Volná diskuze

Aegnor
6.9.2017 20:22
RPG pro mladší děti
Asi bych potřeboval poradit. Obrátil se na mě známý, že shání nějaký vhodný systém pro cca osmileté děti. Co byste doporučili?
10.8.2019 19:16 - Jezus
Takže ani tak nepotřebuješ jiná pravidla (i když asi neobsáhnou všechny možnosti například kouzel...), jako spíš dětem přizpůsobený obsah (hlavně co se týká náročnosti pochopení zápletky, důsledků voleb či "skrytých" možností).
10.8.2019 19:34 - PetrH
Ano přesně tak. Start set, kampaň zápletky postupy hinty, co bude na urovni dítěte 10+ let. Pak je system fakt buřt. Prorože pokud to nebude railord jak čuník ala gamebook tak s něčím víc jak snadné si dítě často neporadí a pak ho hra nebaví.
11.8.2019 23:26 - Skaven
sirien píše:
Skaven: a kdy a proč přesně že Ti vadí tyhle vnější motivace? Protože v RPG designu je už naprosto zaběhlý standard používat mechaniky s nějakou zpětnou vazbou k tomu, aby se hra (hráči) usměrňovala do žádoucí podoby (žánru, stylizace, tempa...) Ať už jde o tvrdé mechaniky (WoD "Morality") nebo měkké (Ashen Stars "Drive").

Trochu teď nechápu, jestli se vyhraňuješ proti tomu obecnému principu nebo proti jeho aplikování na dětech nebo proti tomu aby to u hraní s dětmi sloužilo k výchově.

Protože to první by nedávalo moc smysl, fakticky bys tvrdil že designový vývoj za posledních možná už i 20 let šel celou dobu špatně. To druhé taky nedává moc smysl, protože když to funguje obecně, proč to nepoužít u hraní s dětmi. To třetí by smysl dávalo, ale z toho jak to píšeš si nejsem jistej, jestli to je to, co máš namysli.


Vyhraňoval jsem se v prvé řadě k tomu třetímu, ale zároveň mi vyvstanula otázka, za jakým účelem se ty explicitní odměny (většinou XP) používají, jak moc je to efektivní a jestli neexistují leší alternativy, jak podpořit žánr, styl či tempo hry než zvnějšku dodanou odměnou za to, že to hráč bude hrát dle záměru designéra.

sirien píše:
Dobře, přeformuluju své vyjádření: nevěřím, že by existoval nějaký zvláštní vztah mezi herním obsahem a výchovou. (Plus sem skeptický k jakékoliv přímé, resp. přímočaré vazbě mezi obsahem čehokoliv a výchovou.) Že můžeš do výchovy zahrnout / k výchově použít cokoliv okolo včetně her nerozporuju.


Nemyslím si, že by existoval nějaký zvláštní vztah, nicméně jako rodič automaticky posuzuju vše, s čím mé děti přicházejí do styku. Předpokládám, že to dělá každý rodič, takže nad tvorbou hry přemýšlím i z tohoto hlediska.
11.8.2019 23:31 - Skaven
Jezus píše:
Takže ani tak nepotřebuješ jiná pravidla (i když asi neobsáhnou všechny možnosti například kouzel...), jako spíš dětem přizpůsobený obsah (hlavně co se týká náročnosti pochopení zápletky, důsledků voleb či "skrytých" možností).


Na systému prej záleží...

PetrH píše:
Ano přesně tak. Start set, kampaň zápletky postupy hinty, co bude na urovni dítěte 10+ let. Pak je system fakt buřt. Prorože pokud to nebude railord jak čuník ala gamebook tak s něčím víc jak snadné si dítě často neporadí a pak ho hra nebaví.


Otázka, zda je v tomto případě railroad úplně na škodu... Já používám jako podklad pro přípravu různé mini a one page dungeony a často mi to příjde hodně přímočaré, nicméně děti to baví hodně.

Co se týče systému, děti nejsou náročné, takže asi ano, odehraješ to na libovolných pravidlech, které budou schopné pochopit z tvého vysvětlení, nicméně já bych asi volil pravidla přímo pro takovýto typ hraní, než abych si ohýbal třeba DnD (z lenosti).
11.8.2019 23:53 - sirien
Skaven píše:
zároveň mi vyvstanula otázka, za jakým účelem se ty explicitní odměny (většinou XP) používají

To je legitimní otázka, ale ty XP se právě za tímhle účelem už naopak většinou moc nepoužívají, právě protože XPčka moc nefungujou, protože mají moc dlouhou prodlevu a ta vazba mezi konkrétní scénou a XPčkem je slabá. Některé hry to teda zvládly modifikovat, aby to fungovalo, nejlepší příklad co mě napadá sou asi Blades a jejich "+1exp za akci ze zoufalé pozice".

