Volná diskuze

sirien
24.6.2022 12:33
EZD6
Autorská citace #1
24.6.2022 12:34 - Maelik
Autorská citace #2
24.6.2022 12:34 - RoVan
Maelik: Ptal jsem se na ten systém, jednoduché to opravdu je, ale nepřijde mi to bůhvíco, něco co by možná spíš ocenili na RPGF.

volný překlad z FB píše:
Testy se háží jednou k6 s obtížností 2 až 6 (většinou 3). Když padne 1 je to vždy neúspěch. Postavy jsou postavené okolo kompetencí ('Boons') umožňující k testu přidat další kostku a vzít si lepší výsledek. Navíc existuje i možnost přehazovat kostky za metaherní měnu.




/edit: gramatika
Autorská citace #3
24.6.2022 12:34 - Jezus
Tak hlavně to video vypadá jako nějaký teleshoping :-)

Možná je ten borec známý a jeho fanouškům stačí říct, že je to "nejlepší rpg, které bylo napsané", ale mě teda ztratil v momentě kdy řekl, že nehodlá ani říkat, proč :-)
Autorská citace #4
24.6.2022 12:35 - Jerson
To video mě taky silně zklamalo, bombastická prohlášení nejlepším systému a když jsem se dostal k popisu pravidel, tak to na žádný zázrak nevypadalo.
Autorská citace #5
24.6.2022 12:35 - Corny
Já bych možná jen dodal takové malé doporučení: Aniž bych chtěl ten systém nějak hájit či hanět (nehrál jsem, nečetl jsem), tak když už si na něj chcete dělat nějaký serióznější názor či se o něm něco dozvědět, tak bych se možná podíval na skutečné review a nebral zbytečně vážně docela zjevně neseriózní až dokonce parodické hype "reklamní" video, které není review a ani jím být nemá.
Autorská citace #6
24.6.2022 12:35 - Jerson
Však taky proto jsem po shlédnutí videa sháněl detaily pravidel. Možná úžasnost spočívá v návodných textech nebo detailech fluffu, tak podrobný popis jsem nenašel, ale mechanika je hod d6 proti číslu nastavené pravidly nebo GMmem, v některých situacích s výhodou (hod dvěma kostkami, ber lepší) nebo s nevýhodou, případně přehozením hodu. Výsledky pravděpodobně binární uspěl / neuspěl, i když to odhaduju z toho, že nejsou nijak zmiňované.
Autorská citace #7
24.6.2022 12:35 - Corny
Je tam napsaný, že musíš hodit stejně nebo víc, jinak je to neúspěch. 1 je vždy neúspěch, 6 je vždy úspěch.
Autorská citace #8
24.6.2022 12:35 - Mrakomrak
Osobně mě to zaujalo, je to takový mix Warhammeru, Fighting Fantasy a FATE + -
Plus jak avizují jedná se o hru k pivu a preclíkům což mě taky přijde docela funky.

Marketing je tedy dost šíleny ale chápu to tak že se jedná o nějakou nadsázku a vtip jejich tlupy - proč ne?
Autorská citace #9
24.6.2022 12:36 - LokiB
Jerson píše:
video mě taky silně zklamalo


Jakože jsi nejdřív věřil, že přichází nejlepší RPG ever a pak přišlo zklamání? Xixi, ale no tak ... ;)

Hele, je to prostě další "pravidlově lehký" systém. Při pročítání pravidel se jeví opravdu velmi lehkým ... takové DND odřené na dřeň (ve smyslu, že je to fantasy-like systém, kde se hází na výsledek akce a celé je to co nejvíc zjednodušené (hody, tvorba postavy, "povolání", boj, magie).

Jakože do vlaku na dlouhou jízdu nebo k táboráku proč ne, jestli hraješ "z hlavy" DnD (kde typicky lidi na dost pravidel kašlou, protože je v hlavě neudrží) nebo tohle, nebude podle mě na prožitek za hry mít velký vliv.

