Tipy a triky

Rytíř
29.8.2008 19:49
Virtuální / Online hraní
Diskuze o našich Kronikách i online hraní obecně.

Relevantní produktové diskuse
ANKETA shrnuje nástroje s jejichž pomocí lze hrát online. HLASOVÁNÍ: +1 pokud byste nástroj určitě doporučili, -1 pokud se mu vysloveně doporučujete vyhnout. Nechat 0 u nástroje který znáte ale je to takové "eh... +-..." je správná volba.

Jak to vidíte s online/offline hraním dál?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 2 bodů.
Hráli jsme naživo u stolu i během karanténykladné body6
Během karantény jsme nehráli, ale po ní budeme hrát naživo u stolukladné body6
Během karantény jsme hráli online a budeme hrát online i nadálekladné body16
Během karantény jsme nehráli online, ale po ní se chystáme hrát onlinekladné body1
Během karantény jsme hráli online, ale po ní budeme hrát naživo u stolukladné body26
Jiná možnost (podrobnosti napište do chatu)kladné body1

Online nástroje - kvalita

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 50 bodů.
(video) Discord (free, +€)záporné bodyneutrální postojkladné body31
(video) Hangouts (free)záporné bodyneutrální postojkladné body1
(video) Skype (free)záporné bodyneutrální postojkladné body-2
(video) Roll20 (free)záporné bodyneutrální postojkladné body-8
(video) Zoom (€€)záporné bodyneutrální postojkladné body3
(video) jitsi.orgzáporné bodyneutrální postojkladné body5
(video) Google Meetszáporné bodyneutrální postojkladné body2
(VTT) Roll20 (free, +€)záporné bodyneutrální postojkladné body17
(VTT) Fantasy Grounds (€€)záporné bodyneutrální postojkladné body5
(VTT) Foundy Virtual Tabletopzáporné bodyneutrální postojkladné body3
(VTT) RPG Note Cards (fate.masac.cz)záporné bodyneutrální postojkladné body2
(drawing) app.diagrams.net (free)záporné bodyneutrální postojkladné body1
(drawing) awwapp.com (free)záporné bodyneutrální postojkladné body1
(drawing) excalidraw.com (free)záporné bodyneutrální postojkladné body4
Autorská citace #61
23.3.2020 21:17 - Pan Bača
dukolm: výborně.. .a co různé předměty apod.?
Autorská citace #62
23.3.2020 21:23 - exi
Pan bača: kouzla, předměty a jména nestvůr zrovna v klíči jsou
Autorská citace #63
23.3.2020 21:26 - Pan Bača
já myslel spíš popisy a tak.. jestli se to tam taky zobrazuje(?).. pravda, viděl jsem to je u ShadoWWWa na FG, tak nevím
Autorská citace #64
23.3.2020 21:41 - mrkew
Ono se to hlavně překládá přes jejich nějaký program. Ale jak to je teď těžko říct. Stačí jim napsat a měly by vše poslat.
Autorská citace #65
23.3.2020 23:14 - sirien
Arten CZ píše:
Největší rozdíl oproti hraní naživo byl, že si musel brambůrky koupit každý sám.

To Ti závidim. Já těch rozdílů vidim o dost víc, např. snaha o nějakou hlubší atmosféru nebo složitější interakce hráčskejch postav je dost omezená.

Sice toho nemám tak moc nahráno online, zato mám hodně zkušeností s virtual meetingama, od voice-only přes různý řešení a'la Skype/Hangouts až po full-power rich-corporate virtual-conference-rooms (takový ty luxusní odstíněný místnosti se samozaostřovacíma kamerama a high-class všesměrovejma mikrofonama a 3D zvukovejma soupravama a projekcí na celou stěnu plus se softwarem co dokáže ten zvuk třídit tak dobře že se může přes sebe dohadovat několik lidí v jednotlivejch místnostech a napříč místnostma a působí to jakoby se všichni dohadovali naráz jen přes jeden stůl, že člověku na konci přijde skoro nepřirozený že si nemůže na rozloučenou s kolegama skrz tu stěnu potřást rukou... DAMN mě tohle chybí, to byl tak luxusní pocit mít tuhle místnost jen pro sebe :D ) a musim říct, že osobně mi přijde že existuje velmi strmý vztah mezi formou a kvalitou spojení a kvalitou samotný hry.

