Čas pro hrdiny

Jerson
15.10.2009 17:16
Vedení hry
Komentáře k vedení hry a další (ne)související témata
6.12.2018 13:05 - Log 1=0
efram píše:
Je otázka jak chces přesne doložit, že tebou deklarovaný závěr vychází pouze a jen z té jedné podmínky, kterou jsi uvedl.

Osobně je to spíš vedením hry tvou osobou, tvým stylem. To bude mít větší vliv už jen proto, že jsi v dominantní pozici vůči těm hráčům a máš dlouholeté zkušenosti.

Eframe, sorry, já jsem nebyl u té hry, kterou Jerson popisuje, takže nemůžu soudit, jestli proběhla tak, jak ji popisuje.

Ale to, co popisuje, je s přimhouřením očí regulérní experiment, ze kterého plynou jeho závěry. Nevím, jestli jen nepozorně čteš, ale opravdu tvá reakce nedává smysl.
6.12.2018 13:37 - Gurney
malkav píše:
Hráče ovlivňuje herní kultura u stolu mnohem výrazněji, než pravidla...

Takhle (jednoduše) tyhle kulturní záležitosti nefungují.

Aegnor píše:
Řekněme, že nějaký středoškolák chce zkusit tu novou cool zábavu RPG, že se prý doslechl, že tam může hrát téměř cokoliv. Ale nemá ve svém okolí nikoho, kdo by ho provedl seznámením se s tímhle typem her. Tak vyrazí do obchodu a koupí si tam svoji první hru...

To sis ale příhodně vybral skupinu hráčů, na něž budou mít pravidla (mechaniky i samotný text pravidel) největší vliv, a která je sama o sobě spíš menšinová - většinu lidí k hraní rpg přivede spíš někdo v jejich okolí.

Jerson píše:
Když moje osoba zůstala stejná, jak to, že se stejnými hráči, stejnými postavami a ve stejném systému způsobila změna pořadí informací v deníku postavy znatelné snížení bojových scén?

Nezůstala a poté, co jsem měl příležitost si s tebou zahrát mi to (jednou "neúspěšně" a podruhé, poučen z předchozích nezdarů "úspěšně", řekl bych), co ty ve hře pozoruješ, a to, co v ní pozorují jiní lidé (a schválně neříkám "to, co se tam skutečně děje"), přijdou jako dvě velice odlišné věci.
6.12.2018 14:34 - Jerson
Gurney, během dvou her v odstupu jednoho měsíce jsem se těžko nějak zásadně změnil.
A to co pozoruju se ukázalo celkem snadno, když měli hráči ve starém i novém osobním deníku proškrtaný počet použití bojových schopností.

Každopádně výsledek je ten, že ze stavu, kdy si každý hráč vzal na misi nějakou palnou zbraň, většinou více než v jednom kuse, obvykle pušku a pistoli, případně měl požadavek na samopal, a k tomu nějaké granáty, jsem se dostal do stavu, kdy si žádný hráč nebere na misi zbraň, a to i v případě, že teprve začíná hrát a nemůže tedy vědět, jak časté budou nebo nebudou boje, ani nemůže reagovat na mé herní odvety v podobě ozbrojených NPC.

Přitom nemůžu říct, že bych hráčům nějak ve vyzbrojování bránil, protože pistole stále tvoří asi třetinu karet z balíčku výbavy.

To co pozoruju já a co pozorujou jiní je složitá otázka - při poslední hře mi jeden (starší a zkušený) hráč řekl, že to co při mé hře pozoruješ ty a to proti čemu argumentují někteří lidé zde, kteří se mnou nehráli on v mé hře vůbec neviděl. A nemám nezávislého pozorovatele, který by to rozsekl.
Což ale není podstatné - to že se v misích bojuje stále méně a méně se dá celkem snadno vyčíst z hlášení. Dokonce se z nich dá vyčíst i to, kdo boj začíná.
6.12.2018 14:39 - efram
Jerson píše:
Vážně? Má nějaká postava napsané, že neumí bojovat nablízko? Třeba ... kouzelník? Jen lehké zbraně a bez zbroje, takže obvykle nosí hůl a případně vrhá oštěpy?


