Jerson píše:
Když může existovat poměrně oblíbená a napodobovaná hra, ve které na srovnání síly postav od začátku zcela plánovitě nezáleží (mluvím o AW), a není v ní ani jedna rada, jak řešit postavy rozdílné síly, a dokonce spolu může hrát naplno vylepšená postava a úplný nováček, tak nevidím důvod, proč by to nemohlo být takhle nastavené i v jiných RPG.
A vidíš nějaký důvod pro to, proč by to tak mělo být v každém RPG?
Ono to bude něco za něco ... když umožníš tohle, zase neumožníš něco jiného. Třeba právě to, aby si někteří hráči připadali se svoji postavou tak, jak chtějí.
V tomhle jsem poměrně vyznavačem volného trhu a toho, že se hlasuje nohama. Jestliže bude AW, Fate, DND nebo kterýkoli jiný systém většině hráčů vyhovovat více než ostatní, tak na něj ta většina hráčů postupně přejde.
Gurney píše:
a tedy se klidně mohlo stát, že herní skupina sestávala z postav na první až 10.+ úrovni. Čili kdyby někdo nechtěl, zlepšovat postavu by nutně nemusel.
Já tedy s Rules Cyclopedia verzí hrál jen pár let, ale k tomu, cos psal, bych dodal následující:
1. ano, mohly hrát vedle sebe postavy na 1. a 10+. úrovni ... ale u nás to nikomu z hráčů moc zábavné nepřišlo. jakože to hráče na nižší úrovni než jsou ostatní ... štvalo.
2. do určité úrovně, vzhledem k progresi potřebných XP ta postava na nízké úrovni poměrně rychle zbytek "skoro dohnala ... než clerik postoupil ze 7. na 8., tak jiný clerik postoupil třeba z 1. na 7. (ano, záleželo na tom, jak bude GM přidělovat XP).
Dál už to tak pravda neplatilo, protože přechod z 12. na 17. byl třeba stejně drahý jako z 1. na 12. a tedy postavy nad 10. úrovní už nováček nikdy pořádně nedohnal a podle mého názoru ten rozdíl pak zábavný nebyl ... ale hrát se to dalo, když to daným hráčům nevadilo. Konec konců, když si hráli na Pána Prstenů, tak holt někdo byl Aragorn a někdo Pipin, zábava se tak užít dala, když byl zájem.
Když by někdo vzal oDND a hrál s ním v prostředí Omegy, je možné, že by ty rozdíly v síle postav hráčům vadily méně, než v prostředí high-fantasy světa.
Jezus píše:
základem hry, která umožňuje zábavnou odlišnou úroveň síly (moci) postav hráčů je, aby se tato síla nepromítala do množství spotlightu, které postava může mít.
Zde tedy pro zajímavost dodám, že moje zkušenost je jiná.
Když postava na nízké úrovni 15 minut pižlá jednoho nepřítele (má celou dobu spotlight), a když ho vítězoslavně upižlá, tak přijde vysokolevelové postava a stejného nepřítele odstraní lusknutím prstů během 30 vteřin svého spotlightu, tak v mnoha případech bude nespokojený hráč té nízkoúrovňové postavy, i když měl spotlightu nesrovnatelně víc. Prostě si bude často připadat jako hráč loserovské postavy, což pro mnohé není zábavné, bez ohledu na spotlight.
Spotlight je hezký buzzword, v reálných skupinách, složených z hráčů s různým přístupem ke hře, ale nemusí být zdaleka tak důležitý.