Blogy

Jerson
15.10.2009 17:16
Vedení hry (podle Jersona)
Komentáře k vedení hry a další (ne)související témata
23.4.2019 11:02 - ShadoWWW
Faktem je, že na zaujmutí nových hráčů stačí málo. Mně stačilo Jarikovo dobrodružství.

A faktem taky je, že mě naujalo, ač do té doby mi byl fantasy žánr naprosto neznámý, a kdyby se mě tenkrát někdo zeptal, jaký styl příběhů mě baví, tak bych nejspíš odpověděl: "Foglar, Vinnetou nebo něco podobného," rozhodně ne fantasy.
23.4.2019 11:28 - Jerson
SEstřenici je 42, její dceři - mé "neteři" je 15. Hrát chtějí obě. A protože zatím kromě zájmu o upíry - nikoliv Twilight upíry - a víly nic nevím, tak spíše bych rád věděl, na co se jedné i druhé mám zeptat při zjišťování zájmu. U neteře to asi zvládnu snáz, ale nevím zda ze své sestřenky dostanu odpovědi bez návodných otázek.

Jeto zajímavé i proto, že za nimi jezdíme už čtyři roky a myslel jsem, že jsem se jim o hraní RPG zmínil, ale asi ne.

Jinak sestřenky manžel po patnácti minutách popisování, co jsou jsou RPG, řekl "Takže něco jako Dračí doupě?" :-)
23.4.2019 11:32 - sirien
Aegnor píše:
A teda nejsem si jistej, jestli si nepleteš neteř a sestřenici. :-)

to je... velmi záludné.

LokiB píše:
Tedy pro jistotu - myslel jsem skutečně pasivní opozici, protože to je na one-shot se začátečníky úplně bez problémů

u-hm. Je vidět, žes těch one-shotů se začátečníky moc nenahrál. Rozhodně ne s pestřejšim spektrem začátečníků. A v žánru kterej by nepodporoval dungeon crawl mission assignment.

Když čtu podobná moudra tak bych Ti fakt přál GMovat některé ukázkovky co sem si zažil - se skupinama, v nichž má půlka hráčů vůbec problém pojmout koncept role, k dění v příběhu se staví jako ke skriptované adventuře atp. Pár hodin pocení krve ve snaze udržet věci aspoň trochu v chodu by Tě z podobných postojů velmi rychle vyléčilo.

ShadoWWW píše:
Faktem je, že na zaujmutí nových hráčů stačí málo.

Jak kterých. Když máš (byť latentní) inklinaci k RPG a danému žánru, tak ano. A to je přesně ten problém - a tak trochu survival bias v praxi.

Taky sou začátečníci který podobná věc totálně odradí protože nevidí hodnotu v tom popisovat si jak někdo prolejzá nějakou jeskyni. Ostatně vztahově orientované (-nější...) WoD má dlouhou tradici v nabírání začátečníků které DnD nijak neoslovilo (byť mu třeba byli blízko). A není náhoda, že poměr začátečnic a holek obecně byl u WoD vždycky značně vyšší než u DnD.
23.4.2019 11:37 - ShadoWWW
Můžeš s nimi zahrát Dům smrti, co je i tady v překladech.
23.4.2019 12:13 - LokiB
sirien píše:
u-hm. Je vidět, žes těch one-shotů se začátečníky moc nenahrál. Rozhodně ne s pestřejšim spektrem začátečníků. A v žánru kterej by nepodporoval dungeon crawl mission assignment.


místo reakce na můj návrh a psaní vtipných poznámek k dalším, zkus Jersonovi poradit trochu podrobněji sám :P doufám, že si nemyslíš, žes svým varováním zachránil další od pádu do propasti.
jedna věc jsou moudra, druhá věc jejich využití při hře. je dobře, že tobě tvoje moudra fungují i jinak než jen na papíře. ne každému se však po jejich přečtení podaří to samé.

