Blogy

Jerson
15.10.2009 17:16
Vedení hry (podle Jersona)
Komentáře k vedení hry a další (ne)související témata
1.5.2019 01:31 - Kropy
Jaj ... Koukám debata se docela rozproudila, ale když to tak vidím tak asi nežádoucím směrem (minimálně v rámci skupiny vedení hry) Každý zde máme jiný systém hraní odvíjející se od osoby vypravěče, ale zároveň od postav a jejich hráčů a rozhodně nemá cenu jej porovnávat, minimálně vstupní parametry budou vždy jiné. Jinak Jersonovi patří veliká omluva ode mě kdo tuto debatu asi nejvíc rozproudil. Tak jak to napsal to snad nešlo pochopit jinak než jsem to pochopil já, avšak tak jak to doplnil to každému musí stačit, sice si stále stojím za tím, že mohl vědět jak zabránit většině popisovaných problémů, vzhledem k tomu jak dlouho tušil, že jeho svěřenec se pokusí hrát podle pravidel DnD. Ostatně asi správné slovo pro to jak jsem v tomto případě Jersona chápal je odborný poradce a proto mě zarazila neznalost pomůcek ke tvorbě hry podle těchto pravidel. Řekněme prakticky vím o co se bude přibližně jednat z a odhadem týden, vím že na těchto stránkách se věnují překladu DnD a materiálům k němu, tak si najdu materiály a odkazy pro DnD 5e a mrknu co k tomu oficiálně je. Jinak argument, že za práci navíc tě neplatěj si strč, alespoň na těchto stránkách za klobouk on, pokud vím nikdo nikoho za to co tu dělá neplatí, myslíš že za ty moje stránky někdy někde dostanu nějakou odměnu?

Sirien: Kdo mluví o naprosté vybalancovanosti pravidel? Ve hře, nebo v systému co neznám, nebo neovládám budou pravidla vytvořená autory vždy víc vybalancovaná než moje dodatky. Třeba u DnD bonus 1 k zásahu nebo zranění jak já to posoudím když tu hru neznám?
1.5.2019 07:52 - efram
Píše:
Kropy


hele nemyslím si, že by se názory tady až tak různili (v tomhle ohledu). Máš zcela pravdu v tom, že styl se odvíjí od GM. Já chtěl jen říci, že na vedení hry v dnd 5e stačí opravdu málo., že příručka pro GM je vlastně hlavně určena nováčkovským GM (samozřejmě i protřelí gm si tam najde dost k pošušňání :))
1.5.2019 08:36 - ShadoWWW
Jerson píše:
Tedy mohl jsem studiu DnD před onou hrou věnovat víc času, ale ani jako vedoucí herního kroužku jsem tomu víc času dávat nechtěl. (Nemluvě o tom, že za tenhle čas mimo mi nikdo neplatí.)


Ale z jejich pohledu jsou oni zákazníci a ty jim dodáváš placenou službu, od které očekávají, že je bude bavit. Je to podobné, jako by muzikant řekl, že mimo koncert hrát a trénovat nebude, protože ho mimo koncert neplatí.

Ano, je to rozpor s "pravidly u RPG stolu", kde by nikdo neměl přicházet s postojem: "PJ, bav mě!" Toto se hodně řešilo před pár lety v USA, kdy vznikali "profesionální DMové" jako houby po dešti, co nabízeli vedení hry v DnD 5e za peníze. A vznikaly obdobné nároky a postoje. V těch diskuzích se došlo ke konsenzu:

Nikdy si za vedení hry nenechte platit, protože to hraní RPGčka ničí (z principu). Proto jsem vždy razil myšlenku otevřených hraní zdarma, která tímto netrpí. Když si za to ale PJ nechá platit (až z jakéhokoliv důvodu a jakoukoliv sumu), pak se dostává do role člověka, co nabízí službu zákazníkům, a podle toho musí jednat. Tj. nabízet skutečně kvalitní mástrování, které je pro hráče-zákazníky znatelně lepší (z jejich pohledu), než kdyby si vzali jiného, neplatícího PJe a to pochopitelně obnáší i čas strávený přípravou. Což v případě Jersona platí pro jeho Omegu, ale u DnD tam tu přidanou hodnotu nevidím.