Ale jako určitě to není systém, který by bavil Jersona (hází se tam kostkou/kostkami na výsledek akce), a nemá to potenciál "převálcovat DnD" na jeho písečku (tedy hraní u stolu s materiály u sebe a podporou pro rychlé dohledání mnoha zábavných, ale komplexních pravidel).
Autorská citace #10
24.6.2022 12:36 - Mrakomrak
LokiB píše:
Jakože do vlaku na dlouhou jízdu nebo k táboráku proč ne, jestli hraješ "z hlavy" DnD



Musím říct že takové hry kdy jsme ani neměli skoro žádné pravidla a pracovalo se pouze s imaginací, jsou pro mě do dnes jedny z nej her (vzniklo zde spoustu zábavy a hodně nápadu).

Myslím že někdy neuškodí si opravdu jen tak hrát :)
Autorská citace #11
24.6.2022 12:37 - Jerson
LokiB píše:
Jakože jsi nejdřív věřil, že přichází nejlepší RPG ever a pak přišlo zklamání? Xixi, ale no tak ... ;)

Nejdřív jsem věřil, že se dozvím pročje to nejlepší RPG. Pak jsem doufal, že třeba řekne něco o pravidlech.

Ne že by mi vadilo zrovna házení kostek (jak mi zbytečně podsouváš), ale vadí mi bombastická prohlášení bez podkladů.

Mrakomrak píše:
Musím říct že takové hry kdy jsme ani neměli skoro žádné pravidla a pracovalo se pouze s imaginací, jsou pro mě do dnes jedny z nej her (vzniklo zde spoustu zábavy a hodně nápadu).

Proč je tedy nehraješ pořád?
Autorská citace #12
24.6.2022 12:38 - Corny
Jako nic proti takovému vyprávění, já si s kamarádem taky v tomhle smyslu užil dost zábavy a když jste dobře sladění, tak je to fajn aktivita, ale "hraní" bych tomu neříkal :P

Jerson píše:
Nejdřív jsem věřil, že se dozvím pročje to nejlepší RPG. Pak jsem doufal, že třeba řekne něco o pravidlech.

Ne že by mi vadilo zrovna házení kostek (jak mi zbytečně podsouváš), ale vadí mi bombastická prohlášení bez podkladů.

Není to review.
Autorská citace #13
24.6.2022 12:51 - sirien
Ad video: stranou toho, že not sure if trolling or that stupid, mám z toho takovej vibe "wow, týpek 'znovu vynalez' (ehm ehm vykrad) starý The Window a naházel na to víc PR omáčky".

Zkrátíme to utrpení - už někdo někde sehnal PDFko nebo sken?
Autorská citace #14
24.6.2022 12:53 - LokiB
jj, PDFko mám (koupený) ... free není k dispozici.
Autorská citace #15
24.6.2022 13:04 - Mrakomrak
Jerson píše:
Proč je tedy nehraješ pořád?

Hraju ale spíš doma s manželkou, okruh lidi je kolem mě odkojený bohužel na Critical Role a ty se nedají z 5e odtrhnout.
Ale online jsem si teď našel třeba skupinku co hrajeme ZZ.
Třeba se najde i skupinka časem co budou chtít hrát nějaký minimalismus.

sirien píše:
Zkrátíme to utrpení - už někdo někde sehnal PDFko nebo sken?

Mám PDF, zatim jsem neměl čas to moc projet.
Autorská citace #16
24.6.2022 13:12 - Quentin
https://www.youtube.com/watch?v=eRwoHUFILpY

Tady je to celkem vidět. Je to takový semi-minimalistic generic whatever system.
I'd play it :D
Autorská citace #17
24.6.2022 13:28 - Corny
Já na to tak nějak koukám jako na systém ala "když si chci zahrát něco s kamarády u piva ale je velká šance, že si za chvíli nebudeme vůbec nic složitějšího pamatovat a budeme napůl sjetí" :D Což jako sice není můj šálek čaje, ale Fair enough :D
Autorská citace #18
24.6.2022 13:39 - sirien
Tak až to budete mít čas přečíst a dát vědět co tam fakt je a jak to funguje, popř. se o to PDF budete chtít podělit aby to udělal někdo jinej, tak dejte vědět :)
Autorská citace #19
24.6.2022 15:06 - ShadoWWW
Autorská citace #20
24.6.2022 21:57 - Jocho
ShadoWWW píše:
popř. se o to PDF budete chtít podělit

Vďaka za posunutie tejto "best RPG ever written".

