Ano, mám... universální pro Tebe, Lotranda i Volodju z vašich posledních příspěvků - odebrali jste se myšlenkově někam, kam jsem já vůbec nesměřoval, a přemýšlíte nad věcmi, které jsou, ač to možná na první pohled nevypadá, offtopic.
Volodja argumentuje teoretickému článku popisujícímu metagame principy práce s magií jakožto obecným herním prvkem konkrétním příkladem.
Lotrando si tu třídí své myšlenky, přičemž občas zabíhá do tak abstraktních řešení, že osobně nevidím jejich propojení s realitou hry.
A Ty zase redukuješ to co jsem psal na několik aspektů z toho, co jsem dal jako příklad.
NE, NENÍ nutné aby byla magie nebezpečná. Jen nesmí být jasná a známá. Onen neznámý prostor v magii nemusí být nutně nepřátelský (tak jako v Mage the Ascension - mimochodem, povšiměte si, o čem článek mluví a o čem ne. Mágové v MtA vědí co je paradox, znají ho, umějí ho popsat, a dokonce EXISTUJÍ kouzla která s ním cíleně pracují. PŘESTO Paradox splňuje podmínky pro onu neurčtou oblast magie - protože dělá dojem pro hráče, dodává feeling světu a magii dodává nejistotu a jistou tajemnost až nedůvěryhodnost. To, co je v MtA SKUTEČNĚ HERNĚ neznmým prostorem je Ascension samo <to je také jeden z důvodů, proč nemám rád Awakening. V Awk je řečeno, k čemu Ascension vede, celá jeho povaha, a tím je vlastně odebráno to tajemství z Asc - to, že každý mág naplno usiluje o ten smý cíl, i když žádný z nich nemá tušení, co tímto cílem je>).
Magie může být, v tomto případě nejspíše budeme mluvit o fantasy nebo urbanfantasy, i přátelská a vlídná. Onen temný prostor může působit ve prospěch mága, nepř. měnit jeho kouzla k nějakému vyššímu, mágem vyznávanému účelu, jehož si mág ale není plně vědom. Může se spontánně projevovat v jeho prospěch nebo podle jeho momentálního rozmaru. To, že já sám jsem orientován spíše na temné a hororové příběhy a settingy neznamená, že magie nemůže být přesně opačná.
Co se týče problému s magií ve Tvé hře, boužel... potřeboval bych více informací, a pokud to chceš řešit, asi bych požádal o zložení nového tématu...
A na závěr se ještě vrátím k té otázce co se stane, když začne věda zkoumat magii - stane se přesně to, co v Shadowrunu. Část kouzelníků půjde s vědou (mágové), část z nich se vědcům vysměje (šamané) - to jestli jedna nebo druhá skupina bude či nebude slavit větší úspěchy než opačná je už zcela na povaze konkrétní magie.
Věda sama se pohybuje v rámci, pro který je magie transcendentální silou. Proto věda zcela určitě dokáže popsat magii v určité škále jejího působení (např. psychologové a neurologové budou moci vytvořit obraz dění v nervové soustavě a představu prožívání mága v okamžiku seslání kouzla, fyzikové dokáží popsat ohnivou kouli v Joulech, medici určitě dokáží vyvořit příručky pro použití magie v nemocnicích a pro její kombinaci se světskou medicínou), na druhou stranu ale nedokáží provést totéž naopak (ti psychologové s neurology sice mohou vyvolat PŘESNĚ ten pocit a PŘESNĚ ty pochody v nervové soustavě jako při seslání kouzla, ale kouzlo sesláno nebude, fyzikové můžou vědět o fireballu všechno co zdánlivě mohou, ale nedokáží jej vyvořit bez mága...). Podle mého názoru, pokud nechceme udělat opravdu specifický krok nebo nebudeme mít opravdu hodně promyšlenou magii (MtA - Technokracie/Sons of Ether) tak by neměla nastat situace, kdy stroj bude schopný ovlivnit magii.