Blogy

Jerson
15.10.2009 17:16
Vedení hry (podle Jersona)
Komentáře k vedení hry a další (ne)související témata
29.4.2019 20:30 - York
Ještě si vybavuju, že metodu "celý přečíst, pak až to hrát" jsem aplikoval u novejch edicí pravidel, které jsme už hráli. Konkrétně DrD 1.5 a SR 3e a 4e. Jo a Stín meče jsem si přečetl, ale nikdy jsme ho nehráli.

Mimochodem, kolik hráčů se učí hru nejdřív hraním a kolik nejdřív přečtení, by mě docela zajímalo. Nebejvala tu na to nějaká anketa, že bychom ji oživili?
29.4.2019 21:26 - efram
osobně se domnívám, že stačí jen kapitola kde je popsana paliakce dovednosti, pak boj, pak neco malo s GM manuálu a celkem ybch to odhadoval na max50 stran co reálne potřebuje clovek k hrani DnD 5e z pozice GM, u hracu to nebude o moc jine.

nejzasadnejsi ze vseho je tabulka obtiznosti vic nepotrebujes
29.4.2019 21:44 - LokiB
efram: a když si řekneš, že nepotřebuješ ani tabulku obtížností, tak vlastně nepotřebuješ nic. a voni na tom tak rejžujou ...
29.4.2019 21:47 - Kropy
Eframe: Nebereš v potaz neznalost systému těch 50 stran si myslím že pro neznalého hráče odpovídá skoro přesně (s předpřipravenou postavou protože jinak na výběr mít nebude ani rasu ani povolání to je hold na víc), ale u GM si to nemyslím na normální hraní bude potřeba toho víc, ber to tak, že GM musí vědět jak co využijí hráči aspoň nějaké základy bestiáře tzn. co můžou dělat nepřátelé a zároveň jak to bude fungovat ve světě (jo můžeš takové věci jako rychlosti cestování a podobně vyřešit až se to někdy objeví, ale hledat to v té chvíli nebudeš mít čas) prostě z principu mi přijde, že GM vždy bude muset znát z pravidel víc než hráči takže bych to na obdobné úrovni neviděl
29.4.2019 21:56 - Jarik
Boha jeho. Rychlost cestování? Pravidla boje? Tabulky?
Proč? Mi v poslední době stačí A4, kde jsou všechna pravidla.
Jo hrají Omegu, hraji SW fate. Ale už dávno si nemyslím, že dobrou hru dělají pravidla.
29.4.2019 22:02 - efram
KropyLokiB

1. bavíme se ve vztahu k Jersonovi - jakkoliv s jeho vedenim a stylem nesouzním, nemyslím si ze je potreba aby na první sezení hrál podle celých pravidel
2. zbytek se hráci doucí za pochodu
3. bylo to mineno jako uvodní náastrel a jak jsem predeslal v bodu 1. netýká se zacinjuícího GM. Ale i tak, pokud máte predstavu, že zacinajici GM vstreb cela pravidla a bud eje navic smyslusplne vyuzivat.. GL

Ani hraci pri tvorbe postavy nectou vsechny rasy....vetsina hracu, protoze jim staci nastrel a korelace s jejich predstavou.
29.4.2019 22:11 - malkav
Kropy: Hele fakt sis přečetl celý bestiář? Všechny potvory v pravidlech? Na co? :)

Naprosto souhlasím s Jarikem a eframem, že pro hraní naprosto stačí umět ověřovat dovednosti (pro GM umět stanovit obtížnost) a umět ověřovat boj. Jakákoliv další mechanika se dá přidat později, když si hráč/GM zažije tyto základy a chce mermomocí řešit systémem ostatní aspekty fungování jeho postavy.

Mimochodem použili jste někdy někdo nějaká pravidla pro cestování na větší vzdálenosti, např. pěšmo nebo na koni otevřenou krajinou?
29.4.2019 22:20 - LokiB
malkav: tak vida, podle me to co pises vetsina zacinajicich hracu DnD nestaci a chteji si "plne uzit komplexni pravidla". protoze jsou nateseni na to, co jim pravidla poskytnou (a to zklamani se dostavi az casem, pak to klidne zredukuji na to, co pises)
29.4.2019 22:31 - malkav
LokiB: A proto tvá rada pro nováčka by tedy byla asi ve smyslu: "určitě jsi natěšený, přečti si raději celá pravidla"? Já bych raději radil nováčkovi to, co píšu výše. A stejná moje rada je i pro Jersona ... nečíst 400 stran, ale projít si obsah a načíst jen základní kapitoly řešící dovednosti a boj.
29.4.2019 22:46 - ShadoWWW
Já si před prvním hraním 5E přečetl jen ta tenoučká pravidla ze Starter Setu.
29.4.2019 22:51 - LokiB
mně moc nebaví se tu hádat o radách pro nováčky. každý má nějaké, raďte co chcete.
29.4.2019 23:00 - malkav
LokiB: Třeba mou reakci jsi odstartoval ty příspěvkem 1245 ;)
Ty, já, Efram i ostatní radíme, co považujeme za vhodné.

ShadoWWW: Souhlasím, naprosto stejně jsem začínal s GURPS.
29.4.2019 23:16 - LokiB
malkav: neni problem ric svuj nazor jako radu, ale hadat se ve stylu "a fakt bys radil tohle? to je blbost, ja bych radsi ..." to vymezovani

no nic, nevadi. ja proste rad ctu pravidla a moji nekteri spoluhraci to tak taky driv meli. dneska uz tolik ne, protoze uz toho cetli dost a nechteji tomu davat tolik casu. ja klidne jo
29.4.2019 23:31 - Kropy
Malkav: Základy bestiáře nejsou celý bestiář nevím kde jsi našel, že mluvím o celém bestiáři. Pokud něco najdeš klidně napiš citaci, ale nejsem si toho vědom. Jinak asi se se mnou hádáš o něčem jiném než jsem měl na mysli. Můj názor na to kolik asi tak obsahuje ta základní znalost pro GM v DnD je taková jakou jsem napsal. Možná je to méně možná více.