S tímhle prsitupem umí bojovat kdokoliv v jakémkoliv systému, protože validní je porovnání proti ostatním archetypům.

A argumenty, které uvádíš ve svém posledním postu jako oporu pro svou pravdu jsou nedostačující a daleko víc si je to o tobě a ne pravidlech. To že jim nebráníš ve vyzborjování nemá na věc vůbec vliv, protože je podstatné, jaké výzvy před sebou mají.

A já tu na základě osobní prožitků a prožitků dalších osob, nemalého počtu osob, že pravidla NEmají velký vliv jak vy deklarujete na to, jak hráči hrajou.
6.12.2018 14:55 - Log 1=0
efram píše:
A já tu na základě osobní prožitků a prožitků dalších osob, nemalého počtu osob, že pravidla NEmají velký vliv jak vy deklarujete na to, jak hráči hrajou.

Jerson tu popisuje věci, které jsou sice pořád subjektivní dohad, ale v určitých věcech se podobají experimentu.
U Siriena si dovedu představit, jakou metodikou na to došel.
U tebe ne, mohl bys to, prosím, popsat lépe?
6.12.2018 14:58 - Jarik
Efram: V minulosti jsme si Výzvy (abych použil tvůj slovník) vybírali my - jakožto hráči. Jerson byl poslední, kdo by nám bránil si vzít jako výzvu "frontální útok na základnu". A náročnost byla stejná jako "získání záznamu hlasu, pro otevření šifrovaného sejfu".
A je pravda, že i já (přestože jsem v zásadě hrál jedině bojové postavy - abych nemusel moc jednat) jsem přesedlal na špionážního koně.
6.12.2018 15:02 - Aegnor
Gurney píše:
To sis ale příhodně vybral skupinu hráčů, na něž budou mít pravidla (mechaniky i samotný text pravidel) největší vliv, a která je sama o sobě spíš menšinová - většinu lidí k hraní rpg přivede spíš někdo v jejich okolí.

No popsal jsem situaci, ve které nejjednodušeji poukážu na pointu, kterou chci ukázat. Je ta pointa naprosto nevalidní jenom protože je ta situace menšinová? Míra vlivu pravidel na hráče je škála, kdy na jedné straně je (podle mě fiktivní, ale to je vedlejší) situace, kdy hráč hraje naprosto stejně bez ohledu na herní systém (a přijde mi, že tuhle situaci tu jedna strana propaguje jako jedinou pravdivou) a na té druhé je situace, kdy je hráč naprosto dokonale ovlivněný herním systémem (protože je to první herní systém, který poznal a nic dalšího nezná, kupříkladu).

A když se příklad, ze kterého vznikla celá tahle diskuze, hodně blíží té druhé situaci, tak jsem si dovolil tu situaci popsat v čisté, dokonalé formě.
6.12.2018 15:08 - Jerson
Ach jo - hráči při tvorbě postavy neví, o čem bude jejich herní sezení. Dokonce nemám ani naplánováno, ve které scéně by se mohlo bojovat a ve které mluvit, abych jim to mohl naznačit. Takže nechápu, jak na základě informací, které nemají, můžou dojít k rozhodnutí, že bojovat vůbec nepotřebujou umět.

Dokonce si myslím, že když pravidla nedávají důraz na speciální bojové statistiky a nevyčleňují zbraně z jiného vybavení a bojové situace z jiných situací, tak většina začínajících hráčů nebude boj nijak zásadně řešit a očekávat.