Zrovna teď sem došel k závěru, že např. nejzásadnější rozdíl mezi Hangouts a Discordem není ani tak trochu lepší plynulost spojení (čistě pocitově), ale hlavně fakt, že Discord má líp (rovnoměrnějc) distribuovanou obrazovku a místo focusu na 1 člověka (nebo shared screen) s ostatníma kdesi v thumbnails náhledech v rohu vidim všechny poměrně rovnoměrně v relativně velkejch oknech - což znamená, že mnohem líp vnímám jak se tvářej (což se promítá i do roleplayingu atp.), ale i jak je zrovna kdo zaujatej, soustředěnej, jak se mi zdá že se baví atp.

(And again, dva monitory - nebo i víc - STRAŠNĚ pomáhaj...)


Oproti tomuhle sou za mě rozdíly mezi konkrétními virtual tables popř. sdílenými programy na kreslení atp. dost druhořadý.
Autorská citace #66
23.3.2020 23:33 - LokiB
Mně teda bohužel nejlíp fungoval přenos zvuku přes starý dobrý telefon (tedy dobře, mobilní telefon) :).
S tarifem na neomezené minuty není cena blokační.
Discord prostě nebyl zvukově v pořádku, nedokážu říc proč. Neustálé problémy, že někdo někoho neslyší, které se daly vyřešit jen tak, že se jeden odlogoval a zase zalogoval, neustálé polykání slov když začne jeden mluvit, nesrozumitelnost, když mluví více lidí najednou a systém to neumí zmixovat pořádně.
prostě to byl dost opruz :(
Možná, kdyby lidi důsledně používali Roger, Roger ... Clearance, Clarence a push-to-talk, tak by to bylo kvalitnější ... ale zas hroznej opruz :D

Jako videokonferenčních místností high-tek jsem si užil dost a dost při jednáních. Dobrý to je ... ale na domácí hraní si to pořizovat nebudu :)

Překvapilo mě, kolik dneska pořád ještě stojí, když si od různejch společností chceš pronajmout videokonferenci ... i celkem bohatý firmy pak mají předplacenou stabilně jen třeba jednu "virtuální místnost" a lidi se perou o termíny. Zase, na domácí hraní je to pro mnoho lidí luxus.
Autorská citace #67
24.3.2020 00:08 - sirien
Loki: a český operátoři už podporují konferenční hovory? Jako to video se dá táhnout zvlášť (bez něj bych fakt hrát nechtěl - ono i ten Discord hozenej na televizi mi přijde... řekněme, že si jednoho dne pořádim promítačku proti stěně pokoje a pak možná začnu bejt trochu spokojenej v tomhle směru.)

Jinak online řešení bejvaj hrozně závislí na kvalitě a vytíženosti připojení - u některých stačí, aby to blblo jednomu a začne to blbnout všem, jinde to zůstane izolovaný na toho kdo to má slabý, ale i to je vopruz.
Autorská citace #68
24.3.2020 00:18 - LokiB
sirien: to už uměj operátoři dlouho, ne? jakože roky.
ale máš pravdu, telefonem jsme řešili situace, kdy nemohl jen jeden z nás a ten byl na telefonu. konfcall jsme takto telefonem neřešili.

To bylo třeba i při minulé hře, že nemohl dojet jen jeden ... tak jsem vzal monitor a jeho call přes discord jsem hodil na něj, monitor byl otočenej, jako by seděl u stolu (viz scéna z Demolition Man), a měl jsem externí kameru, zabírající z úhlu stůl, a z ní jsme obraz zase vysílali my jemu.

Stůl pro zabudování televize nemám, takže roll20 takhle nepromítnu :(
Na roll20 mi zas vadí, že GMovi přidává další práci - ovládání UI - což zabírá čas a myšlenky.

No ... je to lepší než nehrát, na tom jsme se ve skupině shodli :)
Autorská citace #69
24.3.2020 07:58 - Arten CZ
sirien:Hráli jsme 4, každý má na papíře svůj deník a na stole svoje kostky, GM měl své poznámky také na papíře. Mám doma 70¨ Tv, kde jsem měl na každé čtvrtině kameru jednoho z lidí a na čtvrté čtvrtině obrázek. Používám jen obrázky pro inspiraci, nikoli plánky nebo mapky. Naše hra se z části odehrávala na majáku, tak jsme měli na ploše fotku majáku, aby každý věděl, jak vypadá. Víc ke hře nepotřebujeme.

