Volná diskuze

Aegnor
6.9.2017 20:22
RPG pro mladší děti
Asi bych potřeboval poradit. Obrátil se na mě známý, že shání nějaký vhodný systém pro cca osmileté děti. Co byste doporučili?
Autorská citace #61
14.9.2017 13:02 - sirien
Navíc britský fantasy.
Autorská citace #62
14.9.2017 13:03 - ShadoWWW
Všichni hráči DrD se shodnou na tom, že duch DrD je jiný než duch DnD. (Mluvím o původním DrD, ne Plusku nebo Dvojce.)

Když tým Mikea Mearlse začal tvořit pravidla DnD 5E, dal si poměrně dost práce s definicí toho, co je duch DnD (z hlediska definujících pravidel, stylu hraní i DnD lore). A jak se zdá, podařilo se jim to velmi úspěšně.

Problém DrD je, že jeho hráči se nikdy neshodli na tom, co je vlastně duch DrD. A to se o tom loni v létě horečně diskutovalo na RPG F.
Autorská citace #63
14.9.2017 13:05 - sirien
Jo, jen půlka z nich vlastně DnD nezná a jen o něm slyšela a všichni dohromady se neshodnou co to ten duch DrD vlastně je, kromě toho že obsahuje krolly
Autorská citace #64
14.9.2017 13:12 - ShadoWWW
IMHO hodně dobrou atmosféru má Quentinův herní svět a kidně bych si ten svět dokázal představit jako výchozí setting JaD. Dokonce si myslím, že by to byla pro JaD velká čest. Taky si myslím, že takový setting by vyhovoval i většině českého publika.

Vím, že Quentin moc DnD 5E nemá rád, ale ve skutečnosti by ten jeho svět byl v DnD 5E docela dost dobře hratelný (i když on si to nejspíš nemyslí :-)).
Autorská citace #65
15.9.2017 15:43 - Vojtěch
LokiB: Ale leckdo tomu pohádky říká. Pokud se budeš pořád pohybovat jen v Jeníčkovi a Mařence, tak prostě do kultury dnešní omladiny asi těžko pronikneš, pokud tedy nepřidáš i ty lovce čarodějnic.
Autorská citace #66
15.9.2017 16:47 - sirien
Vojtěch píše:
Ale leckdo tomu pohádky říká.

Leckdo je nebezpečný slovo. Ono se totiž dá taky napsat, že leckdo je blbec a ignorant.

Ono samotné slovo pohádka dost převrátilo význam, mnohokrát, a je otázka co tím vlastně myslíš. Já mám dojem, že když v dnešní době někdo řekne "pohádka", tak tím obvykle myslí něco z následujícího (v sestupném pořadí od nejčastějších):
1 - u otravně naivních jedinců to je příběh, o kterém si dospělí myslí, že by ho děti měly mít rády (fluffy, happy end, poučení &shits), popř. označení nějakého neuvěřitelného a naivního příběhu.
2 - u ignorantů to je odmávnutí věcí, které sou jen pro děti (v podstatě synonymum "dětinského" příběhu), často rozlišeno právě tím, že to děti sledují, popřípadě tím, že to je "kreslený" atp.
3 - u pár lidí to je takový vágní termín který shrnuje skupinu tradičních příběhů, jejich variací a příběhů s podobnou strukturou (bez nějak jasného vymezení, jaká to vlastně je).
4 - a pak tu sou různý akademici co tim myslej bůhvíco co bych musel googlit, ale určitě by u toho zaznělo sousloví ve stylu "má to atributy..."

...a pak můžeš položit nějakou otravnou otázku, třeba jako "Je Avatar the Last Airbender pohádka?", opřít se do křesla, vzít popcorn a užít si vzniklý flame.

Nebo můžeš bejt ještě sadističtější a zeptat se "a je kreslenej Batman pohádka?", počkat, až někdo z první či druhé skupiny řekne, že jo a pak dodat "fakt? A viděl si ho vůbec?" (yup, tohle je pro děti. Resp. bylo, dokud svět nezešílel. Popř. si najdi tu scénu kdy se Harley podaří chytit Batmana... takové žůžo domácí násilí a esenci abusive relationship abys v thrillerech pohledal). Nebo pokud nechceš bejt tak zlej můžeš provést totéž v lehčí variantě třeba s něčim od Gaimana...


