Kultura

Rytíř
10.8.2007 13:26
Staré Čechy
Mě to zajímá už delší dobu a očividně nejen mě. Pojďme Argonanta vyzpovídat o tom, jak že to vlastně hraje, co obnáší hra založená reálných kostech naší historie!
Autorská citace #21
5.12.2007 09:44 - Argonantus
Tafif:
ne, samozřejmě hrajeme najednou; jde jen o to, že hrajeme několik - vlastně už dost - let, a občas nějaký hráč nemá čas, takže se některé postavy nevyskytují všude a ve všech dobrodružstvích. Hráčů je nejméně dva, většinou tři až čtyři, nevíc bylo, tuším, sedm najednou. A každý má svůj vlastní byznis, i když na dobrodružné akce zase použijí svoji starou partu. Válečníkovo vojsko drsných trpaslíků se ovšem občas hodí, že...
Rasy... v mém světě převažují lidé, a to drtivě. Hobiti žijí ve Flandrech a odtud se rozšířili coby hansovní byznismeni na severu (a to mimochodem dříve, než to napsal Sapkowski - zřejmě i on má stejné pocity) jejich protipólem jsou kudůci z Itálie (samej mafián, sicco, pyrofor a tak, přesně, jak byste čekali). Barbaři jsou ve skandinávii (jak byste čekali). Elfové jsou dnes zejména v Prusku, Litvě a dalších lesních zemích, jinde jsou z nich nevýznamné zbytky, provozující původní pohanské obřady (=keltské). Trpaslíci jsou v několika ostrůvkovitých rozšířeních, z nichž to české na Vysočině patří k úspěšnějším a významnějším. Jejich hlavní schopností je vydělávat velké prachy těžbou stříbra. Což se před jejich příchodem (1241) moc neumělo a těžilo se jen povrchově a nevýznamně.
Václav je bezva. Pohodář, kterého nebaví vládnutí, většinu času je nepřítomen (a znalí jdou za ním na Týřov nebo Křivoklát), a zejména podporuje soukromou iniciativu všech možných významných osob, aby to vyřešili za něho. Což se mu obvykle daří. Jako v reálu.
Mniši slouží zejména jako výcvikové středisko, škola znalostí, vědecké pracoviště. Jednotlivé řády mají jisté specializace a dovednosti podle povolání; například dominikáni se vyznají v psychickém kouzlení, cisterciáci v praktických věcech jako střílení, hospodaření a tak. Benediktini umí všechno trochu; jsou takový konzervativní základ z dob, kdy se neumělo ještě skoro nic. Pro postavy na vyšších levelech nejsou pro výcvik k ničemu - ale je to významná parta mocensky. Válečníci se samozřejmě nejvíc vzdělají na dvoře šlechtice vyššího levelu (u nás největší machr a český místní "mistr Yoda" v šermování a podobných věcech je starý Ojíř z Friedberka, co zavedl turnaje a jiné vychytávky, právě jako ve skutečnosti). Nejatraktivnější jsou rytířské řády, jak jinak. Johaniti jsou hraničáři, v zásadě dost přátelští, nicméně se s nimi dobrodruzi zrovna dost pohádali. Templáři jsou trochu hrůzostrašní, protože mají kombinaci válčení a psychických kouzel. Němečtí rytíři jsou jasní enemíci od první do poslední chvíle; válčení kombinují s energetikou. Pěkně drsní týpci.
Autorská citace #22
5.12.2007 11:11 - Rytíř
No vida, hned je mi ta hra bližší! A jak mě to nikdy moc nelákalo, hrát tohle období, tak teď už bych asi vyloženě neprotestoval.. ;)
Jak řešíte otázky panství a správy, dáváš hráčům soupisky majetku, roční výtěžky, pytle zlaťáků? :) Nebo jedete podle těch pravidel pro Experty, Svět? Na ty si ještě pamatuju, kdysi nás okouzlily, byly docela dost podrobný a podle mě i fční. Akorát že dost pracný.
