Kultura

sirien
13.10.2007 13:17
Jak udělat magii tak, aby byla opravdu magií? Jaký je rozdíl mezi mágem, který z ruky vrhne blesky mystické energie, a týpkem s integrovaným fůzním generátorem a kybernetickým iontovým usměrňovačem v ruce, který udělá totéž s elektřinou? Je vůbec nějaký? A měl by být? Je magie jen prostředek? Nebo skutečně může být něčím vznešeným a tajemným, i když je v číslech?

poznámka ke kompatibilitě diskuse: při revizi článku jsem změnil význam termínu "mystik" - prakticky jej přesně obrátil. Původní článek používal termíny mystik (ten co nechápe) a mág (ten co chápe), současný článek používá mystik (ten co chápe), čaroděj (ten co nechápe) a mág (na pomezí obou). Datum změny odpovídá postu #181
Autorská citace #1
13.10.2007 13:17 - Rytíř
Opravdu hodně povedený článek. Je za ním vidět spousta práce a přemýšlení. Dobrá práce, Siriene!
Svý postřehy a námitky jsem ti už sdělil, nic nového mě nenapadá. Donutí to k zamyšlení a osvěží důvod, proč vlastně hrajeme hru typu meč & magie.. a už jen proto stojí za to ho číst!
Autorská citace #2
13.10.2007 14:46 - Alnag
IMO je to super článek, je vidět, že sis dal fakt záležet. Jak se znám, já bych to určitě nevydržel a posílal to postupně po kapitolách. Jenom k snad k té slotové magii v D&D - to je prostě produkt románů Jacka Vance, kde to svůj smysl má a pro D&D je to svatá kráva (nebo alespoň doteď byla neboť zřejmě bude alespoň do velké míry odpravena).
Mně osobně se velmi líbí jednak skillová magie/Force ze Star Wars (těch starých - Revised Edition) v Saga Edition je to trochu něco jiného, potom i v CoC d20 magie placená duševní stabilitou resp. vysáváním vlastností a pak Ars Magika se svými kombinacemi. Ale každopádně těch možností je nepřeberná spousta.
Autorská citace #3
13.10.2007 23:39 - Lotrando
Je to pěkný a dlouhý článek :). Líbí se mi hlavně druhá část, která se zabývá jedinečností magie a manifestací této jedinečnosti v příbězích. Dobrá práce.
S čím nemohu souhlasit je v úvodní části uvedený rozdíl mezi technologií a magií. To co Asimov říká, alespoň jak to chápu já, je že pokud technologii na příslušné úrovni nechápu, je pro mě magií. Je to pro mě tím mystickým čímsi, co třeba i dokážu ovládat, co ale nedokážu používat jinak než bylo určeno tím, kdo to stvořil. Pro člověka ze středověku baterka magie, nepředstavitelná záležitost, kterou ale snadno použije, když mu ukážu jak. Klíčovou roli zde hraje moje technologická úroveň, suma znalostí, kterou disponuje průměrným příslušník civilizace. Znalosti, které mi umožňují principielně podstatu věcí, které užívám. Když tuhle úroveň posuneš dolu, stane se většina současných výdobytků techniky magií, když ji posuneš nahoru (do budoucnosti, za předpokladu hladkého pokračování civilazec), stane se spousta věcí, kterým nerozumíme pochopitelných.
Příklady: Dnes každý gymplák chápe teorii relativity. Sice by jí nevymyslel, ale předloženou terorii pochopí. Einstein muselk být geniální aby ji vymyslel, jeho současníci byli omezeni tehdejší úrovní vědy.
Viděl jsi film "The Prestige"? Teslův stroj? To byla technologie. Ale ani sám tvůrce nevěděl, proč a jak dělá to co dělá. My by jsme to možná dnes pochopili.
To jsou dvě ukázky toho, jak se může věda a magie prolínat. Nemají však nic společného s tím, jak chceme vidět magii v RPG světech, které hrajeme.
