Volná diskuze

ben222
18.10.2019 18:26
Upravování DnD
Nazdar lidi,
v dnešní moderní době se často setkávám s tím že hráče nezajímá fantasy.Rozmýšlel jsem co se dá s tím a myslím si že by se dalo dnd upravit do steampunku,sci-fi a realismu.Má to ale jeden zásadní háček-nevím jak by se to dalo udelat.Prosim pomožte mi.Jsem odkázán na vaší milost :).
Autorská citace #1
18.10.2019 18:58 - Tarfill
Bene, pokud jde o to vyřešit myšlenku "hrát něco jiného než fantasy" tak vůbec nemusíš upravovat pravidla DnD. Na tom by sis totiž mohl i docela vylámat zuby.
Stačí se naučit jiný, třeba více universální systém, který Ti pomůže odehrát příběh v jakémkoli prostředí, které Tě napadne. Zde na kostce je třeba skvělý překlad pravidel FATE, takže ani nemusíš bojovat s případnou angličtinou.
Ale upravovat pro tohle pravidla DnD bych nedoporučoval...
Autorská citace #2
18.10.2019 19:12 - sirien
Pokud stojíš o DnD ve steampunku, tak se zkus podívat na Eberron.

Pokud stojíš o DnD ve sci-fi, tak si najdi "Spalljammer".

Obojí je pořád plnohodnotný fantasy - to první je fantasy steampunk (plus mínus cca tak nějak trochu...), to druhý je epic fantasy ve vesmíru (na magických vesmírných lodích atd.)


Nicméně narovinu, DnD je v principu epická hrdinská fantasy. K tomu jsou ta pravidla určená, s tím jsou psaná a navržená a tomu se v nich věci podřizují. Pokud chceš hrát nějaký jiný žánr, tak asi nebude od věci zkusit šáhnout po jiných pravidlech. Jejich výběrem a učením nakonec strávíš řádově míň času, než bys strávil snahou přepracovávat DnD do něčeho, co DnD neni, a stejně to nakonec bude fungovat líp, než přebastlený a zazáplatovaný DnD.
Autorská citace #3
19.10.2019 07:59 - krytah
Souhlasím s tím, že upravovat DnD v tomto směru je nejspíš špatný nápad. Na druhou stranu nemusí být nemožné zahrát v DnD sci-fi atd. Tuším v PPJ jsou dokonce napsané staty moderních a 1 nebo 2 sci-fi zbraní.

Ano, chtělo by to drobné úpravy, jako třeba místo útoku navíc výcvik s větší ráží, ale dle mě by to šlo.
Autorská citace #4
19.10.2019 10:03 - LokiB
Kdybys, jak zmiňuje Tarfill, chtěl zkusit jiná pravidla místo DND, tak třeba Savage Worlds je univerzální systém, ve kterém settingy pro steampunk, sci-fi i "realistické světy" již existují a jsou obecně používané.

DnD se dá upravovat, když to člověka baví a je to pro jeho skupinu, na jiné žánry, domácími pravidly si člověk věci přiohne k obrazu svému, ale málokdy je to něco, co má potenciál se rozšířit.

Jádro systému ti fungovat bude, co budeš potřebovat upravit jsou povolání (vyházet ta nefantasy a vytvořit nová pro tvůj žánr) a kouzla tak, aby to odpovídalo. Ve steampunku se dá využít dost z Alchymisty pro DnD.
Obecně tam, kde postavy běžně nekouzlí, tak naroubovat kouzla na různé předměty a jejich využítí ... teleport přes teleportovací krabičku, magický útok přes příslušnou zbraň, ochrany přes různé osobní štíty atd.

Konec konců Starfinder (když si dáš do vyhledávače starfinder pdf, tak ti to pravidla najde) když se podíváš, je Pathfinder pro scifi místo fantasy. Tam tak nějak je vidět, jak by DnD pro scifi mohlo vypadat
Autorská citace #5
19.10.2019 10:45 - ben222
Dobře, myslím že Savage Worlds by mohlo být docela dobrý.Mrknul jsem na to a vypadá to dobře.
Autorská citace #6
19.10.2019 11:00 - sirien
Jestli někdo chce vidět jak vypadá DnD ve sci-fi tak se stačí podívat na d20 Modern (systémové 3 jádro pro settingy v současnosti/budoucnosti) nebo na Star Wars Saga Edition 2e (cca totéž s nějakými dalšími úpravami).