Autorská citace #23
5.12.2007 11:24 - Lotrando
Argo: Johanity máš v Kadani, počítám.
Autorská citace #24
5.12.2007 11:57 - Argonantus
Hospodaření - no, skutečně dělám do průběhu roční přehledy, jak na tom kdo je; některé věci svěřili zaměstnancům, protože to je rutinní nuda dobrodruha nehodná, ale větší kšefty si dojednávají sami. Například stavby, prodeje stříbra a tak. Pravidla jsou složitá, na jednu stranu podrobnější, než v DrD pro experty (třeba jsou zpracované procesy vaření piva nebo výroba železa, aby se udržel pořádek v cenách a jednotkách), na druhou stranu jsou jednodušší, například proto, že nehrajeme na hexech. Každá věc má nějaké životy (takže jde zničit) a každá má nějakou cenu, a taky každá má nějaký objem a hmotnost. Po jistém váhání jsem zachoval zlaté jakožto cenovou a váhovou jednotku, protože jsem líný přepočítávat na středověké originály (byl by to děsný bordel). To je asi tak celé.
Johanity mám především v Praze u mostu; ale pak mají ještě více sídel, Kadaň je jedno z nich.
Autorská citace #25
5.12.2007 13:17 - Rytíř
Ustoupil jsi pravidlům ve zlatkách? Tak to mě překvapuje.. Měna mi připadá hodně důležitá, pro ten správný pocit. Je přece rozdíl říct - dal jsem za to kopu grošů, než truhlu zlaťáků..
No ale ok, beru to.. nejspíš to máš vymakaný, aby to nebylo tak divný, jako v Drd nebo Dnd, ty peníze. Tam totiž záhy zjistíš, že cokoli chceš koupit většího či lepšího, potřebuješ metráky až tuny zlata :)
Autorská citace #26
5.12.2007 14:00 - Argonantus
Rytíř:
jo, žes to připomněl - v kile není 20, nýbrž 200 zlaťáků. Což vede k rozumnějším číslům. Proti reálu je to furt obrovská inflace, ale přece jen - vůz zlata, 200.000 zlatých, je majetek bohatšího rodu, který lze materialisovat do podoby hodně velkého hradu nebo hodně malého města. Takže to není jednotka, která by byla běžně využívána (...), častěji člověk narazí na vůz železa, vůz obilí a tak podobně.
Vzniklo to historicky - ve snaze zachovat kontinuitu ze starších dob (kde to fakt bylo zběsilé a do těch vozů zlata se to řítilo). Kdybych dnes začínal, začnu určite na mnohem nižší a reálnější hladině cen (ovšem násilný přechod na jiný systém by nadělal víc zmatků, než čeho jiného).
Nejdražší předmět, co se kdy kupoval, (a ještě koupen není) - bude to katedrála (už to rozjeli, k mému překvapení), což vyjde zřejmě někde kolem milionu - ale tam zřejmě vypukne moderní financování skládáním prostředků mnoha různých osob, v různém čase a na různých místech, takže ty prachy určitě nikdo neuvidí pohromadě.
Pohromadě byl milion viděn, dokonce několik milionů, ale to byla naprosto unikátní situace - poklad dračí Bytosti, který byl v prvém případě vzápětí rozkraden několika vládami po té, co Bytost zahynula, v druhém případě ho jiná Bytost stále vlastní, a velmi nerada by se s ním loučila. Dokonce i úvahy na toto téma vyslovené by zřejmě měly fatální následky.
Autorská citace #27
5.12.2007 14:29 - Chrochta
to Argonatus: V roce 1403 prodal Jošt Lucemburský jednomu z francouzských princů tehdejší Lucembursko za 100 000 zlatých. Václav I. sice žil o asi 150 let dříve, ale tehdy by za stejnou částku ten Francouz pořídil nejspíš dvě vévodství Lucemburská.