Omlouvám se za složitá souvětí a možné nepřesnosti. Doufám, že myšlenku jsem snad vystihl.
Autorská citace #4
14.10.2007 09:26 - Alnag
Lotrando:Myslím, že právě ve filmu "The Prestige" (česky jako "Dokonalý trik") je Teslův stroj dokonalá magie. Jinak je to ale boží film. Tam je totiž všechno, co vypadá jako magie technologie a to co nejvíc vypadá jako technologie je magie. :o)
Myslím, že rozdíl je v tom, že zatímco my máme určitou sumu znalostí s nimiž můžeme přijmout i jevy, kterým nerozumíme, určité jevy (dokonalé duplikování jedince včetně vzpomínek a na místě bez styku s klonovacím přístrojem) jsou z hlediska známého vědeckého paradigmatu přijatelné jen obtížně. To je ta magie :-)
Autorská citace #5
14.10.2007 11:52 - Lotrando
Hmm :)
no právě, kdo řekne kde jsou hranice? TO není opozice vůči článku, snad jen další oblast ke zkoumání.
Autorská citace #6
14.10.2007 12:16 - sirien
Lotrando: Obávám se, že tenhle bod ještě trochu teď a tady rozvedu :)
Navážu na Tebe, resp. na Tvůj první příspěvek zde, abych to tu nemusel divoce celé rozepisovat.
SUBJEKTIVNÍ rozdíl je zajisté přesně to, co Ty popisuješ - posun technologie s konstantním Technology Levelem po vývojové křivce civilizace opravdu způsobí přesně ten Asimovem zmíněný posun vnímání od neuvěřitelného přes magické po vědecké, pochopitelné až zastaralé (případně ten vývoj může být jakkoliv jinak, tohle mě teď napadlo, na tom ale nesejde). Jenže SUBJEKTIVNÍ pohled zajímá postavy. A postavy v tomto případě zase nezajímají nás, protože tohle je o hře, nikoliv o světě.
Nás totiž v tomto případě zajímá OBJEKTIVNÍ rozdíl technologie a magie (protože i když budeme hrát v hard sci-fi, tak naše postavy tomu klidně rozumět MŮŽOU, i když normální lidé daného Universa ne) - a ten je dán právě tím, co jsem napsal. Zatímco u nepochopitelné a zázračné technologie stačí počkat pár desítek/stovek/tisíc let vývojové křivky, a původní "magie" bude náhle objasněna, zdůvodněna a pochopena, u skutečné magie podobný posun NIKDY nenastane, protože magie je prostě magická, nebo by alespoň být měla :)
Jak vidno, Asimovův citát jsem si trošku převrátil pro své potřeby, za což se tímto omlouvám :)
Autorská citace #7
14.10.2007 23:24 - Jerson
Clarke, prosím. Byl to Clarke, ne Asimov.
Siriene, je to dobrý článek, jen podle mě přeceňuješ znalosti vědy. Jak si čtu o fyzikálních výzkumech před válkou a během ní, to je tak dokonalá magie, nebo spíše by se dala tak dokonale pojmout jako magie (protože ti vědci měli jen neurčitou představu, co vlastně dělají a jaký bude výsledek ...)
