Volná diskuze

ShadoWWW
7.9.2019 13:57
RPG trendy
Chyběla mi tu na Kostce nějaká obecnější diskuze o RPG, tak jsem s dovolením založil tuto diskuzi. :)
Autorská citace #81
9.9.2019 19:47 - ShadoWWW
Jerson píše:
Počty hráčů zatím odložím, jen si myslím, že jen hráčů Dračáku byl minimálně dvojnásobek. Nicméně to video - má sedm hodin. Nevěřím tomu, že ho sledovalo 120 000 lidí po sedm hodin.

Obvykle si zakládáš na tvrdých datech, a tady najednou dáváš přednost své dojmologii.

Myslím, že odhad Altaru je založen na tvrdších datech než tvůj dojem, že to byl dvojnásobek.

Jak píše York výše, když má kanál 30 tisíc subs, tak je hloupost argumentovat jen tak z plezíru 500 diváky.

Další fakt je, že tito streameři na to šli přesně naopak než KD nebo SaD. Oni si totiž vydobyli své publikum na jiných tématech, které dokázaly vygenerovat řádově větší množství subs, než by to dokázal RPG kanál vzešlý z komunity. A i díky tomu dokáže cílit na jinou cílovku: RPG neznalé lidi.

Ty sice možná nevěříš, že by lidi dokázali koukat na mnohohodinová videa, ale ve světě streamerů je to běžné a je to podstatou celého Twitche i jejich miliardového byznysu. A počet shlédnutí a subs je tam základním faktorem, takže má určitě větší přesnost než tvoje dojmy.
Autorská citace #82
9.9.2019 19:51 - Sadako
exi píše:
pozoruje linii Stranger Things - Critical role - živý hraní

Jj, to klidně může být, jak říkám, asi se motám v nestandardní společnosti (a taky nesleduju Stranger Things, ergo nevím, co se tam děje).
Ona i děcka 10-15, co znám já, hrají velmi často už pár let a proto, že to viděli doma (rodiče, sourozenci) nebo je k tomu přivedli kamarádi.
Autorská citace #83
9.9.2019 19:52 - Log 1=0
Sadako píše:
Nikdy jsem ovšem neslyšela, že by sledování streamu někoho k hraní přitáhlo, spíš je ten postup přesně opačný - hraju/vedu hru = sleduju Critical Role.

Na otevřená hraní přišla minimálně jedna hráčka, která znala DnD z YouTube a chtěla si ho zkusit. Vydržela nadprůměrně dlouho a pak musela skončit z osobních důvodů. Ale to je akce, kde se protočí spousta různých lidí, pro představu tuhle kampaň hraje nebo hrálo alespoň deset hráčů.
Autorská citace #84
9.9.2019 19:57 - ShadoWWW
Sadako píše:
Nikdy jsem ovšem neslyšela, že by sledování streamu někoho k hraní přitáhlo

Wizardi už minimálně dva roky tvrdí, že streamy přitahují nové hráče DnD 5E víc než cokoli jiného.
Autorská citace #85
9.9.2019 20:03 - Sadako
Míněna moje anecdotal evidence z bližšího či vzdálenějšího okolí, co říkají Wizardi popravdě vůbec nesleduju.
A je to míněno celosvětově nebo pouze v USA?
Autorská citace #86
9.9.2019 20:08 - ShadoWWW
Celosvětově, ale drtivá většina hráčů je ze Severní Ameriky, takže... je to, jako by ses ptala, jestli ten průzkum mezi hráči lakrosu byl jen v Kanadě, nebo celosvětově. :)
Autorská citace #87
9.9.2019 20:49 - sirien
ShadoWWW píše:
Myslím, že odhad Altaru je založen na tvrdších datech

