Čas pro hrdiny

Jerson
15.10.2009 17:16
Vedení hry
Komentáře k vedení hry a další (ne)související témata
26.5.2019 21:12 - malkav
sirien píše:
Chybnou logiku a chybnou argumentaci.

A pak ty vosy ... to je jak kolovrátek.

Na tohle ti už odpověděl i efram. On nepopírá existenci vos. On tvrdí, že se dají řešit a že nevěří, že by jejich výskyt byl tak rozšířený a výrazný problém. Dokonce i připustil, že v určitém okruhu s nimi může být jistý problém.

Naopak se tu objevuje tvrzení, že pokud s určitým typem hráče má někdo zdejší problém, pak s takovým typem musí mít problém obecně snad každý. A tvrzení "tvou radu jsem zkoušel a nezafungovala" nutně neznamená, že je ta rada k ničemu, nebo že to je jiný typ hráče. Jen prostě nemusí umět (nebo podvědomě chtít) tu radu dotyčný aplikovat.
26.5.2019 21:13 - Lethrendis
Ad Sirien: Jako to do toho chceš plést výrokovou logiku? :D Jako jo, v lese byla alespoň jedna vosa, takže měl pravdu pobodaný, fajn, máš pravdu... :D Já použil slovo validní ve smyslu "platný", což je.

Já ti fakt věřím, že jsi to zažil, už jsem Ti to i psal. Mě osobně překvapovalo, že by někdo šel na sociální zábavu s úmyslem nechovat se prosociálně. Že se někdo chová tak, že i když se nepřišel primárně pohádat, tak se stejně pohádají... takových skupin bude zase hafo.
26.5.2019 21:18 - efram
čistě herně se lze domnívat, že problém s vosami není tak zásadní, aby musel být vydáván za něco co hýbe herní komunitou. Ze tu může být v určité rovině je možné a v tomto ohledu došlo k určitému sladění. To co popisije Gurney (debilni diskuse) neni problem týkající se vos, ale problem dělání z komáru velblouda (priklad doskové strechy).

Sirien píše:
Efektivně na jedné straně máš nějakou otevřenou metaherní diskusi a možná až handlování mezi GM a hráčem o tom, co je adekvátní nevýhoda/cena, na druhé straně máš GM který to střílí sám od boku na pasivně příjimající hráče a pak máš nějakou škálu mezi tím - čím víc se přitom posuneš od té metahry k oné imerzivní simulaci, tím víc roste autorita GM aby věci dál doladil podle vlastního citu a tím víc je nadhoz hráče ohledně možných důsledků jen inspirační/poradní.


Za mě jsou oba extrémy špatně. V jednom o všem rozhoduje GM a vlastně nezáleží na PC. V druhém zase dochází, podle mě, k nabourávání atmosféry ve hře. Pokud bych si to rozložení dal na váhu tak si myslím, že výhodné pro hru je aby jazíček byl lehce nakloněn vic k pravomocím GM: samozřejmě je to pro každou skupinu její volba.
26.5.2019 21:22 - Aegnor
efram píše:
Za mě jsou oba extrémy špatně. V jednom o všem rozhoduje GM a vlastně nezáleží na PC. V druhém zase dochází, podle mě, k nabourávání atmosféry ve hře. Pokud bych si to rozložení dal na váhu tak si myslím, že výhodné pro hru je aby jazíček byl lehce nakloněn vic k pravomocím GM: samozřejmě je to pro každou skupinu její volba.

Tak to je stejný jako škála railroad - sandbox. Pokud ten extrémní railroad nevedeš fakt dobře, tak je to styl úplně nanic, ale má své místo. Stejně tak to, že postihy háže pouze GM má svoje místo v herních stylech a není to nutně špatně.
26.5.2019 21:39 - efram
Aegnor

Je celkem otázka co kdo považuje za horší. Tedy zda je autoritářský Gm horší než "dohady" mezi GM a PC a PC o tom co a jak má být správně.
26.5.2019 23:30 - sirien
efram píše:
čistě herně se lze domnívat, že problém s vosami není tak zásadní, aby musel být vydáván za něco co hýbe herní komunitou.

