Aegnor píše:
A co to "hodnocení 5" vlastně znamená?
Je to třeba hodnocení 5 z maxima 10, to je celkem jedno, prostě jde o zlepšení.
Píše:
A pokud se pamatuju správně, tak v Omeze se nezlepšujou postavy, ale hráči, ne?
Nevím odkud by sis to měl pamatovat, já nic takového neřekl. Postavy v Omeze se můžou normálně zlepšit. Nebo zhoršit. Nebo změnit, přičemž její "síla" zůstane podobná.
Šaman píše:
Imho proto, že se změnila úroveň moci (postav i záporáků) natolik, že se změnil setting. Namísto běžných, představitelných hrdinů tu máme polobohy, kteří bojují s jinými polobohy a démony. Zastavují čas, dělají zemětřesení… ale doba opatrného plížení okolo banditů už je pryč. Hra má jiný feeling.
Je to IMHO, a nebo jsi to zažil ve skupině? Já se do takové fáze při hraní fantasy nikdy nedostal, jen když na to přijde řeč, tak poměrně dost hráčů říká, že nejlepší je stejně hra na nižších levelech, tak mě právě zajímá, jak je to v bublině mých známých.
Gurney píše:
Ano, chtějí, a je to měřitelné i v běžném životě, kdy lidé více využívají gamifikované weby a aplikace, které jim přidělují body, achievementy a odměny za to, že je navštěvují a využívají... alespoň pokud jsou ty gamifikační prvky dobře nadesignované, což je ta triky část. Vlastně až dnes se ukazuje, jako moc D&D v tomhle někdy v sedmdesátkách předběhlo svoji dobu.
No jo, jenže gamifikace je cílené vytváření závislosti díky psychologickému fungování odměn na člověka. Vede to i k tomu, že tomuto způsobu odměňování podléhají i lidé, kteří vlastně dál hrát nechtějí, jen si nedokážou odepřít tu odměnu. To je právě ten způsob, že to hráči sami od sebe ani nechtějí. Takže mi to nepřijde jako moc vhodný příklad.
Ostatně si nemyslím, že by právě tohle byla motivace pro levelování u hráčů RPG, protože ti můžou zažívat odměňování po různých úspěšných akcích, aniž by museli navyšovat čísla, a naopak to navyšování čísel je jen prostředek. Navíc skrytý, protože GM má obvykle za úkol posilovat protivníky a překážky pro udržení zábavné úrovně výzvy, takže to pak vede k tomu o čem psal Šaman - že se hra (zřejmě) postupně posune do polohy, kdy fikce už hráčům nevyhovuje, a chtějí restart. Někteří asi vytrvají.
Gurney píše:
Myslíš gamisty, kteří normálně hrají D&D a pak si jednou za rok zahrají u tebe Omegu? Nemluvě o tom, že zlepšovat si postavu v systému, který postavu s vyššími dovednostmi trestá je z gamistického pohledu naprostá a totální pitomost.
Myslím hráče (nechci jim říkat "gamisté"), kteří za rok hráli třeba osm sezení Omegy.
Vyšší dovednosti už v Omeze nejsou a více aspektů už také není trestáno závažnějším dopadem komplikací. Mluvím o nové verzi, kterou jsi nehrál. Ale nechci mluvit o Omeze, protože to u něj funguje i v AW, které to zlepšování postav má. A on už po druhé hře řekl, že je mu jedno, jaký způsob zlepšování budeme používat, protože on má už od začátku ty dvě schopnosti, které chce, a další nepotřebuje.
Corny píše:
Stačí se podívat z okna. Ano, ne každý má takový drive, ale docela drtivá většina společnosti má v tomhle, ať už naštěstí či bohužel, docela jasno.
Ano, má - protože nemají dost toho, co chtějí. Co kdyby to měli - budou spokojení? Ale nemyslím lidi v reálném životě, kteří se takhle honí celý život, celý život mají pocit nedostatku a když ten pocit najednou zmizí, tak neví co s tím. To je případ lidí, kteří celý život expí postavu v RPG a když dojdou na poslední level, tak neví co dál.
Corny píše:
Skoro nikdo není na takové úrovni vyššího vnitřního míru, že když mu dáš možnost mít například vyšší plat nebo chutnější jídlo, tak po tom nesáhnou.
No jo, ale pak jsou lidé, kteří už vyšší plat nechtějí, protože neví co by s ním dělali, a místo chutného jídla jedou na salaš jíst chleba a kyselku a trochu manuálně pracovat. Z pohledu všech ostatních jako by se vraceli na první level a užívali si ho.
V reálném životě se tyhle pokusy dělají těžko, ale v RPG principielně nic nebrání tomu, aby hráči dostali postavu podle svých představ. A mě zajímá, co se stane, když si hráči už na začátku můžou vytvořit postavu, jakou by chtěli mít, která bude dostatečně schopná v požadovaných oblastech.
Jde to? Pokud to jde, má to nějaké podmínky? Pokud to nejde, tak proč ne? Kdo to zkusil a s jakými výsledky? Jaké ty postavy budou, co budou dělat?
Odmávnout to s tím, že všichni hráči chtějí expit a skoro všechny RPG mají expení, tak jsou všichni spokojení a nevrtej do toho není zrovna to co mě zajímá.
Arten CZ píše:
A jak je to tedy v Omeze? Co když se agent chce stát superagentem. co když mu původně dělal problém utkat se ve střelbě s jedním vojákem a nyní by si přál, aby dokázal postřílet desítku vojáku s prstem v nose, že takto si představuje vývoj své postavy? Jak určuješ, že jedna postava dokáže postřílet deset vojáků a druhá jen jednoho? A že jedna postava na zastřelení vojáka nepotřebuje test, protože už je natolik dobrá (lepší než jiná), že to nepotřebuje ani ověřovat? Jak mohu ze svého agenta udělat superagenta, po kterém toužím?
Když budeme mluvit o Omeze, tak nejvíc her má za sebou A15, který - pokud si dobře pamatuju - se za 12 let hry (7 čistého času) naučil jediné, totiž střílet. A to ještě nedobrovolně a na minimální hodnotě.
Pokud se agent chce stát superagentem, tak může, a hráč si klidně postupně může nabírat další a další aspekty. Pokud chce na začátku být superagentem, tak může taky - může ty aspekty mít už od začátku.
Ověření je potřeba vždy, pokud se situace může zkomplikovat, což může i nemusí být u střelby na jednoho nebo deset vojáků. Nejde o to, že by si hráči nemohli udělat superagenta, ať na začátku, nebo postupně. Jde o to, že si ho nikdo neudělal, i když by mohl.
A mě zajímá, proč to tak je. Je to systémem, nebo settingem, nebo uvěřitelností, schopností takovou postavu zahrát, přáním si takovou postavu zahrát, kombinací víc faktorů, nebo něčím jiným? Zkoušel to někdo jiný?