Kultura

Magus
7.4.2009 12:08
DrD
No moje nejoblibenejsi hra..

Dotazník o DrD.
13.12.2018 17:51 - sirien
Mimochodem, ještě k té diskusi o DrD 1d6+ hodu a o tom že se zranění odvozuje přímo z hodu na útok - teď sem narazil na tenhle Rytířův článek k DnD 3e kde hackuje systém tak aby tenhle princip z DrD dostal do DnD. Myslim že to je docela zajímavý doplňující pohled na věc.
13.12.2018 18:16 - Šaman
No, odvozuje přímo z hodu na útok… jako jo, ale ve skutečnosti je to jen použití jednoho hodu ke dvěma různým výpočtům. (Neřeším teď to + v k6+.)

ÚČ: 5/+3
což znamená útočný potenciál se zásahem 5 a zraňující za 8 (5+3)

Hod na zásah: k6 + 5 … porovnat s protivníkem a vyhodnotit jestli jsem se trefil
Hod na zraněňí: k6 + 8 … od toho se odečte protivníkova obrana a vyjde zranění

No a když se hodí jen jednou a použije k oběma vyhodnocením, tak se to dá zkrátit na:
k6 + 5 = třeba 9 (trefil jsem se?) + 3 = 12 na zranění

Takže on je to (kromě k6+ namíto criticalu) stejný systém jako v DnD, jen se na útok hází šestkou místo dvacítkou a na zranění taky šestkou, místo té plejády kostek, kterou používá DnD. A výsledek jednoho hodu se jen upraví, čímž získám druhý výsledek. Házet samostatně na útok i na zranění ovšem není problém a nic se tím nezmění (jen to bude trochu víc počítání).
13.12.2018 18:26 - LokiB
Šaman píše:
což znamená útočný potenciál se zásahem 5 a zraňující za 8 (5+3)


To není stejné.
5/+3 říká, že zraním vždy "minimálně za 4 životy" (musím-li AC přehodit, jako v DrD, nebo za 3, jestli stačí dorovnat jako v DND)

Což mi přijde, že tvoje řešení nesplňuje.
13.12.2018 18:32 - Šaman
Jo tohle… Zapomněl jsem, že obranu jsme si už kdysi dávno upravili taky na dvě čísla. Nicméně ano, i ten můj zápis to splňuje - ono je to jen matematická úprava, nic neměním.

Pokud budeš házet na každé vyhodnocení zvlášť, tak se samozřejmě můžeš trefit, ale nezranit, nebo zranit třeba za 1.

Pokud použiješ na druhý hod stejné číslo z kostky, tak se můžeš dostat do stavu, kdy jen aby ses trefil musíš mít poměrně vysoký hod… a tedy při druhém vyhodnocení zranění to vždycky vyjde 3+.

Což je to, co píšeš - zraníš vždy minimálně za 4 životy… protože když ti padne o jedna méně, tak ses vůbec netrefil.
17.12.2018 11:41 - Jarik
Ach jo.
Jsem si dneska vzal do práce Zlatou pavučinu / součást Asterionu (dosud nevybalenou z fólie), že si ji v klidu prohlédnu a nechám se inspirovat k nějaké své hře.
Jak já se cítil okraden, když jsem ji vybalil. Místo nějaké rozumné formy popisu špionážních sítí je to... to se ani nedá popsat - popis mincí, postav, ceníků,... kterých by vytvořil kdekdo "za korunu kornout". Kvalita zápletek na bodu 0 (těch asi 6 zápletek, co tam je nastíněno).
Písky proroctví a jejich popis Rilondu - proti tomuto mne obohatily mnohem více.
17.12.2018 11:46 - LokiB
Jarik: plně ti rozumím, před lety mě potkalo to samé. něco jsem si z toho vzal, ale jinak to bylo spíše plytké.
17.12.2018 11:50 - Jarik
Mně na tom štve, že kdybych si vzal něco, co už mám vybalené, tak si to klidně i přečtu znova. Ale tohle je hnus velebnosti, to se ani nedá číst.
A teď najednou mam 3 hodiny času, který nemám čím rozumným naplnit.
17.12.2018 11:52 - Jerson
Hm, podrobné ceníky vybavení jsou u některých lidí stále velmi oblíbené. Ale popisy mincí? A postav - co je u nich napsáno?
17.12.2018 11:54 - Jarik
Právě, že nic. Těmi popisy postav myslím 2 odstavcový popis-příběh obchodníka, kata, úředníka, …
Ty mince jsem ani nerozčítal, protože se v tom modulu nedá poznat, co je motext a co funkční popis.
17.12.2018 12:03 - Jarik
Normálně jsem se "ponížil" a jdu si raději přečíst něco od Siriena - o organizacích.
17.12.2018 12:16 - ShadoWWW
Z Asterionu se mi líbili Nemrtví a světlonoši, Písky proroctví, Z hlubin zelené a modré, Obloha z listí a drahokamů a dobrodružství z modulu Za závojem stínů. Zbytek (včetně těch dvou Hlavních modulů) mně přišel slabý. Akorát Krajiny za obzorem jsem nečetl (jako jediný modul ze všech), tak nevím.
17.12.2018 12:32 - Jarik
ShadoWWW píše:

To bych podepsal. I když Z hlubin zelené a modré trochu skřípu zuby. Ale pořád to jde. Že mne to moc nebere, je můj problém, ne autora.
17.12.2018 12:44 - sirien
Jarik píše:
Normálně jsem se "ponížil" a jdu si raději přečíst něco od Siriena - o organizacích.

