Blogy

Jerson
15.10.2009 17:16
Vedení hry (podle Jersona)
Komentáře k vedení hry a další (ne)související témata
17.5.2019 15:17 - malkav
Píše:
Jinak na třetí sezení to nebylo špatné, na to že jsi hrál podle DnD :-)

Rejpačku si občas člověk neodpustí :)
17.5.2019 15:17 - Kropy
V pohodě jen jsem reagoval na to, že sem pár věcí přibilo k tomuto tématu jinak o sousedním vláknu vím (dokonce jsem tam psal post chvíli před tím než jsem vlezl sem.

LokiB:
Říkám svůj názor ať již to chce dělat GM z jakéhokoliv důvodu podle mě rozhodovat za hráče je špatně a rozdíl v tom nevidím.

Šaman:
Aha debata vedle, kterou nesleduji. Tohle jsem psal zrovna tam pokud budu opravovat životy Oč a podobně uprostřed boje, tak si myslím že je to špatně, ale pokud to dělám protože jsem nezkušený a nevěděl jsem, nebo jsem přestřelil a skupina nemá vůbec šanci nepřítele porazit a měla jí mít tak ok. Spíš v mém postu šlo o to, že pokud to jestli ta potvora trefí nebo netrefí, rozhoduje GM, podle toho co se mu hodí je to úplně stejné jako když upraví výstup neznámé postavy v šeru opilec/zombie podle toho co postavy udělají. Vždy výsledek určí tak jak se chce jemu a hráči s tím nic nemohou dělat (já vím debata začla kvůli sesmažení kanonenfutru, který nestojí za řeč, ale je to stejné jako rozhodnout, že tahle potvora měla být výzva, takže je jedno co postavy udělají stejně je trefí.)
17.5.2019 15:33 - Kropy
Wow Jerosne vzhledem k minulým příspěvkům, nejen tvých, ale i ostatních jsem čekal, že bude v těch radách víc hanění, ale za mě naprosto perfektní rady k vedení hry (a taky si trošku rýpnu, rozhodně narozdíl od komentování tvorby postavy) jediný point pro Matyáše, který tam podle mě nemáš je rozvinutí toho házení na vnímání. Ono v principu by se mělo na vnímání házet podstatně méně, neboť se jedná o aktivní vnímání něčeho (postava přitiskla ucho ke dveřím a snaží se zaslechnout co se děje za dveřmi) když jde o něco pasivního (za dveřmi probíhá rituál při kterém je vykřikováno jméno prastarého boha) tak má každá postava hodnotu pasivního vnímání a podle té se jede. Například zloděj má pasivní vnímání 15 to znamená, že je pozorný docela dost a uslyší v příkladu s rituálem jméno boha bez problémů. (eliminuje se náhoda jestli takovou dost hlasitou věc uslyšíš a zároveň také množství hodů) Jinak součástí té rady - zjisti si jí jako PJ na začátku hraní (hráči nebudou vědět že si něčeho nevšimli).
17.5.2019 16:00 - LokiB
Kropy píše:
Říkám svůj názor ať již to chce dělat GM z jakéhokoliv důvodu podle mě rozhodovat za hráče je špatně a rozdíl v tom nevidím.


hmm, já v tom druhém právě nevidím žádné rozhodování za hráče ...
17.5.2019 16:06 - York
Kropy: Ono celé tohle téma je trochu nestandardní v tom, že zrovna Jerson patří mezi ty, kdo by měli radit ostatním, spíš než naopak. Hodně si proto vážím toho, že se to té debaty vůbec pustil, protože hraní RPGček se učíme celý život a nikdo není tak velkej guru, aby nemohl těžit z rad a pomoci ostatních.
17.5.2019 18:43 - efram
Chápu, ta časová dotace je mala. Na to jsem Jersone zapomněl. Za mne klasické obecné rady vyhraného GM (bez sarkasmu). Je to proste ten styl, ke kterému většina přemýšlivých GM časem dojde. Někdo dřív někdo později. někdo s pomocí, někdo bez.

