malkav píše:
Hele dělal někdy někdo průzkum, jaký podíl hráčů vyžaduje, nebo by aspoň uvítal vkládání vlastních reálií do hry "just-in-time"? Tedy pro koho je to zásadní, pro koho "nice-to-have" a komu je to jedno? A zase naopak, jak se k této problematice staví GMové?
ShadoWWW píše:
Pro DnD jako takové to není typické a myslím, že pro DnD hráče to není až tak důležité, jinak by to už určitě zachytili Wizardi přes ankety.
Tak ještě o jeden krok zpět - proč to vůbec řeším. Je za tím moje přesvědčení, že GMmů je málo, pro RPG obecně a týká se to i DnD, i když tento problém se objevuje spíše mimo internetové diskuse o RPG.
(Tady bych byl rád, pokud někdo s tímto názorem nesouhlasí, aby si ho pro jednou nechal pro sebe, aby zase nezaváděl debatu pryč.)
Důvod, proč je GMmů málo spočívá ve velké náročnosti vedení hry pro běžného hráče.
(Opět, protože zde je výběr schopných GMmů, je v pohodě možné, že jen málo návštěvníků kostky vidí problém v náročnosti vedení hry. Nicméně je to druhý základ mé myšlenky, takže pro další debatu ho prosím berte jako platný.)
V praxi to znamená, že GM musí vymyslet prakticky všechno, co se netýká hráčských postav, a k tomu musí buď vymyslet, nebo alespoň zhodnotit a schválit věci vymyšlené hráči, a zakomponovat je do své přípravy. Speciálně pro DnD to znamená přípravu navíc, a touto přípravou se GM musí pokud možno trefit do preferencí hráčů.
Mou dlouholetou snahou je zkusit tento stav změnit, na obou stranách. To znamená ubrat GMmům práci s přípravou settingu a všech možných prvků, které obsahuje, a přenést ji na hráče, pro začátek alespoň na tu ochotnější část, a obecně umožnit hráčům při tvorbě settingu i příběhu více spolupracovat.
Řešení, které naznačuje ShadoWWW, totiž aby takoví hráči přešli na Fate, nepovažuju za funkční řešení. Zaprvé to předpokládá, že hráči chtějí změnit svůj herní systém, a zadruhé pokud se část hráčů rozhodne změnit systém, GM ho téměř určitě nebude chtít změnit, protože je to obvykle právě on, kdo do něj investuje nejvíc peněz, času a úsilí. Navíc to vůbec neřeší problém nedostatku GMmů v DnD, spíše by ho to prohloubilo, protože pokud by tvůrčí hráči odešli, ti ostatní budou ještě méně ochotní dělat GMmy, i v případě nutnosti.
Argument s tím, že kdyby to byl problém, tak si ho Wizardi všimli neberu jako směrodatný - nevím jak je to s dostatkem GMmů ve světě, ale u nás to problém je už třicet let, a nijak zvlášť se neřeší.
Problém je, že tam kde dříve DrD generovalo hráče zvyklé na to, že PJ všechno připraví a bude přípravě hry věnovat nejvíc volného času, zatímco hráči jen přijdou a budou hrát, a dál generovalo PJje ochotné na tohle rozdělení rolí přistoupit (dokud je to nepřestalo bavit) teď přebírá otěže DnD, které funguje prakticky stejně. Ono je to pochopitelné, protože to opticky vypadá, že většina hráčů s tím nemá problém - když pět hráčů nemusí nic dělat, leda najít jednoho ochotného GMma, tak stávající způsob může snadno vyhovovat 80% hráčů u stolu. Až na to, že ne všichni najdou vhodného GMma.