Kultura

Magus
7.4.2009 12:08
DrD
No moje nejoblibenejsi hra..

Dotazník o DrD.
8.8.2015 01:28 - sirien
York: Tak zrovna na Tvou adresu ten postesk opravdu mířen nebyl :)
8.8.2015 11:07 - York
Vojtěch: Ona to je mimochodem poznámka zcela k věci. Je ten domácí systém mého PJe dračák?

- mechanicky ne, přestože jsou tam dost podobné prvky. Do hodů se počítá atribut a dovednost, nejsou tam povolání a dokonce se z toho ani některá klasická dračáková povolání nedají poskládat bez větších úprav (není tam například chodcův meč, mág funguje o poznání jinak), kouzla většinou improvizuje PJ za běhu podle obecné tabulky.

- co se světa a příběhů týče, tak rozhodně ano. Není to dračák ve stylu Dobrodružství v Bílém hradě, je to spíš svět zabydlený hobity, kudůky, barbary, trpaslíky, elfy a podobně (nejsou tam tuším krollové, a navíc jsou gnómové ale to je detail). Dost podstatný prvek je, že tam jsou astrální sféry (trochu jinak mechanicky podchycené, ale s velice podobnými možnostmi). Je tam navíc duševní svět (takový hodně prázdný shadowrunový astrál, dalo by se říct) a nekromancie, která právě s dušemi pracuje (přenáší je do speciálních krystalů a pak s duševní energií různě pracuje - často v dost velkém měřítku, jako třeba celé "probuzené" stavby a tak.)

Vzato kolem a kolem je to Dračímu doupěti na hony vzdálené. Systém je psaný od základu nový, tj. to už ani není "ohouserulovaný dračák" (byť to teda je dost složité a nedotažené, jako každý ohouserulovaný dračák ;-0). Ale přes to všechno to má nesporný feeling světa Dračího doupěte.

Co se na tom podle mě nejvíc podílí?
- rasy
- theurg a astrální sféry
- mimosmyslové schopnosti jako hraničářská schopnost (tedy není to kouzelnická magie)
- některá typická kouzelnická kouzla (hyperprostor například, přestože funguje trochu jinak).
- některé typické alchymistické výrobky (například lektvar mlhoviny)

U všeho mám namysli pouhou existenci v podobném ladění jako v dračáku, ne nutně přesně stejnou mechanickou implementaci.
8.8.2015 12:34 - Aegnor
sirien: Právě proto mě zajímá, co je tak zhruba potřeba pro zachování feelingu "klasického DrD" a na co se může sáhnout, aby ten systém byl aspoň o něco modernější:-) Teda, pro mě je to jenom teoretické přemýšlení, i když mám doma mám pocit DrD 1.1, tak k tomu systému žádný extra vztah nemám.
8.8.2015 13:12 - PetrH
podle meho nejjednodussi cesta k odpovedi je udelat dotaznik na 20, 30 otazek a uvidi se...
edit. kdyz na nej dokazeme ziskat tak 300-400 unikatnich vyplneni, tak to bude vypovidajici, co si lidi mysli o tom, co je dracak a co dela dracak dracakem...
8.8.2015 13:21 - York
PetrH: Nebude. Respektive ano, bude to vypovídající o tom, co se domnívají, aniž by mohli soudit na základě reálné zkušenosti. Pokud chceš skutečně relevantní data, tak musíš vytvořit několik verzí hry a sehnat dost lidí, kteří si je zahrají. Pak ti budou schopni říct, která z nich je podle nich nejbližší dračáku a nejspíš i proč. Bez toho to bude pouhá dojmologie.
8.8.2015 13:28 - PetrH
ano ale ukaze ti to prvni smer, podle meho je to relevantnejsi, jak rict, muj drd 1.9 je nejlepsi nastupce, nebojte se, povolani zmizela, ale jsou tu dovednosti, coz je vice super.... co kdyz 90% napise, ze nechce sicca, theruga, misto totho chce kneze? mimochodem knez byl v top 3 houserules, dokonce jako 3ti smer hranicare z oficialnich rozsireni drd v nemessis.
8.8.2015 13:39 - York
PetrH: Výhoda toho mého řešení je, že se na tyhle věci nikoho ptát nemusím. Tím, že tam jsou přesně stejná povolání jako v originálním dračáku, se to (po stránce obsažených povolání) zjevně bude každému líbit nebo nelíbit přesně stejně jako originální dračák a může si to úplně stejně ohouserulovat (což už ostatně pravděpodobně udělal).