Odhad toho mýtického Altaru jako legendární firmy na pozadí všeho nebo odhad Bouchiho osobně? Protože ono to je jedno a totéž, jen když mluvíš o Bouchim konkrétně tak už ta informační převaha nezní tak moc přesvědčivě - zvlášť když se Bouchi o ta klíčová čísla vcelku otevřeně dělí a žádné další super průzkumy nedělá.
Autorská citace #88
9.9.2019 20:53 - mrkew
Abychom něco přispěli do mlýna. Z naších streamu jsme nečekali nic velkého, ale prostě pár lidi se našlo co to chtělo zkusit, ptali se nás na podrobnosti co jak a teď voala ve svém okolí pořádají sezení a hrají se svými kámoši. A dost je to baví a pronikají do tohoto světa.
Autorská citace #90
9.9.2019 21:10 - sirien
Jako já věřím tomu že steamy budou v budoucnu víc a víc fungovat jako entry point pro nováčky - RPG se vždycky šířily virálně a streamy mají kus toho "kouzla" že vytváří dojem osobního kontaktu s divákem a přitom jsou masové a šíří se sociálními sítěmi a automatickými doporučeními. V tomhle dávám steamům rozhodně víc než nějakému "šíření herních stylů".
Autorská citace #91
9.9.2019 21:19 - ShadoWWW
sirien: Podrobnosti by určitě věděl Bouchi. IMHO většina z těch prodejů, podle kterých se to odhadovalo, pochází ještě z dob Martina Klímy před Bouchiho příchodem do Altaru.
Autorská citace #92
9.9.2019 21:26 - Lethrendis
Jenže... klasické RPG mají tu "nevýhodu", že je musí hrát vždycky alespoň dva. Kdyby tomu nebylo, spousta lidí by si to jistě mohla chtít vyzkoušet solo. Jenže takhle na to může jeden na netu narazit, třeba i na nějakou videoukázku, ale stejně pak musí kvůli tomu sociálnímu faktoru přesvědčit ještě alespoň jednoho dalšího, nebo i více.

Z toho mi vyplývá, že se hráči množí převážně "pučením" (mimochodem krásný termín, Sadako). Videa na netu pak jsou pro ty, kdo již vědí, ale třeba chtějí ještě více informací. Dokonce bych řekl, že většina lidí, kteří taková videa sledují, jsou hráči již zkušení. IMHO pro skutečně náhodného návštěvníka tématem nepolíbeného to musí být nepochopitelná nuda, zvlášť když se může pár kliknutími kouknout na nějakou digitální hru, muziku, cokoliv.
Autorská citace #93
9.9.2019 22:05 - sirien
Lethrendis: taky bych si to myslel. A přesto mají critters hromadu lidí co byli původně nehráči, wizardi hlásí streamy za nový top industry entry point a podobné zprávy začínáme mít s tradičním zpožděním i z naší krajiny, takže dál říkat jak to nováčky určitě nemůže oslovit zjevně nemá smysl, protože to popírá realitu.
Autorská citace #94
9.9.2019 23:17 - Colombo
Stream:
Nevýhody:
žere to hodně času (7 hodin?!)
někdy není archiv (zejména na Twichi)
Výhody:
můžeš se na to juknout kdy chceš
můžeš si to stopnout kdy chceš
vyzkoušet a vypnout trvá tak 5 minut
z pohody domova se jukneš jak to RPG vypadá

Z mé 5 minutové analýzy to vychází na poměrně low-effort entry point do RPG. Zejména pokud je ten stream/video dobře zpracované a lidi jsou tam sympatičtí.
Autorská citace #95
9.9.2019 23:55 - Jerson
ShadoWWW - nebudu řešit konkrétní počty, ke kterým jsem došel, zda je to 100 tisíc nebo 200 tisíc hráčů je pro tyto účely jedno, stejně jako zda bylo sledujích 100 tisíc nebo deset tisíc. Jde o to, že na jedné straně porovnáváš skutečné hráče RPG (či DrD), a na druhé straně lidi, kteří tu hru mohli vidět. Pokud někdo kouká na svého oblíbeného youtubera nebo streamera, pořád to neznamená, že začne hrát. Kolik těch diváků začalo hrát - Tisíc? Sto? A kolik z nich vydrží alespoň rok?

Porovnáváš dvě úplně odlišné věci. To bys do první skupiny měl zahrnout všechny, kteří někoho viděli hrát Dračák, takže dost možná deset miliónů lidí, ze kterých vzniklo tebou udávaných sto tisíc hráčů.
Autorská citace #96
10.9.2019 09:12 - Corny
Mimochodem bych minimálně ze své zkušenosti řekl, že nemalý poměr lidí, co "sledují" Actual play ('AP'), budou ti, co je poslouchají třeba za jízdy MHD nebo jinak jen poslechově, a ti se ani v počtu shlédnutí na Youtube třeba vůbec neobjevují. Třeba já tak mám odposlouchaný v podstatě celý repertoár Rollplaye (a pokud vím, tak i oni to zmiňovali jako nemalý podíl "diváků").

Taky bych řekl, že AP jako je Rollplay (nebo Acquisition Inc. ) mají potenciál zatáhnout do komunity i nové hráče třeba právě proto, že se v nich jako hráči objevují internetové celebrity nikoliv tradičně spojované právě s TTRPG scénou, takže lidi, kteří je sledují třeba kvůli let's playům se přes ně můžou s AP a pak i s TTRPG docela snadno seznámit.

