezi tím chleba, zamyslí se nad celkovou situací, zasmějou se hráči, kterému to nepadlo a dostala postava přes čenich, zaradují se nad spoluhráčovým pěkným hodem, cítí napětí z toho, že situaci nemají ve svých rukách ... zas jak kdo).
Já za sebe musím říc, že mi nezapojení se nevadí, vztahy s hráči by to nenarušovalo a co se nechání ve štychu týče ... von to ten Geralt Marigoldovi taky většinou nakonec nějak odpustil, no ne?

Píše:
Souboj má v sobě automaticky zakomponované vzrušení. Musí stát za to na ty ostatní věci házet. Jinak hráči stačí volné vyprávění.


Čéče, často pozoruju, že tomu tak není vždy. Že to "napětí" pramení někdy z házení samotného, asi jako když taháš pákou za jednorukýho banditu ... některým těm hráčům prostě dobře i ten útok na v podstatě bezbrannýho skřeta, kterýho kuchnou bez odporu ... a hodit na to ještě "šestku" (dvacítku, ace ... cokoli systém nabízí) jim udělá i tak radost :)

Hele, každopádně díky, je tam vícero bodů k zamyšlení a inpiraci! Ještě si to pákrkát přečtu
Autorská citace #44
6.12.2016 16:10 - sirien
Kamach: WTF!? Co je Galavant, proč mi nikdo neřek, že to existuje a hlavně - je to tak dobrý, jak to vypadá? (Trochu mě děsí, že to působí britsky, až Pythonovsky, ale je to USA...)
Autorská citace #45
6.12.2016 16:26 -
Siriene, určitě na to mrkni. Je to parodie na hrdinské seriály. Minimálně první série stojí za to. Akorát pozor, main theme je hrozně návyková :)
Autorská citace #46
6.12.2016 17:31 - Sparkle
Loki, zkus se kouknout na mechaniku Create advantage ve Fate 4e. Ty můžeš už na začátku souboje deklarovat, že družina do něj bude vstupovat s boosty navíc, na základě fikčních výhod, který družina vyrobila mimo boj. Bard může generovat boost třeba za to, že ho někdo z přepadávačů pozná a bude kvůli tomu znervózněný v boji. Nebo za to, že když předchozí noc pili v nedaleký hospodě, tak dobře uchlastal jednoho ze členů bandy. Klidně si může na tuto pijatyku hodit zpětně, i když ten nápad má až při začátku bitky. Myslím, že by tahle mechanika měla jít do SW naportovat bez větších problémů. Něco jako vytvoření výhody už tam je, jenom to nedává zas tak velkou mechanickou výhodu (tuším že -2 do obrany cíle?), ale myslím že není problém ji zvětšit.
Autorská citace #47
6.12.2016 17:58 - LokiB
Sparkle: jj, to je určitě použitelné do některých střetnutí/scén.
je pravda, že se v tom určitě projevuje i moje část přístupu, kdy nemám problém s tím, když nějaká postava v dané scéně nehraje velkou roli, nebo dokonce žádnou.
nehledám proto typicky všechny možné cesty, jak do všeho zapojit všechny. chápu, že mnohým by to nevyhovovalo, že od hraní očekávají něco jiného.

Mně přijde OK, když v bojové scéně září bojovníci (a ostatní si třeba ani neškrtnou), zatímco v jiné scéně zas září tu zloděj, tu minstrel, tu kněz či kejklíř. Právě ta snaha narvat všem povoláním aspoň nějaké bojové schopnosti mě na vícero posledních edicích DnD vadí ... ať už je to právě to boostování druhých nebo tak něco.
Je to podobný mor jako fatepoints, actionpoints atd. Fujky. :)

Funny fact: zkoušel jsem jednomu nerozhodnému hráči nabízet různé typy postav, on prostě nevěděl, co kromě běžné mlátičky hrát. Jedna z možností byla i vojevůdce, který dává druhým různé bonusy v boji, leadership, tactics atd atd ... načež mi řekl, že není takový altruista, aby ho to bavilo
prostě, někdo to má tak, že když tím mečem neflákne on, tak je to, jako by nedělal nic.
Někdo řekne, že je to holt špatný hráč ... mně to neva, já se budu snažit najít něco, s čím zažije zábavu, takovou, jakou má rád.