Point is: "pohádka" má extrémně daleko k nějakému přesnému termínu. Osobně to slovo nemám moc rád a používám ho spíš zřídka když potřebuju vymezit nějaké složitější rozdíly ve stavbě příběhu (typicky "proč je HP pohádka a ne fantasy", což je věc která ukazuje velmi důležité prvky ve stavbě příběhu HP a v koncepci jeho postav a jejich chování a týká se i rozdílu z pohledu autora - a je to něco, co je pro většinu praktických účelů dost nepodstatné a HP se obvykle klidně dá označit za fantasy a do takhle hluboké analýzy má obvykle smysl zacházet jen když dojde fakt na tvrdou analýzu příběhů, popř. na střet s nějakým otravným potterovcem)
Autorská citace #67
15.9.2017 17:38 - Vojtěch
Mno, původní pointa byla odpověď Yorkovi #30 na tvou připomínku #18 o nakoukání si pár pohádek a následný Yorkův rant na téma že pohádky děcka nezajímají. Do rozlousknutí tohoto sporu zbývá doplnit který leckdo a do jaké míry jsi ty. (Myšleno moje leckdo, tvoje leckdo nemám potřebu rozhrabovat, aby zde nedošlo k omylu).
Autorská citace #68
15.9.2017 17:47 - sirien
he? Sem myslel že Tvoje odpověď je reakce na Lokiho poznámku o tom co sou pohádky ve vztahu k Tvému výčtu z #58... vztah až k postu #30 nebo dokonce #18 sem už fakt v hlavě neměl a ani nehledal.
Autorská citace #69
15.9.2017 18:06 - Vojtěch
Právě že ta #58 se odkazovala na #30, která se... Point is že když někdo řekne pohádky, tak tím nutně nemusí myslet Erbena atd. a není dobré to okamžitě zavrhovat.
Autorská citace #70
15.9.2017 18:12 - York
Vojtěch píše:
Yorkův rant na téma že pohádky děcka nezajímají


On to měl být spíš rant na téma, že hodně malé děti zajímá všechno. Asociace pohádek s dětmi je daná čistě kulturní setrvačností.

Ze stejného důvodu pak pohádky budou starší děti spíš štvát něž co jiného, protože se od nás naučily, že pohádky jou přece pro malé děti.
Autorská citace #71
15.9.2017 18:19 - Vojtěch
Jo, jenomže když někdo pošle děcka koukat na pohádky, tak to často vypadá tak, že děcka mají puštěného toho výše zmíněného Batmana.

Co si zrovna starší děcka o pohádkách myslí bude dost individuální, protože a) definice pojmu je mlhavá (viz výše), b) názory jednců taky a c) bude se to příběh od příběhu lišit.

Každopádně dospělí, tedy ne ti stereotypní, které často v našich hlavách pedstavují naši rodičové, ale lidé 18+ už často mají povědomí o tom, že ty jakoby dětské příběhy zase až tak dětské a naivní být nemusí, a nebo, že to může být i tak hlína sledovat.
Autorská citace #72
15.9.2017 20:28 - Shako
Nechci moc rušit, ale pohádka je poměrně jasně definovaný literární žánr, ale tak samozřejmě, pokud chcete plést dojmy s pojmy, tak prosím...
Autorská citace #73
15.9.2017 21:01 - Vojtěch
Pohádka když se bavíš o literatuře, tak ano. V konverzaci už je to slovo jinde.
Autorská citace #74
15.9.2017 21:14 - ShadoWWW
To mi připomíná, jak když jsem si šel dnes koupit do knihkupectví Myší hlídku. Šel jsem do dětského oddělení, kde mají komiksy jako Čtyřlístek, Rychlé šípy nebo Anča a Pepík. Ptám se: "Máte Myší hlídku?" Paní odpověděla: "Máme, ale to musíte do prvního patra, kde mají komiksy." Komiksy pro dospělé, pomyslel jsem si. Asi Myší hlídka není úplně pro děti, přestože jsem si ji chtěl číst společně s nimi. Tak jsem zamířil do prvního patra.