Když se podívám, co se při online hraní řeší, tak je strašně vidět, kdo používá jaká pravidla (nebo spíš jak je používá). Polovina skupin řeší, jak zajistit co nejlepší zvukové a obrazové spojení, polovina lidí řeší, jak zajistit přenos plánků, mapek, pravidel, příšer, rozsahů kouzel, pohybu po čtverečkách a jak co nejlépe rozhodovat, kde kdo stojí, kam dosáhne, jak automatizovat složitá vyhodnocení a jak do nástrojů dostat překlady.

My naštěstí spadáme do první poloviny, takže stačí najít vhodný nástroj pro videokonference, kde si myslím, že meet.google.com je ideální, a můžeme se už soustředit jen na hru.

Jedna věc je ale pro mě samotného hodně paradoxní. Někdy před +-15 lety jsme hráli online Dračí doupě. A opět jsme si vystačili pouze s mikrofony (tehdy ani kamery nebyly) a s malováním. Musím říct, že se hraní RPG neposouvá správným směrem, když na hraní mainstreamu už toto nestačí :(
Autorská citace #70
24.3.2020 09:08 - ShadoWWW
Já myslím, že hraní stolních RPG bude vždycky nejlepší u stolu, protože je to hlavně o skupinové komunikaci a ta je prostě tváří v tvář nejdokonalejší.

Online je dobrý pro hráče, kteří nemají možnost se setkat osobně. Pak se to dost liší v závilosti na hře. Pro Gurneyho jsem přemýšlel, že by bylo asi skutečně nejlepší prostě Skype konference se sdílenou plochou, na které by mu jel Photoshop, který naprosto parádně funguje s Wacom tabletem. Žádné sekání, žádná zbytečná cingrlátka, stačí ostatním vidět do tváře a dobře je slyšet a kreslit pohodlně náčrtky.

Roll20 nebo FG jsou dobrý pro DnD. Pro boje je pohodlné, když PJ jednoduše zobrazí ostatním mapu s protivníky a postavy jednoduše tahají se svými figurkami a vyhodnocují své akce. Toto je ve FG mnohem jednodušší než u stolu, kde jen kreslení/odhalování mapy je jeden problém a druhý je pak mít dostatek správných figurek. Přes to všechno, jak DnD podporuje figurky a boj, je to stále o hraní postav, společné komunikaci a vyprávění, což znamená dobře se slyšet a dobře na sebe vidět. Proto i ve Stínech nad Brnem máme dva módy. Klasický role-playingový, kde jsou hlavně co největší kamery a jedno malé okýnko na hody na ověření vlastností, a druhý bojový, kde jsou ty kamery menší a je tam hlavně prostor pro bojovou mapu a combat tracker. Přesto ten role-playingový používáme častěji a raději.

Mimochodem mám dva monitory a jo, je to rozhodně plus.
Autorská citace #71
24.3.2020 16:20 - RoVan
Já to minulý týden řešil takovým kočko-psím způsobem. Hráli jsme přes videokonferenci (Skype a podruhé to bylo přes nějaký free konferenční systém přes prohlížeč)a jen já (DM) měl rozjetý Roll20, kde jsem měl nachystané bojové mapy* a když k boji skutečně došlo, nasdílel jsem druhou obrazovku a pohyboval s postavami, jak chtěli hráči.

Deníky mají hráči klasické papírové a i házení kostkou probíhalo klasicky u stolu.
Pro online hráče to asi není úplně optimální setup, ale pro skupinu, kde si mezi sebou věříme a online hraní je z nouze ctnost, to asi není problém.

*U stolu upřednostňuju theatre of mind,pokud nemám nachystané nějaké zajímavé prostředí, se kterým se dá dobře takticky interagovat a udělat bitvu zajímavější. Nicméně, při hraní online osobně necítím, že mám v průběhu hry takový kontakt s hráči, jako u stolu.

ShadoWWW: /offtopic/ Ten setting SnB se mi líbí i celkově ten stream, mám pár výhrad, ale to hodím do SnB vlákna, pokud to nebudu po někom opakovat :-)
Autorská citace #72
25.3.2020 14:34 - drumlin
Nazdar, kvůli Koroně hrajeme taky online. Jeden hráč nám odpadl, takže jestli se někdo chcete přidat, pište. Hrajeme svůj vlastní upravenej systém.
Autorská citace #74
27.3.2020 06:27 - pilchowski
nepouzivate nekdo pro roll20 better20-5etools ve firefoxu? ode dneska mi to pada, asi to bude souviset s tou vcerejsi udrzbou, ale treba nekdo udelal nejakou jinou zkusenost?
Autorská citace #75
27.3.2020 08:08 - mrkew
pilchowski Nejedou meta data bestiáře, tudíž skript padne s chybou. Snad to brzo opraví :)
Autorská citace #76
27.3.2020 16:47 - pilchowski
mrkew píše:
mrkew

