Kultura

Alnag
28.5.2008 14:07
Dungeons & Dragons 4e (II)
Diskuse o čtvrté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání. Prosíme i přes vypjaté téma o dodržování základních pravidel netikety, tak jako v jiných diskusích.

Navazuje na více či méně spekulativní diskusi o 4E.
3.6.2013 17:54 - wlkeR
Ehhh nevím kam to napsat a nechcu zakládat nový thread... Pořadatelé D&D Day: Vault of the Dracolich - už vám dorazily materiály?
14.6.2013 11:01 - Hadati
Jak správně používat efekt slow? Je jasné, že move se sníží na dva čtverce, běh na čtyři, ale co shift? Je při slow možný? A co když má monstrum power, který mu umožňuje shiftnout se o 8 čtverců?
14.6.2013 11:09 - Jarik
shift je povoleny. Pokud je napsano o konkretni mnozstvi poli, pak o konkretni mnozstvi poli (takze treba i o 8. Napriklad, kdyz je to definovano vlastnosti).
Pokud je uvedeno, ze se muze shiftnout o svou rychlost (pak je to ta upravena = 2).
23.6.2013 21:56 - Gurney
Pokračování z diskuze o hybrid classech

Blaine: Jak to jen podat srozumitelně (a nikoho neurazit a nezačít edition wars...) ...
Prostě a jednoduše mi u 4e přijde děsně omezená svoboda v herním stylu celkově. Sice v ní můžeš teoreticky hrát všechno, ale reálně ti ta hra začne házet klacky pod nohy ve chíli kdy zkusíš něco jiného, než co její designéři považovali za "zábavné". Příkladem budiž pokud se pokusíš hrát hru ve stylu "Boj jako válka" v kontrastu s "Boj jako sport" (což je ten, který 4e považuje za "zábavný") a téměř okamžitě ti vyvstanou problémy typu "co vlastně je přesně paladisnká marka". Což zas není takový problém a v obvyklém "4e/příběhově-taktickém stylu hry" to vlastně ani vědět nepotřebuješ. Dokonce i teď, když najednou kvůli využití nějaké powery mimo boj potřebuješ vědět jak konkrétně funguje a jaké jsou její limity, a můžeš docela snadno domyslet odpovídající fluff. Teoreticky je to bez problémů, pak ale můžeš narazit na to, že fluff co jsi vymyslel ti například "zakazuje" nebo nějak modifikuje možnosti použití tý powery, s čímž ale zbytek toho systému naprosto nepočítá a v některých situacích ho to naprosto rozhodí (dobrá zpráva je, že na takovou situaci nemusíš narazit nebo o takový klacek zakopneš jen čas od času... takže ano pořád se to dá hrát stylem "do you feel lucky, punk?").
Proto píšu, že ano sice máš svobodu vybrat si jakoukoli barvu/herní styl, ale v praxi máš na výběr jenom z docela omezené množiny (relativně, ono se tam klidně může vlézt všechno co hraješ, a pak nemáš problém). V kontrastu k tomu, DnD 1-3 se fakt dají hrát víceméně jakkoli a když už fakt narazíš na "hranice" toho co to zvládne, houserulovat je strašně snadný (a pro hodně lidí i součást zábavy).
24.6.2013 09:59 - Jarik
Predpokladam, ze tu kazdy vi o tom, ze na http://www.dndclassics.com/index.php je ke stazeni zdarma:

D&D RPG Starter Set "Quickstart" (4e)
H1 Keep on the Shadowfell & Quick-Start Rules (4e)
+
Khyber's Harvest (4e)
24.6.2013 14:44 - Blaine
Gurney: Rozhodne bych nechtel delat edition wars.
Ja si myslim, ze mas pravdu. Dokonce bych rekl, ze s tebou skutecne souhlasim, v tom ze nema smysl ve 4ed zkouset delat "boj jako valku". Protoze na to 4ed neni postavena. Muzes hrat valecnou kampan a pouzivat ostatni nastroje, ktere ti dava - skill challenge a ritualy (a jejich martial obdobu) na to, abys "vyhral" valku. Ale samotne souboje, pokud k nim dojde a nebudou vyreseny nejaky skill checkem, by mely byt "boj jako sport".
A ano, ja jsem presne ten typ cloveka, ktery si souboje radsi odehraje jako "sport", protoze to je to, co ja hledam. To je to, co me hrozne stvalo na 3.x, kde jsem ani po nekolika letech nedokazal presne odhadnout, co se bude v souboji dit. A stvalo me to. Mozna by me to nestval, kdybych byl ochotny delat velkou pripravu s mapama, presne poresenyma priserama a tak. Jenomze, kdyz jsem to delal, tak me to stalo hrozne moc casu. A pak ta prisera odesla po jednom Save or Die efektu. Prisera na jejiz tvorbe jsem stravil treba hodinu. A jindy jsem proste vzal obycejneho mooka z Monster Manualu a protoze se hraci rozhodli, ze na nej nebudou plejtvat jeden z tri Save or Die efektu, ktery meli k dispozici, tak z toho byla otravna bitva na hodinu nebo vic.
Tahle disproporce - straveny cas pripravou a casove vyuziti pripravene veci me natolik odradilo od DnD 3.x, ze jsem se zarekl, ze ho nikdy hrat nebudu. Nebo minimalne nebudu DMovat. A samotne hrani jako postavy jsem si malem zkusil tesne pred prichodem DnD 4ed, kdy jsme s kamosem, ktery to chtel DMovat tak tezce house-rulovali hru, ze uz nevypadala jako DnD.
Je to proste tim, ze jako foreverDM si ja vybiram, co chci a nechci DMovat a po neustalem zklamavani se 3.x jsem prichod 4ed a jeji "boj jako sport" privital s nadsenim.
A po nekolika letech hrani DnD 4ed musim rict, ze jeste porad nejsem vyhorely a znechuceny systemem, na rozdil od podobne situace predtim. Nevyhlizim Next jako spasu, vubec nekontroluji updaty, neresim zmeny, nectu clanky z playtestu. Protoze me 4ed vyhovuje a libi se mi. Nevidim duvod, proc menit system. Ano, hraji v soucasnosti oWoD, nWoD, DnD 4ed a budu zacinat SR (ten posledni je myslim 4ed, ze?) jako postava a planuji udelat nejakou kampan "play-by-post" temer free form, takze je to mozna tim vetsim rozhledem, protoze nejsem nuceny pouzivat jeden system porad dokola.
Ale na dungeon crawl budu pouzivat DnD 4ed. Jedine pokud Next udrzi veci co se mi libi na 4ed a pritom mi jako DMovi da do ruky nove dobre nastroje. O tom to pro me hlavne je - pokud mam hrat bojovou hru, tak musim mit dobre nastroje. A to mi podle me 3.x nedala. Nikdy jsem nepochopil, jak jsou v MM postavana monstra, nidky jsem nenasel presnou mechaniku, ktera by mi poradila, jak to mam delat. Ano, pochopil jsem z toho co jsem nacetl a jak jsem hral - proste se to ma tipovat. Naplacat dohromad zivoty, savy, ACko, utoky, ability, kouzla, mozna i skilly. A doufat, ze to bude nejak fungovat. A potom prileti Save or Die efekt a cela tva prace je fuc jednim mavnutim ruky kouzlenika, ktery ani nezvedl svoje znudeny oci ze Spell Compedia.
Pro me to je konecne - spatne nebo zadne nastroje pro Dungeon Crawl? Nebudu hrat. A na jiny druh hrani existuji systemy, ktere jsou lepsi.
24.6.2013 14:59 - Nachtrose
Blaine: jen doplnim trochu off-topic. Aktualni edice SR je 4ed, potazmo 20th Anniversary ( oproti prvnimu 4ed tisku ponekud vyerratovana ). Kazdopadne kdo ma zajem, tak 11.7. vychazi SR 5e jako pdf a v tistene podobe se objevi nekdy v srpnu. Na DrviveThruRPG je ted ke stazeni myslim 5 prewiev z 5e.
25.6.2013 07:51 - Me-dea
Co je SR? díky
25.6.2013 07:52 - Merlin
shadow run?
25.6.2013 08:07 - Nachtrose
Me-dea, Merlin: ano, shadowrun.
25.6.2013 14:02 - Me-dea
Ajo, znám, jen jsem si to nějak neuvědomila. Pitomý zkratky. Díky.
15.8.2013 12:09 - Babaj
hele uz jste to urco resily. ale nejak nemuzu nic dohledat.. co je to ten Spellscar?:-))
16.8.2013 04:55 - Vojtěch
Poznamenání divokou magií modrého plamene v nových Forgottnech...
17.8.2013 23:33 - Element_Lead
Mam asi trochu podivnou otazku vlastne otazky na ktere by se mi hodilo znat cizi nazory.