Ať budete hrát ale cokoliv, vždycky tam budeš v pozici dodavatele služby a oni v pozici zákazníků, kteří ti za ni platí.
1.5.2019 09:03 - LokiB
Šaman píše:
když trochu srovnáme settingy, máme doktora Watsona a Ramba, kteří prostě nebudou stejně platní v boji.


Oni ale mohou být stejně platní v bojích, do kterých se budou dostávat.
Rambo bude masakrovat vojáky, federály, commandos, vietkong, a to doslova po stovkách, atd.
Watson bude bojovat s kriminálníky konce 19. století, většinou jen s jedním či několika málo.
Kdyby to byla obdoba Watsona v Call of Cthulhu, či Dresden Files, tak bude bojovat s mimozemským či jinak supernaturálním zlem. Stále, jakožto bývalý voják, navíc ozbrojený revolverem, bude celkem efektivní v rámci své družiny.

Jde o to, že se Rambo a Watson nejspíše nesetkají v jedné družině, ani v jednom encounteru. A každý ve svém encounteru může být obdobně efektivní ... prostě vyřídí v případě potřeby svou bojovou opozici.

Kdyby se hrál Pes Baskervillský v DnD settingu (a ne třeba v GUMSHOE), tak by Watson házel na střelbu. Zcela logicky a přirozeně a nikomu by to snad nepřišlo divné. prostě by se tak daný encounter řešil.

Konec konců, když si zahraješ Hour of the Knife, což je DnD/Ravenloft převyprávění Jacka Rozparovače, tak tam se obdoba Watsona bez problémů uplatní, když se bude bojovat. A bojovat se tam bude.

ShadoWWW píše:
Nikdy si za vedení hry nenechte platit, protože to hraní RPGčka ničí (z principu). Proto jsem vždy razil myšlenku otevřených hraní zdarma, která tímto netrpí


Tomu konsenzu nerozumím. Je nějaké zdůvodnění, PROČ to ničí hraní RPGčka z principu?
Co se placení týče ... nejsou hry třeba na GameConu placené? Ničí je to tak hrozně?
Já s placením tenhle problém nemám. A nemyslím si, že by open hraní mělo nějakou záruku lepší zábavy, než placené hraní.
1.5.2019 09:58 - Colombo
Píše:
Tomu konsenzu nerozumím. Je nějaké zdůvodnění, PROČ to ničí hraní RPGčka z principu?

Někteří si tohle myslí i o placeném sexu.
1.5.2019 10:08 - LokiB
Colombo píše:
Někteří si tohle myslí i o placeném sexu.


A je v tom také konsezus?
Tak někteří si to myslí i hraní fotbalu, že by se mělo hrát pouze amatérsky a profesionalizmus že ničí sport.
Komunisté to dokonce ve své ideologii dotáhli dál ... „Každý podle svých schopností, každému podle jeho potřeb." Placené nebude nic!
1.5.2019 10:25 - Jerson
-> Kropy, Shadowww - Zkuste si představit, že v Domě dětí nabídnete vedení kroužku DnD, dostanete pět lidí, o kterých vám řekli, že chtějí hrát DnD, a po půl roce hraní po opakovaném dotazování přijdete na to, že chtějí hrát DrD+. Máte týden na to, než se bude hrát (a možnost stáhnout si DrD+ z netu). Jak moc budete ochotní tahle pravidla číst natolik, abyste se v nich vyznali a mohli jednomu z hráčů pomáhat vést hru?

Pokud jde o peníze, tak jsem řekl, že ten kroužek povedu klidně zadarmo, ale to bohužel není možné. Nicméně vést hry Omegy a vést hry pro mě není to samé, protože mě DnD nebaví, a ve svém volném čase se jím nijak zvlášť zabývat nechci.

A hlavně - i přes to jsem se jím zabýval. Znovu opakuju, že jsem si pravidla DnD přečetl - jen nebyla šance naučit se a najít všechny potřebné vychytávky. (Nemluvě o tom, že o svém kroužku píšu tady na Kostku, docela podrobně - možná až moc - takže příležitost poradit mi před tím sezením jste měli. Radit mi po něm, co jsem měl udělat, to je mi houby platné.

Ostatně ani nevím, co se mi vlastně pokoušíte poradit. Jak konkrétně by pomohlo, když bych znal pravidla víc a datailněji?