Dojdu tam a tam ve speciálním oddělení měli hafo komiksů. Mimo jiné Hvězdné války a Batmana. Nebo Myší hlídku. Mrknu na Myší hlídku a na obale je napsáno: "Věkové doporučení: 9+." Tak přece je to pro děti! pomyslel jsem si. A pod tím bylo napsané: "Tato kniha obsahuje násilí srovnatelné s běžnými pohádkami."

Vybavil jsem si, že svým dětem od tří let vyprávím na dobrou noc pohádky, mimo jiné o Karkulce, kde vlk sežere babičku i Karkulku. A zastyděl jsem se, neboť prý takové příběhy mají být až 9+. Můj dojem ještě podtrhlo, když v prvním příběhu je had, který sežere jednu z myší a ostatní ho rozpářou a sežraná myš vyleze, celá otřesená. Jako ta Karkulka.

Takže je to relativní. Pro někoho jsou takové příběhy "pro dospělé", jiní je vidí jako "od devíti let" a jiní je vypráví svým dětem od útlého věku. ;-)
Autorská citace #75
15.9.2017 22:10 - sirien
Shako se dobrovolně řadí do mé skupiny 4...

ShadoWWW potvrzuje mou tezi o zblázněném světě...
Autorská citace #76
16.9.2017 10:12 - Lomax
Zdravím, téma hraní s malými dětmi jsme nedávno s kamarádem taky řešili a pořídili jsme pro ten učel Hero Kids. Já v tom s dětmi odehrál zatím tři dobrodružství, ty, které jsou přímo od autora HK. Děti byly nadšeny, i když na mě bylo první dobrodružství ("Basement O Rats") příliš o boji, tedy nic jiného tam ani nebylo. Další dvě dobrodružství ("Curse of the Shadow Walkers" a "Fire In Rivenshore") už obsahovaly i jisté prvky role playingu. Děti na hraní asi nejvíc bavilo házení kostkou, takže by se dalo říct, že boje jsou to správné :)

Jinak hrači byli dva kluci 8 a 6 a dvě holky 7. Určitě doporučuji, pokud by někdo hrál připravená dobrodružství, si přeložit alespoň texty pro hráče, dost to zvýší plynulost hry.

Naše děti samozřejmě ještě anglicky neumějí, takže jsem karty postav i pár další věcí přeložil. Pokud by to někoho zajímalo, najde to na lomax.wz.cz. Určitě mám v plánu s dětmi zkusit Fate Accelerated a vlastní příběh.
Autorská citace #77
16.9.2017 11:26 - Shako
sirien píše:
Shako se dobrovolně řadí do mé skupiny 4...


Zajímavé, že to říkáš zrovna ty, který tak rád upozorňuješ na to, když někdo používá zavedené rpg pojmy nesprávně. A to je s literatura mnohem líp definovaná než rpg. Pohádka je literární žánr. Pokud tomu chcete v rpg dávat jiný významy, tak prosím... jen se pak nedivte, že se neumíte shodnout, když ta definice existuje a vy ji záměrně ignorujete. :)

Shadow: Myslím, že si nějak smíchal dvě vyjádření dohromady a pak ti z toho vznikl paskvil.
Vyjádření "Tato kniha obsahuje násilí srovnatelné s běžnými pohádkami." chápu podobně jako označení v kině, zda je to 12/15/18+ tedy nějaká kombinace násilí, sexu atp. Což myslím, že je vhodné označení vzhledem k tomu, co se dá mezi komixy najít.
Zatímco vyjádření od 9 let chápu jako "vhodné pro samostatné čtenáře od 9 let". Upřímně fakt nevím, co píšou třeba na čtyřlístku, ale i kdyby tam bylo od 4 let, tak si to asi málokteré dítě v tomto věku samostatně přečte. Předčítat to můžeš komukoliv od jakého věku chceš.
Autorská citace #78
16.9.2017 11:52 - sirien
Shako: slovo nese takový význam, jaký mu lidé přisuzují. A point mého postu byl mimo jiné ten, že pod slovem pohádka málokdo myslí to, co vystihuje odborná literární definice onoho slova.