LokiB píše:
Kropy: podle mého názoru je rozdíl v tom, že v jednom případě je cílem "udělat zábavnou věc, tím že s rozhodnutím hráče v příběhové situaci vy..drbu (prostě nastavím věc tak, že se rozhodl špatně, ať udělá co udělá)",


možná jsem se ztratil v diskusi, ale nebyl ten původní příklad, že GM nikoho neojebava proste ma stanoveno, ze ta postava je živej - k družině se přibližuje protože je opilej a jeho pohyby připomínají trhavé potacivé postavy zombiku a holt je na družině zda si ověří o koho jde nebo zaútočí.......v této souvislosti by byla zajímavá statistika kolik zemřelo vojáku za 2sv střelbou z vlastních řad po té co je někdo omylem považoval za nepřítele - tohle fakt za ojebavani nepovazuji.
17.5.2019 19:02 - Lethrendis
Náhodná setkání daná prostředím řeším náhodou. "Děje se tu spousta věcí, můžete narazit na leckoho. Hoďte si někdo sudá/lichá, jestli to budou kámoši nebo ne."
17.5.2019 19:05 - Aegnor
efram píše:
možná jsem se ztratil v diskusi, ale nebyl ten původní příklad, že GM nikoho neojebava proste ma stanoveno, ze ta postava je živej

Byl, ale nevyzněl tak.
17.5.2019 19:38 - efram
Aegnor

Podle koho nevyzněl ? Podle tebe? Já to pochopil přesně tak jak to autor napsal a podle textu si tu vámi zavrhovanou interpretaci spis dosazujete sami.
17.5.2019 19:41 - Aegnor
efram píše:
Podle koho nevyzněl ?

Loki určitě. Mám pocit že Log? Možná Sirien? Jerson? Už si nejsem přesně jistej. Já jsem to pochopil stejně jako ty, ale na druhé přečtení jsem jasně viděl, jak se to dalo pochopit tím špatným způsobem. I Boldrick tuším uznal, že to napsal blbě.
17.5.2019 19:51 - LokiB
efram: a ty seš pochopitelně ze všech nejdůležitější ... 8-/

I sám Boldrick se tomu pak smál, protože viděl, že to napsal nejasně.
17.5.2019 21:08 - Boldrick
Nicméně eframovi děkuji

a k popcornu si nyní otevírám colu

;-)
17.5.2019 21:17 - malkav
LokiB: Zvláštní je, že se efram pře s Aegnorem (kvůli nedorozumění) a tvé jméno zmínil Aegnor. Ale ty jsi se pustil jedovatou slinou do eframa :D
17.5.2019 21:52 - efram
LokiB

Vím LokiB, že jsi tu psal, že na základě zkušenosti selektuješ. Holt někdy se to nevyplácí. Vyznačím tučně části, které pozornosti některých zřejmě unikly, ale pro porozumění textu jsou podstatné

Citace Boldrikova textu:

Začínající postavy by mohli občas bojovat, ale jinak by museli utíkat po střechách a kanály. Ze střechy by viděli matku s plačícím miminem a museli by se rozhodnout jestli jí pomůžou, protože by to bylo riziko. Už je jedno jak by se rozhodli, ale snažil bych se tím vytvářet i názorovou neshodu mezi postavami. Aby měli důvod se spolu herně dohadovat a samozřejmě vysvětlil, že to nesmí tahat do reálného světa. Myslím si, že hlavně holky by se do takových akcí pouštěli hned.

Stavěl bych před ně další podobné věci: např.: potácí se k vám postava (v přítmí) - jestli by si nepočkali až se k nim dostane na útočnou vzdálenost a střelili by dřív, dostali by opilce -> pomůžou mu nebo ho nechají vykrvácet, v tu chvíli by se tam objevili další potácející postavy.
Osobně mě nejvíce baví ony "morální" dohadování postav, takže bych to šéfoval tímhle směrem.


Jakkoliv uznávám, že pokud bychom se soustředili pouze na větu "dostali by opilce" je opravdu možný dvojaký výklad dané situace.

1. Tedy dostali by opilce proto, že nepočkali a neověřili si, že jde o opilce a ne zombika. Identita NPC by závisela pouze a jen na postupu PC a Gm by ji v návaznosti na postup měnil - v tomto případě jde o jebání do ucha (pozn. red. odborný terminus technikus d20).

2. V druhém případě a zvláště pak pokud vezmeme v potaz předchozí text z prvního odstavce, je zřejmé, že GM dopředu stanovil, že NPC je opilec, který se nevědomky v opilosti (pohyb, sero) maskuje za zombika. GM jde zjevně o navozeni nejasné situace, kterou má předem definovanou. Identita NPC se nemění v závislosti na rozhodnutí PC, je jasně dána. Pokud postavy opilce zabijí vzniká rozpor v družině a sociální interakce, která může vyústit v další děj a morální dilemata postav.

Moje důležitost je nicotná, ale aspoň se netvářím povýšeně a selekci v textu nedávám na odiv ani nepovyšuji na umění.