Autorská citace #8
15.10.2007 08:57 - Lotrando
Sirien: Říkáš tedy, že magie stojí mimo zákony platné pro daný fyzikální svět? Pak se zříkáš možnosti magii sytematicky popsat, protože jako bytost tohoto světa můžeš těžko formulovat zákony, se kterými nemáš patřičnou zkušenost. To není na škodu, jen se zároveň zříkáš i high-fantasy světů, tedy (pro přesnost) takových, které používají magii jaky my elektriku. Tam se totiž magie stala vědou a její experimenty jsou opakovatelné. V opačném případě (síla z vnějšku) zůstává otázkou, kde se ta magie bere (její podstata, kteoru potřebuješ pro kosmologii, ne pro postavy, ty ať si veří čemu chtějí). Napadají mě asi dvě možnosti; je darována bytostí vnějšího systému, tedy Bohem, nebo bohy. Nebo je to černá hmota :), chaos atd. Jedna je závislá na dobré vůli darujícího a mám s ní asi všichni určitou zkušenost - zázraky. Ta druhá bude naprosto nevypočitatelná z jiného důvodu.A´t se totiž mág připraví jak chce, nikdy nebude mít zaručen výsledek experimentu, protože nezná všechny výchozí podmínky. Snaží se k nim přiblížit, ale vždycky existuje velká šance, že ještě jedno přehlédl. Navíc se může dostat do stavu, kdy prostě není schopen přijít na to, proč mu to nejde. Připouštím, že takovéhle pojetí zakládá super náměty na zápletky. Líbí se mi to :)
Autorská citace #9
15.10.2007 15:30 - sirien
Lotrando: Nikoliv, ale obávám se, že abych Ti to mohl vysvětlit, musím zaběhnout do fenomenologie, kterou zde ale nemám protor popsat, takže pokud nebudeš vědět o co jde, obávám se že Ti už víc nepomůžu. Zkusím to říct co nejlidštěji.
Já neříkám, že magii nelze či nemá jít systematicky popsat, ale rozhodně by nemělo být možné popsat magii v celém jejím bytí. To co můžeš zapsat bude vždy jen odraz magie v Tvém světě, její ovladatelný aspekt, který je možno kontrolovat, ale někde v pozadí, za ním, bude vždy prostor, který by neměl být dostupný.
Nádherně to můžu popsat na jednom z nejdokonalejších mě známých systémů - Mage the Ascension. Pokud jej neznáš, zde jej ve (značné) zkratce popisuji: http://rpgforum.cz/viewtopic.php?t=2496
Technologie není v MtA nic jiného než forma magie, magie jejíž praktkanti věří (a tím dávají platnost) tomu, že experiment je opakovatelný a objektivní (a pár dalším věcem, které teď nejsou podstatné).
Technokraté (stejně jako třeba Order of Herms, svým způsobem) mohou popsat postupy svých kouzel, jejich příčiny i následky. Přesto - někde ve stínu za Konsenzem (objektivní realitou) se ve tmě nevědomosti skrývá Paradox. O paradoxu jsou známy jen dvě skutečnosti, ale celé jeho působení je zcela nevyzpytatelné, nezvladatelné a nekontrolovatelné. TEchnokraté by mohli vytvořit civilizaci z těch nejdrsnějších sci-fi (stejně tak Order of Herms by mohli udělat magickou obdobu téhož, o které mluvíš Ty jako o High fantasy) - mohli by vystavět vesmírné zámky propojené Hvězdnými branami s počítači reagujícími na myšlenku... ...a přes celou tuhle dokonalost by někde v pozadí, koukajíc přes rameno při každém novém experimentu, pokukoval Paradox, čekajíc na svou příležitost k dokonalé zradě. A čím mocnější by tato civilizace byla (tj. čím více by toho mohla dělat bez rizika Paradoxu), tím brutálnější by pak byly jeho následky).
Tenhle příklad trochu zkresluje, protože kosmologie MtA má hodně specifik, nicméně doufám, že ilustruje to, co jsem chtěl říct - můžeš popsat magii, můžeš popsat její působení i techniky jejího přivolání, ale dobře navržená magie by měla vždy mít místo, prostor, kam nikdo nemůže, prostor, který má jen sama pro sebe, a který jí bude dodávat onu velikost, kterou má mít.
