Volná diskuze

Przemysl
17.11.2024 19:53
Příšera týdne - dotazy
Ahoj.

Rád bych zavyprávěl Příšeru týdne. V minulosti jsem párkrát vyprávěl nějaký DnD-like hry, ale určitě nejsem zkušenej DM, a PbtA se bojím ještě o trochu víc. Přečetl jsem si pravidla (překlad) a mám několik otázek.

1. Hra ode mě čeká, že budu spíš reagovat na nápady hráčů (a případný komplikace z hodů), než abych to tlačil já. Je tento můj dojem správný?

2. Během hry, mám se snažit přemýšlet nad věcma spíš z pohledu fikce, nebo z pohledu tahů?

Celkově mám trochu problém, že tím jak pravidla jsou sama o sobě velice příběhotvorná, tak se mi rozmazává hranice mezi radou pro Strážce, jak vést hru a mezi pravidlem.

Ale možná samotná ta dichotomie je zlozvyk z DnD-like her...?

3. Typ příšery má nějakej mechanickej význam, než jen informativní pro vypravěče?

4. Co je pointou mechaniky Zatracení? (Takový to, že když mi dojde Štěstěna.)

5. Některý typy lovců jsou v ženském rodě. (Experta, Profesionálka, ...) To má pravidlovej význam (že by to měly bejt jen ženský postavy), nebo to je jenom nějaká moderní čeština?

6. Z dvanáctera: Píše:
"Radši lovcům občas dej to, o co se zasloužili, místo toho, co si přejí, aby byl příběh zajímavější. Obvykle je celkem zřejmé, o co lovcům při jejich tazích jde, ale ty jim nemusíš dopřát víc, než po tobě vyžadují pravidla. Například když si někdo vybere "Kdo je nejzranitelnější?", mohl bys odpovědět "no, vidíš, kde se skrývá ten druhý ghúl, mohl by ses dostat za něj", ale občas bude odpověď "ten, co leží polomrtvý na zemi před tebou". Nedělej to vždycky: pamatuj, že by ses měl řídit tím, co po tobě vyžaduje tvá příprava a upřímnost ... . Ovšem občas prostě udělej jenom to, co po tobě vyžadují pravidla."


Nemůžu si pomoct, ale mě to zní... pasivně agresivně, protivně, a možná trochu malicherně. Něco co člověk udělá, aby ukázal svoji "autoritu" a ostatní ponížil.
Takový vyjebávání s hráči.

Uniká mi něco?

7. Tah Někoho zmanipuluj má variantu, pokud je použit proti jinému lovci. Je nějaký vnitrodružinový konflikt, nebo dokonce PvP očekávanou součástí hry?

8. Z dvanáctera:
Píše:
Nerozhoduj nutně o všem, co se děje. Občas se nacházíš v situaci, kdy máš na výběr - jako třeba "zabila by zrovna teď tato příšera svou oběť?" - ale nemáš jasno v tom, jak pokračovat. Možná byss mohl dát lovcům šanci zasáhnout, anebo by ses mohl zamyslet nad tím, co se právě téhle příšeře, přisluhovači či přihlížejícímu honí hlavou a nechat je rozhodnout za tebe. Opravdu chce takhle příšera tohoto člověka zabít, nebo by ho možná radši zajala, anebo vyděsila a nechala na pokoji? A nemá její oběť třeba plán? Každé tvé rozhodnutí nemusí vycházet z nějakého neuchopitelného prvotního impulsu. Jsou i jiné způsoby, jak se rozhodnout co dál.


Jak nechat (příšeru) rozhoudnout za Tebe? Za příšeru hraju přece já, ne?

OK, jsou i jiné způsoby jak se rozhodout - to si mám hodit kostkou, nebo jak to je myšlený?

