Kultura

Rytíř
10.8.2007 13:26
Staré Čechy
Mě to zajímá už delší dobu a očividně nejen mě. Pojďme Argonanta vyzpovídat o tom, jak že to vlastně hraje, co obnáší hra založená reálných kostech naší historie!
Autorská citace #41
6.12.2007 10:09 - Argonantus
Rytíř:
Mongolové to jako zbraň užili u Lehnice, jak už bylo několikrát v rámci Mongolských bádání konstatováno jinde. Evropani to zřejmě celkem odzívli; ale to je opět samostatná kolosální střílecí záhada, se kterou tady nechci moc plevelit.
DrD do těchto věcí vnáší díky magii naprosto fantastické možnosti, u kterých mám podezření, že je autoři zprvu nedocenili. Například takový Zmrzlý blesk, naváděný kouzlem Oko (tedy do zatáčky na 200m), v kombinaci s kouzlem Portál (16 mil...) dokáže prakticky cokoli a je to ultimátní zbraň, o které se ani nesnilo dnešním generálům.
V těchto případech jsem možnost ze hry nevyřadil, ale jako s těmi Pershingy - učinil jsem z toho velmi zlověstnou a exotickou možnost; například Portál je dostupný čarodějům 16. levelu, pokud najdou někoho ochotného je to naučit... a Navádění Okem je dovednost, kterou vymyslel jeden hodně drsný nekromant, co už je mrtev, takže to umí fakt málokdo (pár těch, co četli jeho knihu). Atd. Rozhodně bych nedovolil, aby takové věci měli k dispozici všichni; magie vysokých levelů jest kořením hry, vzácná vychytávka. Obvykle se šíří jako kruhy na vodě okolo nějakého mocného autora, co to vymyslel.
Autorská citace #42
6.12.2007 10:35 - Rytíř
A máš nějak vymyšleno, jak se vymýšlí nová kouzla? Jsou pro to pravidla, můžou to dělat postavy? Nebo je to prostě strašně obtížné, takže to ani nezkoušejí.
Jinak takováhle přísná kontrola magie je výborná.. jen se s ní musí začít velmi záhy. :) Pak odpadá dost problémů s vychytanými komby kouzel a super silným kouzlem na něco, protože to prostě rozhodně neumí každej..
Autorská citace #43
6.12.2007 11:03 - Argonantus
Kouzla vynalézají dle pravidel čarodějové 16. levelu (a srovnatelné nestvůry a profese, třeba vysokoleveloví draci či nemrtví). Je k tomu plno podrobností (pravděpodobnost roste, pokud zná čaroděj více podobných kouzel, atd.). Ještě jsem to u vlastních nepoužil, protože čaroděj mi právě přelézá na 16. úroveň. Ale u cizích ano, a tam prostě stačí rozhodnout, co všechno může takový vysokolevelový kouzelník umět. Vpodstatě by byla otrava, kdyby neuměl, a sesílal jen strašně moc modrých blesků.... theurgická kouzla jsou v tomto směru ještě tajemnější a nezbadatelnější.
Přísná kontrola a mraky důvodů, proč to nemá každý, jsou vlastně jedna z cest, jak se vypořádat s existencí magie ve středověkém fantasy světě, aniž by ho naprosto rozvrátila (nad čímž se IMHO ve fantasy světech vůbec uvažuje málokdy). Vycházím v zásadě zase z reálu; někteří vzdělanci měli proti svým současníkům vpravdě nadlidské schopnosti, ale dost pečlivě si je tajili a hlídali.
Autorská citace #44
6.12.2007 21:10 - Rytíř
Jojo, s kontrolou souhlasim, ta musí bejt! Jinak to spěje hodně rychle k divným koncům..
Ještě by mě zajímala jedna věc - upravoval jsi nějak soubojový systém, resp. síly zbraní a zbrojí? Předpokládám, že dostupné zbraně a zbroje jsi upravil na tuty. :)
Autorská citace #45
6.12.2007 21:35 - Argonantus
Rytíř:
popravdě, to vůbec nejsem schopen přesně postihnout. Rytíř jako Boreš z Oseka má tak fantastická kouzla, dovednosti a podobně (útok okolo 60 za kolo), že jsem dost líný bádat nad tím, jestli zrovna jeho meč má o jeden plus navíc, než jiný; víceméně každá zbraň význačné NPC je individuální, a zajímavou ji činí spíše další speciální vlastnosti, než to, že má nějaké +1 v útoku (to mají na téhle úrovni všechny...)