Autorská citace #28
5.12.2007 14:37 - Argonantus
Chrochta:
určitě. Vždyť říkám - jsem o několik nul jinde, než reál; ale kdo si pamatuje pravidla pro Experty svět, kde stál hrad asi 900.000, a před nimi dokonce pravidla 1.0, kde i postup na vyšší levely stál vždy 75.000, je mu jasné, že jsem musel i tak hodně čarovat, aby to nebylo moc vidět. Lucembursko by bylo u mne taky nejméně milionová záležitost. Možná několikamilionová (nedám dohromady z hlavy, kolik to mělo měst, hradů, atd.) Což by narazilo na problém, že by na to skoro nikdo neměl. Snad templáři.
Autorská citace #29
5.12.2007 14:48 - Rytíř
Chrochta: tak ono je prodal a "prodal". Stát neprodáš jen za nějaký zlatky, v tom rozhodně muselo bejt mnohem víc ;)
Pokud jsi navazoval na rozjetou kampaň a snažil se korigovat ceny z pravidel, tak to chápu, že byl problém. Ale já osobně v radikální měnové reformně nevidím problém. ;) Ve Středozemi nám také proběhla.. hromady zlata trpošů a draků se nezměnily, pouze stonásobně narostly v očích dobrodruhů :)))
Hráči to zajisté pochopí a když se to udělá dobře, za chvilku už nebudeš vědět, že dřív si za to dal vůz zlata a teď malou truhličku..
Autorská citace #30
5.12.2007 14:58 - Argonantus
Rytíř: no, ono nejde jen o hory zlata a koupené země - to je opravdu takový akademický případ, co se vyskytne jednou, maximálně dvakrát za deset let, sestro. To jsou zabavené účetní knihy od bankéře, nasmlouvané platy, běžné ceny za posezení v hospodě a spousta dalších zvyklostí, co by se musela měnit... což se nebezpečně blíží pěknému opruzu. A efekt, že se místo zlaťáku za týden zaplatí maníkovi stříbrňák za měsíc, nebo tak něco, mi připadá celkem matný. Takových historických věcí je ve hře plno. Řešil bych je dnes asi jinak, ale takto mi nestojí za tu energii, kterou věnuji spíš klíčové otázce, kde je sakra ten ztracený meč Hrunting z Gnittské pláně, co se s ním stalo od roku 500 do současnosti (1244), a kdo všechno o něm ví, a kde všude se na něj mohou vyptávat, a jak došlo k tomu, že ho Přemyslova výprava nenašla, zda ho náhodou nemá nějaká zlá parta, atd....
Autorská citace #31
5.12.2007 17:48 - Rytíř
Zajímavé, mám na to dost opačný pohled. Mě víc trápily ty sice nemnohé, ale o to viditelnější a pamětihodnější velké převody majetku nebo zisky velkých pokladů. Spíš se mi hůř vysvětluje, jakto že ten vůz plný zlata vlastně plný rozhodně nebyl, on vlastně vezl jednu truhličku.. než to, že do hospody mi náhle stačí jít se třemi stříbrnými groši a jsem pán.
Ale tak možná hrajete jinak než my, protože je fakt, že my drobné výdaje už nějak hodně dlouho nehráli. Takže ty nejrůznější transakce vlastně až tak moc neřešíme :)
Ad ty důležité problémy - no to je jasný, že magickej meč má přednost ;)
Tak mě napadá, jestlipak si postavy přivezly z té Číny alespoň jednu pěknou opakovací kuši? :))
Autorská citace #32
5.12.2007 18:06 - Tafif
Proč rovnou nejít hledat Gram? Možná by byl lepší reálnější cíl jako Durandal, nebo tak.
Takže vlastně speciální povolání mnich není, je to pouze nějaký soubor dovedností, který se liší řád o řádu s různou mírou specializace.
S těma rasama nemáš problémy? Všichni se mají rádi, nebo jsou tu druhysti, vedou se rasové války, pogromy apod?
Václava jsem myslel spíš levelem. Když ten Přemysl byl válečník na 21. Jinak teď už musí poměrně zářit hvězda Alberta Velikého. Multiclass kouzelník/alchymista?
