Blogy

Jerson
15.10.2009 17:16
Vedení hry (podle Jersona)
Komentáře k vedení hry a další (ne)související témata
25.4.2019 15:15 - Ugy
Já nový hráče tahal do RPG na pravidlech Fear Itself a premadu Invasive procedures. Je to klasickej horor, kde se něco pokazí a přijde návštěva z jiný dimenze, odehrává se to v typicky hororovym prostředí starý nemocnice a jsou u toho celkem dobry premade postavy. Vetšinou jsem nadpřirozeno vysvětlil přirovnáním ke stranger things a upside-down dimenzi. Je pravda, ale že zrovna tohle dobrodružství obsahuje pár věcí, který by někoho mohli od RPG naopak dost odradit (pár nechuťáren a několik situací kde je hráčům sebraná možnost něco dělat a jen přihlíží tomu jak je na nich za plného vědomí operováno) a chce to dopředu udělat dost konkrétní průzkum preferencí.
25.4.2019 15:28 - sirien
Ugy: pokud máš hráče kteří sledují Strager things, tak máš větinu problémů implicitně vyřešenou.
25.4.2019 19:20 - Gurney
Jerson píše:
Do upírů je tlačit nechci, myslím že založení ani jednoho z předpokládaných hráčů na upíry moc nesedí, a stejně tak jako výchozí použiju současný svět a nikoliv 30. léta, s tím by bylo zbytečně moc komplikací.

To asi nejlíp musíš vědět ty, co se jim bude líbit a co sám dokážeš zábavně podat.

Já se po předchozích zkušenostech, dobrých i špatných, na ukázkové one-shoty dívám jako na hodně odlišnou věc, než hry v rámci kampaně. Tam si rád zahraju zero-to-hero hru, kde se budou postavy dlouho a pracně vypracovávat. Ale pokud nemám nějaká velmi přesvědčivá vodítka, že by chtěli opak (typu řekli mi to, nebo se přihlásili na hru na základě anotace... i když ani to nemusí být stoprocentní), tak ve one-shotu chci, aby dostali do rukou postavy, které budou působit kompetentně a mocně, a abych měl nějaký prostor říkat jim "ano", případně "ano, ale...", když přijdou s nějakým cool nápadem (jasně že můžeš mít nightclub, hromadu slavegirls/slaveboys a ovládat starostu). A chci, aby to mělo nějaký závěr a za těch pár hodin hodin událo něco, o čem si pak hráči můžou říct "to bylo epic" a ideálně odcházeli s pocitem, že něco zásadního dokázali a je to jejich zásluha.

Jarik píše:
Asi bych tu hru vedl jako detektivku o okultismu, která přeroste v hon na upíra nebo na upíra při honu. Postavy by mohly být 'volné' zapadajícího do detektivního románu.

Podobnou kostru jsem Vám teď ukázal při Cthulhu (Jerson ví). Zbytek je už jen o vypravěčských schopnostech.

Tak on je rozdíl mezi tím udělat okultní detektivku když víš, že budeš mít ve hře zkušené hráče, jako je Jerson, který ti to případně odtáhnou, a jiná když netušíš, co od těch hráčů čekat. Může to být super hra, pokud se chytnou, ale v detektivce obzvlášť budeš potit krev, abys z toho dostal alespoň trošku obstojné sezení, pokud jim to nesedne a nebudou k tomu přistupovat proaktivně. Krom toho zrovna tohle pro někoho, s kým se předtím bavíš, že nemá rád krimi... jako ne že by nebyli hráči, co nemusí detektivky, ale mají rádi rozplétání záhad v rpg (dokonce znám jednoho hráče, který vyšetřovací hry rád vede, ale nerad hraje), ale to už šlapeš po hodně tenkém ledě, a jak se říká, první dojem dvakrát neuděláš.
25.4.2019 19:42 - Boldrick
to Naoki: zkus tohle - The End of the World.
Nevím zda-li to znáš, hráči hrají sami sebe a začíná se smrtí GMa při sehrávce ... a pak podle toho co se stalo :-)
Je to docela fajn s jednoduchými pravidly.
26.4.2019 01:46 - Naoki
Boldrick: určitě mrknu, díkes :)
26.4.2019 10:53 - Jerson
Už jste slyšeli, že pro Brity je let do Austrálie "kousek", zatímco let do Evropy "strašně daleko"? :-)
Prostě 40 minut po městě (taky tak dlouho jezdím do práce) není to samé jako 40 minut mezi městy 40 km od sebe. Na dojíždění na hru je to prostě moc daleko.

