Blogy

Jerson
15.10.2009 17:16
Vedení hry (podle Jersona)
Komentáře k vedení hry a další (ne)související témata
29.3.2019 18:42 - Boldrick
Já bych podepsal Yorkovi rady. Nicméně chceš-li předělat hráče (nebo kohokoliv jiného) na jiný styl hraní, musíš to udělat postupně. Podle toho co píšeš, nic jiného neznají. Takže nejdříve musíš začít větší přípravou a více tím jak hráli a postupně přecházet na svůj (jiný) styl hraní. Více bych převzal iniciativu a vyprávěl příběh s tím, že se budou postupně zapojovat, postavil bych to jako akční film, kde se pořád něco děje. Bude to pro tebe těžší, ale to jsou holt ty základy pedagogiky. Připrav se na akční úniky. jestliže před něčím neustále prchají, připrav jim komplikace při úniku.
Jedna starší pc hra Call of Cthulhu, střílečka,je v podstatě z první třetiny jen o útěku a určitě se dá najít i pár inspirativních filmů.
Musíš je to naučit. Jak psal York stále se musí něco dít, a to něco může být, že s příborovým nožem a lanem z prostěradla utíkají pře přesilou. A jak píšu holt ty pasivnější musíš ze začátku více vést.
29.3.2019 22:45 - Aegnor
Jerson píše:
To by už ale znamenalo, že je do toho děje nacpu, což úplně není způsob, který chci použít, protože oni by to zcela určitě zkusili jinak. Ne že bych to nemohl zkusit, ale to si nechávám až jako poslední možnost, protože je to způsob, kterému se já i oni chceme vyhnout - takhle hráli dračákovskou kampaň.

Nebo se inspirovat tím, jak začátky akcí řeší Blades in the Dark. Zeptej se hráčů, jakým způsobem chtějí k té misi přistoupit (Assault, Stealth, Occult ...), poté dodají k tomu způsobu nějaký detail (Místo na které útočí, kudy se dovnitř dostanou, jakou nadpřirozenou schopnost využijí ...). Pak stačí provést test, jak se to povedlo a jedeš.

Myšlenka je v tom hodit je do akce, která je z pohledu postav proaktivní a vyhnout se hluchým místům.
30.3.2019 11:35 - Sadako
Jersone, chodí ti tam kachny (kachna = pasivní hráč, který jenom čeká, co se mu hodí) a s kachnami se to má tak, že se s nimi nedá dělat nic moc jiného než krmit. Kachnění buď časem přejde nebo ne, ono je to u některých lidí něco na způsob vývojového stadia. Spousta lidí začínala jako kachny.
Mně třeba v roli spoluhráče funguje rozdat rozkazy (protože sakra něco umí a je to potřeba udělat), ale jestli se ti tvoji prostě neposlechnou a není mechanický tlak, který by je k tomu přiměl, tak asi smůla.
30.3.2019 13:43 - Jerson
To je právě věc, kterou se snažím zjistit, zda je někdo už zkoušel řešit a pokud ano, jak na to šel. Třeba se nějaký mechanický tlak dá vyvinout. Nebo jim dát přesně daný čas na vyblbnutí, než (něco). Třeba je na tenhle typ hráčů nějaký cukr a bič.
30.3.2019 13:55 - sirien
Tak jako nějaké techniky existují - problém je že většina spoléhá na aktivní přístup GMa aspoň z kraje hry, což Ty dlouhodobě deklaruješ že spíš nechceš.
30.3.2019 14:36 - Jerson
Ja zkouším ledacos, včetně aktivního přístupu. Ale nevím zda je všem jasné, že řeším problém jak herní, tak i mimoherní y totiž jak hráče usadit ke stolu a omezit kraviny. A jak zvolit přístup vhodný pro velmi pasivní i celkem aktivní hráče.
30.3.2019 14:49 - LokiB
No, řešíš stejné problémy jako učitelé a vychovatelé na celém světě :)
Nerozpakoval bych se stanovit pravidla. Kdo se nechce účastnit, nemusí, ale nebude rušit ostatní. Nebude-li to respektovat, ať jde domů. Bez ohledu na to, jestli si to platí. Tak to funguje v mnoha kroužcích.

