Volná diskuze

ben222
18.10.2019 18:26
Upravování DnD
Nazdar lidi,
v dnešní moderní době se často setkávám s tím že hráče nezajímá fantasy.Rozmýšlel jsem co se dá s tím a myslím si že by se dalo dnd upravit do steampunku,sci-fi a realismu.Má to ale jeden zásadní háček-nevím jak by se to dalo udelat.Prosim pomožte mi.Jsem odkázán na vaší milost :).
23.1.2020 11:04 - malkav
Jerson píše:
... a hodně hráčů prostě chce jednu příručku ve stylu take and play, takže i do té základní už nějaké postupy musíš napsat ...

Možná hodně hráčů něco chce, to ale neznamená, že po chvíli se začnou sami pídit po alternativách, protože zjistí, že jim "take and play" drhne. Taky může být hodně hráčů, kteří se necítí komfortně v mainstreamovém pojetí. Neoznačoval bych takového hráče za heretika, který se odvrátil od pravověrného DnD (nebo jakéhokoliv jiného systému).
Svého času jsem se třeba dostal k útlé knížečce (bylo to snad psané ještě na stroji), která popisovala určité pojetí středověkého osídlení. Už si to nepamatuju přesně a možná si to idealizuji, ale dost to bořilo takového to fantasácké pojetí a ukazovalo to realističtější podobu, včetně nějakého ceníku kolik co stálo (groše, parvy, cenu slepice ...). To bylo pro naši herní skupinu zajímavé čtení.

Jinak z té eframovi poslední věty sarkasmus přímo odkapává :)
23.1.2020 11:12 - Log 1=0
Malkave, upřímně, naprosto mi uniká, co tím chceš říct, s čím že to vlastně polemizuješ, a proč to vlastně píšeš.

EDIT: To nemá být "Jdi do háje a nepiš." ale "Vysvětli to prosím jinak, snad lépe."
23.1.2020 11:25 - York
Jerson píše:
Nedovedu si představit rady, které by fungovaly stejně pro Fate jako pro DnD, když má každý systém jiné požadavky a vlastní postupy.


To by asi opravdu drhnout mohlo, protože Fate některé věci řeší natvrdo mechanicky, takže tvoje rady se s tím nemusí slučovat. AW engine je teda ještě lepší příklad, ten je v tomhle ještě o dost striktnější.

Oproti tomu ale rady pro systémy, které tyhle věci zadrátované do mechanik nemají, v pohodě můžou fungovat univerzálně - to, co bude fungovat při hraní DnD, bude téměř určitě fungovat třeba i při hře oDrD nebo Shadowrunu.
23.1.2020 11:38 - Corny
Jerson píše:
Nedovedu si představit rady, které by fungovaly stejně pro Fate jako pro DnD, když má každý systém jiné požadavky a vlastní postupy.

Například "Don't be an A-hole" nebo "Respect other players".
23.1.2020 12:14 - Jerson
Aegnor píše:
Já si tu odložím text z jedné příručky, kterou právě čtu. Taková hezká ukázka toho, jak tohle soft pravidlo může být napsáno

Jo, krásný příklad, díky za něj.

malkav píše:
Možná hodně hráčů něco chce, to ale neznamená, že po chvíli se začnou sami pídit po alternativách, protože zjistí, že jim "take and play" drhne.

Ale jo, s tím souhlasím - když se někdo chce své způsoby hraní rozšířit a získat nové informace, tak by taková příručka měla smysl. Jenže osobně vidím zádrhel v tom, že takový člověk bývá tak jeden, na nejvýš dva na skupinu, a když si pak něco přečtou a chtějí nově nabyté vědomosti použít, naráží na hradbu nepochopení u svých spoluhráčů, kteří preferují doposud používané postupy. Je fajn, když jsou také otevřeni novým myšlenkám a pro takové hráče by se podobná příručka určitě hodila, ale když vezmu, jaké potíže mívám vysvětlit na internetu v diskusích nějaké nové postupy lidem, kteří jsou natolik aktivní, že po nich pátrají, tak jsem myšlenku na podobnou příručku odpískal. Tedy že bych ji napsal sám.

Ve výsledku mi přišlo účelnější zkusit najít cesty, jak do stávajících pravidel některé principy společné tvorby přidat tak, aby to nikoho nebolelo a všichni v dané skupině z nich měly prospěch.

York píše:
Oproti tomu ale rady pro systémy, které tyhle věci zadrátované do mechanik nemají, v pohodě můžou fungovat univerzálně - to, co bude fungovat při hraní DnD, bude téměř určitě fungovat třeba i při hře oDrD nebo Shadowrunu.

To je pravda, ale zrovna do těchto tří systémů (tedy spíše do hráčů těchto systémů) se myšlenky na společnou tvorbu dostávají (v mém případě) asi nejhůř, i když z různých důvodů. Byť jeden společný by mohl být tradice (v rozdělení úkolů ve hře).