Chvilku jsem druzinu trapil bez vody a naseho wizarda napadlo, ze by vykouzlil Ledový povrch a led si nalamal do plechacku a ohral Kejklemi. Co si o tom myslite?

Dalsi vec je, ze chce pred utokem vyvolat Mágova ruka (minor) a hazet na nepratele lahve s vodou/olejem a pote palit mraziva pripadne ohniva kouzla. Slibuje si od toho damage navic pripadne specialni efekty jako ongoing horici pripadne slow apod.

Ted to nevypada tak hrozne, ale hraci jsou zvykli z drd hledat skulinky a po deviti hodinach hrani uz jsem se v tom zacal ztracet a trosku mi to zacalo lezt na nervy. Ne ze bych nestandartni akce nepodporoval naopak libi se mi a snazim se na ne kyval, ale hraci to hraji standartne+snazi se si pomahat nestandartnima akcema jakoby navic.

O tom, ze po kazdem ohnivem kouzlu z pravidel se ptaji jestli hori a dostava ongoing, po critech by chteli ustrelovat ruce a snizovat pocet utoku nepritele apod. minulou hru si hraci vyrabeli plechovky plnene stribrnymi hrebiky a vybusnym prachem. dnesni hru shaneli sipy z Ramba :)

Ma nekdo zkusenost s timhle typem hracu? Ja mam tenhle typ "vychcanek" 2 ze 3. Jeden je normalni, ale stahovan davem :)Hodily by se mi nejake tipy jak na ne.
17.8.2013 23:37 - Element_Lead
Kdyz si to tak ctu, tak to vypada, ze ja jsem ten zlej co jim nechce nic dovolit.

Kazdopadne kdyz to ukazu na jednoduchem prikladu tak je to neco ve smyslu bojuju s tebou na ferovku mec proti meci. Svou pohybovou akci te kopnu do kolena? Mam na tebe bonus? Jses zpomalenej? Hele a nespadl jsi nahodou? Mozna jsi bolesti zahodil mec ne? Jo a jeste te seknu. A stihnu te jeste bodnout dykou? A jeste bych chtel mezi nas prevratit stul abych mel cover...

Pak uz jsem myslel ze me jebne... :)
17.8.2013 23:43 - Alnag
Yashamaru: Mně to přijde super, že jsou takoví nápadití. Je fajn, že nesklouzli do rutiny - At will za 10 damage. Měl bys za to být vděčný. A že hledají skulinky? No, dělají to "in-game", za to bys měl být rád.

Druhá věc je, jak velký mechanický efekt by to mělo mít. Třeba mražený nepřátel politých vodou nebo politých olejem bych vnímal jako šanci rozšířit si zónu kritického zásahu (řekněme na 18-20). Ale samotný ten hod je přece také akce a navíc akce, kterou se musíš trefit, takže oproti jinak vykombené postavě tím spíš ztrácejí než získávají (IMO).