Naopak když dělám jednotku - oddíl do bitvy, tak mají všichni tu samou výzbroj. V rozměrech bitvy se takové detaily stejně ztratí - musí se ztratit, protože jinak by bitva 50.000 maníků trvala do soudného dne.
Musím říci, že ježto nehrajeme na hexech, tak moc neřešíme různé důmyslné individuální soubojové vychytávky - lze je přidat, když je kreativní hráč, co tyhle věci miluje - ale víceméně je to literární vata. Stejně je v jádru 1k6.
Spíš dají práci odhady u ničivějších mašin - souboj balist, katapultů, raket u námořních bitev - třeba v kombinaci s draky nebo nemrtvými ve vodě - a podobně. Tam to musí být připravené dopředu, má-li k něčemu podobnému dojít; zjistím sílu všech zařízení, postavení a podobně, a pak, když se to odehraje, už jsem děsně geniální, párkrát hodím, a mohu líčit, jak trefili raketou zadní palubu, a oheň sice chytil, ale pak přišla vlna a zhaslo to. V palubě je díra shora, takže tam voda neteče, atd. Řešit při hře, zda zrovna tahle balista má větší útok, neb má lepšího střelce, je už pozdě.
Tedy generálně - snažil jsem se tyhle věci co nejvíce zjednodušit a zrychlit, aby odsejpaly, a nebo aby alespoň působily dojmem, že jsou jednoduché. Bitva je například úplně jiná, než v pravidlech pro experty.
Autorská citace #46
6.12.2007 21:44 - Rytíř
Ok, v tom případě mě bitva zajímá. V Dnd na to pravidla jsou, ale nijak zvlášť mě neuchvátily :) Je tam prostě dost hodů a počítání kdečeho. Dá se to zjednodušit, ale pořád zůstává potřeba odečítání životů, braní v potaz tvrdost materiálu, typ útoku.. nebo ne?
Jestli neva, dej mi sem pls konkr. údaje, jak bitva probíhá, jaký má co útoky a tak... (já než o teorii mnohem radši tlachám nad pravidlama a číslama) :D
Autorská citace #47
6.12.2007 21:54 - Argonantus
Aha, a já právě čísla nenávidím. Ale jádro jest ďábelsky prosté, neb vzniklo dřív, než vyšla pravidla pro Experty, ve snaze vyřešit moc protivníků (třeba souboj 15 válečníků proti 10 kostrám).
1) Každý voják v bitvě je prostě voják; je stejný, jako podle pravidel, válečník 1. úrovně (třeba), takže pokud by to někoho zajímalo, lze zjistit počet jeho životů, jak se jmenuje, čím je vyzbrojen, atd. Hlavní je samozřejmě souhrný útok, souhrnná obrana a počet životů.
2) Vojsko se dělí na oddíly. V oddílu jsou všichni maníci lautr stejní. Mají nějaký útok, nějakou obranu, atd. Důležité není, kolik je vojáků v bitvě, ale důležité je, kolik je oddílů. To tvoří složitost bitvy. Odehráli jsme stotisícovou bitvu, ale maximum bylo jen deset oddílů (v úplně jiné, mnohem menší bitvě).
3) Útok a obrana za celý oddíl se chová přesně stejně, jako souboj dvou jednotlivců. Takže je-li útok (i s hodem) 12, a obrana 6, pak je zásah za 6. Jediná podstatná změna, která tomu dodává realističnost, je dělení oddílu a zásahu na třetiny: - prvá třetina dostane poloviční zásah (tedy 3) - druhá třetina zásah plný (6) - třetí třetina dvojnásobný (12).
4) V dalších kolech se třetiny střídají dle vzorce ABC ACB BCA BAC CAB CBA.
Výsledkem bitvy jsou tedy tři různá zranění v každém oddíle, což při vícero oddílech dodává zdání reálnosti. (někteří mrtví, někteří skoro, někteří v pohodě, atd). Detailních pravidel je víc, ale tohle je jádro. Bojovat lze s oddílem 50.000 jezdců stejně jako 20 draků.
Autorská citace #48
6.12.2007 22:33 - Rytíř
Jo, to je hezký. :)
Hele a ten zásah to je co. Odečteš jednotlivcům v oddíle daný počet životů? Takže když to jsou draci, srážka se sedláky s vidlema je jim k smíchu? A jak to řešíš, když je nějaký oddíl početnější než jiný - svádělo by to k navýšení útočnýho čísla.. například.
Autorská citace #49
6.12.2007 22:38 - Argonantus
Rytíř:
Přesně. Dvojnásobně početný oddíl má dvojnásobný útok. A nebo se na to může vykašlat, a část přebývajících nechat v záloze a případně vyměnit nejpobitější třetinu. To už je věc taktiky.
