Volná diskuze

Aegnor
6.9.2017 20:22
RPG pro mladší děti
Asi bych potřeboval poradit. Obrátil se na mě známý, že shání nějaký vhodný systém pro cca osmileté děti. Co byste doporučili?
Autorská citace #41
11.9.2017 13:42 - efram
sirien píše:
Prosím, znovu nám řekni, jak tentokrát na systému skutečně nezáleží. Pak že pohádky sou jen pro děti.


Samozřejmě, že na systému nezáleží. Příběh je to, oč tu běží.
Autorská citace #42
11.9.2017 13:46 - York
sirien píše:
Superman mi přišel nezajímavej už když sem byl malej a viděl sem první film. Jů, bouchaly tam věci. Jinde bouchaly líp.


Nechci sem tahat věk, ale tady je to dost podstatnej kontext. Mých 5 nebo 6 let bylo ještě za totáče, tou dobou žádný filmový Superman neexistoval (rozhodně ne u nás) a popravdě ani nevím, kde dotyčný přišel k tomu komixu.

Proto jsem taky napsal poznámku, že dneska už to asi bude trochu posunuté (spíš dost).

To vyprávění bylo každopádně zcela nesrovnatelné s jakoukoliv jinou zkušeností, kterou jsem v tom věku mohl mít.


edit: Vida, tak první Superman movie je z roku 1978. Takže existoval, ale do takového zapadákova jako ČSSR samozřejmě nelítal ;-)
Autorská citace #43
11.9.2017 14:10 - Ebon Hand
York píše:
Nechci sem tahat věk

Sirien se narodil s encyklopedický znalostmi žánru, komunity a světových dějin, takže svou kulhavou obhajobou ho neohromíš. :-)
Autorská citace #44
11.9.2017 14:33 - sirien
Jak praví Ebon. Ještě než sem si začal cucat palec sem meditoval o Shakespearovi.

efram píše:
Samozřejmě, že na systému nezáleží. Příběh je to, oč tu běží.

Tak si posté zopakujeme: dobré mechaniky umožňují vytvářet příběh, který by bez nich nevznikl, nebo usnadňují vytvářet příběh, který hrát chcete.
Autorská citace #45
11.9.2017 14:39 - efram
s tvoji tezí rozhodně nesouhlasím - kdyby platila nebylo by možné ani napsat knížku. Maximálně lze konstatovat, že dobré mechaniky mohou podpořit vznik dobrého příběhu .......bla bla, ale i bez těchto mechanik, může a vznikne dobrý příběh. Přijmi to jako fakt :p
Autorská citace #46
11.9.2017 14:45 - York
efram píše:
Maximálně lze konstatovat, že dobré mechaniky mohou podpořit vznik dobrého příběhu .......bla bla, ale i bez těchto mechanik, může a vznikne dobrý příběh.


Když neznáš nebo nechceš používat techniky (tedy soft mechaniky), jak dobrý příběh postavit, tak ti s tím tvrdé mechaniky určující vývoj scény nebo příběhu mohou pomoct. Když ty techniky naopak znáš a chceš používat, tak ti ty tvrdé mechaniky mohou dost výrazně překážet (můj případ).

V obou případech ale na výběru systému záleží.
Autorská citace #47
11.9.2017 15:01 - sirien
efram píše:
s tvoji tezí rozhodně nesouhlasím - kdyby platila nebylo by možné ani napsat knížku.

Těžko se mnou můžeš nesouhlasit, když mluvíš o psaní knížky, zatímco já sem se vyjadřoval výhradně k RPG. Vzhledem k tomu že tu nejsi nový předpokládám, že Ti rozdíl nemusím dále vysvětlovat :p
Autorská citace #48
11.9.2017 15:26 - LokiB
RSS z DrD je (nejen) pro začínající hráče, kteří nechtějí na stole hrát taktickou bitvu, vopruz, bezesporu.

Hele, fakt to není z důvodu bejt čistě proti něčemu, stále mi ale přijde, že české dítě, nezatížené jakýmkoli RPG, bude mít blíže k DrD než DnD. Nejsi etalon, fakt. Podle sebe to vůbec neposuzuj. Já to beru podle dětí ať už vlastních, nebo spoluhráčů či lidí kolem.
Reálie DnD jsou dětem dost vzdálený, jejich systémy plání,přesvědčení, bohů a na to navázanejch některejch povolání ... oproti tomu DrD a šitý (i když neuměle), přímo na naše prostředí, mluvící naším jazykem (a teď nemyslím češtinu, ale použité pojmy, nestvůry, atd).
Tobě třeba ne, ale desetiletejm dětem je to (dle mojí zkušenosti) stále ještě bližší. DnD je daleko víc "pro velké" resp. "s něčím obeznámené". Že jim něco řekne.