A stejného efektu by se dalo dosáhnout nejen u bojových scén. Třeba většinu hráčů nikdy nenapadlo, že by měli kombinovat své vybavení, aby získali účinnější výbavu. Třeba vzít vlastní pistoli a nalezený polštář pro vytvoření možnosti tiché střelby. Ale když do pravidel, dám pasáž o tom, jak lze různou výbavu kombinovat, s pravidly, podle kterých se bude poměřovat účinek takových výtvorů, v seznamu postav bude na prvním místě "crafting", první vzorová postava bude MacGyver a pravidla budou rozdělena na sekce "Výroba předmětů" a "Použití v akci", zcela jistě dosáhnu toho že hráči budou kombinovat všechny možné a nemožné předměty a hra se z velké části bude točit kolem shánění potřebných součástek. Samozřejmě přitáhne hlavně ty, kteří rádi něco vytváří, a odradí většinu z těch, kteří chtějí instantní akci nebo komunikaci s NPC. A část těch kteří vydrží stejně bude málo vyrábět předměty, místo toho si složí ultimátní zbraň, se kuerou budou bojovat a budou říkat "Ale pravidla Craftworldu nikoho nenutí vyrábět, můžete v nich hrát co chcete, je to jen o hráčích."
6.12.2018 15:28 - efram
Pokud to chces Jariku odborne, tak jsem texy pouzil zakladni techniku a to pozorovani. Ruzni lide s ruznymi systemy hry (gm/pc).

Jersone cim dal me utvruzujes jen v tom co rikam. Je to daleko nejvic o vlivu gm,pc nez pravidlech. Nebo snad s tebou hrajici vzdy prijdou zcela oprosteni od toho co s tebou jako gm prozili driv? Ne. Uz po prvni hre si vetsina udela predstavu co a jak bezi a prizpusobi se, pripadne, logicky, o stylu vedela a vyhledala te.

Jejich vluv, a to jsem tu psal uz xkrat, je proti vlivu gm a pc,pripadne dalsicm faktorum mensi. Je mi uplne jedno jak dlouho chcete v tehle diskusi pokracovat. Proste jsou tu xva nazorove proudy, ok. Ja s tim problem nemam.
6.12.2018 15:46 - LokiB
Aegnor píše:
Je to hra, ve které hraješ HRDINY. Hrdinové jsou, tak nějak by definition, ti nejlepší z nejlepších


To mi připomnělo, že i proto si lidi už někdy v první půlce 90. let upravovali DrD 1.1 tak, aby si v něm hráli postavy Rybář, Mlynář, Selka ... se kterými podnikali "ne moc dobrodružná dobrodružství" :)

Co jiného k tomu říc ... měl jsem ve skupině DrD hráče složené tak, že jeden chtěl hrát skoro až polobožského rytíře a druhý obyčejného pocestného. A přitom se to mělo hrát spolu.
Proč to píšu ... ano, máš pravdu, že pravidla měla v sobě uvedeno, že je to hra na hrdiny (za což ji mnozí dodnes kritizují, protože, jak uvádíš, to v lidech mohlo vzbuzovat /vzbuzovala to, že budou právě ti vyčnívající) ... tedy co si kdo sám představoval pod "hrdinou" byla pak už druhá věc. Pro někoho byl hrdinou neporazitelný bijec, pro druhého ne moc schopný commoner, který se hrdinsky postavil osudu a to hrdinství bylo v tom, co byl ochoten riskovat v dobrodružném světě, ne v tom, že vyčníval schopnostmi nad druhé.
Těch prvních bylo mnohem víc, opět pravda.

máš pravdu, tohle v sobě pravidla měla a na lidi ten étos hrdinství určitě vliv měl.
6.12.2018 16:14 - Aegnor
efram píše:
Jersone cim dal me utvruzujes jen v tom co rikam. Je to daleko nejvic o vlivu gm,pc nez pravidlech.

Hmm ... takže máme odehraných třeba 6 sezení víceméně stejným stylem ("naběhnem tam předem, všechno vystřílíme a sejdeme se vzadu")*, pak dojde ke kosmetické změně deníků a okamžitě další sezení probíhá stylem "tak se tam proplížíme, zjistíme co potřebujeme a zase zmizíme, vlastně nemusíme vůbec bojovat"*.

A tohle potvrzuje, že jde hlavně o hráče a pravidla jsou marginální? Mně se nějak nedaří vidět tu logiku.