A přímo k tomu cos psala: ta idea, jak se to dá použít je pro ty, kteří se budou chtít aspoň nějak zapojit fajn. Já bych to nerad dělal jako pravidlo, přišlo by mi to násilné.

Když jednotlivé scény dobře odsýpají (a stále doufám, že na to má SW potenciál), netrvají dlouho ani boje, ani jiné typu aktivit, tak ty občasné stíny pro jednotlivé postavy imho tak nevadí. hráč si oddechne, poslechne si trochu příběhu těch druhých, a pak se zase zapojí světlými stránkami své postavy.

Uvidím, třeba to nebude fungovat a ještě přijdu s prosíkem na další nápady, jak dát šanci všem všude :)

-2 do THN je v mechanice SW poměrně dost. zvlášť na nízkých úrovních se z běžných obtíží stává skoro autohit. házet třeba d6 a d6, s tím, že musíš dohodit aspoň jednou kostkou slušnou obranu 6, je ve srovnání s obranou 4 sakra rozdíl. 31% vs 75%
Takže takový boost je velmi velmi silná věc
Autorská citace #48
6.12.2016 18:12 - Gurney
LokiB píše:
Možná je to je předchozí zkušenost s fragilností nebojových postav ... snažil jsem se je povzbuzovat i upřesněním, že nebojové postavy nejsou v boji typicky terčem útoků, dokud jsou "dostupné" aktivní bojové cíle. Málokdo utratí čas a ránu na minstrela, který jen vyděšeně drží svoji loutnu a nezapojuje se do pranice. Nic takového jako "jsi v družině, tady máš hned před držku".

To je taky dobrá připomínka.

LokiB píše:
Ale stejně v nich ta krvelačnost, nebo pocit "musím přeci bojujícím nějak pomoc, i kdyby jen házením kamení" zatím je

No jako upřímně, to je docela pochopitelné. Jen u těch Savage Worlds mi přišlo, že vzhledem k té Wild dice a možnosti rerollovat ze Bennies a "vybuchujícím" kostkám se kolikrát i s nízkou dovedností dá kolikrát udělat docela hodně. Jen je pro nebojové postavy docela dobré dělat to spíš třeba pomocí střelných zbraní, což je ale zase tak nějak dává smysl.

Jinak musím říct, že pokud zmiňuješ, že ta hra všechny baví, tak bych sice určitě zkusil motivovat vylepšování a používání jiných postup na úkor boje, ale spíš kvůli pestřejší hře obecně, a rozhodně bych to nijak nevynucoval. Že mají všichni bojové postavy mi samo o sobě nepřijde jako problém, pokud to hraješ trochu jako sword&sorcery středověké Čechy, dává smysl, že bojovat umí více či méně všichni hlavní hrdinové a většina záporáků.

Sparkle píše:
Bard může generovat boost třeba za to, že ho někdo z přepadávačů pozná a bude kvůli tomu znervózněný v boji. Nebo za to, že když předchozí noc pili v nedaleký hospodě, tak dobře uchlastal jednoho ze členů bandy. Klidně si může na tuto pijatyku hodit zpětně, i když ten nápad má až při začátku bitky.

Nutno ovšem dodat, že jak jsou zrovna tyhle nápady super do nějakého odlehčeného příběhu ve stylu Bards Tale, do vážnější hry se moc nehodí. A ve chvíli, kdy hráči nejsou úplně zvyklí udržovat nějaký žánr, GM se dostává do poněkud ošidné pozice, kdy by na jednu stranu měl rozhodnout jestli to je nebo není ok, na druhou stranu tím ale hráči zamítá něco, co mu hra nejen zdánlivě zaručuje, ale co od něj i očekává, že bude dělat.
Autorská citace #49
6.12.2016 18:50 - sirien
Sparkle: Volná vyvolání nejsou boosty. Tak na okraj.

Loki: Neřekne, že je špatný hráč, řekne, že je silně Butt-kicker a vůbec Tactician ;)
Autorská citace #50
7.12.2016 04:24 - sirien
Galavant je awesome, btw.
Jakože fakt skoro nevěřim, že to je made in USA... možná, že v nich přecejen něco anglickýho nakonec i zůstalo.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.073523998260498 secREMOTE_IP: 44.220.251.236