Pri viacerých mechanikách som mal pocit, že: "Hej, toto mám v DNGN tiež!"

Menovite:

- čisto k6 systém
- každá základná zbraň dáva 1 hit
- úrovne bohatstva namiesto presných počtov
- bezstatový systém
- defaultne low-fantasy setting

Systém je na niektorých miestach rozpísaný viac (napr. aspekty postáv, povolania s pomerne konkrétnymi mechanickými dopadmi na hrateľnosť), ale na iných (napr. práve úrovne bohatstva) je žalostne nejasný. Súboje sú polomechanické (choďte, kedy chcete, ale kým nie ste prekvapení, musíte jednať prví) a nekonzistentné (všadeprítomný dôraz na menej matematiky, ale obrana proti silnejším útokom sa hádže samostatne proti každej úrovni), DODO kúzla obsahujú iba čosi ako vágne odporúčania, ako ich vyhodnocovať a naloženie postáv a inventár celkovo je čisté DÚP.

Sú tam aj použiteľné pasáže, napr. karma dice alebo fail-forward mechanika, ale fakt si teraz z hlavy neviem spomenúť na niečo iné, čo by mi utkvelo v pamäti.

Ilustrácie (subjektívne) sú podarené, ale sadzba je nekonzistentná; niekedy chýbajú detaily v hlavičke, nadpisy lietajú bezdôvodne hore-dolu.

Nemôžem sa zbaviť dojmu, že než o plnohodnotný produkt ide skôr o nahajpovanú fan-made knižku plnú fráz typu "as long as it suits you", "tailor it to your needs" a "just have fun!", ktoré sa síce dobre a ľahko čítajú, ale ako pravidlá na hru sú nedostatočné a bez skúseného DMa vlastne aj zbytočné.

A na tie alternatívne pomenovania pre DMa a hráčske postavy dodám len toto.
Autorská citace #21
24.6.2022 22:08 - LokiB
Tak dá se zmínit ještě jednoduchý systém magie, "kouzelnické" a "klerické", s určitou minihrou při seslání.

Systém neobsahuje postupy a definované vylepšování postav, jak je známe třeba z DND. Je orientováno spíše příběhově, například na zisk majetku/usedlostí, zisk magických předmětů, při určitém tréninku získání nové schopnosti, či odměna ve formě Hrdinské kostky, kterou je možné použít do dice-poolu při hodech. Žádně dané zlepšování vlastností, schopností, featů atd.
Autorská citace #22
25.6.2022 16:01 - sirien
Ok, tak uděláme EZD6 v Kostce s recenzí dohromady

TLDR:

Proč EZD6? Protože výslovnostní hříčka: EZD6 = Í-Zí-Dý-Six = Easy D6.

Dojmy:

Spousta objevných (half-truth bullshits) tlachů proti rules heavy(ier) systémům a meziřádkového sebechvástání. Jak jsem čekal, je to The Window v bleděmodrym, zabalený do fluffu co z toho dělá "produkt". Shrnul bych to jako "Výsledek zhrzenosti z toho že se DnD 5e nevejde na 1 papír" (proč viz níže popis pravidel a toho jak kopírují 5e logiku). Fun momenty jako řeči pro úplné nováčky následované pravidly pro HP bez vysvětlení toho co to jsou HP.

Jednoduchá grafika je ve skutečnosti velmi příjemná.

Formát je zase nějakej US cucprst, velikostí těsně pod B5. Sazba je prostorově poměrně štědrá, takže těch "20 stránek pravidel" je reálně jakože spíš deset stránek, jestli vůbec.