zdá se že už to jede, aktualizoval jsem to a fachči
Autorská citace #77
29.3.2020 12:54 - Haplo
Mno já se jen připojím na adresu on-line hraní: S Discordem jsem neměl nikdy problém a to ho už používám nějakou dobu. Je pravda že jednou za posledních pár dní jsem měl špatné spojení, odezva byla asi 43ms...Jinak za mě největší nevýhoda oproti hraní na živo je gestikulace a celkové hraní tělem. (Ne že by to přes internet přenést nešlo, ale klopýtá to.) Což z mého pohledu u takových "typických DnD skupin" není zas tak stěžejní, takže se nedivím jakou popularitu VTT kanály za poslední dobu získaly. Za mě je to taky spíš ta varianta "z nouze ctnosti" a nadále budu upřednostňovat osobní kontakt, nicméně myslím že je to minimálně (i díky streamům) dobrá věc pro rozšíření RPG.
Autorská citace #78
30.3.2020 12:51 - Jerson
My včera hráli přes Messenger s videm Detektiva. Je to stolní hra, která tedy vyžaduje hodně kominikování a nejlépe i výhled na tabuli s poznámkami, který jsme museli opustit rovnou. Skoro pořád jsme měli různé problémy se zvukem, já občas i s připojením, záběr na hráče byl velmi malý (OK, mobil a netbook na to nejsou vhodné), zpoždění obrazu za hlasem nebo obráceně, občas nevím zda mě někdo slyší když mluvím ... jako dali jsme to, ale představa že takovým způsobem hraju RPG mi nahání hrůzu. To už je opravdu potřeba mnohem lepší vybavení, jak kamery a mikrofony, tak hardware a hlavně spojení, a pak můžu začít řešit, jak moc jsem omezen proti společnému hraní u stolu.

V současné době je to pro mě spíše z nouze nouze než z nouze cnost.
Autorská citace #79
30.3.2020 13:08 - ShadoWWW
My jsme zkoušeli Skype, konkrétně Skype Creators Edition s NDI obrazem, Discord videokonferenci a Zoom.

Skype měl díky NDI nejlepší obraz, ale dělal psí kusy. Občas vypadával obraz a občas se obraz zasekával. Podle netu se to u dlouhých konferencí stává a je potřeba ukončit hovor a znovu začít. Což při streamování je opruz na čtvrt hodiny, než se vše znova nastaví. Pro běžné hraní bez streamování ale OK.

Discord jsme použili jen krátce, protože z něj nejde efektivně streamovat obraz. Měl také nejhorší obraz i zvuk.

Zoom byl největší pohoda. Obraz trošičku horší než NDI, ale nic se nesekalo, parádní setup i ovládací prvky a celý hovor se stramoval naprosto vpořádku. Za mě teda Zoom jasný favorit, ale pro konference je zdarma jen 40 minut hovoru a pak je potřeba vytočit hovor znovu. Nebo si zaplatit předplatné, které omezené není. Za to pohodlí při stramování to pro nás rozhodně stoji.
Autorská citace #80
30.3.2020 15:25 - LokiB
ShadoWWW píše:
Občas vypadával obraz a občas se obraz zasekával.


Nám se osvědčilo ve Skypu, že stačí, když si uživatel vypne kameru a zapne kameru, pak se přenos jeho obrazu většinou obnovil.

O víkendu jsem s kamarády absolvoval přes skype 6 hodinovu "kalbu" (což je teď v módě).
Skype má omezení v počtu účastníků i zobrazených (max 4 zvětšená okna + další jen v malinkém náhledu).
Můj celkem našlápnutý notebook se za těch 6 hodin při přenosu 3x dostal do BSOD, zničeho nic, což jinak vůbec nedělá. Původcem byl Skype.
Ale obratem jsem se dokázal přepnout na Android klienta na mobilu, který nepadal a fungoval. Bohužel zas výrazně ořezává obraz z jednotlivých kamer a to dost divně, že je vidět jen "levá půlka". nevím proč.
Kombinace komp+mobil mě dokázala těch 6 hodin udržet "ve hře" v podstatě nonstop (na mobilu se to rozjelo během 10 vteřin po pádu kompu, a když se ten za minutu zrestartoval, tak to zas šlo spustit na něm a na mobilu ukončit).

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10701417922974 secREMOTE_IP: 3.229.122.112