Aegnor píše:
Pokud tu postavu nechceš postavit aspoň částečně na tom, že je právě na tohle nevhodná. Seriál Person of Interest - bojových situací je tam dost, ale Harold vezme zbraň do ruky až skoro na konci (v RPG terminologii třeba 3 sezení před koncem dvouleté kampaně) a to ještě z donucení. A i tím je ta postava zajímavá.

Já ten seriál neviděl, nicméně Harold se do těch situací dostává pravidelně, i když neumí bojovat?

sirien píše:
Je hromada hráčů, kteří se spokojí s tím, že se realizují ve zbylých 70% hry. Představa že vyváženost spotlight musí být kontinuální je totálně nesmyslná (a v praxi naprosto nerealizovatelná). Dál je nemálo hráčů, kteří se v rámci těch 30% realizují jinak, než tím, že jsou stejně silní/přínosní jako ostatní. Někoho baví hrát zbabělce / pacifistu / slabou postavu.

Citoval jsi jen část mého postu. A asi bych měl doplnit do svého tvrzení ještě myšlenku, že pokud jde o situace, kterým se postava nemůže vyhnout a ve kterých snadno může díky nedostatečným parametrům skončit, tak jim hráč musí věnovat odpovídající část výkonu postavy (nebo víc). Stejně tak 30% jsem vzal z předchozího komentáře. Pokud se bavíme o DnD a boji, tak mám dojem, že boje tvoří v mnoha skupinách 50% hry a víc, a každá postava musí být nějak platná v boji, zejména pokud GM použije pravidla o nastavování síly protivníků podle síly skupiny. Pak na nějaké pacifisty a zbabělce není moc prostoru, protože jednak polovinu hry nemají co hrát (myšleno k delší kampani, v jednorázové hře se to dá snést), pokud nemají zemřít, musí na ně brát GM ohled.

Celkem věřím tomu, že se dají najít výjimky, třeba hráči, jejichž postavy se na začátku boje vždy teleportují pryč a oni další dvě hodiny hry jen přihlíží, ale že by šlo o obvyklý postup mi moc nepřipadá.
1.5.2019 10:31 - ShadoWWW
LokiB: Odpovědi na své otázky a podrobnosti najdeš třeba tady či tady, nebo si vygoogli paid dm dnd, kde najdeš hromadu odkazů.
1.5.2019 10:35 - Jerson
ShadoWWW píše:
Když si za to ale PJ nechá platit (až z jakéhokoliv důvodu a jakoukoliv sumu), pak se dostává do role člověka, co nabízí službu zákazníkům, a podle toho musí jednat. Tj. nabízet skutečně kvalitní mástrování, které je pro hráče-zákazníky znatelně lepší (z jejich pohledu), než kdyby si vzali jiného, neplatícího PJe a to pochopitelně obnáší i čas strávený přípravou. Což v případě Jersona platí pro jeho Omegu, ale u DnD tam tu přidanou hodnotu nevidím.

Ať budete hrát ale cokoliv, vždycky tam budeš v pozici dodavatele služby a oni v pozici zákazníků, kteří ti za ni platí.

Ještě k tomuto - objednáš si instalatéra, zaplatíš mu dopředu, ale v polovině práce zjistíš, že jsi potřeboval spíše zámečníka. Instalatér se nabídne, že něco z toho zámečnictví zvládne taky, když peníze nelze vrátit a sehnat narychlo zámečníka také ne. Nicméně mu to nejde tak dobře, protože se nechce učit všechno a investovat do vybavení, které potom nevyužije.
Taky mu budeš říkat, že by měl nabízet skutečně kvalitní práci s přidanou hodnotou, a že ať si zaplatíš cokoliv, tak vždycky budeš v pozici zákazníka a od dodavatele služby?
1.5.2019 11:11 - LokiB
ShadoWWW: ok. mne to sice jako dukaz konsenzu neprijde, ale asi nema smysl se o tom tady prit.

Jerson píše:
Pokud se bavíme o DnD a boji, tak mám dojem, že boje tvoří v mnoha skupinách 50% hry a víc, a každá postava musí být nějak platná v boji, zejména pokud GM použije pravidla o nastavování síly protivníků podle síly skupiny. Pak na nějaké pacifisty a zbabělce není moc prostoru, protože jednak polovinu hry nemají co hrát (myšleno k delší kampani, v jednorázové hře se to dá snést), pokud nemají zemřít, musí na ně brát GM ohled.