Jarik: Ano to si myslím taky, ovšem můj pohled na pravidla je ten, že někdo ve vývoji pravidel je vymyslel takto a to hlavně kvůli tomu, že se snažil je vytvořit vybalancované. Proto se snažím hrát podle nich beru je jako mantinely, v kterých se můžu pohybovat relativně bezpečně a nerozbít nějakým nerozvážně zvoleným pravidlem celou hru. Ale na to abych ty mantinely znal tak je musím alespoň rámcově pročíst minimálně abych věděl kde mám co hledat.
To, že tobě to jako zkušenému hráči stačí neznamená, že to takhle stačí všem.

Efram: 1) Snažím se bavit ve vztahu k Jersonovy a nějak rozumně předestřít mojí první reakci na jeho příspěvek o první hře. Která je za a) Nejsi ty vedoucí a když si věděl že tvůj svěřenec - nevím jak to říct lépe - bude dělat GM podle DnD to jsi opravdu předem nedohledal nějaké rozumné materiály (vím že jde herně DnD mimo Jersona, alespoň ze zdejších diskuzí, ale když mimo jiné komentoval některé věci ohledně dobrodružstvích v DnD - a to vím určitě že jo, tak jsem si myslel, že bude vědět kam sáhnout pro pomoc - SRD a další.)
2) To dobře funguje, když se vyskytuje někdo, kdo už ty pravidla docela dobře umí, ale zase hádali by jsme se o to co je zbytek a co základ, já řekl že si nemyslím že by hráč měl na prostudování obdobně materiálů jako GM respektive GM jich zákonitě vždy bude mít víc. Na tom kolik je to stran to už je detail a každý to cítíme jinak.
3) Opět kde jsem řekl, že by GM měl znát celá pravidla, heleď já vím, že čtu rychle takže mi to nedělá takový problém, ale pro rychlé přečtení, klidně i přeskočení pasáží, které ti přijdou zbytečné, ale u kterých když se tě někdo zeptá tak jako GM odpovíš popravdě - Nevím, ale mrknu se a díky tomu prolistování pravidel vím, kde hledat - je otázkou chvíle i kdybych to opravdu přehnal tak to může trvat tak dvě hodiny.
29.4.2019 23:38 - sirien
kropy: já bych Ti doporučil na tu vybalancovanost pravidel až tak moc nevěřit - zaprvé to mnohdy není tak přímočaré a zadruhé ta idea samotná je tak trochu modla, která je mnohdy víc na škodu než k užitku.
30.4.2019 12:00 - krytah
Jerson: Autoři přímo doporučují hráčům nečíst PPJ, ale jinak, o dítě jsem se opravdu nestaral.
30.4.2019 12:06 - LokiB
sirien: otázka je, jestli tím byla myšlena vybalancovanost "mezi postavami" (že není jedna významně silnější/uplatnitelnější než druhá), nebo vybalancovanost "herní" - tedy to, že je vůbec pro postavy možné za použití herních mechanik dosahovat záměru hráčů, nebo naopak, že vlastně nejde o skoro automatické úspěchy bez výzvy.

Ta první mě osobně moc netrápí, ta druhá někdy jo ... třeba v SW narážím někdy na to, že pravidla jsou k postavám dost "vlídná" ... a mně se v nich občas nedaří vystavit situaci, jakou bych chtěl (s nějakým dramatickým vyzněním). Což je asi moje chyba, ale prostě v těch pravidlech na to jako GM někdy narážím.
30.4.2019 13:19 - sirien
Loki: to je ve skutečnosti docela dobrej point a máš pravdu že herní vybalancovanost je trochu ošidnější záležitost v tomhle směru, zvlášť když dojde na jednotlivé scény (náročnost celkového příběhu mi přijde že je víc o GM než o systému, ale když se to zoomne na úroveň nějakých systémovějších (bojovějších, akčnějších...) příběhových linek nebo rovnou na úroveň scén a střetnutí, tak už systém dělá fakt hodně zároveň to je ale taky místo kde to je hodně o zkušenosti s tím systémem a často se to může chovat nepředvídatelně (různá comba, věci v kontextu ve kterých na ně nebylo myšleno atp.)
30.4.2019 14:17 - York
Nehledě na to, jakou roli má nebo nemá "vyváženost" pravidel (to je ostatně u různej her různý), je pořád docela rozumný u pro tebe nový hry předpokládat, že autoři nad tím přemýšleli dýl než ty, a do pravidel napsali to, co pak při hře skutečně funguje.
30.4.2019 15:46 - Šaman
Imho silová vyváženost povolání je přežitek z doby, kdy se dělaly čárky za padlé skřety a nakonec se rozdělovaly expy. Už tehdy to bylo děravé (bylo sice explicitně napsáno kolik je za zabití skřeta, ale za řešeni hádanek, roleplay, supportování to bylo všechno na libovůli GM).

Když se počítání expů opustí, tak najednou není důležité, jaké povolání je (dejme tomu bojově) silnější. Najednou je důležité, aby v boji i mimo boj měl každý svoji roli (jinak se bude hráč nudit) a aby to bylo zajímavé.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.084961891174316 secREMOTE_IP: 18.119.131.72