Autorská citace #10
15.10.2007 16:46 - Lotrando
Sirien: na MtA jsem v tvých postech už narazil a mám ho na seznamu literatury k přečtení. V odpovědi se zjednodušeně přikláníš k variantě "Černá hmota". Chápu i vysvětlení high-fantasy, jde o posunutí okamžiku, kdy se projeví neznalost, která je představována oním paradoxem, prostě kdy šlápnou vedle. Hezky to vysvětluje pád všech těhle říší. Teď hodně zjednodušuji a hledám společné body.
Evokuje to však další otázku, kde je potom v tomhle obrázku věda? Kde je hranice mezi chemickým vzorcem a magickou formulí. Protože oboje může popisovat totéž, ne? Navíc vše funguje, je opakovatelné, stačí ale změnit energetickou hladinu a puf!, neplatí nic (M-Teorie).
Autorská citace #11
15.10.2007 17:56 - sirien
mmm.... ne. Ne, není to jen posunování hranice odněkud někam jinam, tenhle omyl nejspíš vznikl tím příkladem z MtA, kde jsem se řídil kosmologií a systémem této hry, která je opravdu... komplexní. Btw., dej si pozor, ať čteš Ascension a ne Awakening. Awk si pak k tomu snadno doplníš, ale já z něj až tak moc nadšenej nejsem, to co je na něm hezký zjistíž až po přečtení dalších tří sourcebooků, zatímco Asc je to, co je podle mě esenciální ukázka komplexní magie.
Abych se vrátil k tématu: onen neznámý stín na magii, to temné místo kam mágové nemůžou, se vůbec nemusí posouvat s ovládnutím magie. Ve skutečnosti není ani nutné, aby byl tento neznámý prostor pro magii nebezpečný nebo nepřátelský, jako tomu je v MtA. Může jít např. o nějaké vedlejší efekty magie (na čaroděje/okolí/kouzlo samotné...) související s neznámým zdrojem jejího původu, toto neznámé místo se ze základu ani nemusí moc projevovat (Shadowrun - mág může pročarovat celý život, aniž by se střetl s jejími vyššími tajemstvími... a přesto se někdo prostě vydává do Metarovin bytí, protože tam lze získat víc...) atd.
Rozdíl od vědy má spočívat právě v tomhle - ano, existuje JAKÁSI M-teorie říkající že při nějaké naprosto nepředstavitelné energii může dojít ke zhroucení... blablabla. Teorie, teorie, teorie... efekt na skutečnou vědu? e-e... možná, v CERNu si nějaký týpci otevřou šampus protože zlikvidují subatomární částici antičásticí a nějakou třetí <technoblábol>částici vystřelí rychlostí c-1 metr, přičemž budou riskovat zničení sluneční soustavy s pravděpodobností 0,15:1. Ale to je... hypotéza, teorie, něco, co se děje kdesi.
TO SE ALE MAGII NESMÍ STÁT! Protože co by z ní pak sakra zbylo? Ne, Magie musí zůstat při každém svém projevu specifická. Ano, v total high-magic můžeme prohlásit, že nějaké "standardní" magické postupy se rutinizovaly... ale to nesmí dojít do takové úrovně, aby tajemno z magie zmizelo, nebo aby se objevilo jen jednou za šestihodinovou session... ne, musí to být přítomno CITELNĚ.
Autorská citace #12
15.10.2007 22:08 - Lotrando
teď už nerozumím, asi vím co chceš říct, snad.
High-magic bude rutinizovat magii a vytěsní tajemno, neurčitost. Mágové prozkoumali už tolik postupů, že eliminovali většinu promněných, ale ne všechny! Rutině dokáží sesílat kouzlo Lazebník, nebo vyčisti boty, nebo rutině používají hvězdnou bránu. Jako v tvém překladu ze Shadowrunu.
Zůstávající neurčitost, stín apod. bude vždycky cílem k řešení a potlačení. Beru jedno, mágové si mohou myslet že uspěli, zatímco jdou špatným směrem a jednou narazí.