200 zl na kilo? Hm, ono by asi tak nějak vycházelo 150 st na kilo stříbra.
Autorská citace #33
5.12.2007 21:28 - Argonantus
Tafif:
Ten meč vznikl vlastně tak nějak bokem; nejprve ho hledala ta Přemyslova parta (moji dobrodruzi v ní nebyli), pak se ukázalo, že ho hledají templáři, pak se ukázalo, že ho hledají zlí oškliví tajní nemrtví mezi templáři; pak se ukázalo, že jsou v tom nějací slavní drakobijci, a teď už to začíná mým postavám vrtat v hlavě, jestli neprošvihly něco důležitého.
Jo, povolání mnich neexistuje. Ani povolání křižák; lze předpokládat jen to, že křižák je nějaký hybrid mezi válečníkem a kouzelníkem.
Václav je na tom podobně, jako Přemysl, akorát to není moc vidět, protože bojuje opravdu málokdy (naposledy v té lapálii s Mongoly). Level 20. Výš jsou někteří páni - Smil z Lichtenburka, Havel z Lemberka, Jaroš z Poděhus (25-27), nejvýš je ten Ojíř (v Čechách), a hodně slibně se vyvíjí mladí drsňáci, jako Boreš z Oseka nebo Záviš z Falkenštejna. Asi přerostou všechny ostatní - pokud je ovšem někdo včas neodkrouhne.
Albert Veliký je nejmocnější kouzelník, jakého zatím potkali (s výjimkou Bytostí), level 30, taktéž. Ovšem je to osoba neuvěřitelně nedbalá a nepraktická; zajímají ho zejména vynálezy, vědecké pokusy, nápady; nikdy si nepřipustí, že by mohl být něčím ohrožen. Fakticky je daleko mocnější jeho spolužák - dominikán, arcibiskup kolínský Wiching, ze kterého mají postavy docela hrůzu. Pak jsou hodně mocné postavy mezi kardinály; taky se mihli dva inkvizitoři, zatím v naších krajích extrémně vzácní (čehož málokdo lituje)
Autorská citace #34
5.12.2007 22:02 - Lotrando
Argo: Není Boreš z Oseka ten týpek co pak dost výrazně pomohlu Přemyslu II. vítězit na počátku jeho královské kariéry? V bitvě na Moravském poli už nebyl, zemřel těsně před ní a byl u krále v nemylosti, ale jestli se nepletu, byl to hlavní stratég Přemysla II.
Autorská citace #35
5.12.2007 22:18 - Argonantus
Boreš z Oseka je (asi spolu se Závišem) největší superstar 13. století; založil asi 9 hradů a 2 města (znalci zírají), zazářil v bitvě u Kressenbrunu, a nechyběl prakticky nikde do roku 1276. Byl to nejbohatší šlechtic země, Lancelot... jenže právě jako s Lancelotem s ním byla velká potíž; hned na začátku kariéry, tuším 1248, v bitvě u Mostu porazil Přemysla, mladého prince, co se dral na trůn. Byla to první porážka jinak bezchybného a zdánlivě vítězného povstání; nakonec povstání krachlo. Pak se otec a syn, Václav s Přemyslem, smířili. Jenže můj dohad je, že to Přemysl nikdy nezapomněl a nevydýchal; taky byl superstar, a Borše prostě nikdy neměl rád, i když byl schopen jakž takž spolupracovat a vyhrávali spolu všechno možné. V rámci všeobecného zabavování hradů sebral v sedmdesátých letech Boršovi Kostelec nad Labem... což byla IMHO největší chyba jeho kariéry; Boreš se naštval, a krále 1276 nepodpořil; král to vzal jako zradu a Borše popravil (1277), o čemž se strašně málo ví a není to moc jasná historie. V každém případě chyběly na Moravském poli dva nejbohatší rody - Hrabišici s Boršem a Vítkovci se Závišem; jak to dopadlo je všeobecně známo.