*Hyperbola, aby mě někdo nechytal za slovíčko.
6.12.2018 16:26 - LokiB
Jerson píše:
Nemyslím, vím to. Měl jsem pravidla koncipovaná stejně. Jednou jsem mezi dvěma sezeními vyrobil nové deníky, kdy jsem fyzické vlastnosti dal až za sociální, to samé se schopnostmi - a ti samí hráči s těmi samými postavami najednou začali bojovat o třetinu méně. Když jsem to trochu víc rozebíral a zkoušel, tak jsem se dostal až do stavu, kdy nové skupiny nebojujou třeba vůbec, a to i v případě, že předtím hráli DrD a jsou zvyklé mnoho věcí řešit bojem, protože je to jednodušší.


Tohle jsme už diskutovali před rokem či dvěma v jiné diskusi zde.
Těžko se to komentuje ... protože nechci rozporovat tvoje pozorování, ale s jeho závěry až tak nesouhlasím :)
Vím, že víc než - toto jsem na sobě ani dalších hráčích, se kterými jsem hrál za ty roky, nepozoroval - k tomu říc nejde.

Tedy, nechci tvrdit, že tam nemůže být nějaký efekt. Ale tak tvrdý a jasný, jako to popisuješ, tomu závěru (ne podkladům), nezlob se, prostě nevěřím.

Jerson píše:
To co tu tvrdím je hlavně to že pravidla mají velký vliv na to, jak hráči hrajou.


A protože se pohybuje na půdě měkkých systémů, tak holt asi bude zakopaný pes v tom slově "velký". Kdyby to zůstalo u toho "pravidla mají vliv na to, jak hráči hrajou", tak jo, to beru.
jak se napíše "velký", automaticky se z lesa ozve "jak moc velký"? a "co to znamená velký"?
A pak nastanou rozbroje :)

Kdybych chtěl být fakt košer v tom jak to vidím, tak by to bylo "pravidla mají velký potenciál ovlivňovat to, jak hráči hrajou".
Protože ten efekt není vynucený a v mnoha fakticky doložitelných příkladech k němu prostě nedochází. Ale ta tendence, kterou pravidla tím, jaká jsou, způsobují, ta viditelná bývá.
6.12.2018 16:31 - sirien
efram píše:
Jersone cim dal me utvruzujes jen v tom co rikam.

Samozřejmě, protože fanatik ve všem vidí utvrzení ve své pravdě.

Tvoje zkušenost je samozřejmě směrodatná, zkušenost ostatních se nepočítá. Když něco řekne někdo jinej, musí to doložit, když něco řekneš Ty, tak to prostě platí. Když Jerson udělá experiment, tak Ty víš zjevně nejlíp, co se při něm dělo. Já něco napíšu a pak to ještě 6x upřesním, ale Ty víš zjevně mnohem líp, co sem tím myslel a proti čemu máš tedy argumentovat - bez ohledu na to že Ti 3 nebo 4 lidi řikaj, že si úplně mimo. Je Ti jedno, jak dlouho chtějí ostatní v diskusi pokračovat - protože Ty se beztak žádné neúčastníš, ty jen dále meleš a meleš a meleš svojí Pravdu; účastnit se diskuse by totiž znamenalo třeba skutečně číst ostatní nebo třeba překládat jiné argumenty než dokola "já já já já si myslím / sem viděl / sem neviděl a proto mám pravdu". Co na tom, že ostatní tady mají bohatší zkušenosti než Ty, co na tom, že tu jsou hromady zdrojů u kterých hromady lidí deklarovali jiné zkušenosti než Ty - cokoliv okolo musí být interpretováno ve shodě s Tvou pravdou nebo popřeno.

Ale posedlí svou pravdou tu sou všichni ostatní.

Jediné co mě fascinuje je ochota ostatních Tě v tomhle Tvym totálně iracionálnim záseku dál krmit.
6.12.2018 16:54 - Log 1=0
LokiB píše:
Kdybych chtěl být fakt košer v tom jak to vidím, tak by to bylo "pravidla mají velký potenciál ovlivňovat to, jak hráči hrajou".
Protože ten efekt není vynucený a v mnoha fakticky doložitelných příkladech k němu prostě nedochází. Ale ta tendence, kterou pravidla tím, jaká jsou, způsobují, ta viditelná bývá.