Naoki - až vymyslím, nějaké shrnutí napíšu, ale asi až po vyzkoušení, abych nedával rady, které mi nefungovaly (jako asi přestanu dávat rady na otázky ohledně oblíbených filmů a knížek, poslední dobou mi to funguje strašně špatně)

Gurney píše:
Tam si rád zahraju zero-to-hero hru, kde se budou postavy dlouho a pracně vypracovávat. Ale pokud nemám nějaká velmi přesvědčivá vodítka, že by chtěli opak (typu řekli mi to, nebo se přihlásili na hru na základě anotace... i když ani to nemusí být stoprocentní), tak ve one-shotu chci, aby dostali do rukou postavy, které budou působit kompetentně a mocně, a abych měl nějaký prostor říkat jim "ano", případně "ano, ale...", když přijdou s nějakým cool nápadem (jasně že můžeš mít nightclub, hromadu slavegirls/slaveboys a ovládat starostu). A chci, aby to mělo nějaký závěr a za těch pár hodin hodin událo něco, o čem si pak hráči můžou říct "to bylo epic" a ideálně odcházeli s pocitem, že něco zásadního dokázali a je to jejich zásluha.

Tohle je právě otázka, zda to vůbec budou chtít říkat. Protože jsou hráči, kteří s tímhle automaticky přijdou, a pak jsou hráči, kteří si umí představit jen sami sebe v nějakém fantastickém světě, a někdy ani to ne, a víc fantastických prvků na začátku je snadno zavalí, nemluvě o pravidlech.

Ostatně mám v plánu dát jim takové schopnosti, jaké budou chtít, případně jim nějaké nabídnout sám, a spíše než říkat "tohle nemůžeš" jim ukázat, že takové schopnosti můžou mít svou cenu, a to i dost vysokou. Mám pocit, že zrovna neteř tohle ocení.

A vůbec se to netluče s tím, aby dokázali nějakou větší věc dotáhnout do konce, jen musím vymyslet, jaká věc by to měla být, pokud mi nedají vodítka.
26.4.2019 10:57 - Aegnor
Jerson píše:
Tohle je právě otázka, zda to vůbec budou chtít říkat. Protože jsou hráči, kteří s tímhle automaticky přijdou, a pak jsou hráči, kteří si umí představit jen sami sebe v nějakém fantastickém světě, a někdy ani to ne, a víc fantastických prvků na začátku je snadno zavalí, nemluvě o pravidlech.

Teď reaguješ na co z toho, co cituješ? Nedaří se mi to vyčíst.
26.4.2019 11:21 - Jerson
Zase odbočím zpět ke kroužku v DDM.
Včera se vrátil Matyáš, takže došlo hraní DnD 5e. Přesněji přišli čtyři hráči včetně něj, Nikol měla postavu hotovou (a celkem nadrcená pravidla, až na nahazování postav), Ondra byl připraven napůl, Lucka neměla postavu, ani neznala pravidla. Naštěstí se v místnosti povaloval vytištěný překlad DnD 5e (vůbec nevím, kde se tam vzal), takže se dalo od něčeho odpíchnout. Osobně jsem si tedy myslel, že po půlhodině se dostanou ke hře, a když jsem pochopil že ne, tak jsem si taky zkusil udělat postavu, protože 5e jsem ještě nehrál.

