kin
10.1.2019 11:27
One Shot (jednorázové) rpg systémy
V Plzni pořádáme cca třikrát do roka otevřené rpg hraní a já si tam vždy připravím nějaký zajímavý one-shot, abych vyzkoušel něco, na co nemám při kampaňovém hraní úplně čas.
A chtěl bych se zeptat na Vaše návrhy, doporučení či varování ohledně jednotlivých systémů. Třeba by to mohlo sloužit do budoucna jako inspirace i ostatním GM, proto budu návrhy editovat sem, aby se to v diskuzi neztratilo.
Napíši zatím tři, co jsme vedl a bavili mě.
Goblin Quest - komediálně pojaté RPG kde hrajete za Gobliny sloužící Velkému Zlému Černokněžníkovy a bojujete proti Armádám Dobra. Každý hráč hraje za jednu "snůšku" goblinů, protože se nepředpokládá že by mu jeden goblin přežil až do konce. Hra je napsaná tak, aby se dala odehrát bez vypravěče a na konci pravidel je i spoustu variací na jiné settingy (steampunk, "super"hrdiny, cthulhu, ...). Během hry vzniká spousta vtipných a neočekávaných situací (jelikož je to bez vypravěče, jsou tam náhodné události atd.) a pravidla jsou velmi jednoduchá, že je zvládne levou zadní i začátečník. Pokud máte rádi gobliny a absurdní zábavu, tuhle hru vřele doporučuji. Zajímavá je právě idea hraní bez vypravěče, která je zde zastoupená tím, že goblini plánují jak vyřeší jim zadaný úkol, přičemž si hráči vymýšlejí čemu budou čelit během hraní.
Dread - Můj asi nejoblíbenější hororový systém. Celkově velmi rád hraji hororové one-shoty, protože si člověk nemusí tolik dělat hlavu s tím, že někomu zabije postavu. Na tomhle systému se mi obzvlášť líbí tvorba postavy a mechanika "hodu".
Postava se tvoří tak, že máte sérii otázek na tělo dle toho, jaký příběh hrajete. Když budete hrát například hru v lese v horách s vlkodlakem, mohou se tam objevit otázky jako "Jak jsi se zbavil sousedovic psa, kterého jsi se bál jako malý?" nebo "Co tě přesvědčilo jít na dovolenou do lesa, když jsi měl možnost jet s partou mladých lidí na loď k moři?" a součástí deníku jsou pouze otázky a žádné staty (síla, vůle, ...). Tím se vytvoří padnoucí zajímavý charakter pro danou hru/stylizaci.
No a pak "hod", ten probíhá pomocí Jenga věže, když pokaždý kdy přijde situace ve které by jste si v klasickém hraní házeli kostkou, tady taháte kostičku. No a když Vám spadne věž, vaše postava umírá, zblázní se, nebo jinak opustí hraní. Takže čím dál jste ve hře a věž je víc nestabilní, tak i stoupá nervozita hráčů a navozuje to strach o postavu, který se z hráče přesouvá na postavu. Miluji ty chvíle když o něco jde, a hráč nervózně přemýšlí jakou kostičku z již tak vratké věže vytáhne. :)
Microscope - Je trochu netradiční RPG, nehrajete totiž za jednu postavu a hraje se bez vypravěče. Spíš je to takový nástroj/hra pro tvorbu historie světa v jakémkoliv prostředí či době. Dokonce se ani nehraje chronologicky, ale skáčete z minulosti do budoucnosti a zpět jaks e vám to zrovna hodí. Tvoříte, ničíte, hrajete. Je tam několik úrovní hraní. První je období, což může být klidně několik měsíců až let. Například "doba temna" nebo "nástup magie do světa". Další jsou události, které se odehrávají v daném období (jako třeba válka, stavba monumentu, odlet lidí z planety Země vstříc hvězdám, ...) a nakonec tam jsou scény, které se jediné odehrávají tak, jak jsme u rpg zvyklý. Tedy každý si vybere jednu postavu, která zapadá do dané scény, odehrajete to a zjistíte tak, jak to skončí. To může být třeba hádka o tom, zda-li nechat obětovat levé nebo pravé křídlo (nebo obě) během významné bitvy, či oslava svatby krále s princeznou z vedlejšího království, kterou chtějí členové kultu sabotovat. Ohromně jsem se u toho bavil a plánuji před jakoukoliv kampaní ve vlastním světě, že si to projdu s hráči a vytvoříme si tak historii světa, legendy, známé osobnosti atd.
Máte nějaké další návrhy? Hledáte nějaký systém na one-shot? Pište, ptejte se. Já sem časem dopíši ještě pár zajímavých které jsem hrál :)
(sám momentálně hledám systém, který mě zaujme na únorové otevřené rpg hraní v plzni)