S těmi draky jsem to zjednodušil - pokud zůstanou rozumně ve vzduchu, běžně vybavený oddíl si proti dechu ani neškrtne. Pokud je to střelecký oddíl, případně nějací speciálové s raketami, tak to nemusí být tak jednoduché. To už jsou ty vychytávky, právě jako u té lodní bitvy, dobývání hradu a dalších technických vymyšleností.
Autorská citace #50
9.12.2007 17:27 - Tafif
Hm, Argonante, kde vůbec bereš hráče? Vykradl jsi katedru historie UK, nebo to jsou laičtí historikové? Sehnat dobré hráče, kteří se vyznají v prostředí/době, musí být dost těžké.
Autorská citace #51
9.12.2007 20:49 - Rytíř
Já si myslím, že Argonantus sebral mladé tvárné duše a pak je všechno naučil :)
Autorská citace #52
9.12.2007 23:53 - Tafif
Já si myslím stejně jako ty, že čtyřicátníci jsou mladí. O učenlivosti lidí ve druhé pětině života taktéž nemám pochybnosti; navíc Argonantus je zkušený učitel (neodvažuji se hádat level), i když ne vrcholného středověku, nýbrž právní praxe. Ovšem o tvárnosti lidí v tomto věku už mám jisté pochybnosti. Předpokládal bych dobré základy, na kterých se dá bezproblémově stavět, aniž by bylo nutné vzít si hypotéku. Akorát zde nezohledňuji faktor "my už to hrajeme spoustu let", ježto si pod tím nedokážu nic představit. Dračák už má okolo 20 let(?).
Autorská citace #53
10.12.2007 08:55 - Argonantus
Moji hráči jsou prostě moji známí. Nejmladšímu bylo 7, a nejstaršímu asi 60. Úměrně k tomu jsou také tvořeny jejich role. Hlavním postavám je uvedená doba už poměrně vlastní, vedlejší postavy mají na starosti jen výsek reality. Například hráčka v 7 letech ovládala nejprve kouzelníkovu kočku. Tudíž nemusí tušit konkrétní souvislosti; dostane od svého majitele zadání na konkrétní misi (velmi často průzkumnou).
Tvárnost lidí ve 40 letech je kolosální otázka na jinou debatu; v jediné větě lze říci, že sdílím Tafifovy pochyby.
Autorská citace #54
10.12.2007 09:31 - Rytíř
ok, když jsem psal tvárné, opravdu jsem měl na mysli duše blízké spíše těm 7 letům věku, nežli 40... :)
Argo, máš někde sepsané svoje úpravy pravidel? Případně komplet současný výzor? když říkáš že už s Drd nemají až tak moc společného, možná by to zajímalo leckoho, ne jen mě :)
Autorská citace #55
10.12.2007 09:58 - Argonantus
Rytíř:
mám, a nedám. Z důvodů, které se týkají hodně toho, co bylo řečeno na souběžné debatě s Fritzsem.
Autorská citace #56
10.12.2007 11:06 - Rytíř
ech, souběžná debata? To je pls která.. Závislost? To že pravidla mají i nemají vliv na hru? Omlouvám se, jsem asi zase jednou pomalejší, ale nějak mi nedochází, proč bys měl své úpravy kvůli tomu tajit.
Nicméně samozřejmě respektuji, pokud si to chceš nechat pro sebe.. nehodlám tě nijako nutit :)
Autorská citace #57
10.12.2007 11:59 - Tafif
Sedm let... Páne jo. Nedokážu si to představit. Zapřáhl jsi dceru některého z hráčů?
Autorská citace #58
10.12.2007 12:38 - Argonantus
Tafif:
svoji. A dnes už je zas někde úplně jinde. Dětem se dají předložit s úspěchem úplně kolosální věci, pokud obsahují dostatečně jednoduché a přehledné "spodní patro". Viz Fulcanelli, Tajemství katedrál, první odstavec.
Autorská citace #59
10.12.2007 14:35 - Tafif
Že jsem tak smělý, kolik jí dnes je a co a jak hraje? Vážně jsem se s hráčem, který začínal tak brzo nikdy nesetkal, dokonce o takovém vůbec slyším poprvé. To může mít zajímavý vývoj.
A musím říct, že ty pravidla by mne také zajímala... Škoda.
Autorská citace #60
10.12.2007 17:15 - Argonantus
13. Hraje jednak to samé coby plnohodnotná postava, jednak něco s kamarády.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13967990875244 secREMOTE_IP: 3.144.102.239