Tak dík :)

(Jinak zrovna tenhle článek od svého napsání bohužel trochu zastaral a plánuju ho v blízké době updatenout o Hodiny a jejich používání, protože ta mechanika se k tomu tématu hrozně hodí a je mega užitečná)
17.12.2018 12:52 - Jarik
Děkuji za varování. Odkládám.
Si teda přečtu něco víc historického - od Alnaga.
17.12.2018 13:10 - sirien
Si to klidně přečti, jen si k tomu přečti i ty Hodiny (od Gurneyho)
18.12.2018 07:58 - Jarik
Asterion jako čtení do práce - 2.díl
Tentokrát jsem si vzal Z hlubin zelené a modré.
A … konečně mi to v práci rychleji utíká. Tohle jsme si vlastně chtěl vzít již včera (forma toho, co jsem chtěl číst).
Tak snad... to tu do odpoledne nějak vydržím.
18.12.2018 08:45 - pilchowski
btw:
27.12.2018 00:15 - Boldrick
Myslím si, že do mrtvoly jsem se nakopal už dost (i když si to ten zombík zaslouží, když v klidu neleží) a teď bych jí měl zapálit nějakou tu svíčku.
Došlo k tomu tak, že jsem u rodičů vyhrabal DrD dobrodružství "Danghanská kletba". Podle mě je to nejlepší české dobrodružství, které vyšlo (ukřižované děti, umučené dívky a chichotající se vesničané). Je velká škoda, že nevyšlo k DrD začátečníci nebo alespoň k DrD pokročilí. Spousta hráčů (včetně mě) by mělo hezký materiál k uchopení pravidel, za ten správný konec. Jedná se dokonce o dobrodružství, které bych si znovu rád zahrál (i když, už asi jen, jako PJ), nicméně v jiných pravidlech.
Jak jsem zjistil, tak strach a tísnivá atmosféra, která k tomuto dobrodružství neodmyslitelně patří, nemá pražádnou podporu v pravidlech DrD.
Nicméně nebudete-li vědět co zahrát a tohle jste ještě nehráli, či hledáte nějaké príma dobrodrůžo pro začátečníky, zahrajte si Danghanskou kletbu. Klidně i v DrD. Kdo by to chtěl hrát jako hráč, tak ať dál nečte, přeci jen tu vyzradím něco ze zápletky.
Tak tedy, zde je má pocta jedné mrtvole.


Vezmu-li to od začátku, narazím na rady pro začínající Pány jeskyně. Což je dobře. A první rada se hned týká toho nejdůležitějšího - nepředvídané situace. Je zde v podstatě dvojí způsob řešení. Té první radě, lepší a myslím, že dnes preferovanější, je věnován jeden krátký odstavec. Je zde zmíněno, že je jednodušší a má vycházet z logiky světa, prostě super rada, bohužel bez příkladu, právě pro ty začínající PJ.
Druhá rada, obhajovaná větou "Všichni dobře víme, že náhoda je důležitá věc jež někdy rozhoduje o životě a smrti." je rozpitvána na půl stránky. Přiznávají zde, že je pracnější, což je hezké, ale opět je to pro začátečníky rada špatná, která znesnadní přístup k RPG.
Proč? Když nevíte jak dál vytvořte si seznam všech možných situací, přiřaďte jim procenta a hoďte si. Může bejt, ale aby postavám při útěku z vězení pomohlo zemětřesení, no já nevím. A téhle možnosti, je přiřazeno v příkladu, mocné 1%. To by mi hráči omlátili o hlavu. Rada je to opravdu náročná, v řešení nečekaných událostí nepoužitelná, neb potřebuje sakra dlouhou přípravu. Takže, hned jak se zde začne mluvit o procentech přeskočte na další kapitolu.
Boj a vyjednávání, Atmosféra hry a Cizí postavy jsou podkapitoly, podle mě prospěšné a začátečníci by se jimi měli řídit.
Pak je zde něco o démonech a pravidlech k nim. Já bych podpořil tu část, jak je obejít, nemáte-li DrD PPP. A poslední část, kam to celé umístit. Přílohy a mapky nechám na konec.