+Log 1
6.12.2018 17:13 - sirien
LokiB píše:
Kdybych chtěl být fakt košer v tom jak to vidím, tak by to bylo "pravidla mají velký potenciál ovlivňovat to, jak hráči hrajou".

...což bylo přesně to, co zaznělo na samém začátku - jen někteří to pochopili hned, zatímco jiným to trvalo X zbytečných stránek (a další to zjevně míjejí doteď).
6.12.2018 17:22 - LokiB
sirien píše:
...což bylo přesně to, co zaznělo na samém začátku - jen někteří to pochopili hned, zatímco jiným to trvalo X zbytečných stránek (a další to zjevně míjejí doteď).


Jo, můžeš to vyčítat nechápajícím posluchačům nebo nedobře formulujícím mluvčím. To nechám na každém a tato osobní rovina diskuse je mi putna a budu se snažit se do hodnocení, kdo za ty stránky může více, dále nepouštět :)

Nedělám si ani nijak nárok na to, že jsem tu formulaci objevil a hádku spravedlivě rozsekl. Jen mě to, co napsal Jerson (tedy ta kategoričtější verze "pravidla mají velký vliv"), ponouklo k tomu, abych se zamyslel nad tím, co mi na tom vadí, zkusil si to za sebe znovu zformulovat, a vypadlo ze mě tohle.
6.12.2018 17:42 - efram
sirien píše:
Samozřejmě, protože fanatik ve všem vidí utvrzení ve své pravdě.


Nejsem fanatik, tvrdím jen, že sociální skupina tvořená hráči a GM ovlivňuje hru, styl atd. daleko více než samotná pravidla.

sirien píše:
Tvoje zkušenost je samozřejmě směrodatná, zkušenost ostatních se nepočítá.


Ehm to vypadá jako by jsi reagoval sám na sebe. Přesně tohle plyne z tvých postů tedy Tvoje zkušenost.....dal to znáš. Psal to tu tuším i Malkav, že máte takovoej styl retoriky a argumentace.

Argumenty jsem předložil ale shrnu ti to v časové lince ještě jednou.

Pokud vezmeme v úvahu, že se sejde skupina RPG nepolíbených lidí a ne nerdů píšících na fóra a účastnících se conu a dalších obdobných akcí tak :
1. jde o skupinu ničím neovlivněnou
2. styl který bude skupina hrát je determinovaná následujícími fakty. Seřadím je podle důležitosti.
- sociální skupina, které jsou členy (vzdělání atd.)
- koníčky, film, literatura a obecně zájmy, které mají. Dříve, když mládež daleko víc četla bych upopředil literaturu a žánr, který čtou. Dnes je tento aribut spíš na filmové tvorbě, ale ani komix nebo pc hry (žánr) bych nezahazoval
- dostupnost pravidel - rozděleno dle žánru a ve vztahu k bodu druhému - koníčky, četba zájmy
- pravidla
3. na základě herního prožitku se dál skupina vyvíjí. Změní styl, pravidla, prostě cokoliv co u ní povede k zábavě.

Takhle to je za mě. Proč si to myslím? Tady se budu opakovat, už jsem to argumentoval, ale zřejmě pro rudý závoj tvého demagogického postoje, jsi to neviděl. Korelace mezi tím co lidé chtějí hrát a tím co třeba četli, nebo viděli za film, je zřejmá. O to víc se projeví, když je gm také začátečník. Zkušený Gm zpravidla nabídne nějakou hru a hráči se buď přizpůsobí na základě svých preferencí nebo dál nehrají.

U první skupiny může být problém v tom co by chtěli hrát a co je na trhu. To byl problém dřívější doby, ne dnes.

Shora popsané jsem si v bezpočtukrát vyzkoušel na mládeži ve věku 15-18 let a pak na poměrně velkém počtu lidí ve věkové hladině cca 20-55 let.