O nahazování (4k6, odebrat nejnižší, šest výsledků přiřadit) jsem je musel poučit já, a když jsem to sám zkusil, vyšla mi neuvěřitelně nabušená postava, navíc ještě s bonusy +1 za člověka.
Zato popis dovedností jsem v pravidlech hledal snad půl hodiny, a nevěděl jsem, jaké si mám vybrat. Ostatní zatím řešili výběr vybavení a následně kouzel, a hodně moc nadávali na to, že jsou abecedně a nikoliv po úrovních, což čas na jejich výběr silně natahovalo.

Abych to zkrátil - tvorba dvou postav jim trvala 1 hodinu 50 minut, než byli jakž takž připravení ke hře, a to jsem už půl hodiny pronášel poznámky "už budeme hrát?" Nicméně Matyáš neměl připravené vůbec nic, takže napřed ho napadlo stáhnout si Strádovo prokletí, načež došlo na mojí kritiku rychtářova domu, kterou tady na D20 Ondra četl. Pak hledal zase nějaké jiné dobrodružství, pak tedy řekl, že proti nám čtyřem postaví pět zombií, které by nás měly zabít. Nikol chtěla nějaký úvod, tak že prý jsme v hospodě, a ona, že by do hospody nešla, tak to změnil na kryptu - probudili jsme se v kryptě, protože nás nějaký nekromant oživil, ale něco se pokazilo, on zemřel a je tam pět zombíků. Takže jsme si naházeli iniciativu (je radost sledovat GMma, která si háže iniciativu pro pět nestvůr a zapisuje si ji), a pak jsme odházeli útoky v jednom kole, čímž se nám jednu zombii podařilo zabít, a to bylo vše.

Takže výsledek - vytváření postav, jedno koho házení a hlášení čísel, nulový roleplaying. Matyáš řekl, že se mu takové sezení líbilo, a že vytváření postavy v DnD je zábava, protože tam je hodně tabulek a seznamů k vybírání (hlavně seznam cetek), s čímž Ondra a Lucka celkem souhlasili, u Nikol myslím, že jí to už poněkud nudilo, nicméně s vytvářením postavy pomáhala Lucce velmi ochotně.

Každopádně jsem Matyášovi doporučil, aby se podíval na 2k6 goblinů a našel si tam nějaký one-page dungeon na příště, aby měli co hrát (protože to přijde Vojta, který určitě taky nebude mít vytvořenou postavu, a tak tvorbou zabijou další hodinu, možná víc). Celkově si říkám, že jsem s nimi neměl zkoušet roleplaying a nějakou kampaň, když by si zřejmě našli dostatečnou zábavu v hledání a vypisování položek z pravidel, které stejně nikdy nepoužijou. A to ještě měl Matyáš nápad, že by se tedy hrálo Strádovo prokletí, ale že by postavy posunul na 6. úroveň, takže další vybírání a vypisování dalších věcí s čísly, které se dají použít místo roleplayingu.
26.4.2019 11:22 - Jerson
Aegnor píše:
Teď reaguješ na co z toho, co cituješ? Nedaří se mi to vyčíst.

Raguju na to, že hráči přijdou s tím, že chtějí vlastnit noční klub a ovládat starostu - někdo to vymyslí, ale nejsem si jistý, zda by na takové věci došlo i v takovém případě.
26.4.2019 11:34 - Aegnor
Jerson píše:
Raguju na to, že hráči přijdou s tím, že chtějí vlastnit noční klub a ovládat starostu - někdo to vymyslí, ale nejsem si jistý, zda by na takové věci došlo i v takovém případě.

Ok. V tom případě se dá říct - možná je to napadne, možná ne. Ale Gurney chtěl říct, že pokud je to napadne, tak by se to nemělo zaseknout jenom na "vaše postavy jsou moc lůzři na to, abyste tohle mohli mít". :-)

Jerson píše:
O nahazování (4k6, odebrat nejnižší, šest výsledků přiřadit) jsem je musel poučit já, a když jsem to sám zkusil, vyšla mi neuvěřitelně nabušená postava, navíc ještě s bonusy +1 za člověka.