Corny píše:
Například "Don't be an A-hole" nebo "Respect other players".

To jsou takové ty dobré rady, které fungují u lidí, kteří je znají a používají, ale vůbec nijak nepomáhají asshole hráčům, kteří názor ostatních nerespektují. Navíc si občas myslí, že se to pravidlo jich netýká.
Třeba já bych taky nezvedl ruku, když by se někdo ptal, zda se považuju za asshole hráče, ale vsadím se, že pár lidí (nejen odsud) by bylo jiného názoru.
23.1.2020 12:35 - sirien
Jerson píše:
Problém nastane, když tyhle dvě postavy narazí na sebe, obě se takhle představí a rozhodnou se poměřit své schopnosti

Zničí čajovnu, budou zatčeni a před popravou je zachrání holka co hledá samuraje vonícího po slunečnicích, která je donutí slíbit že se nechají být, dokud ho nenajde. Zkus nějakej příklad u kterýho není řešení tak lehký a všeobecně známý :)
23.1.2020 13:02 - malkav
Log 1=0: Adresát očividně pochopil a odpověděl :) No šlo mi o to, že se nedá bagatelizovat slovy "hodně hráčů určitě chce to nebo ono", protože to je prostě argument k ničemu. A pak následoval opět příklad, co považuji za příklad rozumného a zajímavého materiálu pro přečtení, pokud tě jen trochu zajímá vydat se herně určitým směrem (u nás to bylo od fantasáckého k realističtějšímu). Stejně tak se mi líbila Jersonova poznámka (jakkoliv ji z části považuji za konstatování nějakého základního principu) o postupném dávkování popisů NPC.

sirien: +1 :D
23.1.2020 13:08 - Jerson
sirien píše:
Zkus nějakej příklad u kterýho není řešení tak lehký a všeobecně známý :)

Jsem zvědav, jak to setkání dopadne v oné hře (pokud vůbec začnou hrát).
23.1.2020 13:42 - ShadoWWW
Já mám zkušenosti, že většina hráčů DnD ani nečte to, co je v příručkách, co se týká sociálních interakcí a "tvorby příběhu". Hráči DnD ho hrají hlavně kvůli Forgotten Realms, který znají z počítačových her, kvůli možnostem "buildování postavy" a kvůli vydávaným dobrodružstvím, které PJovi poskytují parádní servis.

Články na netu už čte podstatně méně hráčů, stejně jako je podstatně méně těch, kteří aplikují různá rozšířená volitelná pravidla z PPJ.

Pokud jsou hráči, kterým DnD nevyhovuje, často právě kvůli asymetrickým herním mechanismům pro boj a pro sociální interakce nebo přílišný centrismus na pravomoci PJ, tak jim žádné ohýbání nepomůže a často je kontraproduktivní, protože jde proti herním preferencím, které chce ta první skupina a které se obecně považují za "to, proč hrát DnD". Pro tuto druhou skupinu je mnohem přínosnější a efektivnější rovnou přejít na jiný herním systém. Většina těchto hráčů přechází na Fate Core, protože - a teď možná pro Siriena překvapivě - je v češtině a je snadno dostupný. Fate Core jim nabízí mnohem víc, než jakékoli ohýbání DnD.
23.1.2020 13:58 - York
ShadoWWW píše:
Já mám zkušenosti, že většina hráčů DnD ani nečte to, co je v příručkách, co se týká sociálních interakcí a "tvorby příběhu".


To je dost pravděpodobný. Přesto si ale myslím, že má smysl to tam psát. Většina hráčů se určí hrát RPGčka od spoluhráčů, ale ti to know-how taky musejí někde vzít. Ve výsledku ti stačí relativně malej počet hráčů, kteří mají hlubší znalosti, a ovlivníš tím herní styl široké hráčské základny.

A část hráčů se navíc opravdu učí hrát z příruček. Nejspíš jich nebude moc, ale jsou to právě ti první, od kterých se pak učí další.
23.1.2020 14:13 - sirien
ShadoWWW píše:
Většina těchto hráčů přechází na Fate Core

To se jako hrozně hezky čte ale docela rád bych takový hráče někdy třeba někde viděl :(
23.1.2020 14:28 - ShadoWWW
Stačí se podívat na co aktuálně hrajete, kde je vidět, že Fate Core má několikanásobně víc hlasů než ty ostatní, když nepočítáme DnD 5E. Chceš vidět jeden příklad za všechny? Arten CZ.