Nové věci můžeš případně přidávat formou rozšíření. Přijde mi to jako nejméně konfliktní řešení.
8.8.2015 17:24 - York
PetrH píše:
Podle meho nazoru: draci doupe je spise styl mlaticka, nez povidacka. Hluboke doly plne stribra, skretu a kostlivcu, vysoke veze magu, odlehla udoli s troly


Takhle zjednodušit to nejde, každá skupina má herní styl trochu jinej.

Nicméne takhle pojatá hra (řekněme spíš inspirovaná dračákem, než že by se vydávala za Drd 1.X), která by, podobně jako DnD 4e, byla šitá na míru tilesům a obecně hracímu plánu, by měla spoustu celkem zajímavých vlastností:

- Dungeony a obecně taktické encountery jsou asi nejvděčnější materiál na hraní podle oficiálně vydaných modulů a dobrodružství. A to jednak proto, že dungeony se obecně těžko improvizují a za druhé proto, že předpřipravený dungeon nepůsobí jako railroad (tedy kromě toho, že do něj vůbec družina půjde).

- Je to v podstatě rozšíření deskovky o dlouhodobou hratelnost. Obojí jsou velmi silné prvky a příznivců deskovek stále přibývá.

- Mohlo by to zajímat i jiná nakladatelství (případně obchody) než Altar a Mytágo.

- Má to přesah do modelařiny a manuálních koníčků (vlastní výroba tilesů, viz třeba to, co tady teď někdo postnul na RPG fórum: stavebnice na tilesy, barvení figurek, tisknutí doplňků na 3d tiskárně - zatím je to v plenkách, ale klidně bych si vsadil, že z toho bude "next big hit") a hodně to hraje do ruky klubovému hraní - obchody jako Mephit celkem snadno mohou mít velmi bohatou sbírku kulis a figurek k zapůjčení.

- Tyhle doplňky jsou navíc z obchodního hlediska vděčné v tom, že se jich dají vyrábět mraky a hned tak to zákazníky nenasytí (na rozdíl od sourcebooků k RPGčkům, kde existuje určitý limit, od kterého to přestává být únosné). Stejnou vlastnost ostatně mají i moduly s dobrodružstvím.

Podle mě zásadní chyba DnD 4e nebyla v konceptu, ale v tom, že to prohlásili za novou edici DnD nahrazující všechno před tím, místo aby to vydali jako paralelní hru "Based on Dungeons and Dragons". A pak taky moc velká čísla a přespříliš kombení při stavění buildů (to je ale jen můj dojem, 4e jsem hrál jen oneshotově).
8.8.2015 18:13 - Naoki
Výhoda českého DnD4 by byla i v tom že by mohla vycházet jako starý dračík: nejdřív materiály k heroic, pak paragon a nakonec epic, což by dalo i dost času na správné testování aby to nedopadlo jako ve 4e.

Já jsem za takový nápad stoprocentně pro :-)
8.8.2015 19:59 - alefo
Píše:
podle meho nejjednodussi cesta k odpovedi je udelat dotaznik na 20, 30 otazek a uvidi se..

dotaznik neni zly napad

ale po x debatach o potencialnom drd 1.7 sa ukazalo, ze ani fanusikovia ktori chcu vyrobit novy system netusia ako ta hra ma vyzerat. teda presnejsie: bolo 20 rozlicnych nazorov, od freeformu, kde sa hadze raz za rok az po rules heavy drd+ styl.

tzv "dracak" je styl, nie mechaniky + fluff.

drd old je zviera ktore uz netreba budit
9.8.2015 13:25 - Gurney
PetrH píše:
podle meho nejjednodussi cesta k odpovedi je udelat dotaznik na 20, 30 otazek a uvidi se...
edit. kdyz na nej dokazeme ziskat tak 300-400 unikatnich vyplneni, tak to bude vypovidajici, co si lidi mysli o tom, co je dracak a co dela dracak dracakem..