Za sebe musím říct že d20 Modern mi vždycky přišly takový sterilní, asi jak GURPS, ale nudnější, a SWSE je za mě rovnou ukázka špatného designu, resp toho co se stane když se pro výrazný setting a žánr vybere nehodící se systém. Ale jako obojí splňuje rámcové zadání "DnD ve scifi" (a obojí ukazuje proč by DnD mělo zůstat u fantasy...)
Autorská citace #7
19.10.2019 11:02 - LokiB
sirien: a Starfinder tě předpokládám moc neoslovil, to mi přijde jako real DnD ve scifi celkem blízko
Autorská citace #8
19.10.2019 11:08 - sirien
Vůbec sem ho zatím neviděl. Nicméně PF je DnD 3.75 a SF je co sem čet trochu vybroušenej PF ve vesmíru, takže něco jako DnD 3.8, takže zadání "DnD v SF" to asi tanky splňuje, jen k tomu nemám co napsat (zatím, nicméně zázraky bych od toho nečekal).
Autorská citace #9
19.10.2019 11:17 - ShadoWWW
Pokud chceš Sci-Fi DnD, Starfinder je asi nejlepší volba.

Jinak co třeba Shadowrun (aktuálně tu bude mí i překlad) nebo Cyberpunk Red?
Autorská citace #10
19.10.2019 11:37 - Lethrendis
Shadowrun je taky fantasy. Sci-Fa ntasy.
Autorská citace #11
19.10.2019 12:31 - LokiB
Na Savage Worlds je fajn, že mají dost oficiálních settingů pro různé žánry (steampunk - Rippers, pirátská fantasy - 50 Fathoms, western - Deadlands Reloaded, paranormální současnost - Weird Wars + Achtung! Cthulhu, zombie horror - ETU, postapo - Rifts, scifi - Last Parsec, high fantasy - Suzerain, cyberpunk - Interface Zero)

Ale Starfinder bych řekl, že je fakt nejblíž DnD-scifi, co jsem zatím viděl :)
Autorská citace #12
19.10.2019 12:42 - sirien
Oficiální settingy napříč žánry mají i GURPS, d20 a Fate.
Autorská citace #13
19.10.2019 13:10 - BasilisK (zapomenuty
Co Mutant Crawl Classics? Celkem cool science fantasy.
Autorská citace #14
19.10.2019 13:34 - sirien
Basilisk: v účtu máš nastavenej b***@seznam.cz e-mail, tak si to heslo "zapomenuty" (heslo, předpokládám...) můžeš resetovat. (Pokud si už zapomněl i ten e-mail, tak se mi ozvi napřímo)
Autorská citace #15
19.10.2019 15:11 - BasilisK (zapomenuty
Dík, já to tu občas jen přičítám a možná hodím něco ze Tmy :-)
Autorská citace #16
16.1.2020 10:09 - Jerson
Použiju tohle téma, protože myslím, že se to sem celkem hodí, a nechce se mi zakládat nové ani používat nějaké oficiální.

Jerson píše:
Protože hráči se můžou chovat různě, ale jejich chování v tak silně GM-centrické hře jako je DnD je z velké části reakcí na to, co do hry vloží GM, a jak to tam vloží.



Efram píše:

oprosti se už konečně od svého pokřiveného vidění toho jak se hraje DND. Tyhle tvoje soudy jsou už fakt komické.
...
Hra v drakovinách mohla být klidně i GM centrická a chyby mu klidně Jerson může vytýkat. Ale tvrdit, že DnD je GM centrická hra je prostě, hloupe, zkratkovité, paušalizující a hlavně milné. DnD není GM centrické, možná v této části drakovin, ale ne obecně. Je takové jaké si to hráči udělají a lze ho hrát nespočetnými herními styly. Bylo by dobře, aby se někdo, kdo DnD viděl leda z rychlíku nevymezoval opakovaně a neustále negativně k tomuto systému. Vytváří tak nepravdivý obraz.


V první řadě - bere ještě někdo (kromě Eframa) výrok "DnD 5e je GM-centrické" jako kritizování či shazování? Myslel jsem ho a napsal jako prostý popis toho, jak je DnD napsané a jak funguje, tedy že GM má velké pravomoci, odpovědnost a vkládá do hry velkou většinu prvků. Tedy - tak je to napsané v příručce a tak to velká většina hráčů i používá. A nevidím v tom nic apriori špatného - má to nějaké výhody a nějaké nevýhody.