Spousta terminologickejch hovadin jako totálně stupidní označení pro GM a hráče atp. které korespondují s tím "the best RPG ever written" videem, kdy záměr je lacinou kontroverzí a zjevně stupidníma výrokama a gestama přitáhnout pozornost (což tohle téma dokazuje, že se daří).

Fun fact: zkratka GM je RR, proto GM v EZD6 budeme odteď říkat Railroader.

____________________________________________

Systém:

1d6 vs DC 2-6
Střety? Ano. (Ne v boji - DnD logic.)

Boon = DnD adventage je one-size-to-fit-them-all na staty, skilly, schopnosti.
Bane = DnD disadventage
Help = DnD adventage sčitatelná s Boon (=3d6)
1 = autofail, 6 = autowin

Hero die = kostková metaměna na reroll 1 kostky

Fail v hodu = +1 karma (GM může dát karmu i za jiný věci). Max +1 karma / kolo.
každá 1 karma = přetočení kostky o +1. Kostka s "1" nelze přetočit.
5 karma koupí 1 hero die. Hero die umožní přehodit "1".
No karma on magic/miracles

Kola, scény. Kolo = pohyb, 1 akce + 1 "free" akce. Odklay? Ano.
Blízko = 30 stop = 1 tah. Víc = daleko. Terén = hod na pohyb.
Inka = if no surprise, hráči jedou první, pak jede Railroader.

3HP. 1 zásah = -1 HP. Žrádýlko a schrupnutí = +1 HP.
6 = krit = explozivní 6, každá 6 -1HP. Karma? Ano. Overdamage do dalšího nepřítele.
Armor = soak po zásahu (když to dává smysl). Karma? Ano. Těžké 4, lehké 6, štít -1.
Jistá smrt = hod na zázračnou záchranu (i při úspěchu zbyde jen 1 HP). Karma? Ano.
Jedy, vzplanutí... ongoing -1HP až do zázračné záchrany nebo smrti.

Kouzla. Žádná karma. Hero die ano.
Popiš kouzlo. Rozhodni jestli cílí tvora, efekt nebo spojence.
Tvorové a efektové rezistí 1d6. Někdo víc, když mají rezist nebo Railroader chce.
Hoď rezist = DC. 1 = auto seslání. Rozhodni o síle kouzla 1-3d6. Jakákoliv 1 = fail.
1 na seslání lze zrušit za 1 HP (protože magie je nebezpečná. Dobrovolně. Ehm.)
Víc cílů = +1 rezist za každý další cíl, cíle musí být poblíž sebe
Ukotvení trvajících kouzel = +- Soustředění, zásah/seslání = konec

Zázraky
Místo rezistence lhostejnost boha, Railroaderův cucprst 3-6d6...
Žádné zraňování ani ubližování ostatním
1x denně se dá použít Railroaderův cucprst obětin a rerollnout seslání.

Nějaké DnD-ish classy.
Boon na nějaké činnosti ("boj a silové akce", "střelba a činnosti v divočině" atp.)
2-4 schopnosti na výběr. Např. krit 5-6, obětování štítu, +1d6 magic rezist... fun fact: nikde nevidim kolik si jich máte vzít, jestli 1 nebo všechny...
Jako mystickej sesilatel si zvolíte nějakej z 5 dost random okruhů magie.

(Některé schopnosti mi skřípou - např. "umíš stopovat" - tzn. ostatní neumí... "máš nějaké vybavení" - žůžo, co když o něj přijdu... atp.)

Rasa vám dá schopnost a/nebo boon (člověk vám dá 3. feat)

Dostanete 2 featy.

Vymyslíte si 2 Fate aspekty. Když se náhodou trefěj, máte boon.

Navzdory řečem okolo a u sousedů, systém obsahuje zlepšování, jen je neformální a totálně na Railroaderově blahovolnosti.


Kapitola pro GM obsahuje menší množství slušných rad. Spíš zbytečná kapitola btw., kdo RPG zná většinu tohodle ví, kdo ne tak podle EZD6 stejně moc hrát nezvládne.