To je výborný nápad, já bych se třeba hrozně rád dozvěděl jestli platí můj tip že existuje pár velmi zásadních svatých krav bez kterých už hra není vnímána jako DrD (a že ty krávy nejsou zase tak odlišné od těch D&Dčkových), ale zas na druhou stranu není třeba kolem DrD chodit po špičkách a bát se na cokoli sáhnout. Žádný z tvůrců oficiálních i neoficiálních rádobynástupců DrD (EDIT: myšleno DrD+, DrD2 a DrD 1.9, dost možná existují i další, ale o těch nic nevím, tak nemůžu soudit) se ale ještě nedokázal odtrhnout od vlastního oblíbeného pojetí rpg a všichni ze zásady začínali vypálením celého kravína do základů...

A k tomu dotazníku samotnému - imho nejlepší by bylo se ptát nikoli na nějakou potenciální novou verzi, která nejspíš ani nebude, ale na tu stávající; tj. jak často hrajete, kterou verzi máte, jaká povolání hrajete a nehrajete, na jakých úrovních probíhají vaše hry, ryze domácí setting vs. vykrádání modulů vs. ofiko moduly... víceméně věci na jaké se ptalo ve svých dotaznících WotC. Druhá věc, chtělo by to udělat si ten průzkum zvlášť mezi hráči DrD, které skutečně potkáš mimo internet (mimo jiné takový Gamecon je výborná příležitost a myslím že by nebylo složité se domluvit s organizátory Mistrovství v DrD, jestli by nepožádali účastníky o vyplnění tohoto krátkého dotazníku... můžeš za to třeba rozdávat lízátka nebo tak něco...) a zvlášť potom na internetu (a i to bych třídil podle různých webů). Nepřekvapilo by mě kdyby pohled skutečných hráčů DrD byl v lecčem jiný než u internetových diskutérů.

alefo píše:
po x debatach o potencialnom drd 1.7 sa ukazalo, ze ani fanusikovia ktori chcu vyrobit novy system netusia ako ta hra ma vyzerat. teda presnejsie: bolo 20 rozlicnych nazorov, od freeformu, kde sa hadze raz za rok az po rules heavy drd styl.

Mám tu diskuzi právě otevřenou a je to chvilkama velmi zábavné bizarní okénko. Jenom jakoukoli spojitostí se světem mimo internet si nejsme úplně jistý :)

alefo píše:
tzv "dracak" je styl, nie mechaniky + fluff

No a já bych řekl že Dračí Doupě je stejně jako většina rpg směsí mechanik a fluffu a co s tím dál hráči dělají je celkem jejich věc :)
9.8.2015 14:38 - alefo
ad bizarni okenko

zabava je ze jadro dracakistov su zalezene male druziny, veterani, skauti a podobne a tym ked dodate nove pravidla tak ich styl sa nezmeni

ich predstava o oprave je v rovine "vsetko je ok akurat tu a tam by to chcelo par zmien" a tie zmeny su vzajomne nekompatibilne a bez jednotiacej linie. nieco ako ked si vsetci patchovali ad&d lebo kazdemu sa nieco nepacilo

Píše:
takový Gamecon je výborná příležitost

+20
----

co chcem povedat je to ze nie je jasny nie jeden ale tri smery ktorymi by sa mal dracak uberat: proste vsetci co ho este hraju, si ho houserulovali

rychla analyza situacie na trhu
1) je stary dracak s jednoduchymi mechanikami ktore su v dnesnom dizajne wtf a tazko ich fixnut
2) je plusko s hardcore mechanikami ktore su v dnesnom dizajne wtf a tazko ich fixnut
3) je dvojka s pribehovymi mechanikami ktorej stari hraci principialne nerozumeju
4) bude revidovana dvojka s tymi istymi mechanikami a lepsim vysvetlenim

ide sa vyrobit stvrty/piaty dracak ktory ma pokryt co?
9.8.2015 14:49 - York
alefo píše:
co chcem povedat je to ze nie je jasny nie jeden ale tri smery ktorymi by sa mal dracak uberat: proste vsetci co ho este hraju, si ho houserulovali

rychla analyza situacie na trhu
1) je stary dracak s jednoduchymi mechanikami ktore su v dnesnom dizajne wtf a tazko ich fixnut