Pořád si myslím, že ten překlad je tu stále ještě krátkou dobu, aby o něm bylo víc slyšet, ale jeho dosah se ještě ukáže. Navíc Fate má ještě jednu výhodu, že jeho prvky se snadno přenáší do jiných systémů. Takže i když pak třeba odejdeš jinam, tak si některé prvky vezmeš s sebou.
23.1.2020 14:29 - ShadoWWW
Co by Fate Core výrazně v popularitě pomohlo, by byl nějaký stream s živým hraním. Bohužel i ve světě je jich jak šafránu.
23.1.2020 14:52 - Arten CZ
Hrdě se k přechodu z DnD na FC hlásím, aktuálně nás FC, a z velké části právě kvůli překladu, protože ve skupinách, kde hraju, by anglická pravidla nikdo další nečetl, hraje 17 lidí ve 4 skupinách, na fórum ale chodím jen já. Některé z hráčů jsi mohl, Siriene, potkat na Gameconu, dříve hrávali mistrovství, teď chodí hlavně na Legendy klubu dobrodruhů.

A přesně, jak píše Shadowww, tak dlouho jsme ohýbali DnD, až jsme přešli na FC a jsme spokojeni.
23.1.2020 15:59 - efram
Jerson píše:
A pak se problémy budou násobit v situaci, kdy nejsou mechaniky pro boj, jen popisy


ale nebudou. běž se podívat na nějakou bitku, tam si taky každý (nebo většina) myslí, že je top bojovník a následně je vyveden z omylu. Chtěl jsem to dál rozepsat, ale perfektně to vystihl Arten v #180

Jakjsempsal možná je důležitější sžití p s postavou než rozbijení prvotních návyků. Prostě většina nováčků chtěj být ti mega hrdinové bez bázně a hany a až postupem času přejdou na hlubší styl. Tohle nejde z větší části ovlivnit. Osobně v tom vidím spíš herní rozvoj hráče, jeho rozhled.

Arten Cz

můžeš úvest krátké, heslovité příklady v čem jste ohýbali DND, Klidně přes PM
23.1.2020 16:03 - Aegnor
efram píše:
ale nebudou. běž se podívat na nějakou bitku, tam si taky každý (nebo většina) myslí, že je top bojovník a následně je vyveden z omylu.

Ale tam všichni mají nějaké statistiky, i když si jich nejsou vědomi. :-)
23.1.2020 16:52 - efram
Aegnor jistě :),ale to jake vlastne ta nejpresneji vystihnuta pointa meho sdeleni
23.1.2020 17:26 - Aegnor
V tom případě jsi ale naprosto minul, o čem Jerson mluví.

Vem si Fate, kde jsou ale pouze aspekty a každá postava je popsaná pouze jedním aspektem.
To znamená - žádné skilly, žádné triky, žádné následky a stress, žádný kostky, žádné body osudu, žádné volné vyvolání, nic.

A máš dvě postavy s aspektem *Nejlepší bojovník na světě.
23.1.2020 17:57 - efram
Aegnor píše:
V tom případě jsi ale naprosto minul, o čem Jerson mluví.


Proč myslíš?

Pokud se shodneme ze RPG jsou o komunikaci, mohou nastat v zásadě dvě situace.
- pri tvorbe hry mezi hraci dojde k diskusi, kdo je v cem dobrý. Pokud si své schopnosti vymezí silně obecně - dojde mezi nimi následne ve hre ke stretu. Situaci budou muset řešit a budou se muset dohodnout. To je mimochodem situace z pohledu sociální interakce velmi zajímavá a poucná, protoze nejspis povede k tomu, ze se budou oba muset zamyslet, v cem jsou konkrétne dobri. Samozrejme nemusí se dohodnout. Nemusí jim to dojít. Tyhle dohady zacatecniku mohou být i vyhrocene, ale vetsinove mam zkusenos s tim ze spis zacnou lide hledat moznosti.

- v druhém prípade se o tom v cem jsou konkrétne dobri, dohodnou uz pred hrou.

problem solved.

ale muzeme z toho dal delat vedu a muzeme to pitvat na dalsich x stránkách.
23.1.2020 17:58 - York
Aegnor píše:
A máš dvě postavy s aspektem *Nejlepší bojovník na světě.


To mi přijde jako celkem fajn výchozí situace (ostatně aby ne, když na týhle myšlence mám postavenou celou hru :-)). Máš dvě postavy, který jsou v průměru srovnatelně dobří bojovníci. To například znamená, že když před každýho z nich postavíš hromadu generickejch nepřátel, tak jich zvládnou porazit zhruba stejnej počet. Nebo že když je za srovnatelnejch podmínek postavíš proti sobě, tak to bude zhruba 50:50.

Jenže při hře jsou málokdy podmínky naprosto stejný a protivníci dokonale generičtí. Takže v reálnejch situacích začne hrát roli, jakým stylem kdo z nich bojuje, jak umí využívat různý okolnosti a podobně. Vlastně díky tomu, že jsou oba v průměru vyrovnaní, tyhle okolnosti nabývají na významu - kdyby už v základu bylo celkem jasný, jak to dopadne, tak okolnosti nebudou hrát zdaleka takovou roli.

V kontextu pravidel Fate můžeš říct, že ty aspekty nejsou moc zajímavě formulovaný. Jsou příliš obecný.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.062374830245972 secREMOTE_IP: 44.205.5.65