A čistě pro upřesnění - ten popis nemá nic natvrdo společného s "dungeon crawl mission assignment" ... týká se to scénářů, které obsahují nějaký jasně definovaný cíl, který jsou hráči schopni uchopit a vidět poměrně zřetelnou cestu k jeho dosažení. Možná komplikovanou, ale tak nějak jasnou. Vlastně jsem dungeon crawl neměl na mysli vůbec :)
23.4.2019 12:20 - Jerson
Koukám, že napřed budu muset zjistit nějaké informace sám, než budu mít s čím přijít.
23.4.2019 12:22 - Log 1=0
A chtějí ty upíry a víly zabíjet, svádět, obojí, nebo něco ještě jiného?
23.4.2019 12:22 - York
Jerson píše:
Koukám, že napřed budu muset zjistit nějaké informace sám, než budu mít s čím přijít.


Taky bych řekl.

The Book říká v tomhle bodě něco o tom, že by ses jich měl zeptat na oblíbené knihy, filmy, žánry, deskovky a podobně ;-)


Log 1=0 píše:
A chtějí ty upíry a víly zabíjet, svádět, obojí, nebo něco ještě jiného?


To dost těžko budou vědět, dokud si to nevyzkouší v reálné hře.
23.4.2019 12:30 - Jerson
Koukám, že napsat "upíři" ve spojení se "sestřenice" hned vyvolá řadu nesouvisejících představ.

Takže - sestřenice: 42 let, pohledná. Nemá představu o fantasy, o RPG, vlastně o ničem konkrétním, ale zkouší nové věci, nepoznané.
Neteř: 15 let, mladší a hezčí verze sestřenky (a fotku vám nedám, abyste si neposlintali monitor.) Zajímala se, jak se hrajou upíři, tak jsem se zeptal na její preference, a když jsem popsal základ WoD ve stylu, že upíři nejsou všemocní cool tvorové, ale bytosti, které skutečně potřebujou lidskou krev k existenci, a zejména k tomu, aby dokázali dělat nadlidské věci, a že nedostatek krve z nich dělá bestie, které díky mechanikám hry tak úplně nejsou v rukách hráče a nutí ho vysávat lidi, tak ji to zaujalo. Po chvíli se zeptala i na to, zda se v takových hrách hrajou víly. Podrobnější odpověď budu mít nejspíše večer.
Hrát by měl i synovec (syn sestřenice), ale tomu je 12 a ve společnosti starších se projevuje velmi málo.
23.4.2019 12:53 - LokiB
Tak hlavně že jsou pohledné, to se jim bude při hře hodit :)
23.4.2019 13:02 - ShadoWWW
Spíš se zeptej, jestli chtějí hrát spíš gotický horor, nebo romantiku.
23.4.2019 13:19 - Log 1=0
York píše:

To dost těžko budou vědět, dokud si to nevyzkouší v reálné hře.

Tak jasně, že nevíš 100% co tě bude bavit, když to nezkusíš. Ale nějaké předběžné směřování odhadnout můžeš.
23.4.2019 13:44 - sirien
Log 1=0 píše:
A chtějí ty upíry a víly zabíjet, svádět, obojí, nebo něco ještě jiného?

Ano.

LokiB píše:
místo reakce na můj návrh

Reakci na Jersona sem si nechal až k počítači, z mobilu se mi jí psát nechtělo.

Jerson píše:
Koukám, že napřed budu muset zjistit nějaké informace sám, než budu mít s čím přijít.

Jo no.

Na Tvym místě bych asi začal snahou z nich vytáhnout nějaké preference co do žánrově blízkých seriálů a filmů plus informaci o tom co přesně se jim na tom kterém líbilo.

Neteř zní jako dobrej materiál vcelku. Otázka je co přesně myslí těma vílama - víly ve smyslu fakt cizích a nelidských fey (seelie, unseelie...) sou fakt na ty Dresden files, kde sou i hratelné. WoDčko má changelingy, což sou v podstatě vílí half-breeds.