Dále pak si můžeš připustit, že zrovna prostředí Omegy některým lidem může být natolik cizí, nebo jim nebude nic říkat, že k němu budou neteční. Třeba by je víc brala hrdinná fantasy, kde se nebudou cítit svázání tou podobností s realitou. Nebo by brali něco více válečného, či třeba superhrdinského alá Avengers. To už spíš poznáš ty, když jsi je poznal.
A jestli někoho nebude brát nic ... a teď odlišuju to, že někdo ruší, od toho, že někdo není aktivní, protože to jsou dvě různé věci ... tak holt pro hraní RPG není, a třeba ho budou bavit právě ty deskovky, nebo kartičky, nebo fotbal.

Proti neaktivních bych nebojoval. Z mojí zkušenosti, když je jeden nebo dva hráči ze čtyř neaktivní, ale účastní se toho, co vymyslí a naplánují zbylí, a baví je to, tak je to ok.
30.3.2019 15:01 - York
Loki: Problém ale právě nastane, když ti ti aktivní hráči na hru nedorazí. Pak nemá kdo hru posouvat dopředu.
30.3.2019 15:20 - LokiB
York: to mi nemusíš říkat
30.3.2019 17:07 - Jerson
No, to je problém - když bych poslal domů dva hráče že tří nebo že čtyř, tak pořád nebudu mít s kým hrát. Ono to není tak, že by nechtěli hrát, nebo nechtěli hrát Omegu, už jsem jim i nabízel, zda by chtěli hrát fantasy, a až na na toho jednoho "všechno je mi fuk" se vyslovili raději pro Omegu.

Navíc jak říkám, šlo by to hrát i tak, že bych je postavil rovnou do akce nebo pod tlak, ale to mi zase nepřijde fér vůči těm dvěma, kteří jsou aktivní, a které by direktivnější způsob vedeni hry bavil méně. Ne tak, že by odešli, to si nemyslím, ale byl by to další "Dračák", kterému se chtěli vyhnout.

Cum víc o tom přemýšlím, tím víc mi přijde, že mám prakticky archetypální skupinu, taktik, roleplayer, křupkoun, potrhlík, tichošlápek, a udělat z toho fungující grupu, když mám na jedno sezení dvě hodiny je fakt náročné.
30.3.2019 17:16 - sirien
Nevim jak si na tom časově, ale možná by šlo zkusit dát před hru nějakou socializaci s časovym limitem, třeba 15 minut pokecu, aby se lidi vyžvanili?

Nebo se zeptat co zrovna dneska chtějí hrát? Nějakou cool scénu nebo téma co by chtěli zmáknout? (Musí to být těsně před hrou, aby to vyplývalo přímo z jejich okamžité nálady.) A pokud nedostaneš odpověď, tak vzít nějaký balíček karet s tématy nebo obrázky cool mementek z filmů popř. přepisem krátkých tematických dialogů, zamíchat, rozdat každému 3-5 a říct ať si vybere co z toho chce hrát? Mohlo by to nakopnout ty pasivnější hráče. Nebo je to aspoň oživit při hře protože tam budou mít to co chtěli.

Otázka je, jak moc Ti vadí, že se ti pasivní jen vezou - popř. jak moc to ruší hru pro ty aktivní. Tzn. jak moc potřebuješ jen streamlineovat hru samotnou a jak moc chceš aktivovat ty "kachny" (btw. Sadako - to je fakt boží termín :D )
30.3.2019 17:17 - efram
Já teda nevím, ale když hráče hra zaujme a vypravěč je v táhne do děje, není co řešit. Zřejmě se ti to nedaří...
30.3.2019 17:42 - sirien
To je velmi konstruktivní a přínosná poznámka, děkujeme za ní.
30.3.2019 19:25 - efram
Ač se ti to nezdá, je v ní konstrukce až moc. Je to to, o čem tu pořád mluvím. Řešíte tu spoustu věci velice do hloubky. To je možná, někdy, přínosné pro lidi co se hraním zabývají na téhle úrovni jako vy, ale pro většinu hráčské populace je to zcela bezvýznamné. Pak logicky dochází k tomu co se děje teď Jersonovi.