Obávám se, jedné věci. Už se nejspíš pohybujeme ve vysoce abstraktní rovině. Proto můžeš nabídnout příklady, ale žádný z nich není ten pravý. Vždycky je tu ještě jiná možnost výkladu NEURČITOSTI. Dokonce v jednom světě může být příslušných výkladů několik, a každý bude do jisté míry odpovídat.
A co ta věda? Tam přece platí úroveň poznání. Kdy věda začne zkoumat magii? Nebo lépe, na co přijde až začne a k jakým paradoxům se dostane.
Snad ti nevadí, že si tímto způsobem třídím myšlenky :)
Autorská citace #13
16.10.2007 09:45 - Volodja bart
Zdravím. "Magická magie" je velmi pěkný článek a líbil se mi. Protože se otázkou "co je to magie a jak funguje" zabývám již několik let, dovolím si přidat odlišný názor.
Tak tedy: magie může být buď "božská" nebo technologická. Buď to, nebo to. Tyto dva systémy jsou ucelené a pokud používáte "božskou" magii, nepotřebujete technologickou a naopak. Nikdo vám ale nebrání oba systémy kombinovat.
"Božská" magie spočívá v předpokladu: svět stvořil Bůh (nebo bohové), určil pravidla a může je tedy porušovat. Bůh může (v případě nějaké křivdy) přímo zasáhnout jako deus ex machina z antických divadelních her, nebo může část svých schopností někomu propůjčit. Jsou tedy možná jakákoliv kouzla, na která si jen vzpomenete, protože Bůh dokáže všechno (jinak by to nebyl Bůh). V klasické křesťanské věrouce bojuje Bůh s Ďáblem a část schopností může některému hrdinovi propůjčit i Ďábel. Je také možné vytvořit hierarchizované nebe a peklo naplněné božskými a ďábelskými bytostmi různých úrovní a s různou "magickou mocí".
Technologickou magii pracovně dělím na tři části: skutečná technologie, manipulace a fyziologická magie.
Skutečná technologie: nejlepším příkladem je zavedení střelného prachu v pozdním středověku. První arkebuzy vyžadovaly skutečný cit pro věc, instinkt. Jemný hrubý prach, lití kulí, konstrukce zbraně, způsob odpalování - to vše vyžadovalo studium, experimentování a pořádnou dávku štěstí. Neúspěšní experimentátoři přicházeli o části těla (prsty, oči atp.). V případě prvních palných zbraní se nachází jasná paralela s fireballem. A dál: nepotřebujete žádného Boha, když máte udělátka strýčka Leonarda a lektvárky tetičky Lucrezie (rozené Borgiové, dvacetinásobné vdovy).
Manipulativní magie, nebo také eskamotérství a iluzionismus: manipulátor předstírá, že je "mocným mágem" pomocí nějakých triků. Používá při tom znalosti z optiky, psychologie atp. Iluzemi dokáže i zabíjet, případně, s využitím "placebo efektu" léčit.
Fyziologická magie: nejlepším příkladem je "léčitelství" pomocí biologické energie - na toto téma existuje celá (pa)věda. Léčitel dodává nemocném "životní sílu", kterou může dočerpávat z různých přírodních energetických zřídel (z pramenů, vztyčených kamenů atp.) Obráceným postupem může škodit - buď ze své oběti vysaje "životní sílu", nebo ji zasáhne příliš silným výbojem fyziologické energie. Léčitel (mág) dokáže kontrolovat bioenergii, která tady byla už před ním a bude i po něm. Dalším příkladem fyziologické magie jsou živočichové, kteří dokážou na dálku vystřelovat jed, páchnoucí látku či elektrický výboj - u toho posledního je opět nasnadě paralela s fireballem nebo bleskem.
