Kultura

Rytíř
10.8.2007 13:26
Staré Čechy
Mě to zajímá už delší dobu a očividně nejen mě. Pojďme Argonanta vyzpovídat o tom, jak že to vlastně hraje, co obnáší hra založená reálných kostech naší historie!
Autorská citace #1
10.8.2007 13:28 - Rytíř
Argo, jestli máš chuť snít, prosím, neomezuj se a napiš sem cokoli... mě by zajímalo třeba to, jak moc už se povedlo Vám odchýlit od nám známé historie.. a kde se třeba povedl vývoj úplně stejný. Předpokládám tedy, protože hrajete už dlouho, že postavy z tvé družiny nejsou žádní nýmandi, ale mají opravdový vliv?
Autorská citace #2
10.8.2007 13:39 - Argonantus
No, a co chcete vědět...?
Mohu nanést stručnou historii času; první drobnější věci se odehrály v 80tých letech 12. století, a byly skoro čistě fantasy. Pro další děj měly nepatrný význam, protože to byly v zásadě dungeony.
Pak mne napadla Praha 1197, kterou obsadili dočasně nemrtváci; bylo to přesně na hraně mezi dungeonem (tvořeným nikoli místnostmi, ale domečky, kostely a podobně) a tažením DnD v terénu; trvalo to hodně dlouho, byla to velesložitá válka s mnoha obraty, ale nakonec dobro zvítězilo avěci se přiblížily k normálu... když se vrátil král (a za to Tolkien fakt nemůže; on se Přemysl 1197 opravdu vrátil, i když ještě coby kníže).
No, a pak to pokračovalo... za vlády Přemysla, kde byly věci stále reálnější, stále více NPC byly reálné historické postavy (s mými rodokmeny aristokracie té doby to nebylo tak složité), a zápletku dodávaly reálné události.
Pak došlo k veliké odbočce v Číně a Mongolsku, v souvislosti s mongolským tažením 1241, kde bylo třeba proniknout do podstaty věci a akci odhalit a zmařit (což, jak známo, se reálně kdovíjak podařilo - je to historická záhada).
No, a dál už to jde samo.
Krom historické linie jsou v pozadí světa Bytosti... což jsou samozřejmě draci (jak jinak). Představují všechny dávné síly, vynalezli magii, vyzařují vliv tisíc mil daleko, takže v jejich okolí věci jdou dobře...jsou tu prostě od dob dinosaurů... jenže teď nadchází jejich postupný konec, vymírají, a kde chybí Bytost, tam lze tušit zkázu civilizace. Naproti tomu se objevují se první lidské Bytosti (to je jako ten váš Elminster nebo tak něco - zkrátka děsně vysokej level), a také první technické neživé Bystosti (katedrály - o tom už řeč byla).
Rovnováha světa se proto otřásá v základech. Prostě úplně jako ve skutečnosti. Strašidla a tajemství nahrazuje technika a průmysl. Rytíř na koníčku pomalu prohrává s mlynářem.
Autorská citace #3
10.8.2007 13:47 - Rytíř
Pch, kampa na mě s mlynářem.. :)
Historie družiny v datech je má oblíbená věc, pokud jí máš po ruce, neváhej, rád se kouknu. Bývá tam krásně znát jak se postavy vzmáhají a úkoly mění.
Souvisí to se systémem, který vim, že jsi hodně měnil - ale jak řešíš CP a sílu postav? Nedávno jsi psal, že taky pozoruješ tu nevyhnutelnou spirálu s nárůstem moci... v jakých se tedy pohybuješ intencích, číslech co se úrovně relativně obyč. čísel týče? (zkusim to vydržet a nebudu se ptát na úroveň Přemysla) :))
PS: líbí se mi poslední věta technika a věda válcuje tajemno - čímž je mj. míněna stavba super tajuplných katedrál.. :) ale jo, máš pravdu a je hezký ,že ten trend platil před tisíci lety jako před sto, jako dnes..