Větší množství monster. S tou systémovou jednoduchostí skoro zbytečný.

Pár kouzelnejch svitků a předmětů - ve skutečnosti docela nápaditý a zajímavý, takže jich je naopak vlastně spíš málo.

____________________________________________

Komentář k systému:


Abych byl fér, neni to úplně stupidní, ve své jednoduchosti to vypadá funkčně.
Hod na Zázračnou záchranu vypadá jako fun mechanika. Dynamika failů generujících karmu vypadá taky fun. Dokážu si představit, že bych to šel hrát (i když nevim moc proč bych to dělal, asi že by mě někdo přizval ke hře a chtěl hrát zrovna v tomhle...)

Na druhou stranu, na to že to dali do printu a za PDFko chtěj 12 dolarů mi přijde, že to nikdo ani pořádně neproofreadoval. Nemůžu se taky zbavit dojmu, že tyhle rules-light systémy jsou vlastně všechny stejné v podstatě home-brew variace na rozhodovací mechaniku a schopnosti s minimem pravidel. Mezi timhle a Quentinovym Grimoárem např. vidim jen minimální rozdíl.

Když to srovnám s například Fate Accelerated, které má podobný rozsah (spíš třetinový...), tak tohle prostě nemá moc čím obstát, není tam žádný moc originální nápad, pojetí, nic, co by si zkušený hráč nevyrobil doma na koleni za 10 minut. (A nezkušený hráč podle tohodle "nejelepšího kdy napsaného RPG" nezvládne odehrát ani fň, protože tu neni ani štěk ani o těch nejzákadnějších herních postupech. Narozdíl od toho FAE, nedá mi to nedodat.)



Stojí vám tohle za 12 dolarů? Ne, nestojí (proto to tady máte).

Stojí vám za 12 dolarů 20 triviálních schopností class a ras, 3 stránky nic moc featů, 23 stránek dost tuctovýho bestiáře a 11 stránek slušnejch minimalisticky zapsanejch magickejch předmětů (včetně náhodného generátoru)? V PDF co ani nemá proklikávací obsah, natož bookmarky? To si posuďte a rozhodněte sami.
Autorská citace #23
25.6.2022 16:16 - LokiB
Ve srovnání s FAE máš třeba pravdu v rozsahu, mně teda přišel FAE pravidlově trochu "těžší" systém než tohle.

Evidentně v naší kotlině není zvolený způsob promování moc úspěšný, dost lidí to popuzuje, když jim někdo sahá na jejich oblíbené s absurdním tvrzením, že on napsal nejlepší RPG ever. Skromnější přístup by si asi vysloužil i přívětivější komentáře :) Zas ale by se o něm spíš vůbec nemluvilo ... kdežto takhle si tu vysloužil i recenzi a XXX v Kostce ... kolika podobným systémům se to povede ;)

Jako je jasný, že to fakt nejlepší systém není a nemůže být. Otázka je, kdybychom ho měli před 30 lety místo DrD, jestli by naše hraní bylo nějak jiné, případně jak. Třwb by bylo zajimavé zkusit, jak je EZD6 modovatelné, kdyby si to někdo (neřešme teď proč), chtěl "obalit" do něčeho skoro až DND připomínajícího ...
Autorská citace #24
25.6.2022 17:25 - sirien
Loki: Absurdní propagace by mi nevadila - tahle je prvoplánovitě laciná a stupidní. Ano, vygeneruje jednorázovou pozornost - a pak zapomění, jako mnohé jiné. Srovnej třeba s Quentinovým Grimoárem. (A dost pochybuju, že by to btla reakce "naší kotliny").

Kdybysme to tu měli před 30 lety, tak se nic moc nezmění - DrD je tomuhle efektivně co do systémového jádra velmi podobné, jen je historickým vývojem o dost rozepsanější (doporučuju Ti checknout původní verze DrD a porovnat s těmahle - Marky má pravdu, že oproti 1.5 které si dneska pod DrD většina lidí představí to byla hodně jiná hra).