Používají se spíš mechaniky s okamžitou nebo s krátkou zpětnou vazbou, v zásadě dvojího druhu - buď takové, které Tě přímo nabádají k nějakému jednání předem nebo ho rámují vhodným způsobem, typický příklad by tu byly FAE přístupy, AW moves, BitD actions atp. (ale jde to provést i s normálními dovednostmi v kontextu toho které použiješ a naopak které ne - viz diskuse ve Fate Core popř. moje poznámky ve Star Wars Fate k Majetku a k Vyšetřování), kdy Ti ta hra dává pro žádoucí jednání předem mechanickou výhodu, nebo se používají mechaniky, které zpětně odměňují žádoucí žánrová klišé - typicky DnD Inspirace, ale i Fate vynucení nebo různé WoDčkové refreshe Vůle atp. Tyhle druhé mechaniky v zásadě říkají že když následuješ žánrová klišé, tak Tě za to hra odměňuje a buď Tě boostuje nebo Ti aspoň kompenzuje problémy které si tím vytváříš.

Jinak to funguje velmi dobře a právě proto se to používá a rozvíjí. Jiné způsoby se naopak ukázaly spíš méně vhodné, i když třeba GUMSHOE dovedlo k dokonalosti práci se "soft atributy" postavy (Fear Itself "nejhorší cos kdy udělal", Ashen Stars "cos dělal za války"...) Poslední dobou mi zároveň přijde, že sílí trend generalizace, kdy tvůrci dávají do těch mechanik dost vůle aby si to hráči nastavili podle sebe (tj. hra dává nástroj který vytvořil autor, ten ale posiluje styl co si definují sami hráči) - viz Ikony v 13th Age, z nových třeba přepracování Morality ve Vampire 5e na systém imperativů kroniky a přesvědčení jednotlivců atp.
12.8.2019 08:33 - PetrH
Píše:
Co se týče systému, děti nejsou náročné, takže asi ano, odehraješ to na libovolných pravidlech, které budou schopné pochopit z tvého vysvětlení, nicméně já bych asi volil pravidla přímo pro takovýto typ hraní, než abych si ohýbal třeba DnD (z lenosti).

Já je neohýbám, postupuji dle doporučení. Začali jsme s minimem informací a pravidel a podle potřeby se zapojovali další a další vlastnoati, mechaniky a de facto rolld20+bonus+zdatnost je jednoducha vec a i boj se da brat jako zkouška proti číslu např. Nicméně do budoucna má smysl mít základ, který se dá rozvíjet než přecházet z něčeho někam a tak holt teď to je "dnd lite" co na sebe může balit maso.
20.9.2019 20:22 - Skaven
Mám tady další verzi pravidel Arkána, budu rád za nějaký feedback (prosím ale o schovívavost, stále je to pracovní dokument).
20.9.2019 20:24 - Skaven
PetrH píše:
Já je neohýbám, postupuji dle doporučení. Začali jsme s minimem informací a pravidel a podle potřeby se zapojovali další a další vlastnoati, mechaniky a de facto rolld20+bonus+zdatnost je jednoducha vec a i boj se da brat jako zkouška proti číslu např. Nicméně do budoucna má smysl mít základ, který se dá rozvíjet než přecházet z něčeho někam a tak holt teď to je "dnd lite" co na sebe může balit maso.


Pokud tvoje hraní směřuje k plnohodnotnému D&D, pak je to pochopitelný postup. Mi třeba D&D nevyhovuje, takže bych nevybral ani jeho lite verzi.
20.9.2019 21:00 - sirien
Skaven píše:
Mi třeba D&D nevyhovuje, takže bych nevybral ani jeho lite verzi

...a já vedle zrovna psal něco o ironii :D
20.9.2019 21:54 - Skaven
Na mě je to hra s příliš robustními pravidly a moje kapacity jsou poslední dobou dosti omezené. Pokud bych měl kolem sebe nějaké aktivní hráče, možná bych se k tomu stavěl jinak.
9.4.2020 14:12 - ShadoWWW
Tady. :-)
11.4.2020 12:28 - idol02
Draci a dračatá - Ak by niekto chcel vyskúšať moju hru pre deti od 6 rokov, dávam to sem. Pracoval som na tom vyše troch rokov, máme odohrané dosť posedení. Už pár mesiacov sa s tým neviem pohnúť ďalej. Pritom mám možnosť vydať hru v jednom vydavateľstve, no nechcem tam dať nedorobený produkt
https://uloz.to/file/WFZWmW6IRAm6/v-1-10-docx
22.4.2020 01:37 - LokiB
Skaven píše:
Mám tady další verzi pravidel Arkána, budu rád za nějaký feedback (prosím ale o schovívavost, stále je to pracovní dokument).


Tak jsem pravidla ukazoval kamarádce, jejíž děti jsou celé žhavé do hraní "hry".
A jak ona sama by sice s dětma hrála, ale jinak hrála jen DrD někdy před 20 lety párkrát, tak to je trochu složité pro ni.

Píše:
Pomoz hráčům vytvořit postavy. Mohou být ve hře takřka kýmkoli, kým si zamanou: bojovníci, kouzelníci, víly, skřítci… Popusťte uzdu fantazii! Určete také aspekty postav.


První zásek ... "co jsou to aspekty postav?"