V Praze máme po Boršovi pojmenovanou dokonce ulici... která je celá v bývalém panském dvorci Borše z Oseka. Hrad Osek... je dost neuvěřitelná stavba, zjevně nedokončená, zahájená s neslýchaným rozmachem. Je to u Duchcova, který se tehdy jmenoval Hrabišín... a byl poddanské město.
V naší hře je ovšem Boreš nadějný mladík, který díky křížové výpravě (která se v důsledku několika událostí odehrála o deset let dřív) stal markrabětem v Memelu a buduje tam přístav. Myslím, že postavy, které s Boršem dost kamarádí, udělají hodně pro to, aby se jeho osud vyvíjel jinak. Záviš je ještě podstatně mladší (16 let), a právě unikl jisté smrti v Rakousku.
EDIT: V tvé době ovšem působí Boršův výtečný dědeček jménem Slavek Veliký, pohřbený v tomtéž Oseckém klášteře, který to dotáhl nepřímo dokonce na název pohoří, což je v Čechách naprostá rarita.
Autorská citace #36
5.12.2007 22:29 - Lotrando
Tak je to on, kluk jeden :) Já o něm četl u Kovaříka a hned mě zaujal.
Autorská citace #37
5.12.2007 23:07 - Argonantus
Teď koukám - přehlédl jsem tu Rytířovu kuši. No, nedovezli... ale zase jsou o to víc v kursu rakety. Dost drsné, měřeno starým DrD. Prostou kombinací některých myšlenek starých pravidel vznikne něco jako Pershing.
Autorská citace #38
6.12.2007 08:10 - Rytíř
Jo, napadlo mě, že rakety a ohňostroje si asi nenecháte ujít, když tam máš ty pyrofory.. ;) Ale mít Peršingy, huh. Chudáci rytířové!
Boreš se mi líbí. Hlavně proto že je z Oseka :D (i když je to jinej Osek než ten náš. Ten v době, kdy hrajete, ještě asi nestál. I když, v Milevsku klášter už dávno byl..) ;)
Autorská citace #39
6.12.2007 08:34 - Argonantus
Rytíř - teď z hlavy nevím, jestli byli v Milevsku premonstráti nebo cisterciáci; v každém případě to vzniklo za Vladislava, dílem soukromého šlechtice Jiřího z Milevska, což zřejmě taky nebylo žádný máslo. Tipoval bych nějakého předka Buziců.
S těmi raketami jsou samozřejmě omezení; je jediný člověk, co to všechno vymýšlel pro Mongoly, který je mrtev; existuje ale jeho deník, který se hledá a bojuje se o něj... a zatím z toho byly vytěženy v několika případech rakety, použité k perfektním atentátům. Původní mistrův úkol byl skutečně vyrobit raketu, schopnou zabít Bytost... což krachlo. Ale až to dostane do ruky zase nějaký schopný pyrofor, tak to bude dost zajímavé (a theurg, protože nejlepší modely jsou řízeny Vševidoucím démonem). Technika rakety TPH je překvapivě jednoduchá a primitivní; je zvláštní historická náhoda, že taková zbraň jako V1 nevznikla o několik století dřív. To je ale spíš na Jersona a s pravidly DrD ani s mým hraním to nesouvisí.
Autorská citace #40
6.12.2007 09:23 - Rytíř
Byli to premonstráti - www.milevskoklaster.cz
Četl jsem něco v tom smyslu, že kdyby Číňani chtěli, asi by ze svých raket mohli udělat slušný zbraně.. ale oni je prostě brali jako věci určené na oslavy, takže přes to moc nejel vlak. Mávátkem se prostě lidi nezabíjejí ;)
Jak to použít na zbraň určitě koumali až Evropani, to by jim bylo podobný. (No ne, dobře, přeháním.. :) možná že i oni s tím experimentovali, ale nedalo se na to moc spolehnout, takže to je pak těžký dělat nějaký strategie, že)
Ovšem s Vševidoucím démonem to je jiná! :)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.085118055343628 secREMOTE_IP: 18.212.102.174