To je jedná stránka mince. druhá je samotná hra. Tak uvidím, co s tím udělá třeba Dračí hlídka.
Ano, DrD dokáže být frustrující. I když to v případě dětí, hrajících s dospělým, jde celkem dobře vykompenzovat.

Jo, jsou jiné systémy lepší. Ale pak už bych vůbec nebral fantasy. To už superhrdinové táhnou děti daleko víc.
Power rangers nebo třeba RPG Telletubbies :P

A s tím Supermanem nemáš pravdu ... opět, zkušenost s vlastníma dětma a dětma kolem (aniž bych jim to sám nějak nutil, protože mně už ty filmy přijdou dneska dost divný), tak pro děti 6-10 let byl Superman populární. A je to vidět i na merchandisingu ... stále se prodává. Víc jak Batman.
Autorská citace #49
11.9.2017 15:53 - ShadoWWW
LokiB: Většina dobrodružství pro 1. úroveň, zejména pak ty speciálně určené pro začínající hráče (tj. dobrodružství ze Starter Setu a ty pro Adventurers Leagure), jsou oproštěny od většiny specifického DnD lore. A je na hráčích, jestli dál sáhnou zase po AL dobrodružství či po nějakém vlastnoručně vytvořeném, nebo knižním dobrodružství, kde už ten DnD lore je silnější, což ale zase pro většinu pokročilých DnD hráčů není na škodu.

DrD sice stejně jako ty AL dobrodružství nemá téměř žádný lore a v podstatě máš pravdu, že ten, co má, je víc "český", ale na druhou stranu s pokračující hrou čím dál víc podkopává hráčům nohy v herních mechanismech.

Je ale fakt, že vždycky se dá přejít na jiný systém, i ne-DnD/DrD.
Autorská citace #50
11.9.2017 15:55 - sirien
LokiB píše:
Reálie DnD jsou dětem dost vzdálený, jejich systémy plání,přesvědčení, bohů a na to navázanejch některejch povolání ... oproti tomu DrD a šitý (i když neuměle), přímo na naše prostředí, mluvící naším jazykem (a teď nemyslím češtinu, ale použité pojmy, nestvůry, atd).




well, máš právo na svůj názor

LokiB píše:
Tak uvidím, co s tím udělá třeba Dračí hlídka.

Nic. Calling it now.
Autorská citace #51
11.9.2017 16:00 - Ebon Hand
btw..dneska mi ty gify přijdou fakt dobrý :-)
Autorská citace #52
11.9.2017 16:01 - LokiB
ShadoWWW píše:
DrD sice stejně jako ty AL dobrodružství nemá téměř žádný lore a v podstatě máš pravdu, že ten, co má, je víc "český", ale na druhou stranu s pokračující hrou čím dál víc podkopává hráčům nohy v herních mechanismech.


o tom vůbec nepochybuju, ani to nerozporuju. otázkou je, co je pro děcka stravitelnější na úvod.

GIFaře nekomentuju, to linkování historickejch článků je sice pěkný, ale meritu diskuse se to vůbec netýká. imho je mimo.
Autorská citace #53
11.9.2017 16:03 - sirien
...protože kopie DnDčka s obšlehlejma rasama, classama, kouzlama a nestvůrama je rozhodně stylově hrozně jiná, než DnDčko. Jistě. Naprosto mimo.
Autorská citace #54
11.9.2017 16:19 - York
LokiB píše:
oproti tomu DrD a šitý (i když neuměle), přímo na naše prostředí, mluvící naším jazykem (a teď nemyslím češtinu, ale použité pojmy, nestvůry, atd).


Tohle je obecnej jev danej tím, jak funguje lidskej mozek - čím dýl a častěji se s něčím potkáváš, tím ti to přijde správnější a přirozenější.

(Což je taky důvod, proč má smysl nás neustále dokola bombardovat těma samejma přiblbejma reklamama. Bohužel to fakt funguje.)
Autorská citace #55
11.9.2017 16:19 - ShadoWWW
LokiB: To hodně záleží na PJ a stylu prvního dobrodružství, se kterým se hráči setkají. Pokud vezmu premisu, že jsou všichni začátečníci, pak je důležité dobře napsané "začátečnické dobrodružství". Ztracený důl Fendelvaru je IMHO dobrý, i když jistě by se dalo pro JaD napsat něco "lokalizovanějšího". Díval jsem se teď na dobrodružství pro AL pro Tomb of Annihilation - A City on the Edge - a to je IMHO taky dost dobrý. Viděl jsem i AL dobrodružství pro Out of the Abyss a Tyranny of Dragons a pro začátečníky mi přišly přímo skvělé, možná ještě lepší než ty knižní varianty. S klidným srdcem bych něco takového viděl i v JaD.
Autorská citace #56
11.9.2017 16:42 - sirien
York: jo, taky sleduju Adam Ruins Everything :D
Autorská citace #57
11.9.2017 18:54 - efram
sirien píše:


příklad s knížkou jsem uvedl jako doplněk argumentu. Jinak jsem zcela jasně reagoval na post v souvislosti RPG tvorbou příběhu. Jinými slovy. Nesdílím zde opakovaně proklamovanou důležitost pravidel. To je celé. Myslím, že se tu leckdy, přehnaně vyzdvihuje dopad kvality pravidel na samotnou hru. Zejména ve vztahu k tvorbě nebo samotné hře.