Prijde mi, ze na DnD nahlížíš dost klišoidně. Nic v DnD neimplikuje, že se tak musí nebo má hrát. Ano, někteří tak hrají. Ale ti stejní by to hráli stejně tak nejen v DnD, ale i v Omeze, kdybys jim omegu dal do ruky a museli by hrát podle ní. Našli by si způsob, jak ji takto využívat. Možná by skřípali zuby ... stejně jako skřípali a dodnes skřípou ti, co chtějí hrát detektivku a z nějakého důvodu musejí hrát podle pravidel DnD.

za všechny ty roky, co jsme DnD hráli, jsme se nikdy k poměru 50% času na boj ani nepřiblížili a dny, kdy jsme se dostali k 25%, nebyly moc časté. To je osobní zážitek za dvě dekády hraní DnD všech možných verzí.

Stejně tak ten argument o zbabělcích a pacifistech ... ani DnD, ani obdobně bojové systémy jako SW, neobsahují pravidlově nic, co by neumožňovalo těmto postavám existovat a hrát. A jako GM jsem na takové postavy bral ohled. Stejně jako když budeš hrát v settingu Zaklínače, tak tam nemusí být každý zaklínač, kouzelník nebo trpasličí bojovník, někdo může hrát postavu Marigolda ... a kolikrát ten v knihách bojoval? A měl snad málo spotlightu? Hráč v takovém případě bude (pravděpodobně) smířen s tím, že v bojových situacích nebude zářit, možná bude často někde v koutě, jako rukojmí, atd. Ale to přeci hře nebrání. Jasně, není to pro každého, někoho by to zoufale nudilo a nic takového by hrát nechtěl. vzhledem k tomu, že mám ve skupině hráče, který takové postavy hraje rád, vím, že to jde.
1.5.2019 11:12 - Lethrendis
Už to tu Colombo psal, ale přijde mi to velmi trefné: Placená prostitutka nikdy přítelkyni nenahradí, ani kdyby byla ve všem lepší než ta přítelkyně.

Jde o to, že se nahrazuje přátelský a dobrovolný vztah, který by měli mít lidi u stolu, vztahem poskytovatel / klient. Ten je jiný. Tím, že od někoho přijmete peníze, se dostáváte do úplně jiné pozice, než kdybyste to dělali zadarmo. Je to závazek. Kvalitu poskytovaných služeb musí posoudit klient, ať už je dobrá nebo není - i kdybyste byli v tom, co nabízíte, absolutní amatéři, je to na zvážení zákazníka, jestli to vezme. Základ kapitalismu. Takže si klidně můžete nechat udělat zámečnickou práci od instalatéra, pokud chcete, to na věci nic nemění, je to váš byt a vaše riziko. Podstatou zůstává, že ten chlápek to nedělá kvůli vám, ale pro prachy. Kdyby nebyly, nedělal by to. Zábava při hraní (a to je to, co tu všichni máme rádi) je také svým způsobem služba.

Bavit se mají všichni, jak hráči, tak i vypravěč. A pokud by vám byli lidé ochotni platit za něco, co byste stejně dělali i zadarmo, protože vás to baví, je to krapet nepoctivé k těm platícím.

Z toho důvodu bych si nikdy nenechal za vedení hry platit.
1.5.2019 11:20 - Jerson
Loki, podle DnD se dá hrát ledacos. I podle DrD+ se dají hrát hry, ve kterých se nepožívají převodní tabulky, a jejich hráči budou tvrdit, že ta pravidla vlastně žádné převody neimplikují. Nicméně faktem zůstane, že většina skupin hrajích DnD nebo Dračák bojuje dost často, protože pravidla jsou na boj postavená, pravidlově ho rozvíjí a tím hráče navádějí k bojovému řešení situací.