Druhá věc se týká toho, jak by se DnD mohlo hrát - zkoušel už někdo přidat hráčům pravomoce při vytváření scény či herního světa? Pokud ano, tak jaké, a s jakým výsledkem?
Autorská citace #17
16.1.2020 10:15 - LokiB
Jerson píše:
Druhá věc se týká toho, jak by se DnD mohlo hrát - zkoušel už někdo přidat hráčům pravomoce při vytváření scény či herního světa? Pokud ano, tak jaké, a s jakým výsledkem?


Je nějaký důvod, Jersone, proč by v tomhle mělo být DND jiné než ... jiné systémy? :)

Nechci spekulovat, jestli DND hrají typicky lidé, kteří k GM-centrické hře inklinují, spíš by mě zajímalo, jestli vidíš důvod, proč by mělo DND fungovat hůře kdyby nebylo GM-centrické, než jiné systémy. Co by se zrovna u něj rozbilo? Nebo by to bylo myslíš příliš náročné, protože pro to nemá velkou systémovou podporu v mechanikách?
Autorská citace #18
16.1.2020 10:25 - Jerson
LokiB píše:
spíš by mě zajímalo, jestli vidíš důvod, proč by mělo DND fungovat hůře kdyby nebylo GM-centrické, než jiné systémy.

V porovnání s jinými podobnými systémy ne. Ale třeba by mě zajímalo, zda někdo zkusil v DnD nechat hráče vytvořit nepřítele pro jeho postavu, a pak ji zapojit do děje. Nebo nechat hráče popisovat prostředí, do kterého se dostanou, případně jim klást otázky jako "Lidé v téhle vesnici mají jednu věc společnou, Loki, jaká věc to to?"

Nebo jak fungují rady, kdy si hráči vytvoří historii a NPC se vztahy ke své postavě, a GM je pak využívá v dobrodružství. Tohle jsem už nejedou viděl při přípravě postav pro DnD i jiné systémy, ale snad nikdy jsem to neviděl použité ve hře.
Autorská citace #19
16.1.2020 10:33 - Log 1=0
Jerson píše:
bere ještě někdo (kromě Eframa) výrok "DnD 5e je GM-centrické" jako kritizování či shazování?

Do ankety uvádím, že já ne.

Trochu jsem s tím experimentoval. Nic to nerozbije. Ale ani to není ničím podpořeno, a ono se to sice nezdá, ale je to silný rozdíl (oproti Fate, který jsme hráli taky).

Pravda je, že o to jako skupina ne že nestojíme, ale nejsme na to zvyklí, takže to občas drhlo, a nemáme důvod lámat to přes koleno, takže to zas tak moc neděláme.
Autorská citace #20
16.1.2020 10:45 - Corny
Jerson píše:

Není to trochu zbytečná debata? Z toho, co jsem od něj četl, na mě Efram docela s přehledem působí jako typ člověka, co pokaždé bude tvrdit, že hra je "taková, jakou si ji hráči udělají a lze ji hrát nespočetnými herními styly" nezávisle na tom, co v těch pravidlech je nebo není napsaný, co ta hra podporuje a umožňuje, atd.

Také tvůj dotaz na "Jak by se DnD mohlo hrát" mi připadá také trochu zbytečný z hlediska diskuze o tom, jestli DnD je nebo není GM-centrické, protože to co popisuješ mi už připadá jako docela zásadní hackování té hry (alespoň mě nenapadá, jak by to ta hra v základu podporovala), a tudíž moc nevím, jestli fungování či nefungování takového přenosu pravomocí nějak vypovídá o tom, jak je ta hra "as written" koncipována (nezávisle na tom, že podle mě by to asi nemuselo být nijak problematické, pokud se to nějak rozumně upraví).

Každopádně na otázku první je za mě odpověď 'Ne'. Resp. já osobně nemám rád příliš GM centrické hry, ale na druhou stranu nejde říct, že je na tom univerzálně něco špatně (ostatně to není čistě binární věc ale je to nějaká škála, navíc docela rozplizlá). I mean, já docela fanboyuju nad Blades in the Dark, a to i přesto, že docela upřímně to není hra, která by nějak zásadně rozbíjela 'tradiční roli' Gamemastera v tom, že má v řadě věcí docela klíčové slovo. Je to prostě o nějaké rovnováze práv a povinností ve hře, což samo o sobě nic pozitivního či negativního o hře neříká (leda čistě subjektivně třeba pro hráče, kteří preferují to či ono)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.071988105773926 secREMOTE_IP: 54.198.45.0