Kultura

chrochta
18.1.2008 11:12
„Nic nezvyšuje moc krále a úctu k jeho majestátu víc než velké válečné lodi s krásnou výzdobou, které je vidět na mořích.“

- Colbert, ministr Ludvíka XIV.
Autorská citace #1
18.1.2008 11:12 - Rytíř
Je tu spousta zajímavých info, ale moc jsem nevěděl, jakou jim dát podobu :) Takže klidně kritizujte - Chrochta dodal text, formát článku mam na svědomí já ;)
K něčemu co tu je mam výhrady, znám to jinak, ale to až bude víc času.
Autorská citace #2
18.1.2008 11:54 - Dalcor
Dostane se také na nejlepší námořníky středomoří - Maltské rytíře?
Autorská citace #3
18.1.2008 12:48 - Rytíř
Rytířové jako nej námořníci? Hoho! Já sem ten poslední, kdo by jim nefandil ;) ale přece jenom... odsud pocud. V čem měli být nejlepší? Přiznám se, že z hlavy mě nenapadá, na co narážíš.
Ale libovolné rozšíření uvedeného článku uvítáme myslím všichni ;)
Autorská citace #4
18.1.2008 12:55 - Dalcor
Johanité v podstatě zastavili námořní rozvoj turků ve Středozemním moři. Johanité měli svoji vlastní flotilu a ve své době i nejmocnjěší karaku ve středozemním moři. Mimojiné se podíleli na křížové výpravě do Alexandrie a tak
Autorská citace #5
18.1.2008 17:14 - Argonantus
Kolosální. K tomu starověku asi nic; to by bylo na Wothana (opravdovým šílencům mohu postnout slavnou debatu SEA).
Zajímavá epizoda jsou ti Slovani, o kterých tvrdí pan Žemlička, že to byli docela drsní maníci, kterých se obávali i Vikingové; zvláště pak obávaná parta z Rujány, která řádila v ranném středověku. Taky je zaznamenáno - někdy 600 něco - obléhání Kréty Slovany. Z moře, pochopitelně. Je to málo probádané.
A pak bych měl pochopitelně hodně k poslednímu odstavci první strany... neb křížové výpravy IMHO daly základ celému dalšímu velkolepému rozvoji této disciplíny. Doplnění, ne protesty.
Název "koga" je inflačně používán někam kdovíkam do minulosti, ale myslím, že přesnější je "nefa" či "nava", pokud je řeč o 13. a nižším století, protože kormidlové veslo je furt na scéně jakožto monopolní řešení. Tyhle lodě jsou známé zejména z pečetí hansovních měst.
Kapitola o hanse je skvostná - je tam pro mne plno nových detailů.
Autorská citace #6
19.1.2008 19:12 - Chrochta
Původně to bylo myšleno jako soubor mých výpisků z několika knih a ne článek - proto ta heslovitost a fragmentárnost. Informace o Hanze jsem čerpal z knihy Zimák, Alexandr: Hanza. Obrazy z dějin severského obchodu, kde jsou podrobně rozebráni třeba i Slované (rozhodně to byli drsní maníci, kdy se třeba účastnili na straně Dánů bojů v Anglii v 11. století nebo ve století následujícím vyplenili dánské hlavní město).
Autorská citace #7
20.1.2008 12:39 - Rytíř
Ta Hanza je vážně skvělá, takovýhle podrobný info prostě miluju.
Ke stylu - ano, jsou to takové výpisky. Ale díky tomu se to dost báječně hodí na doplňování od kohokoli, kdo sežene jakékoliv info o něčem, co tu chybí!
Co mě třeba trochu zarazilo bylo, že máš tak málo údajů o Kartágu. Měl sem pocit, že není problém něco sehnat? Určitě jsem o nich něco čet... kouknu se, když bude čas. Založili ho Féničané, proto bylo Kartágo taková námořní supervelmoc, měli na čem stavět.
Každopádně si jsem skoro jist, že to byli Kartaginci, kdo jako první používal pentéru. Pak je od nich opsali Římani..
Nedávno jsem taky narazil na podrobný popis přístavu a loděnic Kartága, s rozměry potvrzenými vykopávkami. Fakt impozantní. Uvidím, jestli to dát sem, nebo jestli načnem další článek s DIvy starověkého světa.. :)
Autorská citace #8
20.1.2008 14:48 - Chrochta
O Kartágu toho je napsaného spousta - ale lodičky se jaksi nezachovaly na žádném obrázku! A s Féničany to je dost podobné, jen je přece jen víc těch obrázků (sarkofágy, nějaké ty kresby v Egyptě - taky nic moc, zvlášť pokud jeden čerpá z knihy Válečné lodě :) ). Jinak se dodnes neví, jak to s tou pentérou vlastně bylo, a těm pěti řadám vesel nikdo nevěří.
Ty divy starověkého světa by byly dost zajímavé: maják na ostrově Faru, Suezský kanál, vlek přes Korintskou šíji, athénský válečný přístav v Pireu...
Autorská citace #9
23.7.2009 10:23 - DenGrasse
No s kartaginskými loďmi je to sice obtíž, ale je známo, že Římané postavili své loďstvo podle ukořistěné kartaginské veslice, čili první římské lodě byly okopírované kartaginské (myslím že šlo o pentéru) nebo řecké... ale nevím jestli je k dispozici obrázek římské lodi.