Pokud zůstanu u tématu mého vedení kroužku, tak GM chtěl zkusit vést hru v DnD právě proto, že mu Omega přišla na bojová herní sezení nevhodná, protože boje jsou docela rychlé - myšleno řešení bojové situace trvá jen málo reálného času - a nebezpečné, zatímco v DnD se postavy můžou s nepřáteli mlátit déle a opakovaně během jednoho sezení. Takže ano, nahlížím na DnD klišoidně, i když vím, že Omega by se úplně stejně snadno dala hrát jako bojové sezení, když bych chtěl. Ale prostě se tak velmi často nehraje.
1.5.2019 11:29 - Jerson
Lethrendis píše:
Podstatou zůstává, že ten chlápek to nedělá kvůli vám, ale pro prachy. Kdyby nebyly, nedělal by to. Zábava při hraní (a to je to, co tu všichni máme rádi) je také svým způsobem služba.

Asi jsi minul tu část, kdy jsem psal, že za vedení her jsem nic nechtěl, ale tahle možnost prostě nešla, (protože by to vedoucí účetně nesedělo.) Kdybych tu hru vedl pro prachy, asi těžko bych tyto hráče zval na víkendové hraní, kde to samé dělám zadarmo.

A zcela upřímně debata na tohle téma mi nepřijde nijak užitečná, protože celá situace vychází z toho, že jsem jim nabídl možnost, že si můžou vyzkoušet vedení hry. Opravdu bych rád věděl, co jsem podle kritiků měl dělat, když jsem ve dvou třetinách roku zjistil, že chtějí hrát něco jiného než hrajeme.
1.5.2019 11:33 - Kropy
Jerson: Heleď zrovna porovnání s DrD+ je takové na houby nějaké pořádné detaily, nebo debaty ohledně tohoto systému si z hlavy nevybavím, ale pokud by se jednalo o naprosto opačný příklad, že by chtěl hrát Omegu a já bych mu jako vedoucí kroužku chtěl pomáhat přitom jsem byl určen jako vedoucí kroužku DnD, tak bych asi šel sem a zkoušel pátrat.

Jinak pro změnu se ti budu omlouvat, včera jsem to přečetl a reagoval pod vlivem (njn čarodějnice a u kamarádky v baru se hráli deskovky tak nějaká ta inspirace a pivo tam padlo) agresivněji, než bych asi mohl na druhou stranu přečti si, jak jsi to přesně napsal, pak se možná nebudeš tolik divit, že se to spoustě lidí tenhle přístup nelíbí.

K radě předem kouknu se a až podle toho přidám možná přesnou odpověď, ale např. já jsem bral situaci takto: Jersonův kroužek si chce zahrát DnD a on bude fungovat jako poradce, určitě ví, kde se co nachází možná i lépe než já přeci mu nebudu radit když si o to neřekl... (jestli jsi si o radu řekl tak to neplatí ale mám pocit že ne)

A teď již ke konkrétním radám, které by přišli, když by jsi se zeptal:
▬Máš několik variant co přesně přečíst (přesně ta debata co jsme tu vedli) a každý by ti řekl co podle něj pro hraní v tomto systému je důležité vědět.
Výsledek:Osekání zbytečných informací pro zrychlení času na naučení zbytku

▬Nachází se zde stránka s odkazy na utility dobré pro hraní, které ušetří čas (kartičky s kouzly například, kde pokud budeš chtít investovat, nebo máš někoho kdo ti to vytiskne zadarmo tak to pomůže při výběru kouzel jednotlivých hráčů neskutečně, nebo někde tam myslím je i odkaz na stránky donjon.bin.sh, kde je další nepřeberné množství utilit - seznam kouzel podle úrovní, bestiář, a nebo pokud víte, že máte už jen trošku času a GM nemá nic připraveného tak random generator dungeonu - neobstojí sice proti tvé realistické kritice, ale pro zkoušku bojů a podobně je to určitě zajímavější, než souboj proti náhodným potvorám).
Výsledek: Podle původního zápisu z hraní se hráči nebudou muset tolik
zaobírat hledáním mezi abecedně řazenými kouzly, GM rychleji přejde na hraní
smysluplnějšího dungeonu, než zombie.
▬Existence SRD, nebo jiných podpůrných věcí v minulém bodě nezmíněných, tzn. SRD jako html verze pravidel osekaná na co největší možnou rychlost načítání v době chytrých telefonů neocenitelná pomůcka, najednou mají všichni ty pravidla u sebe, nebo odkaz na překlady, kde se ty pravidla jako soubory nacházejí taktéž. Nebo web, který jsem zmiňoval (nebudu to omílat do nekonečna neboj), který je dělaný tak, aby ti ušetřil práci s hledáním kouzel u jednotlivého povolání, ale zároveň ti dal přehled o schopnostech tohoto povolání (není dodělaný, respektive prakticky je pro námi hrané povolání, ale bez další motivace na dodělání moje pracovní morálka pro změnu upadla, což by se v případě zájmu mohlo změnit)
Výsledek: Opět rychlejší tvorba postav, výběru schopností.
1.5.2019 11:40 - LokiB
Lethrendis: no vidíš, já si třeba minulý víkend zaplatil den a půl šachového tréninku v tréninkové skupině vedené jedním českých velmistrem. protože si myslím, že to, co mi poskytuje, za ty peníze stojí. A přitom on dlouhodobě tvrdí, že ho trénování baví, a zároveň se tím nyní i živí. Nasbíral za léta hodně šachových zkušeností, předává je dál, těm co o to stojí, a mně přijde fér mu za to zaplatit. Pochopitelně, mohl by to učit zadarmo.