Autorská citace #4
11.8.2007 09:44 - Chrochta
ad Mongolové: kdyby neumřel velký chán a Bátú se nemusel coby pretendent trůnu vrátit na volbu domů... Jinak ono to s těmi šlechtickými rodokmeny bylo opravdu prosté (šlechta jako taková v podstatě neexistovala ;) ). Navíc si člověk může zahrát i Přemyslovce :). Pro bližší informace - a hromádku jmen - dopoučuju páně Žemličkovy knihy Čechy v době knížecí a Století posledních přemyslovců. Jo, mimochodem, rytířství se u nás objevilo až za Václava I. (Ojíř z Friedberku).
Autorská citace #5
13.8.2007 08:39 - Argonantus
Rytíř: Myslel jsem něco jako Temný rytíř, kde to takto přesně dopadá; mlynáři a byznismeni vítězí nad romantikou. I nad katedrálami (ty jsou přece jen taková mezivlna, něco napůl cestě mezi kouzlem a technikou).
- někde tu byl dotaz stran krále Přemysla - tuším, že měl 21. level, což při přepočtu na DnD (zhruba 2:1) zase není až tak omračující. Levely u válečníků jsou dost prozkoumané, mají jména a tradiční význam (není to metagame, nýbrž prostě součást rytířké kariéry; panoš může být pasován na 7. levelu, ovšem je-li urozeného původu; dostat erb a založit rod lze na 16. levelu, atd.) Vrcholem jsou mistři okolo 30. úrovně - jsou obvykle tak tři v zemi.... jestli někdo dosáhl 36. levelu, to je námět k debatám na dlouhé večery (Lancelot, Herkules a tak nějak).
U kouzelníků je to jinak - úrovně jsou mnohem nižší a je jich míň, vesměs jsou v církvi; kouzelník 16. levelu je něco mezi biskupem a arcibiskupem, pokud je mimo církev, přesto si ho všichni zatraceně dobře pamatují.... opravdu nejmocnější kouzelníci pak na tyhle vnější věci kašlou a fungují dost skrytě. A je jich strašlivě málo (pár na světě).
Katedrály jsou víc, než technika; jsou to umělé bytosti svého druhu, které mění rovnováhu světa.
Chrochta - někde tu už ti Mongolové byli, najdi si to s tím Tafifem, který se tomu věnuje - celá teorie o chánovi, co umřel, se sice furt opakuje, ale není to pravda, neb umřel v prosinci a tažení fakticky skončilo už v létě. Ale to je odbočka.
Autorská citace #6
13.8.2007 12:58 - Rytíř
Hm, tak není to rozhodně špatný, když je Přemysl za polovinou maximální hranice, co do síly.. :) A jak se tedy pohybují teď momentálně úrovně postav u vás? A jak se s tím vyrovnávají hráči, to by mě taky zajímalo. Když to hrajete takhle hezky pěkně hodně "naživo"... jestli se třeba až nebojí ty úrovně získávat, aby pak nemuseli řešit všechny ty otravný věci, co s sebou moc přináší.. ;)
Už si nepamatuju, jak je řečená tvorba magickejch předmětů? Může to udělat jen čaroděj, který třeba umí konkr. kouzlo? Nebo to řešíš přes dovednosti + nějakou Moc... ?
Předpokládám nicméně, že katedrály bereš ještě jinak, když to jsou umělé bytosti - že je nejde stvořit jako golema, ale že musí vzniknout postupně, působením nejen kněží, ale i lidu věřícího.. Je tak?
Autorská citace #7
13.8.2007 13:04 - andtom
Rytíř: Třeba je kněží zalévají svěcenou vodou :)
Ale vážně, chci se Arga zeptat (ono to trochu souvisí s tím výše napsaným žertíkem): odkud čerpají katedrály jako bytosti sílu, energii, když už stojí a fungují. Z motliteb věřících, z církevních obřadů, pohřbívání mrtvých do krypt pod nima nebo odkud?