A na závěr: pokud si někdo myslí, že je technologie spolehlivá a univerzálně použitelná, tak si asi nikdy nekladl tyto otázky: - proč mé auto nestartuje, když všechna ostatní startují? - proč nemůžu na počítači rozběhnout tuhle skvělou hru, když na všech ostatních běhá bez problémů? - proč se životně důležité domácí spotřebiče (plynový kotel, elektrický sporák) pokazí vždycky v pátek odpoledne, když se servisní organizace rozešly na víkend?
Autorská citace #14
16.10.2007 11:00 - Lotrando
Hezký příklad se střelnými zbraněmi. Ačkoliv to není magie, mnohým by to tak mohlo připadat. Co mi v tvém dělení úplně chybí je přístup prezentovaný Sirienem, tedy magie jako taková, samostatně existující. Ani technologii bych sem neřadil, dá se sice za magii v určitém ohledu považovat, magií ale není (neporušuje fyzikální zákony). Božskost magie jsem někde uváděl, ale pak jsme se vydali jiným směrem. Propůjčování moci, nebo přímo ovládání tvorů magií obdařených je určitě zajímavý pohled. Může se zdát trochu omezený vlastním aktem "propůjčení", kdy je třeba se ptát zajakých okolností a proč. O potíž víc, řekl bych. Samozřejmě vznikají tak zase jiné paradoxy, popřípadě i zápletky.
No a proč mi nestartuje auto - to je ten rozdíl mezi vědou a magií. U vědy by se na to mělo dát přijít :)
Nám se to ale bohužel tak prolíná, hlavně tím jak uplatňuje známé postupy na fiktivní problematiku, že se rozdíl opravdu může velmi snadno stírat.
Autorská citace #15
16.10.2007 11:22 - Jerson
siriene, pokud to dobře chápu, ty chceš, aby magie byla při "běžném používání" (ať už to znamená cokoliv) asi tak bezpečná jako první spuštění jaderného reaktoru nebo první výbuch atomové bomby. Sice sis odvodil, že atmosféíru asi nezapálíš, ale stále jsi ochoten se vsadit s kolegy, že se tak může stát.
Pokud má takovéto nebezpečí být přítomno, pak se ale naskýtá otázka, zda někdo neudělal vážnou chybu, která se velmi jednoznačně projevila, a jak se vlastně může člověk stát zkušeným a uznávaným mágem ve vysokém věku jinak než díky statistice - tedy nesmírnému štěstí - a nebo tím, že rozvíjel spíše teorie magie než aby ji praktikoval.
Protože udržovat takový porit nebezpečí přímo ve hře není moc jednoduché, sám jsem si to vyzkoušel a problémem je, že člověk si zvykne na jakkoliv smrtelné riziko, a hráči - díky tomu že se riziku nevystavují přímo ale jen skrz své postavy - si zvyknou ještě rychleji.
V opačném případě, tedy pokud je každý druhý pokus fatálním selháním se magie prostě nebude používat, tedy hráčské postavy ji nebudou používat (a případně budou protestovat, jakto že ji tak snadno a opakovaně používají protivníci).
Najít mezi těmito dvěma hranicemi tu úzkou pešinku, po které s dá kráčet a nespadnout ani do jedné z těchto nezajímavých poloh není moc snadné, sám ve své hře jen tak tak balancuju a pakticky ani nepostupuju dopředu.
Máš nějakou konkrétní radu na tento problém?
Autorská citace #16
16.10.2007 14:53 - sirien
Ano, mám... universální pro Tebe, Lotranda i Volodju z vašich posledních příspěvků - odebrali jste se myšlenkově někam, kam jsem já vůbec nesměřoval, a přemýšlíte nad věcmi, které jsou, ač to možná na první pohled nevypadá, offtopic.
Volodja argumentuje teoretickému článku popisujícímu metagame principy práce s magií jakožto obecným herním prvkem konkrétním příkladem.
Lotrando si tu třídí své myšlenky, přičemž občas zabíhá do tak abstraktních řešení, že osobně nevidím jejich propojení s realitou hry.