Děti a mládež zpravidla, neříkám všichni, chtějí akci. Osobně bych v kroužku začal tak, že bych jim udělal první ukázku pod mou taktovkou. Myšleno v tom smyslu, že bych je víc stavěl před nutná rozhodnutí a hru kořenil akčností (někdo to tuž tuším psal). Akčnost neznamená jen boj. GM je podle mě vypravěčem (je jedno jestli příběhu, nebo reálií - každý podle gusta). Stylem vyprávění je potřeba je vtáhnout do děje tak, že budou jen čumět se zornicema rozšířenejma jak po gramu pěří a budou se jim klepat ruce. A teprve po dalších sezeních se mohu začít pitvat v dalších věcech.

Bože, kdo v mládí nechtěl být hrdina bez bázně a hany, rytíř atd......a Jerson na ně jde s detektivní zápletkou ala Cthulhu? To je esenciální nepochopení podstaty. Vsadím se, že většina z nich od HPL ani nic nečetla.

Nicméně předpokládám, že se zde bude dál polemizovat, bažina probublá miazmatickými plyny a pak se zase usadí v netečnou nehybnost.
30.3.2019 19:42 - York
efram: Aby jakýkoliv RPGčko fungovalo, tak musí bavit všechny hráče, včetně GMa. Když hráči chtějí, aby je GM vodil za ručičku, ale GM to dělat nechce, tak rada "voď je za ručičku" ničemu nepomůže.

Stejně tak zaručeně nebude fungovat rada "tak je zkus chvíli vodit za ručičku, oni se časem naučí, že to nepotřebují". Proč by se při tom měli učit něco jinýho?

Tohle jsem řešil ve vlastní skupině a ke změně došlo až ve chvíli, kdy jsem spoluhráče konečně přesvědčil, že vyzkoušíme jinej styl hry, při kterym všichi musí přijmout, že se začíná úplně z nuly (tedy bez přípravy a bez postav) a všechno musíme společně vytvořit v průběhu hry. Samozřejmě že zrovna tenhle styl hry nemusí být pro Jersona řešením, ale rozhodně je potřeba, aby do toho všichni hráči šli naplno s tím, že se chtějí naučit něco novýho.

Můžeš o tom klidně miazmaticky polemizovat, taková je ale moje zkušenost z reálnýho hraní.
30.3.2019 19:46 - efram
York

polemizovat můžeme opravuzd dlouho, moje zkušenost je taková, že pokud je Gm někdo zkušený, je ta úloha, při prvním sezení rozhodně víc na něm než na hráčích. Mimochodem to co píšeš ohledně toho, že hráči a Gm mluví jinou řečí, jsem jasně popsal i v mém příspěvku. A nebyl jsem tu já, kdo tady na fóru psal, že ma Jerson leckdy očekávání, která mu hráči prostě nepřinesou. Čím to asi je?
30.3.2019 20:02 - Log 1=0
Eframe,
koukni, Jerson ti v mém komentáři odpoví, a ani nebude muset nic psát.
efram píše:
Osobně bych v kroužku začal tak, že bych jim udělal první ukázku pod mou taktovkou. Myšleno v tom smyslu, že bych je víc stavěl před nutná rozhodnutí a hru kořenil akčností (někdo to tuž tuším psal).