Tím ovšem nechci popřít nutnost samotného rozboru konkrétních pravidel, který tu provádí a je fajn.
Autorská citace #58
14.9.2017 11:22 - Vojtěch
York píše:
Oh you god, už zas? Kde se pořád bere to přesvědčení, že pohádky jsou super pro děti?


Možná bys měl krapet posunout to, co považuješ za "pohádky" Pokud sedíš u Rumcajze, tak fajn, ale dětské pořady mají krapet širší záběr. Když si vezmu věci z doby máho capartství, když jsem měl přístup na Cartoon Network, tak Centurions, Swat Cats, Transformers, Dexter's Laboratory, Želvy Ninja, He-Man, Johny Quest a jiné takové seriály byly klidně funkční RPG inspirace, nehledě na seriály jako Xena a Herkules u kterých mnozí z nás asi strávili nemálo času. Dneska se nejspíš najdou podobné storky, jako Kim Possible, Megas XLR, Star Wars (Rebels, Clone Wars bylo několik řad animáků) atd. v tom budou pokračovat. A to jsem se ještě neotřel o žádné Anime.
Autorská citace #59
14.9.2017 12:20 - LokiB
Vojtěch: ale to co jmenuješ, nejsou pohádky ...

ShadoWWW: možná si jen pod pojmem "začátečník" představíme každý něco jiného. ta dobrodružství, cos jmenoval, jsou z mého pohledu celkem slušně zasazená do "fantasy světa", ve smyslu, že jsou srozumitelná a přístupná lidem, kteří mají k fantasy a jeho zákonitostem vztah.
jinou představu si uděláš, když vezmeš děcko, o kterém si myslíš, že zná Pána prstenů a další žánrové věci, a jiné, které za nejvíce "fantasy" považuje Harryho Pottera.

sirien píše:
...protože kopie DnDčka s obšlehlejma rasama, classama, kouzlama a nestvůrama je rozhodně stylově hrozně jiná, než DnDčko. Jistě. Naprosto mimo.


prostě mám za to, že v tomto konkrétním bodě se zatraceně mýlíš, protože typicky posuzuješ celý svět podle sebe.
domnívám se, že mám DrD věci dost dobře načtené a domnívám se, že mám i DnD věci dost dobře načtené, za všechny ty roky, co jsem obojí hrál, v různých edicích.
A jazyk, styl psaní, étos i dobrodružství psané ofiko autory pro DnD v DnD prostředí se od těch, která byla psaná ofiko autory pro DrD v DrD pravidlech lišila.
Stejně jako se liší věci psané pro Warhammer nebo pro Symbaroum.

Ano, můžeš psát dnes věci v Čechách pro DnD, tak, aby byly ve stylu DnD a nerozeznatelné od "původní tvorby". V Době hraní DrD to tak běžně nebylo a očkávám, že styl pravidel třeba Dračí hlídky bude rozpoznatelný od DnD.
Jenže s lidmi s patentem na rozum se o tom diskutuje obtížně.
Autorská citace #60
14.9.2017 12:52 - Aegnor
huh?

LokiB píše:
Reálie DnD jsou dětem dost vzdálený, jejich systémy plání,přesvědčení, bohů a na to navázanejch některejch povolání ...

ShadoWWW píše:
LokiB: Většina dobrodružství pro 1. úroveň, zejména pak ty speciálně určené pro začínající hráče (tj. dobrodružství ze Starter Setu a ty pro Adventurers Leagure), jsou oproštěny od většiny specifického DnD lore.

LokiB píše:
jinou představu si uděláš, když vezmeš děcko, o kterém si myslíš, že zná Pána prstenů a další žánrové věci, a jiné, které za nejvíce "fantasy" považuje Harryho Pottera.

Jsem jediný, který vidí docela slušný rozpor?
Prvně řešíš, že je DnD moc vzdálené nějakému "českému vnímání fantasy", pak je ti řečeno, že začátečnické dobrodružství s DnD-specific fluffem nepracuje ... a najednou nejde o "české vnímání fantasy", ale o nějakou obecnou znalost fantasy...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.083359003067017 secREMOTE_IP: 3.80.129.195