A Ty zase redukuješ to co jsem psal na několik aspektů z toho, co jsem dal jako příklad.
NE, NENÍ nutné aby byla magie nebezpečná. Jen nesmí být jasná a známá. Onen neznámý prostor v magii nemusí být nutně nepřátelský (tak jako v Mage the Ascension - mimochodem, povšiměte si, o čem článek mluví a o čem ne. Mágové v MtA vědí co je paradox, znají ho, umějí ho popsat, a dokonce EXISTUJÍ kouzla která s ním cíleně pracují. PŘESTO Paradox splňuje podmínky pro onu neurčtou oblast magie - protože dělá dojem pro hráče, dodává feeling světu a magii dodává nejistotu a jistou tajemnost až nedůvěryhodnost. To, co je v MtA SKUTEČNĚ HERNĚ neznmým prostorem je Ascension samo <to je také jeden z důvodů, proč nemám rád Awakening. V Awk je řečeno, k čemu Ascension vede, celá jeho povaha, a tím je vlastně odebráno to tajemství z Asc - to, že každý mág naplno usiluje o ten smý cíl, i když žádný z nich nemá tušení, co tímto cílem je>).
Magie může být, v tomto případě nejspíše budeme mluvit o fantasy nebo urbanfantasy, i přátelská a vlídná. Onen temný prostor může působit ve prospěch mága, nepř. měnit jeho kouzla k nějakému vyššímu, mágem vyznávanému účelu, jehož si mág ale není plně vědom. Může se spontánně projevovat v jeho prospěch nebo podle jeho momentálního rozmaru. To, že já sám jsem orientován spíše na temné a hororové příběhy a settingy neznamená, že magie nemůže být přesně opačná.
Co se týče problému s magií ve Tvé hře, boužel... potřeboval bych více informací, a pokud to chceš řešit, asi bych požádal o zložení nového tématu...
A na závěr se ještě vrátím k té otázce co se stane, když začne věda zkoumat magii - stane se přesně to, co v Shadowrunu. Část kouzelníků půjde s vědou (mágové), část z nich se vědcům vysměje (šamané) - to jestli jedna nebo druhá skupina bude či nebude slavit větší úspěchy než opačná je už zcela na povaze konkrétní magie.
Věda sama se pohybuje v rámci, pro který je magie transcendentální silou. Proto věda zcela určitě dokáže popsat magii v určité škále jejího působení (např. psychologové a neurologové budou moci vytvořit obraz dění v nervové soustavě a představu prožívání mága v okamžiku seslání kouzla, fyzikové dokáží popsat ohnivou kouli v Joulech, medici určitě dokáží vyvořit příručky pro použití magie v nemocnicích a pro její kombinaci se světskou medicínou), na druhou stranu ale nedokáží provést totéž naopak (ti psychologové s neurology sice mohou vyvolat PŘESNĚ ten pocit a PŘESNĚ ty pochody v nervové soustavě jako při seslání kouzla, ale kouzlo sesláno nebude, fyzikové můžou vědět o fireballu všechno co zdánlivě mohou, ale nedokáží jej vyvořit bez mága...). Podle mého názoru, pokud nechceme udělat opravdu specifický krok nebo nebudeme mít opravdu hodně promyšlenou magii (MtA - Technokracie/Sons of Ether) tak by neměla nastat situace, kdy stroj bude schopný ovlivnit magii.
Autorská citace #17
16.10.2007 23:42 - Lotrando
Sirien: Proč je magie? - nabízíš jen mechanické herní řešení. Proč ve světě magie je vlastně neříkáš. Až v pozdější diskuzi různé možnosti nabízíš. Otázka po důvodu existence magie je legitimní nejen z pohledu hry jako takové, tedy mám exotické nestvůry nebo hraju horor, ale i z pohledu myšlenkové konzistence světa, kde se hra odehrává. Příklad s mágem a mystikem je přesně o tom. Mystik sice nehledá všechny možné formule a nesnaží se magii kategorizovat, na druhou stranu není pouhým uživatelem. On hledá důvod existence na své cestě k pochopení a osvícení, ať už je to cokoliv. Tolik příklad z tvého textu.