Jerson píše:
Navíc jak říkám, šlo by to hrát i tak, že bych je postavil rovnou do akce nebo pod tlak, ale to mi zase nepřijde fér vůči těm dvěma, kteří jsou aktivní, a které by direktivnější způsob vedeni hry bavil méně. Ne tak, že by odešli, to si nemyslím, ale byl by to další "Dračák", kterému se chtěli vyhnout.

efram píše:
Bože, kdo v mládí nechtěl být hrdina bez bázně a hany, rytíř atd......a Jerson na ně jde s detektivní zápletkou ala Cthulhu?

Jerson píše:
Ono to není tak, že by nechtěli hrát, nebo nechtěli hrát Omegu, už jsem jim i nabízel, zda by chtěli hrát fantasy, a až na na toho jednoho "všechno je mi fuk" se vyslovili raději pro Omegu.

efram píše:
To je esenciální nepochopení podstaty. Vsadím se, že většina z nich od HPL ani nic nečetla.

Jerson píše:
Už jsem to zkoušel. Jako první odpoví hráč medika "prcháme před Cthulhu", protože vycítí možnost uvést do hry své oblíbené téma - co tím budu dělat dál, když vím, že ostatním to už možná leze krkem?

To je kouzlo co? Možná by sis, před rýpáním do Jersona a ostatních, mohl přečíst, co tu píší, abys tu nepsal jako objev rady, které už tu zazněly, a Jersonovi se do nich nechce, protože to nevyhovuje ani jemu, ani jeho hráčům. Pak tvé příspěvky budou konstruktivní, od reality odtržené teoretizování nás tu nezajímá, my tu prakticky řešíme Jersonovu skupinu a její preference.
30.3.2019 20:07 - Jerson
Eframe, pokud máš zkušenosti s vedením náhodných hráčů na kroužku v obdobném složení, pouč mě, jak je zaujmout.

Siriene, 15 minut před hrou určitě mají, ale potřebovali by tak hodinu. Otázky před hrou jsem taky zkoušel, obecné i konkrétní nápady (z centrály Omegy chodí konkrétní zadání úkolů, i když někdy není jasné, kde a jak takový úkol splnit). Nicméně bych mohl zkusit ty karty, z toho si snad vyberou.
30.3.2019 20:18 - malkav
Za mě je hlavní to, aby hráči i GM chtěli hrát na stejné úrovni. Pokud chce hrát GM podle "nejnovějšího trendu" a vyžaduje od hráčů aktivní tvorbu příběhu, a na druhé straně jsou hráči, kteří přišli hrát "hry na hrdiny" v RPG kroužku, kde v akčním příběhu budou kosit nepřátele lidstva, tak si tu hru nejspíš neužije ani jedna strana.

Yorku, píšeš, že jsi přesvědčil hráče, kteří museli pochopit ... je otázkou, jestli hráči Jersona jsou všichni připraveni na to samé a jestli tedy i Jerson nemusí náhodou udělat určitý kompromis, aspoň na chvíli, než se hráči vpraví do světa, který je zaujme. Se světem podle toho co čtu problém nemají, když je v něm akce, tak aktivně reagují.
30.3.2019 20:23 - efram
Píše:
Eframe, pokud máš zkušenosti s vedením náhodných hráčů na kroužku v obdobném složení, pouč mě, jak je zaujmout.


Jsme ti to napsal... přečti si to ještě jednou, ale já si myslím, že tvůj styl je natolik jiný, že to je k ničemu.

Zkušenost s náhodnými hrami mám. Hrál jsem s lidmi co nikdy RPG tohoto typu nehráli. nebylo to vždy úplně super, ale nikdy jsem neměl problém, který popisuješ. Podle mě je to spojeno zejména s tvým stylem. Tvůj styl, tak jak ho tu prezentuješ, je určen velice úzké skupině lidí. Případně se k němu musí lidé propracovat.

Log 1=0 budeš repostovat i další posty, které se opakují,nebo jsi se zaměřil jen na mě? Ve svém postu jsem i psal, že tu ty postupy už někdo zmiňoval a proto......bla bla bla

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.099658966064453 secREMOTE_IP: 3.129.13.201