Jersonovi připomínám, že jsme to už mnohokrát důkladně zkoumali na Pevnosti, v tématech Alchymie a Strategie evropských armád (pokud máš někde ty debaty uložené, tak to tam je).
Ke kritickému střetnutí došlo, jak jsem na šel tady
http://cs.wikipedia.org/wiki/Leon_III._Syrsk%C3%BD
za Lva (leona) III. Syrského, který odrazil asi nejmohutrnější nájezd Arabů vůbec, a zachránil tak Evropu - protipól stejně zásadní bitvy u Poitiers/Tours, Karel Martell.
Řecký oheň v hlavní roli i podle wikipedie; prvotní zdroj jsou nějaké byzantské kroniky, ve kterých se nevyznám. Což Jersonovy námitky relativizuje - prostě to použitelné v boji bylo, bylo to také použito a drtivě vyhrávalo.
Popisy jsou dochované jen slovní, někde najdu ten Wothanův odkaz - ale většinou si všichni všimli kovových dračích hlav (zřejmě bronz nebo mosaz), které chrlily ohnivou směs (velmi zásadní drakovědná souvislost), zřejmě se do nich foukalo zezadu měchem, odtud Wothanova idea fixírky.
Ani složení směsi není dodnes vyjasněno - mluví se o naftě, oleji, síře či smůle; napínavá je souvislost s předchozími úspěšnými taženími Byzantinců do Persie, země klasicky ohněstrůjné na mnoho způsobů.
někde je dochován text jednoho z císařů, co zapřísahá své nástupce, aby se starali zejména o tajemství řeckého ohně, aby ho nedostali nepřátelé, a aby všechno fungovalo, jak má.
Zřejmě jeho dobrých rad nedbali, protože ty benátské lodi nebyly ani kilometr od břehu, Jersone - ony prostě útočily přímo na hradby pomocí žebříků. Takže se na ně útočit řeckým ohněm a znechutit jim to. K čemuž nedošlo - o řeckém ohni ani čárka.
Světonázorová změna proběhla jen v podobě obrazoboreckých hnutí, což netuším, jak by mohlo souviset s tajnou zbraní.