Ohledně FAE... prezentace je klíč. A poslední dobou se víc a víc kloním k tomu, že prezentace Fate není zdaleka tak dobrá, jak by být mohla (a jak by si ten systém zasloužil) :/ - FAE Ti efektivně timhle způsobem shrnu i na poloviční rozsah, máš tam přístupy, bonusy a 4dF hod, k tomu Aspekty a fufníky na vyvolání co dostáváš za vynucení a můžeš dělat akce co mají přímý efekt nebo co interagují s aspektem (tvoří, ničí, nabíjí). Do toho máš triky a that's it. (Pokud chceš magii ve stylu EZD6, hodíš jí jako druhou sadu přístupů a triky co v ní dají hodnocení). Rozdíl bude v tom že FAE má lepší doprovodné a vysvětlující texty, na úkor toho že má míň konkrétního předpřipraveného obsahu, ale je mnohem univerzálnější, nabízí zajímavější možnosti dalšího hackování a v neposlední řadě má jádro které má matematickou rovnováhu kterou nemusíš jen tak odhadovat.
Autorská citace #25
25.6.2022 17:54 - LokiB
sirien píše:
doporučuju Ti checknout původní verze DrD a porovnat s těmahle


Dík, ale fakt nemusím, já si verzi bez čísla ještě celkem dobře pamatuju. Ona byla celkem primitivní :)

sirien píše:
A dost pochybuju, že by to byla reakce "naší kotliny


Hele, podle mojí zkušenosti v Americe na tenhle styl reklamy reagují daleko shovívavěji než my.

Ad FAE: neříkám, že je to systém, který potřebuje víc místa na popis, nebo že je horší, chraň bůh, ale že mi při čtení přišel komplikovanější než tohle ... tenhle jsme si v obecnosti zapamatoval na první přečtení, u FAE se mi to i po několika přečtení pletlo. A to není kritika toho systému, je to třeba mnou.


sirien píše:
Ano, vygeneruje jednorázovou pozornost - a pak zapomění


Tak ono snad ani na víc ten systém nepomýšlel. Ve své jednoduchosti je to o upoutání pozornosti, získání pár příznivců, vygenertoávní pár tisíc dolarů. Nevěřím, že by to chtěli nějak zužitkovat v kontinuální úspěch, na to nemohli ani pomýšlet.
Autorská citace #26
25.6.2022 18:13 - sirien
Loki: USA není "rest of the world", že na něco v USA reagují shovívavě neznamená že kritičtější postoj je nějak specificky lokální. Ale to je asi jedno.

Že Ti FAE přišlo komplikovanější je IMO jeho ne úplně šťastnou prezentací v některých směrech (což je bohužel obecný problém Fate 4e, který jí děsně táhne dolů). Kdyby FAE někdo přepsal do přízemnějšího vysvětlení (čistě systém, neřeším teď doprovodné texty, rady atp.), tak se to na pohled hned zjendoduší - stejně jako když Ti to vysvětlí někdo, kdo ten systém už zná a má trochu zkušenost s tím ho vysvětlovat.
Autorská citace #27
25.6.2022 18:38 - LokiB
jo, není, jsem si to zjednodušil. Vím, jak reagují typicky lidé tady a vím i něco o tom, jak reagují v USA. Jak reagují třeba Němci nebo Finové, nemám popravdě ani tušení.

Ad FAE - tak třeba to někdy někdo udělá.

Obecně je na mě EZD6 jednoduché až moc, jak jsem psal, tak někam do vlaku nebo do hospody, když sebou nemám nic než d6 kostku, si to představit umím. a pár těch mechanik tam je zajímavých. 12 dolarů nelituju :)
Autorská citace #28
25.6.2022 18:41 - sirien
jenže na EZD6 nepotřebuješ 1d6, ale 6d6 (dobře, realisticky 3d6... no, aspoň 2d6...) A když máš 2d6, tak můžeš hrát rovnou FAE s 1d6-1d6 místo 4dF :)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.094054937362671 secREMOTE_IP: 3.94.150.98