Měl jsem možnost srovnat i styl hry lidí, kteří přišli z klasické fantasy C&L na Skill systémy a změnili i setting, případně v něm pokračovali. Jenže zde se už dostáváme na zcela jiné pole, protože tito lidé, kteří změnili systém a třeba i několikrát, už nabyli určité hráčské dovednosti a tam se pak situace posouvá do jiné roviny. Samozřejmě velký vliv má věk hráčů. Myšleno v obecné rovině, protože výjimky se vždy najdou.

V různých hrách jsem měl možnost vést a nebo být přítomen hrám s hráči, kteří ani v hrách typu HnS nebyli zcela silovými hráči. Věci řešili diplomaticky a bez boje. Případně se stali těmi, kdo jsou v pozadí a hru ovlivňovali, třeba i přes politiku světa. A tohle se dělo i v drd, kde vy máte tak obrovskej problém se sociální interakcí. Dělo se to proto, že to ten svět umožňoval (tvořený vinterakci GM-hráči), ale hlavně protože to tak chtěli i hráči. A stejně tak jsem měl možnost se setkat s hráči, kteří byli siloví v jakémkoliv světě a v jakýchkoliv pravidlech.

Největší podíl, který u pravidel a jejich vlivu na hru vidím je v jejich pochopitelnosti. Složitosti mechanik, které si hráč dokáže v krátkém časovém úseku osvojit. A rozhodně nepopírám, že jsou pravidla, které se k určité hře hodí víc. Asi zbytečně bych si komplikoval s hráči život pokud bych chtěl hrát space operu v DrD 1.6.

A Siriene chovej se uctivěji....díky.

P.S.:

sirien píše:
...což bylo přesně to, co zaznělo na samém začátku - jen někteří to pochopili hned, zatímco jiným to trvalo X zbytečných stránek (a další to zjevně míjejí doteď).


Celou dobu tu tvrdím, že nejsme až v takovém rozporu jak se zdá. Zjevně to uniklo tvé pozornosti. Celá situace se začala odvíjet od #i486 a #i487.
7.12.2018 09:46 - Jerson
LokiB píše:
Vím, že víc než - toto jsem na sobě ani dalších hráčích, se kterými jsem hrál za ty roky, nepozoroval - k tomu říc nejde.

Tedy, nechci tvrdit, že tam nemůže být nějaký efekt. Ale tak tvrdý a jasný, jako to popisuješ, tomu závěru (ne podkladům), nezlob se, prostě nevěřím.

Popravdě, nemusím tě přesvědčovat. Přemýšlel jsem o pokusu napsat dvě verze pravidel, které se budou lišit jen pořadím mechanik, vlastností, výbavy a tak, pak sehnat dost hráčům, všem jim najednou vysvětlím, o čem je hra a svět, pak mezi ně rozdělím dvě verze pravidel a nechám je udělat postavy - a uvidím, kolik z nich si udělá bojové a nebojové postavy. Jako další krok by se mohlo zjišťovat, zda se tak budou projevovat i ve stejném dobrodružství, i když počítám, že nebojové postavy nebudou bojovat prakticky nikdy, když to neumí.
A taky kolik bych na takový pokus vsadil, zda by to byl měsíční plat proti tvému platu :-)

Nicméně by to vyžadovalo dost času na přípravu a dost hráčů, a ani jedno nemám, takže nám bude muset stačit, že ty jsi tento efekt nepozoroval, zatímco já, který ho chtěl cíleně dosáhnout a cíleně měnil pořadí informací jsem ho dosáhl. A celkově jsem dokázal změnit začínající postavy ze stavu "každý má pistoli (a jen proto, že jim nepovoluju samopal), někteří i pušku, brokovnici a granát" do stavu "nikdo si nebere ani nůž kromě zavíráku". To že hra vypadá úplně jinak pominu, protože tam už mí oponenti vidí můj jednoznačný vliv na vedení hry a to se rozporuje hůře.