9. Pokud máte nějaký obecný rady pro první vedení PtbA hry, tak Vám budu jen vděčný.

Díky.
Autorská citace #1
17.11.2024 21:39 - Log 1=0
Asi by ti měl odpovědět někdo, kdo to zná lépe než já, ale pár bodů si troufnu rozseknout:
5. Název playbooku je ve stejném rodě, jako je gender postavy na ilustraci pod ním. Připadá mi to jako matoucí blbost, a to jsem na tyhle věci obecně dost pozitivní člověk. Ale což. řešit to nemusíš.
7. Záleží co bereš jako "očekávaná součást". Asi nemá cenu to tlačit, ale taky není důvod se tomu bránit. Pokud přijdou, tak se dají v pohodě odehrát.
Autorská citace #2
18.11.2024 02:50 - sirien
S Příšerou až tak moc zkušeností nemám, s PbtA relativně ano, tak si asi dovolím zodpovědět většinu otázek - ale pokud někde od znalců Příšery najdeš jiný rady, tak moc neváhej upřednostnit ty (pokud ti budou dávat víc smysl, minimálně):


ad 1 - ano, za předpokladu, že hráči budou iniciativní. Nějakou akci do hry by měly vnést i samotné tahy a jejich používání. Pokud ale hráči akční nebudou a "snowball" tahů se nerozjede, vůbec se neboj do tlačit sám. Popravdě, pokud ti to bude vyhovovat víc / přijdeš si v tom jistější, vůbec se neboj to nejdřív rozjet a až když to trochu chytne tempo tu iniciativu přenechat hráčům.

ad 2 - ideálně by v tom neměl být moc rozdíl, ale hra bude fungovat spíš líp když v případě nutnosti upřednostníš fikci.

ad 3 - ? idk

ad 4 - ? idk

ad 5 - viz Log výše, ne moc šťastná překladatelská volba, nic víc

ad 6 - ten příklad asi neni zvolenej / popsanej vhodně. Pointa má být že tahy nejsou nutně superschopnosti a v některých případech je očividná odpověď správnější, než hráčem vytoužená. Teď nedávám tahy přesně z hlavy, ale např. v hořící budově odpověď na "odkud mi hrozí největší nebezpečí" nebudou úvahy o zombiích ve sklepě nebo pentagramech na půdě, ale "stojíš uprostřed hořící budovy, génie". A jasně, někdy jsou zombie za zádama akutně nebezpečnější než okolní požár - ale někdy taky ne. Každopádně nic ve hře tě nenutí tuhle poučku nějak tlačit, zejména když by ti to nebylo herně pohodlný.

ad 7 - Příšera týdne je postavená na seriálech jako Buffy, Angel, Supernatural, Grimm atd., které všechny obsahují určité napětí/drama mezi hlavními postavami (klasické příšera jako zápletka epizody, vztahy postav jako b-plot/metaplot jdoucí pozvolna/dlouhodobě napříč sérií), a je to PbtA a PbtA tradičně obsahují vcelku silné sociální/sociálně konfliktní mechaniky. Tj. ano, žánrově vzato se s určitým zejména sociálním "PvP" v delší kampani určitě počítá - ne nutně v pozici "jsme si navzájem antagonisti" (jako to občas bylo v původnim AWčku), ale určitě na úrovni "zatímco spolu huntíme tak máme nějaké spory a vyostřené vztahy".

ad 8 - to je narážka na rozpor dramatického a simulačního rozhodování - "nechat rozhodnout příšeru za tebe" = namísto dramatické volby toho co se hodí pro příběh se vžiješ do příšery v dané situaci a uděláš to co ti přijde že by udělat chtěla. Roleplaying prostě. (rychlé vysvětlení je v posledních 5 odstavcích téhle podkapitolky - jiná hra, stejná problematika)

ad 9 - různá PbtA se občas dost liší, ale obecně: nehledej v tom moc vědu, ono to zas tak jiný neni. Neboj se ten systém tlačit a hodně používat, ale nedělej to na křeč. Udělej si předem přehled obecných tahů co v té hře jsou a které mají hráčské postavy z playbooků, usnadní ti to život.
Autorská citace #3
18.11.2024 09:34 - Jerson
Odpovím na základě půlročního vedení dvou kroužků dětí ve věku 10 - 13 let.