Autorská citace #8
13.8.2007 15:14 - Argonantus
Magie je celá víceméně ta samá všeprostupující energie, zpracovaná v několika stupních, a de facto recyklovaná; primitivní, "divoká", kterou užívají hraničáři, a která funguje v poměrně velkých číslech, ale nelze s ní tvořit moc fajnová a přesná kouzla;
pak alchymická, kde alchymista "divokou" magii pochytá, zpracuje na vázanou buď v kouzelném předmětu, nebo kouzlu; ta funguje v největších číslech; mimochodem, kouzelné předměty vyrábějí výhradně alchymisti;
a konečně kouzelnická, která se uvolní a spotřebuje sesláním kouzla. Kouzelný předmět je potom de facto miniaturní kouzelník.
No, a sesláním kouzla se energie vrátí zpět, takže může být zase recyklována v místech, kde se zvláště hromadí; například tam, kde se strašně moc kouzlilo (bitva mnoha vytuhlých kouzelníků), tam se dějí divné věci i samovolně.
Katedrála je pak de facto obří kouzelný předmět; pracuje v o nulu větších řádech, než živý kouzelník, sesílá automaticky kouzla, co umí (nebo přesněji podle uvážení). Sestrojit katedrálu vyžaduje splnění mnoha podmínek - například očištění místa draky; sehnání dostatečných zdrojů síly (ostatků svatkých, ve kterých je taky hierarchie), strašných prachů, spoustu řemeslníků, a především někoho, kdo to dá celé dohromady, zvláštní profese stavitele. Stavitelé mají taky svoje levely (ten nejmocnější je Bytost, ale to se zatím jen tuší), a plyne z toho, jak mocnou stavbu zvládnou. Pokud by se to přehnalo, věci se jim vymknou z ruky.
Věřící nemají na věci vliv; naopak kostely, kouzelníci a jiné magické věci mají vliv na lidi. Omlouvám se, je to dost složité.
Levely - no, jsme někde kolem té 16. úrovně (pro válečníka to znamená, že je stále jeden z mnoha aristokratů - nicméně náhodou velmi bohatý; pro čaroděje, že je jeden z nejsilnějších v Čechách). Skutečně už není žádný velký spěch a žádné zběsilé maxilevelování nevládne; pokud nepadne level te´d, padne o půl roku později. Nicméně i tady to potěší, protože jsou furt nové hranice a zejména nová kouzla a dovednosti; co chvíli někdo něco vynalezne. Znáte tu situaci třeba z počítače, kdy je většina oficiálních questů splněná, a děláte si sbírky supr artefaktů... a navíc v mém světě není nikdy konec, protože svět je obrovský, a vždycky se najde něco, co je mocné díky spoustě levelů a nebo spoustě podřízených (císař Fridrich, jedna z nejmocnějších postav světa, je například obyčejný Obyvatel čili peasant s osmi životy a žádnými schopnostmi... a jeden rytíř nějakého Řádu je sice srovnatelný s mými postavami, ale celý Řád jaksi nelze brát na lehkou váhu, protože dokáže zatočit i s hodně vythulým jedincem...)
Odpovědnost za svět je běžný problém ve hře. Není problém zabít běžného draka; ale je jisto, že pak bude určitě někde chybět. Navíc jsou postavy občasný cíl různých dobrodruhů NPC, kteří jim chtějí trochu vyluxovat sbírku artefaktů... na druhou stranu se postavy dost pečlivě vyhýbají funkcím. Čaroděj třeba odmítl židli arcibiskupa.. která byla pěkně nepříjemná...
Pak se taky dá docela zajímavě budovat - domy, hrady a tak; mocná postava má prostě docela velké možnosti; pro DM to znamená vymýšlet hodně velké a složité úkoly.