Ostatně, ona ta definice sama je děravá:

Píše:
Po slohové stránce je pohádka charakteristická ustálenými začátky i závěry a doslovně opakované a přejímané přímé řeči. Důležitou úlohu zde také sehrávají některá čísla, především číslo tři (trojí opakování, tři úkoly, předměty, bratři, sestry, sudičky atd.), dále pak často čísla sedm, devět, dvanáct, třináct, čtyřicet, sto. Ve výstavbě syžetu se uplatňuje gradace.

Figury a situace nejsou podrobně specifikovány, jsou poněkud obecné (v dalekém království, v hlubokém lese, starý král). Neuplatňuje se zde skutečná geografie, ani jména historických nebo současných postav. Děj se odehrává většinou v neurčitém minulosti, nejsou tedy uváděny letopočty, stále jen obecné odkazy (za dávných časů). Vše je tedy nereálné a odehrává se ve fiktivním pohádkovém světě.

Konkrétně mě těch děr napadá hned sto a jedna:



...což neni zrovna málo. Zvlášť, když všechny do jedný štěkaj.
Autorská citace #79
16.9.2017 13:15 - LokiB
sirien píše:
Jo, jen půlka z nich vlastně DnD nezná a jen o něm slyšela a všichni dohromady se neshodnou co to ten duch DrD vlastně je, kromě toho že obsahuje krolly



Ad pohádky ... hele, ok, lidi ten pojem berou různě. Pak to přináší určitá nedorozumění a každý si myslí, že jeho přístup je ten správný.
Tak teda pohádka je příběh, kde vystupují nadpřirozené bytosti, má nějaké ponaučení a často výchovný charakter :P
Česká pohádka je specifický podtyp, stejně jako pohádky bratří grimmů, ruské byliny atd.
Kreslený batman není pohádka. M'key.
Ani Superman není pohádka.
Jo, u seriálu, jako je Avatar: The Last Airbender to je obtížný říc. Některé epizody mohou fungovat jako pohádka, jiné ne (neznám ten seriál nijak dobře)

sidestep:
Je to tvoje volba, že to pak posuzuješ podle té půlky, co sis vybral. Lidi z několika skupin, se kterými jsme hrál DrD i oDnD / ADND / DnD 3.5 / DnD 5E / Pathfinder se shodli na tom, že když jsem si pro daný den vybrali jako herní systém DnD x, tak ta hra byla celkově trochu jiná, než u DrD ... a ne jen proto, že mechaniky jsou jiné, DrD je shitózní atd. Lidi k tomu měli trochu jiný přístup ... vytuněný pravidla vs. dodo jsou jen částí té odlišnosti.
Povolání se hrajou jinak, očekáváš od nich něco jiného, encountery bývaly jiné, měli jiné tempo ... a z nějakého důvody i příběhy byly jiné.
Nechci tě přesvědčit, jen ti popisuju a diskutuju jednu stranu stolu. Že ty těmto diskusím nejsi moc nakloněn je tvoje volba :)
Můj záměr byl jen říc (a to spíš vedle v debatě DH vs JaD) , že jsou skupiny lidí, kteří DrD a DnD hráli, a měli z těchto her a systémů různý dojem.
Autorská citace #80
18.9.2017 12:46 - Šaman
Tři pro krále elfů.
Sedm trpaslíkům.
Devět mužům.
Jeden pro Temného Pána.

Takže je to jasná pohádka.

(Mimochodem všechna ta definicí zmíněná čísla jsou ze starých mytologií, pokud za jednu z nich počítám i Bibli. Souvislost s pohádkami mi nějak uniká.)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.083822011947632 secREMOTE_IP: 3.94.150.98