A konečně k samotnému dobrodružství.
Celé to začíná ve městě. Pro úplné hráče-začátečníky bych asi rovnou přistoupil k setkání s kupcem. Bloudění po městě a zjišťování úkolu by mohlo začátečníky odradit. Pro zkušenější hráče a zkušenější postavy je to fajn začátek, se spoustou možností. I samo město může být jakýmsi příkladem jak by mohla města v dobrodružstvích vypadat. Je zde v podstatě všechno: několik hospod, lazebník, mág, hřbitov, kovář, špitál, trh i bordel a mnoho dalšího. Všechno má nějakou tu popisku, která v pohodě stačí.
Postavy by tak po troše nákupů a poflakování měli narazit na kupce Flina, který hledá svoji dceru. Respektive někoho kdo by ji našel. Kupec Flin je odveze na svém žebřiňáku do Danghanu, malé vesničky dvě hodiny od města.
A několik mil od vesnice postavy přepadne úzkost a nejistota.
Mě naprosto vyhovuje styl tohoto dobrodružství. Je zde popsáno co by se stalo, kdyby dobrodruzi nedorazili, což pomáhá, právě, při řešení nečekaných výmyslů. Je zde k tomu i časová osa. Což je potřeba, protože čas je jedna z věcí, které se postavám nebude dostávat. Čím déle budou okounět, tím více obyvatel bude bláznit a zabíjet se, až nezbude nikdo - což je jeden z konců :-)
Danghan je vesnička s cca dvaceti usedlostmi a statky a jedním kostelíkem. Všichni obyvatelé jsou zde popsáni. Je zde co vědí, jak budou přistupovat k postavám i jejich povaha. Několik z nich má i obrázek, což jsou ti nejdůležitější. Musím říct, že díky zápletce i popisům, mi bylo líto, každé postavy, která umřela, a že jich málo nebylo. S trpkým mlčením jsem musel sledovat, jak hráči míjeli stopy a další a další obyvatelé umírali.
Jednou ze stop je povaha obyvatel a její změna. Pro zahrání je to trochu obtížnější a zde právě naráží systém DrD. Chtělo by to nějaké mechaniky na odhad lidí, všímavost, blafování, atd. V DrD si nějak musíte pomoci sami nebo to odehrát. A jelikož nejsem rozený herec, ani nerozený, tak některé vesničany jsem odehrál špatně a tím znesnadnil či zjednodušil dedukci hráčů, právě v těch nejnevhodnějších momentech. Ale i tak si myslím, že propracovanost NPC je to, co z toho dělá super příběh.
Celé je to stavěné na vyšetřování a těch několik bojů (až na finále), je spíše rvačka. Zabijáci to budou mít spíše těžší a nakonec se s nimi nikdo nebude bavit. To, že to bude těžké vyplývá ze změny povah a nervozity všech obyvatel.
Každopádně je zde většina toho co by nemělo v temném fantasy chybět: zlý a sobecký elf, lynčovaní barbaři a hraničáři, opíjející se kněz, ukřižované dítě, oběšený puberťák, umučená (a to fakt pořádně) slečna, pološílení obyvatelé, tajemné zvuky na hřbitově, čarodějný sabat a mnoho dalšího.
Jediná věc, předbíhající multikulti dobu a bourající DrD klišé, jsou přátelští skřeti. Jedna skřetí rodina Mangurovců tu před lety žila :-)
Po odhalení zla, které se pokouší Danghan ovládnout, jsou dobrodruzi nasměrováni do podzemí. To bych považoval spíš za menší podzemí. Ale určitě netrpí syndromem Bílého hradu. Jsou tam jen skřeti a jejich pán, jo a vězni. Takže by se dalo považovat za vcelku logické, minimálně tak, že to běžného hráče nebude vůbec rušit. Zde se už boji vyhnout nedá i když skřeti nebudou bojovat za každou cenu do hořkého konce, a tak je tu prostor i pro nějakou tu taktiku.
A poslední nepřítel Nekrotheurg bude, samozřejmě, veliký oříšek. Jeho rozhodnutí záleží na rychlosti s jakou ho postavy dostihnou. Takže se může stát, že prach bídně zdrhne.

Dvě barevné mapky co tu jsou, nemají valné úrovně, ale mě stačily a na dobu (před dvaceti lety) a místo vzniku (ČR) je to dostačující. Je tu pár matoucích úkolů a deník jednoho z obyvatel, který opět považuji za dobrý.

Takže za sebe mohu tuto vykopávku jen doporučit a myslím si, že do dnešní doby nevzniklo dobrodružství (v Čechách samozřejmě) s tak propracovanou psychologií postav.
27.12.2018 09:00 - LokiB
Když už je tu taková starost o začátečníky :), tak já bych tedy před začátečníky umučené lidi včetně dětí nedával ... mohlo by je to odradit ;)
27.12.2018 09:19 - Jerson
To mě napadlo také. Nevím jak konkrétně je popsáno mučení té dívky, ale zrovna to jsou věci, které odrazují dost lidí.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.1107280254364 secREMOTE_IP: 3.237.64.198