Autorská citace #9
14.8.2007 12:53 - Lotrando
Hezký začátek Argo :)
Autorská citace #10
14.8.2007 13:19 - Rytíř
Jojo, souhlasim, pěkný, díky :)
Už sem úplně zapomněl, že Drd má alchymisty, na předměty! takže jako bych nic... Zaujalo mě, že sesláním kouzla se energie vrátí zpět - zavání mi to perpetuem mobilem ;) Část té síly přece musí mizet, na daný efekt. Pokud je to tak, tak magie ve světě obecně ubývá? Proto nastává věk techniky a rozumu? Anebo je tam něco (draci?), co umí magii "vyrábět", tvořit?
To jsou otázky co :) ale tak když vidím, jak to máš hezky promyšlený, tak mě to zajímá.. :)
Souhlas, že od jisté úrovně už nemá takový smysl se za ZK a větší mocí honit, už to není tak akutní - v případném boji víc záleží na okolnostech a spojenectvích, než osobní síle. Což je hezký. :)
Jak vlastně řešíte peníze a stavbu, zjistil sis ceny hradů a domů a nutíš je zaplatit do posledního groše? :) Anebo to berete trochu volněji, odhadem...
Autorská citace #11
14.8.2007 13:51 - andtom
Argo: Jaké katedrály jsou kouzelné předměty/bytosti, jenom západní církvi? Co ortodoxní církev, schizma a tak. Pokud jsou draci účastní tvorbě katedrál, znamená rozkol v církvi i jejich rozkol? A co katedrály jiných než křesťanských náboženství, vznikají také stejně a mají stejnou povahu? Pokud ano, rozděluje to draky do takřečeno různých táborů? V případě náboženských válek je to staví proti sobě?
Autorská citace #12
15.8.2007 14:42 - Argonantus
Rytíř:
není to tak složité - jen má málokterá postava věci takto prostudované; je to spíš pro vědecké typy vysokých levelů, než k praktickému užití.
Energie seslaná z běžného kouzla - třeba fireballu - je prakticky vzato pryč, rozptýlena do nějakých elementárních tentononc, a nikdo ji dohromady nedá; ztráta se tedy limitně blíží 100%. Celková hladina místa ovšem může díky jistým věcem, které fungují jako kondenzátor, postupně zase narůstat. Z tohoto magického "éteru" se také meditací nabíjejí kouzelníci a hraničáři; na různých místech jim to jde různě snadno. A někde je "éter" tak mimořádně hustý, že se tam věci nabíjejí jaksi samy.
Andtom: Principiálně lze vynalézt věci na způsob katedrály v libovolné církvi a vyznání; je to de facto přerostlý kouzelný artefakt. V daném případě jde o velmi konkrétní "magickou technologii", dost nedávno vynalezenou (před 100 lety, a před 50 lety velmi zdokonalenou), která se váže nejen na západní římskou církev, ale ještě úžeji na konkrétní partu původně francouzských Stavitelů, kteří si předávají umění jeden od druhého. Mimo ně to nikdo nedá dohromady. Dělat podobné stavby mimo severní Francii zavinily částečně mocenské plány krále Ludvíka IX., částečně snaha jiných sousedů se mu vyrovnat. Přesně jako v reálu.
Ke kouzelnictví nutno poznamenat, že všechno je prazákladem vynalezeno draky, a tento základ je mnohem starší, než lidé. Užívání čarodějné magie je také jedním z nevýraznějších rozdílů mezi civilizovanými a necivilizovanými národy (ty mohou vynikat v magii druidů, která se rozšířila sice také od draků, ale daleko dříve, v pravěku).
Ve světě je měřitelný pokrok. Třeba černý blesk bylo původně imperiální kouzlo, vzniklé (nebo objevené) na dvoře Karla Velikého a užívané pouze v okolí císařů jako veliké tajemství. "Dnes", tedy 1244, to už umí kdejaký sebedbalý čaroděj vyššího levelu; novinkou je kulová varianta s mnohem delším rozsahem (a ta je třeba ještě utajovaná, takže ji umí málokdo, a málokdo ji umí naučit).