Píše:
Učiní-li hráč chybné rozhodnutí a jeho postava je vystavena nebezpečí újmy, hodí hráč kostkami aspektu, který chce použít, aby se újmě vyhnul.


Druhý zásek ... "jak poznám chybné rozhodnutí?"

Píše:
Pokud úspěch nepadne, situace se zhorší, postava utrpí újmu - příjde o energii, o nějaký předmět nebo se dostane do nezáviděníhodné pozice. Popište, co se stalo a pokračujte v příběhu až do další otázky "Co budete dělat?".


Třetí zásek ... "takže se hází, jen když hráč udělá chybu? ne když něco vymyslí zajímavého, to uspěje vždy?"


Dál se zatím nedostala.

Přijde mi, že to shrnutí není napsané šťastně, pro nováčky. Mělo by to být lehké a srozumitelné, ty složitější věci pro ně přijdou pak dále v textu ... ale tady je to vlastně hned ne moc srozumitelné, a odrazuje to od čtení dál.


V té části Pravidla ve zkratce bych žádné "termíny", které do té doby nebyly vysvětlené, nepoužíval (aspekty, mana)

Sice píšeš, že je to od 4+ let ... ale popravdě, když tam vidím, že postava má 12 pozic nosnosti, rozděluje 9 kostek energie, 6 aspektů ... tak mi to přijde tak pro děti od 8-9 let, pro menší to je složité.
Jako zkušený hráč je tím třeba provede za ruku, ale je tam dost míst, kde malé děti ztrácejí zájem.

Uvidíme, co řekne kamarádka na pravidla samotná :)
22.4.2020 01:46 - sirien
co dělá Loki v půl druhý ráno... sedí s kamarádkou nad RPG pravidly pro děti.
22.4.2020 08:31 - ben222
LokiB-Možná že to je o tom že pj to má proste vediet(to hovorim o tom druhom zaseku.
22.4.2020 09:17 - LokiB
sirien: no je to tak, přes den je dost jiné zábavy a práce. a tak se na tohle téma dostalo až takhle později v noci. říkala, že děti by pořád chtěly hrát, a jestli existujte nějaký nástroj, jak to rozumně řídit ... jak určit, kdy zvítězily, jestli je někdo zraněný, jak se má léčit, a tak dále.
děti zatím hrají stále stejným mustrem: jdeme, potkáme příšeru, budeme s ní bojovat (místo házení kostkami si mají kámen nůžky papír). a když příšeru porazí a ta zakrvácená odleze do doupěte, tak jejich hlavní starostí je, jak příšeru ošetřit, jak jí nanosit jídlo a pití, aby byla v pořádku. a pak jdou zase dál, potkají další příšeru ...

ben222: to není úplně šťastná rada pro někoho, kdo nikdy hru nevedl, jeho představa té činnosti je dost vágní a chce se nějak prokousat nějakým materiálem, který mu v tom poradí a pomůže.
22.4.2020 09:32 - Jerson
Nemohlo by RPG pro děti obsahovat něco víc než jen prolézání podzemí a boj s nestvůrami? Na takovou hru stačí lehce modifikovat Karak.
22.4.2020 09:46 - ShadoWWW
Pro nejmenší děti doporučuji toto. :)
22.4.2020 10:08 - ben222
Jersonale možno že práve o to ide ja sa musím s bratom hrať Karak v kuse.
22.4.2020 11:16 - LokiB
Jerson: já tu hru nevedu, takže na to nemám moc vliv :)

děti (8 a 5) to nejdřív hrály samy jen spolu ... ve stylu: přišel jsi na křižovatku, kam půjdeš? hmm, doleva. došel jsi k truhle, je na ní zámek a kolem 3 klíče. co uděláš? zkusím stříbrný klíč. nejde to. je tam zlatý zámek. zkusím zlatý klíč. otevřel jsi truhlu. je v ní poklad, to a to a to. co děláš. beru to a jdu dál. došel jsi na křižovatku....

a vše se opakuje dokola :)

Teď chtějí po mamince, aby to vedla ona, a příšery, se kterými bojují, si tam dosadily samy.

Co rozhodně nechtějí, aby jim někdo říkal, o čem ta hra MÁ být. ony si na to postupně třeba přijdou samy.

Ale maminka se ptala, jestli pro to nejsou nějaká pravidla jednoduchá, aby to bylo malinko formálnější ... a ne že si ona bude muset pořád stanovovat, když se jí zeptají "a jak rychle se příšera po boji uzdraví?" a "jak poznáš, jestli toho draka dokážeme porazit?"

a protože jsem si vzpomněl na tuhle diskusi, tak jsem jí to ukazoval, a narazilo se na výše zmíněné body.
Ono to posuzujete optikou někoho, kdo RPG dobře zná. Což není moc empatické. Nebo vám to pro vaše potřeby poslouží, ale někdo zvenku, nedotčený, u toho narazí, protože nemluví "stejným jazykem", který se třeba v tom Skavenově RPG už předpokládá.

Nic proti Karaku, to je jistě také bavilo.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.086392879486084 secREMOTE_IP: 54.196.27.171