Toliko k rozboru textu.
17.5.2019 22:04 - ShadoWWW
Jerson píše:
Včera jsem hrát DrD 5e (...) byl jako návrat do roku 1993, kdy jsem hrál Dračák.


Díky, Jersone! Vždycky jsem říkal, že DnD 5e bude dračákystům (čti: fanouškům DrD 1) vyhovovat a měl jsem pravdu. :-) I když k opravdu autentickému zážitku DrD 1.2 z roku 1993 vám tam chybělo počítání naložení. ;-)))

Jinak to chápu tak, že váš PJ chtěl hrát žánr "old-school DrD" a to se mu povedlo na jedničku. Chyba byla, že to nekomunikoval zbytku skupiny, který o to vesměs ani nestál. Co bych udělal na tvém místě? Dal bych mu přečíst moduly Charlesovy Tarie (určitě budou v městské knihovně k zapůjčení), ať vidí, že i ten starý dračák se dá hrát jinak, což se Kostka i RPG F snaží zvěstovat už desítky let.

A úplně od věci by nebylo ani hraní Ztraceného dolu nebo Strádova prokletí. Vím, že u Stráda jsi měl nějaké výtky k plánku jednoho stavení, ale zrovna to střetnutí se dá v poho obejít. Na těch vydaných 5e modulech je hlavně vidět, jak dobře stavět kvalitní DnD dobrodružství, aby se bavili všichni, nejen ti, co milují boje, nejen ti, co milují vyjednávání, nejen ti, co milují objevování atd. To je něco, na co se u domácích her často zapomíná. Že PJ střihne nějaké vlastní dobrodružství, které je zaměřené téměř výhradně jen na jeden styl hraní - boj, herectví, průzkum, optimalizování, vyprávění příběhů, dungeon crawl, hex crawl... - a u stolu se pak baví jen výseč hráčské skupiny a PJ to ignoruje.
17.5.2019 22:06 - Boldrick
ještě si přihodím nějakou tu obhajobu :-)
Ta scénka s opilcem (kterou jsem vyšvih z hlavy během psaní) musí být daná dopředu. Minimálně v hlavě musím mít jasný obsah scény. Protože kdybych ji měl připravenou s tím, že vojebu hráče, musím odmítnout jejich nápady na zjištění totožnosti, které mě nenapadli a odmítání čehokoliv co hráči vymyslí (zapadá-li to do logiky světa) je ŠPATNĚ.
Když mám tu scénu připravenou - je to opilec a basta, nemusím už vymýšlet nic jiného, nemusím se bát jakýchkoliv návrhů na řešení, ze strany hráčů. Určitě sami dobře víte, že hráči vždy vymyslí něco nečekaného a já jen popíši další sled událostí.
Jen tak z hlavy: sešlou světlo aby ho lépe viděli, zjistí, že v ruce má flašku a vůbec nevypadá jako mrtvola - super nápad, expy navíc, jede se další scéna. Nemusím vymýšlet proč proboha, nemůže seslat mág to nejjednodušší kouzlo.
Nemusím jim bránit v invenci, kterou taková scéna vyžaduje.

Obvinit mě ze svačení hráčů, je podle mě, projekce vlastního přístupu v takových situacích. Takže efram má u mě jedno významné plus, ale je mu k ničemu ;-)
17.5.2019 22:08 - Boldrick
píšu pomalu
ještě jednou díky
17.5.2019 22:23 - Lethrendis
V podobných situacích já často nechávám rozhodnout náhodu, pokud chci vyzdvihnout nahodilost. Někdy je to užitečné.

Příklad: "Procházíte územím, kde často patrolují nepřátelé. Jestli na ně narazíte závisí na štěstí. Hoďte si sudá/lichá."

Anebo ten příklad opilec: "Potácí se k vám temnotou nezřetelná postava, co vy na to?" Vzhledem k tomu, že by hráči řešili zombouky ve městě, klidně může nějaká horká hlava vykřiknout, že rovnou útočí. Proč ne taky? "Tak fajn, klidně to ale může být nějaký opilec nebo raněný, hoďte si, 1 - 4 zombie, 5 - 6 civilista."

Takže žádné "jebání do ucha". Poctivá náhoda. Tady to smysl pro hru má, na rozdíl od celých sérií jiných hodů.
17.5.2019 22:24 - efram
plusy nesbírám, do hrobu si hodlám vzít jen zážitky Boldricku
17.5.2019 22:25 - Lethrendis
Stejně tak bych na tu náhodu ale nechal házet i kdyby se rozhodli opatrně zjišťovat, kdože se to k nimi potácí, nedodal jsem.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.61549091339111 secREMOTE_IP: 35.175.174.157