Chtěl sem napsat, že tu nikdo netvrdil, že by to "hýbalo herní komunitou" ale vlastně si tim nejsem jistej. Rozhodně za sebe můžu říct, že to jako žádný "komunitou hýbající" problém nevnímám.

Spíš právě naopak - je to problém, který se možná nevyskytuje extra často, zato se vyskytuje velmi dlouhodobě a konzistentně. Tj. IMO o něm nemá smysl mluvit (a popř. k němu dávat rady atd.) protože by to bylo něco častého, co řeší kdekdo, ale spíš protože to je něco co se prostě vyskytuje a vyskytovat bude a byť to třeba většinu skupin nepotká, tak tu je a bude nějaké ne úplně zanedbatelné množství hráčů (skupin), kteří na to narazí a kteří budou třeba hledat nějakou radu - a pak by myslím bylo dobré, kdyby:
- zjistili, že to je problém který neřeší jen oni sami
- zjistili, že nejen pro ně to je problém co nemá žádné extra snadné řešení (tj. není to o tom že by oni byli natvrdlí že se neuměj dohodnout*)
- ideálně třeba zjistili nějaký způsob, jak se s tím aspoň částečně vyrovnat (byť to je něco k čemu místní diskuse absolutně nedospěla, ale třeba jednoho dne... nebo nějaká jiná...)


* čímž projistotu zdůrazňuju že neříkám, že neexistují jen "prosté" komunikační problémy a ani že tyto řešitelné problémy nejsou mnohem častější - ale od toho abysme pomohli s tímhle tu máme všechny ty články o herních dohodách a preferencích a všem dalším podobném

efram píše:
Za mě jsou oba extrémy špatně.

Proč? Pokud takové hraní nějaké skupině vyhovuje, tak co je komu po tom?

Jako osobně těm extrémům taky neholduju, ale znám hráče, kteří ano (těch extrémně imersionistických značně víc, než těch metagame handlujících, ale znám i pár takových - zejména na RPG F jich svého času bylo docela dost), hrají tím stylem dlouho a vyhovuje jim to a funguje jim to, tak co bych jim to rozmlouval.

Jinak bych asi netvrdil, že když o všem rozhoduje GM tak "nezáleží na PC" - GMové co takhle hrají z mojí zkušenosti dávají naopak často ohromný důraz na PC a tu hru staví celou kolem nich (a obvykle se stylově vyžívají v hororech, psychologických thrillerech, různých osobních dramatických obloucích atp. - a mnohdy vcelku railroadujou, ale jejich hráčům to nevadí, protože s nimi nehrají kvůli tvůrčí agendě, ale kvůli atmosferickému prožitku a tihle GMové bývají z mojí zkušenosti i fakt boží vypravěči - ve smyslu malého "v", jakože fakt umí suprově mluvit a popisovat a roleplayovat atd.)

Naopak ta druhá skupina z mojí zkušenosti zase o žádnou atmosféru jako takovou moc nestojí a co je baví je vytvářet nějakým způsobem příběh takřka na scénáristické úrovni - jakože tihle hráči klidně mávnou rukou a "smažou" už odehranou scénu s tím, že "takhle to bylo o ničem", resetnou jí a odehrajou znovu jinak, no big deal. (Nutno říct že GM tu pak fakt slouží v podstatě jen jako diskusní moderátor.)

Obojí sem osobně zkoušel, obojí funguje, obojí má něco do sebe... ani jedno není zrovna přístup, co bych osobně preferoval, ale určitě to nikomu nehodlám brát.

(Jinak z mojí zkušenosti je dost těhle "extremistů" ve skutečnosti dost přístupných tomu hrát jinak, pokud si to hráči přejí - resp. minimálně ti atmosferičtí GMové umí vést hru i mnohem míň autoritářsky, jen prostě hráči po nich obvykle chtějí onu autoritu, protože oni fakt umí vyprávět a sugerovat.)
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.21301007270813 secREMOTE_IP: 34.204.0.181