Část kouzel umí pouze velcí draci, a nedají je ze spárů. Ono taky s jejich magickou silou je možné leccos, co nezvládne lidský čaroděj prostě technicky. Zavedl jsem totiž - narozdíl od původních pravidel -konečné množství čarodějné magické energie 144 magů denně, kde se rozvoj pomalu zastaví. To lze překračovat pouze velmi speciálními technikami... například sesíláním kolektivních kouzel. Pohříchu jedinou oblastí, kde to zatím bylo využito, je nekromancie...
Autorská citace #13
15.8.2007 16:51 - andtom
Argonantus: No mně šlo o to, že jsem tak nějak předpokládal, že draci jsou v Tvém světě rozšíření i mimo západní svět, tudíž pokročilá magie není omezena na západní Evropu. Ale zas tolik do Tvého světa nevidím.
Autorská citace #14
16.8.2007 07:31 - Rytíř
Ta myšlenka katedrál se mi moc nelíbila - vyzdvihovala je v mých očích nad jiné, minimálně stejně úžasné (ne, nebij mě!) :)) stavby.. ale už sem v klidu, a naopak se mi to začíná líbit, ta myšlenka - svou duši a moc mají u tebe jistě i pyramidy, potažmo (a minimálně) všechny další divy světa, je tak? Nebo i mayské pyramidy, čínské císařské hrobky...? Je tak? :)
Autorská citace #15
16.8.2007 08:42 - Argonantus
No, svět je prozkoumaný zejména na východ, v rámci Mongolské invaze - tam jsou k vidění samozřejmě jiné Bytosti (konkrétně Tygr, Papírový pták, Perlový drak a Velká Bledá věc) a jiné divy, třeba na způsob těch katedrál - ale do jejich podstaty neměly postavy čas moc proniknout. Platí zhruba, že fungující civilizace vzniká skutečně okolo nějakých Bytostí, které to podporují a do značné míry ovlivňují její styl. Čína je v zásadě postapokalyptická - Bytost byla v jisté fázi v zajetí (jinou Bytostí), jiná Bytost je zabita a úplně chybí; je tam zkrátka pěkný bordel a nijak moc příjemno žít. O Africe nebo Americe se zatím nic neví; samozřejmě s výjimkou Severní Afriky, Svaté země a podobně; tam draci normálně pokračují. Ve Středomoří působili celkem tři ze šesti. Působili, protože dva jsou mrtví. Ten zbývající - Červený - souvisí právě s těmi pyramidami... a ještě víc s Chrámy v Egyptě. Ostatně, místního draka znáte z té povídky. Ti ostatní mají dost společného; ovšem Bytosti jsou v zásadě multiclass, ovládají dost slušně vícero profesí. Tím se mohou jejich schopnosti lišit - černý drak má výrazné schopnosti druida, červený psychického čaroděje, co různě manipuluje jinými dušemi. S ohledem na to, že Bytosti rozhodně nejsou bezvýhradně dobré - jsou spíše neutrální a prakticky neovladatelné - tak je to často dost zneklidňující.
No, začínající dobrodruhy tyhle věci nemusí trápit, protože o nich nemají ani páru. Moji dobrodruzi toho ví už dost, s několika Bytostmi se setkali, nicméně zdaleka ne všemi, a plno věcí neví ještě ani DM (Velká Bledá věc, jakýsi Cthulhu, náhodně přemisťuje osoby, věci a vůbec kusy světa, a často je nechá zmizet. Proč to dělá a kde se vzala, to fakt netuším. Rozumné je se jí zdaleka vyhnout.)
Autorská citace #16
4.12.2007 18:54 - Rytíř
Hele co jsem našel :)
Dám sem, co bylo řečeno jinde, ať je to pohromadě.
Argo píše:
Sirien: no, a co chceš slyšet? Seznam povolání se tak nějak rozšířil o Střelce (mutace zloděje) a Lučištníka (mutace Hraničáře), na hraně je vznik Velitele.