Máš někde ty staty, které sis naházel?
A jak si ty vlastnosti určovali předtím, než jsi je poučil o nahazování?
26.4.2019 11:43 - sirien
Jerson píše:
Naštěstí se v místnosti povaloval vytištěný překlad DnD 5e (vůbec nevím, kde se tam vzal)

LOL, ShadoWWW bude mít Vánoce :D

Jerson píše:
Ostatní zatím řešili výběr vybavení a následně kouzel, a hodně moc nadávali na to, že jsou abecedně a nikoliv po úrovních

Smartphony maj, měls je rovnou odkázat na naše SRD kde sem ta kouzla v Grimoáru sežadil po úrovních právě z tohodle důvodu :)


Jinak jako... jo no, taky pamatuju že nás tohle bavilo, když sme kdysi začínali.
26.4.2019 12:16 - York
Jerson píše:
Naštěstí se v místnosti povaloval vytištěný překlad DnD 5e (vůbec nevím, kde se tam vzal)


Jeden takovej se válí taky v Liliové čajovně. Asi mají někde hnízdo, potvory :-)
26.4.2019 12:26 - Jarik
A šíří se to. I bez JaD. Jeden mi už leze z tiskárny.
26.4.2019 12:27 - Jerson
Aegnor píše:
V tom případě se dá říct - možná je to napadne, možná ne. Ale Gurney chtěl říct, že pokud je to napadne, tak by se to nemělo zaseknout jenom na "vaše postavy jsou moc lůzři na to, abyste tohle mohli mít". :-)

I pokud by je napadlo, že si kouzle vytvoří celou budovu jako ve Hvězdném prachu, tak jsem rozhodnut jim to umožnit.

Aegnor píše:
Máš někde ty staty, které sis naházel?
A jak si ty vlastnosti určovali předtím, než jsi je poučil o nahazování?

17, 15, 15, 13, 11, 10 po na házení, tedy ke každému se přičte jednička, což u všech kromě jednoho způsobí nárůst bonusu o 1. (Jak vážně, proč se vůbec rozlišují dvě hodnoty, když sudá a o jedna vyšší lichá mají stejný bonus?)
Jinak jsem si zkusil naházet dalších pět postav a všechny vyšly hůř, i když ne tak špatně jako to vyšlo Ondrovi, který měl tuším jen jednu 12 a všechno ostatní nižší.

Než jsem jim tohle řekl (a potvrdili si to v pravidlech), tak Nikol říkala, že se háže 1d20, a to by byl asi slušný masakr.

sirien píše:
Smartphony maj, měls je rovnou odkázat na naše SRD kde sem ta kouzla v Grimoáru sežadil po úrovních právě z tohodle důvodu :)

On to Matyáš právě hledal na mobilu, ale měl anglickou verzi a mě nenapadlo, že v SDR je to jinak. Hodím jim odkaz do skupiny na FB.
26.4.2019 12:33 - Šaman
Jerson píše:
Jak vážně, proč se vůbec rozlišují dvě hodnoty, když sudá a o jedna vyšší lichá mají stejný bonus?

Ach, ta nostalgie prvního DrD. Postava, která má liché hodnoty je blbě naházená :D

Jerson píše:
On to Matyáš právě hledal na mobilu, ale měl anglickou verzi a mě nenapadlo, že v SDR je to jinak. Hodím jim odkaz do skupiny na FB.

