Ok,
přenesu to sem, nečekal jsem že se v původním vlákně rozjede diskuze:
Lethrendis píše:
Dával jsi, Šamane, za příklady Aryu nebo Athose. Jedna pomalu levelovala a druhý vůbec. Ovšem tohle nejde nijak přenést do her na hrdiny. Nemá to žádnou souvislost. Jejich "levelování" není věcí nějakého posunu postavy, byl to čistě záměr autora, který mohl být jakýkoliv. Fakticky šlo o jiný druh popisu charakteru postav, které nejsou herní a do záběru se dostanou, když si to přeje režisér, a pak třeba zase dlouho ne. Není to výsledek nějakého prošlého milníku, žádného expení, žádných prosezených hodin hry.
Ergo jistě to můžeš nějak napodobovat ve Fate, zarazit levelování (nejlépe někomu, kdo má v deníku napsáno, že je starý pes, co se novým kouskům nenaučí?), nebo tak něco. Fate unese hodně a je skutečně dramatičtější něž třeba DrD nebo tak něco. Ovšem ani tím Ti nevznikne žádná analogie s filmovým jakolevelováním. Vznikne Ti pouze jiné nastavení hry, kde se postup postav v kampani bude vyjadřovat třeba zapisováním příběhu, ne mechanicky.
Takže ještě jednou: Odvolávat se na "levelování" postav ve filmech při diskuzi o posunu postav v kampani hry mi přijde nesmyslné. Jiná hra na jiném hřišti. Ještě bych měl dopsat "jiná pravidla a jiné cíle".
DnD je class and
level systém. Zvysování úrovně je vlastně cílem hry. Character building je součástí zábavy. Tam dává smysl expit, i když srovnáni postavy na začátku kampaně a na konci jsou občas úplně rozdílné postavy. Chápu teda, že se ti nelibí myšlenka hry bez levelování.
Ale když mluvím o "dračáku", mluvím o příbězích. Myslím že i oficiální příručky nebo PR mluví o příbězích jako naši oblíbení knižní/filmoví hrdinové.
A tam pak levelování může, ale i nemusí být nutné. Fate si umí poradit i s tím druhým. Příběh Athose byl příběh o nějakém smíření se s minulostí a vyrovnání se s Mylady - expeni nebylo potřeba, když došlo na boje, měl vždy navrh. Jeho příběh, přestože byl akční, nebyl o soubojích. Proč by nešlo něco takového zahrát v dračáku?
Myslím, že kdybys přečetl třeba Střepy Snů, asi bys nevěřícně kroutil hlavou. Taky sem je na začátku chápal jen zčásti a s tímhle stylem pravidel jsem se neskamarádil. Ale pomohl mi pochopit pár věcí z Fate. Třeba že Athos může být ultimátní šermíř, snad ani nemůže v boji prohrát,
protože jeho příběh je jiný. A tam mu nepomůže šerm, tam může prohrát, tam se rozhoduje o osudu jeho postavy. (Ve Střepech je jakýkoliv risk a zisk spjatý s Cílem postavy. Pokud neřešíme scénu která souvisí s Cílem, pak je to jen scéna charakterizační a klidně si popíšu Athose proti deseti kardinálovo mužům jak vyhraje bez škrábnutí. Jeho to al k cíli nepřiblížilo, je to jen fluff.)
A tím se dostávám k tomu filmu. Právě že ve Střepech (a může být i ve Fate) se jede podle té filmové logiky. Postava se mění nikoliv podle toho, co dělá ve fikci, ale podle toho v jaké fázi příběhu (a jakého příběhu) se nachází (tedy samozřejmě to s fikcí má souvislost, ale nepřímou).
Třeba tu Aryu jsme sledovali jako hlavní postavu skoro nejdéle. Jasně, v tom seriálu jsme sledovali spoustu dalších postav, tak se to trochu rozmělnilo, ale ymslim, že jako ukázka akčni, časem kompetentní a fantasy postavy je dobrá. Jen její příběh jsou možná i tři kampaně, nebo části (plus předehra):
0) Šťastně dětství, nějaké charakterizační scény… pak míň šťastné ale pořád v pohodě.
1) Od popravy Neda je to horrorová kampaň. Stále utíká, pak je zavřená u Lannisterů inkognito, hlavní cíl je přežít a nemá schopnosti s tim moc udělat na vlastní pěst. Změny jsou hlavně v psychice, kdy vidíme zrod docela psychopatické postavy toužící po pomstě.
2) Cestování s Ohařem, první bojové expy, první zabití, opětovné nalezení Jehly, její ikonické zbraně. Skoro typický dračákovský průběh.
3) Expení na ultimátní asassinku, boj o život s extrémě dobře vycvičenou sokyní kde musí spoléhat jen sama na sebe. Nabírá vysoký level v prestižním povolání a následně sledujeme její návrat a pomstu. Úplně nakonec je to ona, kdo zabije legendárního záporáka.
Ty milníky tam samozřejmě jsou. Ty si nevymyslelo Fate pro svá pravidla. Fate se snaží popsat filmovou dramatickou linku a všimlo si, že právě neco jako milníky tam jsou. A že tam se často moc postavy změní… taky se tam mohou vyměnit aspekty. V každé části popsané výše bych Aryu popsal různými aspekty. A pak jsou samozřejmě potřeba nějaké neměnné, aby bylo vidět, že je to stále stejná postava. Třeba "Jsem Stark z Winterfellu a jsem na to hrdá." Jen se to v každé části projevuje jinak. A každá část zvyšuje úroveň moci nerovnoměrně, protože jsou to horror - dobrodružný příběh ve válce zničené zemi - skoro superhrdinský příběh. Každá část by ve Fate potřebovala trochu jiné nastavení, aby měla tu správnou atmosféru.