Sicco a Mág byli dost podstatně změněni - Mág zejména oslaben, Siccovi byla dost zásadně konkretizována pravidla pro sítě.
Čarodějova kouzla se dělí do skupin, což má následky ("bílý" čaroděj se nemůže nikdy naučit některá kouzla, temný naopak), a ubylo podstatně magenergie. Theurgové mají dopracovanou teorii až k 72. sféře.
Vůbec je po světě plno kouzel, artefaktů a věcí, co mají unikátní a nečekané vlastnosti a schopnosti, normálními metodami nedosažitelné. Existují obdoby "multiclassových" povolání, ovšem zejména mezi NPC, například křižáci různých řádů. U hráčů to moc nepodporuji, ale když na tom občas někdo trvá, tak proč ne.
NPC postavy mají plno méně podstatných povolání, co jsou dopracovaná jen v nástinu, neb víc není třeba - mlynář, kapitán, obchodník atd. Šlechtické rody mohou mít rodové zvláštnosti, a zejména mívají rodinné artefakty. Mnišské řády mívají také svoje speciality - a taky specialisty, třeba inkvizitory.
Nejmocnější osoba našeho světa je obyvatel s asi deseti životy, co žádné povolání ani schopnosti nemá.
Autorská citace #17
4.12.2007 19:09 - Argonantus
Rytíř: Díky. Já jsem vlastně všechno řekl, ne...?
Autorská citace #18
4.12.2007 21:24 - Rytíř
No, tak všechno.. to je asi přece jen trochu příliš silné slovo :) Je pravda, že řečeno toho nebylo málo. Ale. Ale!
Nikde jsem neviděl ani slovo o místě, kde konkrétně hrajete. Mám pocit, že jsi mluvil o tom, že postavy vlastní panství, hrad? Jeho nárys a popis by se mi líbil velmi! Kdyby to šlo.
Neboli přejít od globálních info k detailnějším.. ;)
Autorská citace #19
4.12.2007 21:34 - Argonantus
Ééh. Válečník trpaslík příšerně zbohatl na Východě, vlastní venkovské panství na Vysočině, kde těží stříbro (jak jinak). Nyní buduje město v místech dnešního Žďáru nad Sázavou; město nese válečníkovo jméno, tudíž nebude zveřejněno. Najal na to lokátora Eberharda, tvůrce to Havelského města, který má po jeho dokončení volno a vzal další byznis. Řádově to jsou podobně velké podniky.
Kouzelník vlastní dům na rohu dnešní Jilské a Vejvodovy (úžasná záležitost i dnes, kdo to zná), a několik menších baráků. Je to románská lokace s gotickou dostavbou, plány vycházejí z reálu (středověkého), který je slušně čitelný, neb vlastním reálné plány domu (jeden klient uvažoval o jeho koupi). Hraničář má hlavní sídlo na Staroměstském, roh Železné, což je neméně úžasná stavba (kdo nevěří, ať vejde do dvora). Oba ještě šlechtický titul nezískali, ale pracuje se na tom. Zloděj má mlýn v místě dnešního Mánesa. Další postavy, které se porůznu vyskytují, mají různý menší majetek.
V zásadě se snažím vyjít z reálného stavu věcí, a respektuji změny, které hráči učinili; takže teď je třeba už jasné, že cisterciácký klášter ve Ždáru založen nebude.
Autorská citace #20
5.12.2007 01:30 - Tafif
Jak jsem tohle mohl minout...?
Ty hraješ s postavami individuálně? Tedy jednou sezení s tímhle, podruhé s tamtím, potřetí s oběma a tak? Kolik vůbec vedeš hráčů? Jak jsi pořešil rasy? Čím je Václav? Mohl bys trochu přiblížit mnichy a jejich řády?
Radši už končím, takové kladení otázek je... neslušné.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.08787989616394 secREMOTE_IP: 18.225.149.32