Nicméně si nejsem úplně jist, zda jsi se svými hráči vůbec hrál nějaké RPG, které řeší pravidla pro boj až jako poslední věc a případně které nemají speciální pravidla pro boj, to by mě docela zajímalo.

efram píše:
Jersone cim dal me utvruzujes jen v tom co rikam. Je to daleko nejvic o vlivu gm,pc nez pravidlech. Nebo snad s tebou hrajici vzdy prijdou zcela oprosteni od toho co s tebou jako gm prozili driv? Ne. Uz po prvni hre si vetsina udela predstavu co a jak bezi a prizpusobi se, pripadne, logicky, o stylu vedela a vyhledala te.

Už to vzdávám - ti hráči zvyklí na bojové řešení scén si u mě už před první hrou udělali nebojové postavy a už první dobrodružství řešili nebojově. Dokonce i když jsem je vystavil ohrožení lidskými i nelidskými nepřáteli na "nabídl" jim výzbroj - vzít si samopal od vojáka v bezvědomí - tak si ho nikdo nevzal.
Při úvodu do světa jsem zmínil Indiana Jonese, první scénu z Hellboye (silně bojovou) a Svět Zítřka tak jako všem ostatním.
Ale je mi jasné, že máš svou pravdu podloženou vlastními zkušenostmi, takže mé cílené pokusy s hráči tě stejně nepřesvědčí - a je mi to celkem jedno.

LokiB píše:
A protože se pohybuje na půdě měkkých systémů, tak holt asi bude zakopaný pes v tom slově "velký". Kdyby to zůstalo u toho "pravidla mají vliv na to, jak hráči hrajou", tak jo, to beru.

Na to jak hráči hrajou má vliv všechno, co se ve hře vyskytne. Slovem "velký" jsem chtěl říct, že ten vliv je zřetelně porozovatelný i při jinak stejných podmínkách. Dokonce si ho všimli i sami hráči, když řešili, že následujících misích už bojujou spíše jednou než dvakrát (což se místy objevuje i v hlášení, ale nečekám, že by je někdo z vás četl).

Nicméně jsem rád, že jsi uznal alespoň ten potenciál. Samozřejmě, že GM se ho může snažit přebít, a hráči také, zvlášť pokud to budou dělat cíleně. DnD se dá hrát úplně bez bojů, jak před lety ukazoval Anlag. Jenže to už porovnáváš své zkušenosti s určitým vedením hry s mými pokusy u hry, ve které zcela cíleně nechávám hráčům otevřené možnosti pro jejich postup a nesměřuju je k těm nebo oněm scénám.

Protože hlavní rozdíl mezi námi je v tom, že u vás vede hru GM, zatímco u mě ji vedou pravidla a hráči se všemi důsledky z toho plynoucími. Takže i chápu, že ten vliv pozoruješ jinak, když já se snažím, aby měl GM na vývoj jednotlivého herního sezení menší vliv než jednotliví hráči, takže pak se mi snáze sledují změny v jiných prvcích hry jako celku. Hery s pevnějším vedením nebo silnější dramaturgií jsou zcela pochopitelně na změny pravidel citlivé mnohem méně.
7.12.2018 10:13 - efram
¨Jerson píše:
Dokonce si ho všimli i sami hráči, když řešili, že následujících misích už bojujou spíše jednou než dvakrát


Tay to vzdávám Jersone. Z tohohle prispeku jasne cisi, že ten vliv je tvuj a ne pravidlovej. Kdyz uz too vztahneme ke konkretnim hram tak boje i u mých her jsou za sezeni v tom poctu co ty pises a někdy vůbec. Ale tohle opravdu nemá cenu dokola vyvracet.

Posloupnost toho co a jak ovlivnuje hru jsem uvedl. Souhlasit nemusis. To je OK. Tvoje závery mi proste neprijdou ciste a opodastnené. Aspone ne tak ciste jak je opodavas.
7.12.2018 10:20 - Aegnor
efram píše:
Tay to vzdávám Jersone. Z tohohle prispeku jasne cisi, že ten vliv je pravidlovej a ne tvuj.

A to je přesně to, o čem Jerson celou dobu mluví (A vlastně i my ostatní). Že pravidla mají nezanedbatelný vliv na to, jak vypadá výsledná hra.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.30884504318237 secREMOTE_IP: 54.198.92.22