Podle toho co jsem čet, mělo Kartágo ve své době přístav mnohem větší a lépe konstruovaný než například Benátky o jeden a půl tisíciletí později...

A k těm johanitům se musím přiklonit - ještě za časů barbarossy, před bitvou lepanta platili za nejlepší mořeplavce a válečníky v celém středomoří.
Autorská citace #10
23.7.2009 10:26 - Lotrando
Bleskový dotaz. Měl dromond dva trupy? Na některých obrázcích to tak vypadá.
Autorská citace #11
23.7.2009 10:35 - Rytíř
Lotrando, nevím o tom, že by ve Středomoří ve starověku nebo středověku někdy postavili loď o více trupech.. Odkud to máš, nekoukal jsi na tyhle modely lodí? Tam je ten obrázek fakt takovej divnej :)
Autorská citace #12
23.7.2009 10:38 - Lotrando
jo jo, to je ono. vypadá to jako dva trupy spojené podlahou
Autorská citace #13
23.7.2009 10:43 - Blaine
hah, super tenhle topic me zajima:)
Potreboval bych par prikladu lodi, ktere pouzivali pirati tak nejak v renesancnim obdobi. Napriklad, pokud byli, bych chtel nejake piraty italske, spanelske a jihofrancouzske.
Autorská citace #14
23.7.2009 10:47 - Rytíř
No, já dromon (dromond, dromón, drómon) popisoval v Typech lodí takto:
byzantská válečná veslice přímo navazující na starověkou liburnu a trirému; měl dvojí řadu vesel (menší dromóny i jen jednu řadu) a beran, který však už nebyl jeho hlavní zbraní; měl již kormidlo na zádi v ose lodi a jeden nebo dva stěžně s latinskými plachtami; kastel na přídi byl vyzbrojen byzantskými "plamenomety", vrhači tzv. řeckého ohně a katapulty

imho to je prostě blbě nakreslené, fakt to nemá víc trupů
Autorská citace #15
23.7.2009 12:24 - DenGrasse
jo ten obrázek je divně nakreslenej... ale možná je to nějaký pozdní typ, který už byl přímým předchůdcem galéry (nízký trup), ani si nejsem jist, jestli dromóny opravdu měly latinské plachty, v raných dobách bych sázel na čtvercové.

blaine: lodě se používaly vždycky podle oblasti a dostupnosti... určitě jiné ve středomoří (šebeky, tartany, galeoty), jiné v atlantiku (leccos až po galeony, později brigy atak.)
Mrkni se sem:

http://www.piratskelode.wz.cz/index.html
Autorská citace #16
23.7.2009 12:53 - Chrochta
to Blaine: Zkus se podívat na šebeku či speronaru. Ve středomoří používali křesťané skoro stejné typy lodí (speronara, ale taky adaptované kogy, a iberského původu jsou i slavné objevitelské lodi) a muslimové taky (šebeka).
Autorská citace #17
23.7.2009 13:13 - Fibriso
ot: neví někdo, jak se nazývali ty čínské superlodě?
Autorská citace #18
23.7.2009 13:20 - Rytíř
Fibriso: Džunky. Ale fakt, nikde sem nenašel jinej pojem :)
Autorská citace #19
23.7.2009 13:38 - DenGrasse
jo jo, džunka je rozsáhlej pojem, zahrnuje skoro všechny velikosti i druhy. někdy je podezřívám, že džunka znamená čínsky loď :-) byly džunky velikosti malejch člunů a byly džunky velikosti galeon...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.089680910110474 secREMOTE_IP: 54.243.2.41