Stejně tak divadelní herci by mohli být jen ochotníky, nemusíme mít profesionální herce. Všechno to tu už bylo, amatérští sportovci, herci, politici, ...

Placení za něco není apriori prostituce (a diskuse, zda je něco na prostituci špatného, je asi na jiný server). Může to pochopitelně kdokoli dehonestovat, když se mu chce, mně to přijde hloupé.
To přesvědčení, že GM musí být "přítel" je do celého toho scénáře dáno navíc. Taková presumce neexistuje.
Když si vezmeme celé spektrum herního prostředí, tak v něm placené GMování má stejně tak svou roli, jako streamování obsahu, hraní doma s přáteli, hraní na Conech, vydávání pravidel, malování figurek, recenze a diskusní komunity. Ofrňovat se nad tím, co zrovna já nedělám, jakože "tak by to být nemělo", je hloupé.
Jestliže se najdou lidé, kteří chtějí hrát a jsou za hru ochotní platit, tak je ok, když jim to někdo nabídne. A dehonastovat je nedává smysl.

Odsuzujete placené hraní na Conech? Hrajte s cizím GM, který není "přítel", platíte za to ... je to podle vás prostituce?
1.5.2019 11:49 - Lethrendis
Jerson:
Asi jsi minul tu část, kdy jsem psal, že za vedení her jsem nic nechtěl, ale tahle možnost prostě nešla, (protože by to vedoucí účetně nesedělo.) Kdybych tu hru vedl pro prachy, asi těžko bych tyto hráče zval na víkendové hraní, kde to samé dělám zadarmo.

Ne, reagoval jsem právě na to. Pokud jsi ochotný pro ně něco udělat zadarmo, protože Tě to třeba těší, pak od Tebe není moc hezké za to vybírat peníze. To se kamarádům nedělá.
1.5.2019 11:56 - Aegnor
Jerson píše:
Já ten seriál neviděl, nicméně Harold se do těch situací dostává pravidelně, i když neumí bojovat?

No, docela často je v situaci, kdy by bylo docela užitečný, kdyby byl schopný (a hlavně ochotný) vzít do ruky pistoli a střílet.

efram píše:
že příručka pro GM je vlastně hlavně určena nováčkovským GM (samozřejmě i protřelí gm si tam najde dost k pošušňání :))

Za mě je GM příručka (u menších pravidel kapitola pro GM) důležitá i pro zkušené Vypravěče. Je to přesně to místo, kde si přečteš (měl by sis přečíst), jak se ta hra má ideálně hrát.

Lethrendis píše:
Ne, reagoval jsem právě na to. Pokud jsi ochotný pro ně něco udělat zadarmo, protože Tě to třeba těší, pak od Tebe není moc hezké za to vybírat peníze. To se kamarádům nedělá.

Ty peníze nevybírá on, ale DDM. Stejně jako na GameConu ty peníze nevybírají ti GM, ale organizátoři (a btw, když už se tu zmínilo hraní na Conu, tak by mě docela zajímalo, jestli Vypravěči na Gameconu vlastně vidí nějaké peníze z toho, co účastníci zaplatí).
1.5.2019 12:00 - Colombo
Lethrendis se trefil. LokiB je mimo.