1)
Pokud hráči sami od sebe vyvolávají scény podnikáním akcí, stačí ti reagovat na ně. Vedle toho ale musíš posouvat Hrozbu, na což není moc návod, a měl bys to dělat i sám od sebe, aniž by to byl výsledek pouze reakcí na hráče.
Takže jsem si pomohl mechanikou z Omegy, kdy jsem po třech až čtyřech scénách posunul Hrozbu do další fáze, což občas znamená aktivní konání nestvůr(y).

2)
Určitě napřed z pohledu fikce, která spouští tahy. Jde to i obráceně, ale hra pak sklouzávala do příliš mechanické roviny. Navíc fikce rámuje možnost použití tahů (když je okolo Poděsa jen listí na zemi, těžko může na někoho zaútočit pomocí tahu Spoušť, který má vrhat předměty)

3)
Typ příšery ti hlavně napovídá, jaké tahy bude příšera nejspíše dělat. Je to návod, spíše než pevné pravidlo.

4)
Dikud má postava Štěstí, tak máš být její fanoušek. Jakmile je Zatracená, můžeš se jí regulérně pokoušet zabít, hlavně veškerá selhání hrané proti ní můžou bát tvrdé tahy.

5)
Jen moderní estetika. Mí hráči to řešili - jednak si kluci vybírali hlavně "mužské" lovce a holky "ženské", a když ne, tak hráč chce přepsat "Profesionálka" na Profesionál.
Regulérně by se hodily dva verze deníku, každá pro jeden gender.
Btw. když jsem to navrhnul Danielovi, tak si uvědomil, že i jeho hráči dost výrazně volí postavu ve shodě se svým genderem. Nemám přesná data, ale (ne moc žádoucí) vliv to nejspíš má. Holt nevýhoda češtiny.

6)
Jak píše Sirien - možná to zní trochu agresivně,, ale hráči občas zkouší pomocí tahů odhalit věci "magicky", mimo to, co si jejich postavy můžou opravdu uvědomit. A protože nemají žádné omezení požití tahů, tak to občas spamovali.
Takže máš možnost jim ukázat, že na nadpřirozené zjišťování informací jsou jiné tahy.

7)
K PvP může úplně v pohodě dojít, postavy (dětských hráčů) mívají vyostřené vztahy úplně normálně. Tohle je jen popsané řešení, kdybys ho potřeboval. Konflikty mezi postavami tlačit nemusíš.

8)
Spisovatelé i hráči občas uvádí, že "postava udělala něco sama od sebe, vůbec jsem to nečekal". Spisovatelům to moc nevěřím, ale v zásadě tě občas může napadnout nečekaná akce nebo postup nestvůry, kdy si říkáš, kde se to ve tvé hlavě vzalo. Nebo jak píše Sirien, vcítíš se do nestvůry zkusíš se rozhodnout "v její kůži", což je nejspíše jen vědomý proces té předchozí možnosti.
Prostě jde o to udělat rozhodnutí, kdy si hráči řeknou "to vypadá, jako by to nebyla jen figurka k zabití, ale jako že má nějaký vlastní plán."

9)
Vypiš si všechny měkké i tvrdé tahy Strážce na kartičky, a když nebudeš vědět co dál, vytáhni dvěz příslušné hromádky a jeden tah proveď. A můžeš tam přidávat i tahy plynoucí z tahů postav (organizace Profesionálky má zrovna teď nějaký požadavek)
Nebudeš muset listovat v příručce, abys věděl, co všechno můžeš - a měl bys - hrát. A když použité karty dáš dospod balíčku, máš jistotu, že dříve či později přijde do hry všechno, než se začneš opakovat.
Autorská citace #4
18.11.2024 19:36 - Przemysl
Díky moc.

Jerson píše:
Vypiš si všechny měkké i tvrdé tahy Strážce na kartičky, a když nebudeš vědět co dál, vytáhni dvěz příslušné hromádky a jeden tah proveď.

Super nápad, zkusím.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.048886060714722 secREMOTE_IP: 18.97.9.174