Nemyslím že jsme off-topic, je ale možné, že se všichni trošku točíme na místě a tím debata ztrácí na zajímavosti.
Autorská citace #18
17.10.2007 02:35 - sirien
hm. To s tím mystikem nebylo myšleno až tak do hloubky, nějak jsem neuvažoval nad tím, k čemu by mstik měl směřovat. Bylo to jen dělení: mág se zajímá/mystik nezajímá, tím to je definvané. Máš-li pod pojmem "mystik" jinou představu, nebo lépe - dělá-li Ti tohle slovo v tomto významu problém, navrhni pro potřeby této diskuse slovo substituční a já se rád přizpůsobím :)
Ano, otázka po původu magie ve světě je zcela jistě legitimní, ale není obsahem tohoto článku, možná napíšu nějaký další na toto téma, seženu-li si dost věcí o kterých bych mohl napsat něco o rozsahu "článek". Původ magie samotný je jistě důležitým aspektem, ale není zrovna tím, co by ovlivňovalo problematiku, terou jsem v článku chtěl rozebrat.
Autorská citace #19
17.10.2007 07:47 - Jerson
Dobře Siriene, zeptám se tedy jinak - jak vehře zabráním, aby se magie nestala všedně používanou věcí bez špetky tajemna, když mágům při praktikování magie nebude hrozit opravdu velké nebezpečí, nebo skutečně nepříjemné vedlejší efekty?
To že magie nebude zcela uchopitelná a pochopitelná teď nechám stranou, ve hře to až takové problémy nedělá. Ale to že se z magie stane běžný doplněk hry jako jsou třeba zbraně, to je dosti častý jev.
Jak tomu předejít?
Autorská citace #20
17.10.2007 09:57 - Rytíř
Už jsem to chtěl sem napsat dýl.. a Jerson si o to přímo řekl :)
Myslím, že jedna z těch možností jak magii ozvláštnit a ponechat jí kouzlo tajemnosti je speciální popis pro postavy vládnoucí magií - je pro mě obtížné představit si někoho, kdo vládne zvláštní, speciální mocí a přitom vidí svět kolem sebe stejně jako my.. minimálně musí nějakým způsobem vnímat ony síly, jež taky sám ovládá, ne? Na to by Vypravěč neměl zapomínat a občas by to měl dát hráči mága znát.
Mam tím na mysli něco jako: "Vstoupili jste do tmavé místnosti staré hradní kuchyně. V obrovském krbu žíří žhavé uhlíky, na hácích nad nimi visí malý kotlík. Cosi v něm míchá malá, shrbená stařena. Když jste vešli, pomalu, bolestivě se otočila. Má pichlavý pohled a velký nos, zbytek tváře je schován pod velkým špinavým šátkem. Celá ta místnost na vás působí podivně ponurým dojmem."
A k mágovi dodá: "Vzduch ti tu připadá dusivý, plný temného kouře valícího se z toho kotlíku. Skrze jeho chuchvalce jsi zahlédl nejasnou, jedovatě zelenou záři, která se nad kotlíkem vznáší. Když se stařena otáčela, trhnul jsi s sebou - stín, který vrhá její postava, náhle ožil a natáhl se po vás. Sklouzl po podlaze u vašich nohou.. a stáhl se zpět do temných koutů."
Nebo něco na ten způsob.. Hráč by občas měl pocítit výjimečnost své postavy a jejího vnímání světa.. někdy v dobrém, někdy ve zlém. Aby se to vyrovnalo a ostatní hráče nemágů to neznechutilo.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.093157052993774 secREMOTE_IP: 3.142.197.212