V původním Dreeming sou changelinzi vílí duše zachycené v cyklu reinkarnací v lidských tělech (forma sebe-záchovy ve světě z nějž se vytrácí magie) a hra je v podstatě o střetu mezi romantikou (sny, ideály, umění, fantazie...) a každodenností (všední život, práce, účty...) - příliš všednosti a fae v changelingovi zemře, příliš romantiky a... realita se přihlásí o své faktury :)

Pozdější Lost sou dost odlišní - postavy sou lidé unesení do faerie kteří nalezli cestu zpět do reality - jenže jejich místo už neexistuje (bylo zabrané podvržencem popř. v realitě uplynuly desetiletí a staletí nebo naopak ve Faerii prožili desetiletí oni zatímco v realitě uplynul jediný rok nebo jen den...) I Lost pořád hrají hodně melancholickou notu, ale jejich témata jsou především hledání vlastní identity, ztráta a proměna - postavy už nejsou zcela lidmi, ale zároveň nejsou ani sidhe - sami se stali moderní verzí fey jako takových. Je to opět o hledání rovnováhy, ale zatimco Dreaming je o snaze udržet rovnováhu nastolenou v minulosti, tak Lost je spíš o snaze najít novou rovnováhu v životě, ve kterém žádná není.

Changelinzi obecně nemají upíří predátorskou závislost na krvi, ale mají svou potřebu co do emocí a inspirace ('Glamour') a sou tam opět nějaké nemilé efekty když se jim toho nedostává. A ano, z pohledu lidí to může mít i dost nepříjemnou stránku takže i fey mohou působit dost predátorsky (zejména pokud se hlásí k unseelie).

V Dresden files se pak jede plná pálka, jak odpovídá jejich pulp-noirovému stylu - Faerie zabírá velký prostor v Nevernever (Nikdynikdy - neplést s Neverwhere. Neni never jako never. Při této příležitosti bych rád znovu zmínil že mám za to, že Neverwinter by se měl překlíčovat na Ziměvzdor), což je prostor "jiného světa" přilehlý realitě a fey všech tří frakcí (seelie, unseelie, wyld) mají nějaké své zájmy jak ve faerii tak v realitě - a stejně tak i nějaká omezení a další srandy. V DF jsou normálně hratelní fey obecně a i sidhe - nicméně pro zájemce tam jsou k dispozici i changelinzi, což sou potomci sidhe a lidí kteří se ještě nerozhodli, zda se své fey podstaty chtějí vzdát nebo ji zcela přijmout a žijí kdesi na rozhranní obou světů.


Obecně lze samozřejmě libovolnou z knížek vzít a použít jen fluff, ale skočit do nějakého lite systému by mi přišla škoda - 5WoD podobně jako Fate tady mají něco do sebe a dávají těm hrám nemalou přidanou hodnotu.


(btw. "pohlednost" má nějakou reálnou herní hodnotu, nebo se jen tak chlubíš? :D )
23.4.2019 15:22 - Jerson
K pohlednosti - měl jsem dojem, že se tu někteří dostali do jakéhosi frenzy módu, když jsem zmínil svou sestřenici, a Loki výslovně nechtěl fotku.
23.4.2019 15:40 - LokiB
Jerson: to je ovšem zavádějící info :D
Píše:
hele a nějaké bližší informace nemáš? (ne, nemyslím foto ...)

Tedy mezi informacemi, které bych měl rád k dispozici, nepatří foto. Což neznamená, že ho snad přímo odmítám ;) Negací "vyžadování" je "nevyžadování" nikoli "odmítání".
Jsem se právě chtěl vyhnout tomu, aby se rozhořela diskuse na téma "pošli foto" ...
23.4.2019 21:26 - Colombo
IMHO bych řekl, že WoD mortals -> hunters jsou vhodní pro začátečníky, protože se to drží velmi blízko takové té tajuplné magické reality a podobné náměty jsou často zfilmované.

Ale to je konjunktura bez evidence.
23.4.2019 22:03 - sirien
Colombo: nabízí se to, ale ve skutečnosti mi třeba upíři přijdou pro začátečníky bližší, než hunteři. Pro upíry máš hromadu předloh, které hráči nejspíš nějak znají (Interview, Diaries, Blade, Underworld, nakonec i ta True Blood...), zatimco pro huntery jich nějak extra moc neni (fakticky jen Supernatural - ostatní co se tomu nějak blíží jako třeba Constantine nebo Exorcist atp. sou už dost někde jinde) a moje zkušenosti z nemála různých ukázkovek jsou, že Hunteři už nejsou úplně easy na pojmutí. Resp. jako samozřejmě sou pořád řádově snazší než Mage, ale na druhou stranu - co neni :D .