Za sebe ale musím říct, že málo co mě tak motivovalo něco hrát, případně zkoušet nové systémy (a třeba ke Kickstarteru na Blades in the Dark jsem se taky dostal přes Adama Koebela, který to někde někdy zmínil v nějakém AP co vedl, a kterého ostatně také docela sleduji právě díky Rollplayi) jako právě AP. I oni ostatně docela často zmiňují, že jim pořád někdo píše, že je sledování těch videí motivovalo něco taky hrát či vést.
Autorská citace #97
10.9.2019 10:01 - malkav
Jerson: Nějak nevím, kam tím zpochybňováním efektu sdílených videí míříš. Osobně ta videa nesleduju, mnohem raději si zajdu zahrát osobně, popřípadě si poslechnu vyprávění z hraní, tak nemám důvod tato videa nějak glorifikovat. Dokonce se s tebou shodnu, že několikahodinové video je pro mě nestravitelný. Na druhou stranu i kdyby ta videa postupně přitáhla jen "pár" hráčů a mnoha dalším, kteří nemají možnost sami hrát, poskytly zábavu, tak je to přeci super počin.
Autorská citace #98
10.9.2019 10:53 - Lethrendis
Možná jsem až přílišná konzerva a píšu o něčem, co je mimo mou zkušenost. No ale stejně navážu na svůj předchozí post.

Řekněme, že úplný nováček uvidí záznam nějaké hry na netu a rozhodne se vytvořit novou skupinu. Pak ale stejně musí oslovit nějaké spoluhráče, minimálně jednoho, takže i v nejlepším případě bude podíl nových hráčů nové skupiny přišlých díky videu pouze 50%. Nebo ještě méně, pokud se mu podaří ukecat více spoluhráčů (33%, 25% atd.). Jistě existují i překryvy, kdy osloví někoho, kdo taky videa sleduje, ale stále mi to "pučení" přijde jako zdaleka nejdůležitější.

A to nezpochybňuju moderní technologie, ty to všechno usnadňují. Takže když někdo někoho osloví, že viděl super video, ať se na něj taky podívá, a pak to mohou vyzkoušet spolu... takhle chápu to nejméně padesátiprocentní pučení :)
Autorská citace #99
10.9.2019 11:05 - Aegnor
Lethrendis píše:
Řekněme, že úplný nováček uvidí záznam nějaké hry na netu a rozhodne se vytvořit novou skupinu. Pak ale stejně musí oslovit nějaké spoluhráče, minimálně jednoho, takže i v nejlepším případě bude podíl nových hráčů nové skupiny přišlých díky videu pouze 50%. Nebo ještě méně, pokud se mu podaří ukecat více spoluhráčů (33%, 25% atd.).

Modelová situace - nováček shlédne řekněme Strangers and Dragons, řekne si že je to cool a začne shánět pravidla a spoluhráče. Překecá 3 svoje kamarády. Takže jsou teď 4, přičemž jenom jeden z nich viděl to video s hraním S&D.
Ty tvrdíš, že v takové situaci je vliv videa pouze ten 1 hráč a zbývající 3 se do toho už nepočítají. Ale ti tři zbývající hráči by s RPG třeba nikdy nezačali, kdyby je k tomu nepřesvědčil ten jeden, který shlédnul záznam hry na YT.

přitáhlo to video ke hře tedy jednoho člověka, nebo čtyři?
((Uvažujme teď pro chvíli, že by se ti hráči o RPG z žádného jiného zdroje nedozvěděli.))
10.9.2019 11:15 - Jerson
malkav píše:
Nějak nevím, kam tím zpochybňováním efektu sdílených videí míříš.

Zpochyňuju jen to co psal ShadoWWW, že jedna skupina na videu udělala pro rozšíření RPG u nás víc než Dračák za dvacet let. Ve zmíněných údajích nevidím žádný argument pro takové tvrzení. Toť vše.

Nemám nic proti tomu,když videa přitáhnou nové hráče.
10.9.2019 11:40 - Corny
https://www.theverge.com/2017/11/16/16666344/dungeons-and-dragons-twitch-roleplay-rpgs-critical-role-streaming-gaming
'"Over half of the new people who started playing Fifth Edition [the game’s most recent update, launched in 2014] got into D&D through watching people play online,” says Nathan Stewart, senior director of Dungeons & Dragons.'

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.081551074981689 secREMOTE_IP: 18.209.209.246