Jerson:
Ten termín poradce se mi líbil.

Jsi vedoucí kroužku, že? Vedení neznamená, že si vždy nejchytřejší v místnosti a víš všechno, ale spíše organizace a usměrňování lidí. Máš zkušenosti s vedením hry a ty to chce předat. Z toho, co si napsal, to vypadalo, že GM a hráči byli nepřipravení a ty si je v tom nechal plácat.

Možná by bylo lepší v ten moment vzít iniciativu zpět do tvých rukou. Nezkušenému GMovi to může dost jednoduše přerůst přes hlavu. Takže buď:
a) provést je tvorbou postavy, případně zjednodušit s "dotvoříme to podle pravidel potom" či klasika "postupně budeme přidávat pravidla" a začít s tvorbou konceptů postavy, sepsáním jich a začít s rules-light příběhem či diskuzí, jak by to chtěli hrát (jestli to už neměli nachystané) a předání otěží zpět GMovi.

Druhá možnost by byla useknout to, vytáhnout z šuplíku nějaké ty 5-minutes rules (třeba minima s raketometem), případně vzít ty osekané a zjednodušené FATE pravidla z Příběhů Impéria (3 skilly a tři rysy postavy, to si zvládne na místě vymyslet každý) a udělat jednoduchý oneshot.

Ale nebyl sem tam a od klávesnice se lehce dávají rady. Na živo bych to definitivně nezvládl (proto taky nechodím ven).

Ale bojím se, že souhlasím s tím, že jakmile se za to platí peníze tak to mění vztah dost drasticky. I když ty ty peníze nechceš.
1.5.2019 12:07 - Kropy
Já třeba v tom, že někdo za něco platí problém nevidím, ono v rámci kroužku to ani jinak nejde ta myšlenka je sice fajn, ale kroužek pak zaštiťuje nějaká organizace, která potřebuje zaplatit nájem za prostory a podobně. To, že Jerson pro tyto hráče organizuje dobrovolná hraní o víkendy, nebo ve volném čase, je právě ukázka, že zde už se nejedná o zaštítěné hraní. Pokud nechceš pak ale hráče tahat k sobě domů, ale třeba do nějakých heren, tak zase majitel těch heren očekává, že zaplatíš nájem prostoru, nebo se mu zabrání prostoru vyplatí v rámci jiných služeb - většina čajoven a barů, kde to že si dáš jejich občerstvení. Moje kritika tohoto placeného hraní se čistě vztahuje a vztahovala na výrok: Proč bych to dělal za to mě neplatí... Což už je myslím vyřešené. Debata o správnosti placení za služby myslím patří někam jinam.
1.5.2019 12:13 - Lethrendis
Aegnor:

Ty peníze nevybírá on, ale DDM. Stejně jako na GameConu ty peníze nevybírají ti GM, ale organizátoři (a btw, když už se tu zmínilo hraní na Conu, tak by mě docela zajímalo, jestli Vypravěči na Gameconu vlastně vidí nějaké peníze z toho, co účastníci zaplatí).

Vzhledem k tomu, že jsem na GameConu byl pouze jako hráč a nikoliv jako PJ, tak absolutně netuším. Ale žil jsem v představě, že tyhle akce jsou dobrovolnické, takže když se něco vybírá, tak je to kvůli pokrytí nákladů za pronájem atd. Silně by mě překvapilo, kdyby na tom vůbec někdo něco vydělal. To už spíš si to mohou firmy odečíst jako náklady na propagaci a tak.

Takže ano, rozumím tomu, že by někdo vybíral peníze na to, aby se třeba zaplatila místnost. Taky s kámoši jezdíme na herní akce - na pronajatou chatu. Ale nechápu, že by z toho měl mít někdo profit. A proč by to měl být zrovna PJ, ten přece není nad hráči. Ani není nikde psáno, že se hráči baví, zatímco PJ ne, ten jen tvrdě dře?

Btw stejně tak by mohl platit nějaký PJ hráčům, aby si s ním někdo zahrál. Prostě vnášení jakýchkoliv komerčních vztahů do něčeho, co je niterně neziskové, mi přijde na hlavu.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.094682931900024 secREMOTE_IP: 3.238.79.169