Starý dračák až tak úplně jednoduché mechaniky nemá, to nám tak jen přijde, protože ho máme X let zažitý (a dost z toho jsme beztak nepoužívali, popřípadě pozapomínali).

alefo píše:

3) je dvojka s pribehovymi mechanikami ktorej stari hraci principialne nerozumeju
4) bude revidovana dvojka s tymi istymi mechanikami a lepsim vysvetlenim


Základní mechanika dvojky není příběhová ani trochu.

alefo píše:
ide sa vyrobit stvrty/piaty dracak ktory ma pokryt co?


Na špatnou otázku nemůžeš dostat dobrou odpověď ;-)

Celý smysl vytvoření DrD-like hry vidím v tom, oslovit hráče, kterým vyhovovalo DrD a nevyhovují jim hry, co jsou teď na trhu. Nemusí to nutně považovat za dračák, nemusí to mít dokonce s dračákem vůbec nic společného. Jediné kritérium je, aby to generovalo natolik podobný styl hry a příběhů, aby jim to sedlo.

Odkazovat se na DrD je čistě marketingový tah (na druhou stranu pokud je tu ta možnost, tak nedává smysl ji nevyužít).

A pak je samozřejmě možnost ukrojit z té základny potenciálních hráčů alespoň část (a třeba při tom oslovit spoustu dalších, to by zřejmě měla za cíl například ta deskovková varianta).
9.8.2015 20:05 - PetrH
pracovní verze formuláře (ještě se bude měnit)
9.8.2015 20:20 - Naoki
feedback:
- nešel by jiný font u toho úvodu? diakritiku moc nezvládá
- máš tam překlep ("Dačí doupě")
- Hry se účastním/hry jsem se zúčastnil
- Hráli jsme / Hrajeme podle pravidel -> proč multiple answer? imho by stačila jedna odpověď
- Moje nejoblíbenější kombinace byla -> je vskutku taková otázka potřeba pro zjištění "co dělá dračák dračákem"? Kdybychom třeba zjistili že nejoblíbenější kombinace byli hobit zloděj, elf hraničář a barbar válečník k čemu by nám taková informace byla?
- Od rozvoje bych čekal -> tuhle otázku bych rozdělil na dvě: "od rozvoje bych čekl že změní" a "od rozvoje bych čekal že zachová"
- přidal bych ještě dotaz odkud se o této anketě dozvěděli (diskuzní forum, Gamecon, kamarád, atd.)

Jinak dobrá práce a děkuju že ses toho ujal :-)
9.8.2015 20:41 - PetrH
no rád zapracuji, ono nez z toho bude nejaky rozumny material na sireni jeste chvilku potrva:)
- font - doladim, byl to první nástřel při cestování v telefonu
- překlep opravim
- hráli jsme... - za svoji kariéru jsme zažil vícero stylů, ale mohu doplnit lepšé popis (např. hlavně jsme hráli stylem...)
- kombinace je tam spíše z mé zvědavosti, zda opravdu se říká, že nebýt v drd elf kouzelník, jako by drd nebylo...
- od rozvoje... -vyborná idea upravím
- kanal doplním. zatím to není celý dotazník. nevím, zda jej nerozdělit na vícero stran.
9.8.2015 20:46 - ShadoWWW
Ještě bych do té ankety doplnil:
- Mám zkušenosti s: DrD 1.6, DrD+, DrD II (s tím, že může být zatrženo více možností)
- Má nejoblíbenější verze je: DrD 1.6, DrD+, DrD II
- Hrajeme v herním světě: Asterion, Taria, 12 sošek Almiru, našem vlastním, jiném
9.8.2015 20:51 - PetrH
shadowwww: ano doplnim.
9.8.2015 21:51 - PetrH
děcka, podoba se ladí, prosím odpovědi teď vložené se možná smažou.....
9.8.2015 22:01 - PetrH
připomínky doplněny :) jsem otevřen dalším a dotazník snad nic neztratil a je možné doplnovat odpovedi. http://goo.gl/forms/q3M4DPBnBi
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.25811791419983 secREMOTE_IP: 34.238.189.171