Pokud by někdo vytrvale hořel po zásahu ohnivým kouzlem, tak by byl v pravidlech ongoing. Ale i oheň z magického kouzla má charakteristiky obyčejného ohně a lidské tělo je v podstatě hlavně voda, takže hoří dost špatně. Má tendenci hned zhasnout, takže k takovým dotazům není důvod.

Dále... může být zajímavé proti nim postavit něco, co je fire-resistant, aby si zvykli, že základní elementy nejsou samospasitelné a přemýšleli víc do široka.

EDIT: K druhému postu. Vysvětli si s nimi, že akcí v kole je limitované množství a řada z těch věcí, co popisují je akce. Kopnout do kolene? Ano. Ale švihnutí mečem je pak až v dalším kole. Stejně tak bodnutí dýkou. Převrácení stolu by snad mohla být pohybová... a tak.
17.8.2013 23:57 - Element_Lead
Dobre, diky, to zni dobre. No napaditi opravdu jsou. Az me z toho nekdy jima hruza co zase vymysli :)
18.8.2013 07:05 - Vojtěch
Hele, na ten ongoing by to šlo udělat i podobně, jako s tím kopnutím třeba. Koukneš do tabulky str. 42 na příslušné damage. Polití olejem je jedna standard akce a asi i útok na touch AC a je prostě politý a šmidra. Mno a pak, až ho zapálí, tak může dostat ongoing 5 třeba a bude ho dostávat, dokud nebude mít celkem to damage, co jsi si našel v tabulce (+ něco málo navíc, ať mají radost), pokud tedy chceš získat nějaký takový efekt. Akce vyšla a systémově to je naprosto vyrovnané.
18.8.2013 07:44 - Almi
Yashamaru: Docela Tě chápu, sám znám tenhle typ hráčů. Rozumím ale tomu, že co je moc, to je moc.

Pokud jim chceš pomoci, zaveď pár drobností do hry. Třeba vyzkoušej nepovinná pravidla pro boj, která vyšla teď v Dragonu 425. Nebo vyšly pravidla podobným způsobem na hospodské rvačky (házení přes stůl, houpání se na lustru, strhnutí závěsů na někoho atd.). Když si to projdeš a párkrát použiješ u hráčů, tak bude-li je to bavit, klidně jim tam takovéhle drobnosti ve scéně nahazuj. Pochopí, jakou akci by je asi stálo to které "vylepšení" použít, jak psal Alnag níže.

Taky v nepovinných pravidlech Více nebezpečí, méně smrti (která hraju docela s úspěchem už dlouho) je obsaženo nejen co dělat, když jsi zraněn a umíráš, ale taky takové ty drobnosti, jako - když chci utíkat se zlomenou nohou atd.

Navíc jim do bojových scén nahoď vždy pár zajímavostí, které je budou zajímat, co budou zkoumat nebo co je bude nutit pohybovat se po bojišti. To zabaví.. Uč je zkoumat - tak ty chceš protivníka kopnout do kolene? OK, víš přesně kam? Tak ověř navíc i Heal. Umíš si to načasovat? Tak ověř Acrobacii. Stačí jen na lehkou a jako součást samotné akce..jde o to, aby si powergamer uvědomil, že všechno je výměnou za něco. (protože mám pocit, že v družině nemáš až tolik vypravěče, jako spíš powergamery a pravidlové právníky) Ale dej si pozor, ať to nepřeroste přes hlavu, takže každé z těch potenciálních novot vyhlaš, že nejdřív testuješ, a pak si to vyhodnoť. Zda je to přínosné pro tebe i hráče.
18.8.2013 11:26 - Naoki
IMHO povolit s těma úpravama co zmínili Almi a Alnag a navíc jim říct "ok, můžete tyto věci dělat, ale očekávejte že je budou dělat i nepřátelé proti vám" a pak si skutečně něco spešl připrav. Ne jako trest, ale prostě jako férový přístup: co vy, tak i já.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12113285064697 secREMOTE_IP: 18.188.175.182