Je dobré si uvědomit, že hunteři sou v té magické realitě ve skutečnosti ponoření dost hluboko - sou doslova součástí ekosystému a jejich mnohé skupiny toho o podstatě světa a jeho obyvatel vědí i víc než různé supernaturální skupiny. (Mám teď namysli Vigil, 5VtM Second Inquisition je na tom trochu jinak, ale ta je zas komplikovaná v jiných směrech.) A jistě, můžeš začínat s nějakým hunterem který nadpřirozeno sotva potkal nebo i teprve potká, ale podobně můžeš začínat s nově embracenutým upírem.
23.4.2019 22:30 - Aegnor
Jerson: Pardon, že ti trochu "kradu" téma, ale ono se to snad brzy vrátí k vedení hry.

sirien píše:
(fakticky jen Supernatural - ostatní co se tomu nějak blíží jako třeba Constantine nebo Exorcist atp. sou už dost někde jinde)

Grimm?

sirien píše:
Je dobré si uvědomit, že hunteři sou v té magické realitě ve skutečnosti ponoření dost hluboko - sou doslova součástí ekosystému a jejich mnohé skupiny toho o podstatě světa a jeho obyvatel vědí i víc než různé supernaturální skupiny.

Nevím, jestli Colombo nemluvil spíš o kampani přerod mortálů v huntery. Takže z plánu B spíš Šerou Zónu, než Witchfinders (či jak jsi pojmenoval tu druhou kroniku).

sirien píše:
třeba upíři přijdou pro začátečníky bližší, než hunteři.

Co vlkodlaci?
24.4.2019 00:11 - Colombo
Aegnor se trefil.

Měl sem spíše na mysli klasické horory, komedie atp. s nějakým supernaturálním prvkem. To hrdiny změní a oni si začnou uvědomovat svět kolem nich. Někteří možná probudí své vnitřní nadání (second sight).

Ale to může být tím, že tenhle námět žeru. Proč si myslím, že to může být oblíbené, je to, že podobný námět je celkem rozšířený, hromada lidí slyšela a vyprávěla historky o duších, různých přízracích v temnotě, posedlých lidech, zvířatech nebo věcech nebo lidech, kteří měli být mrtví, ale nejsou. Tohle je nejen součást historické, ale i moderní mythologie. I moderní města a místa mají nejrůznější pověry. Navíc hromada lidí tak nějak dá na různé věštění, z karet, krystalů, čajových lístků a jiných hovadin. Taky máš bylinky a lidi vnímají "přírodu" jako nějakou entitu.

Tenhle vztah je, řekl bych, mnohem intimnější než nějaké vampire diaries (co že?), interview s upírem (mnohem lepší) nebo underworld (to už je hodně fantasy s frakcemi vlkodlaků, upírů, globální konspirací a wtf was that plot with the merged being)
24.4.2019 13:26 - sirien
Aegnor píše:
Grimm?

no... první série nebo dvě, pak už to taky začne bejt drsnej mišmaš. Ale to i ty Supernatural.

Jinak Plán B jako fakt ne. Lizardí shapeshifteři, bytosti rozpouštějící se ve vodě, randění s upírkama, psycheři na power levelu sorcererů, insta-regenaraci spouštějící drogy a další srandy... A samozřejmě postavy které tomu všemu čelí, aniž by se psychicky zhroutily nebo začali šílet a panikařit.

Aegnor píše:
Co vlkodlaci?

ani omylem - werewolf je ze všech WoD her nejspíš ta úplně nejodtrženější od mytologických a (pop)kulturních předloh a její lore je nejoriginálnější ze všech. Resp. možná navazuje napřímo na nějaké severoamerické mýty původních indiánů, ale to de vcelku mimo mě a řek bych že pokud to tak je tak to je pro Evropana totálně odtržená oblast.


Colombo: ano, to má určitou pointu - nicméně to má k hunterům dost daleko, to sou prostě normální Mortal the Loser.

(A pokud nemáš problém s Underworldem, ale máš problém s Vampire Diaries, tak si buď aspoň jedno z toho neviděl pořádně nebo by sis měl zajít na skleničku se svým vkusem a trochu si ho srovnat.)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.095562934875488 secREMOTE_IP: 44.200.145.114