To, že je tu český překlad 5e jak v grafice, tak SRD, to vím i já, co DnD nehraje :)

Jednou jsem se přidal k testovacímu hraní a mělo také velmi non-RP průběh. Ale to je myslím tím, že jak hráči, tak GM nemají zkušenosti. Vlastně nemají ani teorii, ani praxi. Pak těžko očekávat nějakou zajímavou hru. Ta práce s čísly a optimalizace postavy ale mnoho lidí baví sama o sobě.
26.4.2019 12:45 - sirien
Jerson píše:
a mě nenapadlo, že v SDR je to jinak

v našem ano, ale musíš si rozkliknout Grimoár a v něm Grimoár moci. Konkrétně tohle.
26.4.2019 12:48 - ShadoWWW
Sirien píše:
LOL, ShadoWWW bude mít Vánoce :D

Ne, že by mě to překvapovalo. ;) Ale pro účely hraní u stolu mi skoro přijde praktičtější místní SRD.

Jinak na prvním sezení došlo ke klasickým chybám, před kterými jsem tu už dřív varoval. Na první sezení je ideální donést předpřipravené deníky, aby se nehrálo jen "tvorba deníků postav". Ono i tak vždycky někdo přijde s vlastním deníkem, protože ho zkrátka baví si vytvářet svou postavu už doma zevrubně. Ale ne každého to baví. Jsou hráči, které baví hlavně hraní u stolu a role-playing než samotné herní mechanismy a tvorba postavy s nimi spojená.

A pak samozřejmě vždycky, když jako PJ nevím, co vzít pro 5e za dobrodružství, tak je osvědčené sáhnout po místním překladu Starter Setu (Začátečnické krabice).
26.4.2019 12:53 - ShadoWWW
Sáhnout po Strádovi, tedy Domě smrti pro první sezení (je tu samostatně, ale je i v jedné z příloh v dobrodružství), je taky dost dobrá volba. Jinak k rychtářovu domu se postavy nemusí vůbec dostat, protože průběh celého dobrodružství je náhodně vygenerován skrz věštecké karty, takže některé části tím mohou být přeskočeny.
26.4.2019 12:53 - York
Jerson: Tvoji spoluhráči se holt na věci dívají jinýma očima. Pro ně je to pořád ještě nový a úžasný, zvlášť pokud jeden z nich vede hru poprvé.

Je to stejný jako s čímkoliv jiným - člověk musí mít například docela hodně načteno a nastudováno, aby mu začaly vadit nekvalitní překlady.
26.4.2019 13:07 - ShadoWWW
Jerson píše:
17, 15, 15, 13, 11, 10 po na házení, tedy ke každému se přičte jednička, což u všech kromě jednoho způsobí nárůst bonusu o 1. (Jak vážně, proč se vůbec rozlišují dvě hodnoty, když sudá a o jedna vyšší lichá mají stejný bonus?)
Jinak jsem si zkusil naházet dalších pět postav a všechny vyšly hůř, i když ne tak špatně jako to vyšlo Ondrovi, který měl tuším jen jednu 12 a všechno ostatní nižší.

To není tak ultimátní jako můj kouzelník, kde mi nepadlo žádné z čísel menší než 15. Ale aby byla sranda, tak jsem si jednu vlastnost snížil na 8. Ve hře se ale ukazuje, že v 5E je opravdu důležitá jen primární vlastnost. Mnohem víc než čísla mají na průběh dobrodružství vliv nápady a realizace plánů jednotlivých hráčů. Klidně můžeš mít vysoká čísla, ale když se oddělíš od skupiny a přepadne tě tlupa nestvůr, tak seš v loji tak jako tak.

Jinak existují i jiné způsoby generování vlastností než házení. Je možné si vzít standardní množinu (tj. jako by ti padlo řada 15, 14, 13, 12, 10 a 8), nebo si hodnoty nakoupit skrz body (ale to je spíš pro pokročilé hráče). Já ve své skupině obvykle dávám možnost si postavu naházet, ale pokud ti padne blbě nebo se ti z nějakého důvodu naházená čísla nelíbí, tak máš vždycky možnost si vzít tu standardní množinu.

A proč mají vždy dvě čísla stejnou opravu? To je hlavně z historických důvodů. Speciálně v 5E to pak má tu designovou roli, že se tím vyvažují slabší a silnější odbornosti (featy).

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.091343879699707 secREMOTE_IP: 54.210.83.20