Kultura

Magus
7.4.2009 12:08
DrD
No moje nejoblibenejsi hra..

Dotazník o DrD.
9.8.2015 22:13 - ShadoWWW
PetrH: Máš tam nějak pohlídanou unikátnost? Jinak bylo by dobré tam vložit pole pro zadání emailové adresy pro zasílání novinek a případných dalších anket. Pokud vyjde nějaká další anketa na toto téma, nebo dokonce nějaký nástřel pravidel, měl bys databázi svého publika. Což by bylo super.

Jinak další otázka je šíření. Jak ten dotazník rozšířit i mimo obec Kostky? Dobré by bylo dát odkaz na něj nejen sem, ale i na RPG F, Nyx, do diskuzí na webu Asterionu, Tarie, Dracidoupe.cz, na Facebook skupin Asterion, Letopisy Vukogvazdské družiny a další dračákovské. A doplnit tam informaci, že pokud znáte hráče DrD, současné nebo bývalé, kteří nechodí na internet hledat věci o DrD, tak jim dejte vědět, ať se také zúčastní této ankety. Že je v plánu udělat nejlepší Dračí doupě všech dob.
9.8.2015 22:15 - ShadoWWW
Jinak pod všechno, co napsal Gurney, bych se klidně podepsal i já. :-)
9.8.2015 22:20 - PetrH
jak bude reknem rozumna verze poslu dale. co se tyka unikatnosti, google tvrdi, ze se musis prihlasit pro vyplneni, ale email klidne pridam.
9.8.2015 22:42 - ShadoWWW
Dotazník vypadá dost dobře. Jestli na něj odpoví aspoň 100 lidí, získáš hodně dobrý vzorek nejen online DrD scény.

Jinak jsem hodně napjatý, jestli i u DrD se potvrdí to, co u D&D: že názory zúčastněných se někdy i výrazně lišili od většinových názorů lidí na fórech (z toho vyplynulo, že na fóra píše jen menšinová a navíc specifická část lidí).
9.8.2015 22:59 - Naoki
Feedback:

- možná bych to nakonec rozdělil na dvě stránky: první dotazy přímo k DrD, druhá ohledně profilu vyplňovatele
- V hraní RPG her mám zkušenosti s -> imho zbytečná otázka, opět k čemu nám bude znát odpověď? :-)
- Od úpravy bych očekával zachování -> dal bych zde taky na výběr z různých možností možnost doplnění ostatního. Možností by mohly být zachování ras, povolání, ikonických předmětů, herního jádra, atd.
Pokud mi hodíš práva tak ti klidně pomůžu s editací dokumentu.

Jinak k propagaci dotazníku bych určitě zkontaktoval i skautské klubovny, když je všeobecně známé že to tam bývá dost oblíbené :-) (a i já jsem se dostal k DrD přes skauta :D )
9.8.2015 23:13 - PetrH
Naoki: posli mi pls goole account a rano te pridam:)
Edit: ty zkusenosti dle meho odkazuji na ocekavani zkresleni. Ten kdo precdtl a hral v 20ti systemech bude hodnotit asi jinak jak skautik (sam jsem zacal v 8.5 ve skautu roku 1990)
9.8.2015 23:30 - Colombo
Přidal bych tam nějaké otázky, které na první pohled vypadají realisticky, ale mají jen jednu správnou odpověď, aby se otestovalo, jestli dotyčný odpovídá na otázky pravdivě nebo to vyplňuje pseudonáhodně. Dané dotazníky se potom budou moci skrze tyto otázky vyfiltrovat a nebudou tak zkreslovat vzorek.
10.8.2015 00:37 - sirien
Nejsem teď úplně online, ale jak tak sleduju diskusi, neodpustím si jednu poznámku:

Nesouhlasím s Gurneym a o to víc ani se zbytkem z vás ohledně "toho, co dělá dračák dračákem". Podle mě totiž dračák nedělá dračákem vůbec nic, protože ten dračák ani vůbec neexistuje.

Vysvětlení zdánlivého paradoxu je prosté - většina hráčů podle mě hraje prostě to, co hraje, a každý si hraje svoje podle svého a překryv je absolutně minimální. Což samozřejmě nevíte(me), protože většina lidí se to nenamáhá nikomu nikam psát. Diverzita v tom, jak ta hra vypadá, je ohromná i u lidí, co se k "dračáku" srdcařsky hlásí.

Celá idea nějakého stylu, žánru nebo nějakých základních mechanik, které by to všechno jakkoliv spojovaly, je mýtus vytvořený a udržovaný teoretiky v online sféře, nic víc.

Tudíž jakékoliv vaše dotazníky hráčům co by měl dračák obsahovat (pro další verze) nebo co dračák tvoří (aby se vědělo, jak chce G) jsou naprosto chybné už v základu, protože zkoušíte získat informace o neexistujícím jevu. Protože zkoumaný jev neexistuje, jakýkoliv výzkum přinese jen bílý šum a protože jste pattern-seeking apes, tak si v něm možná něco vysledujete, ale nebude to nic znamenat.


Pokud chcete tvořit něco jiného, nezjišťujte nic k tomu jak vypadá nebo nevypadá dračák nebo co jsou nebo nejsou jeho svaté krávy (žádné totiž nejsou), zjistěte si prostě, co a jak chtějí hrát ti, kdo něco hrají. Jako kdybyste chtěli designovat nějakou úplně novou hru. A pak udělejte nějaké class and level generic fantásko v moderním designu a pojmenujte si ho dračák. Jakýkoliv jiný postup vás přivede - byť třeba v menší míře - do uličky vlastního sebezaslepení, se kterým DrDII tým designoval ten "jejich" dračák (o kterém všichni víme, jak skončil).
10.8.2015 07:53 - Naoki
Ale ale siriene, to se mi tedy nezdá! Přeci se tu nezkoušíš stavět proti vědeckému postupu, ne? :D

Vždyť kvůli tomu se ten dotazník dělá - abychom zjistili jak moc různorodá ta komunita je. Pokud se tvá hypotéza nakonec splní tak ti dáme za pravdu. Ale zahodit to celé na základě jednoho prohlášení to mi zavání protestantama v Americe :P ;-)
10.8.2015 10:37 - ShadoWWW
Dovolil jsem si dát odkaz na dotazník do záhlaví diskuze.

Bylo by dobré to dát do diskuze na DraciDoupe.cz, pokud jste tam někdo registrovaný.
10.8.2015 10:46 - York
IMHO bude úplně stejný problém jako s vlastní tvorbou - lidi se ze všeho nejdřív budou ptát, kdo že ten dotazník vytvořil a jestli je to zaštítěné Altarem.

edit: Ale je fakt, že je výrazně méně pracné vytvořit dotazník a zjistit to, než napsat celou příručku a zjistit to taky :-)
10.8.2015 12:09 - PetrH
vzteklina rpgf píše:
tak nejak mi v dotazníku chybí, jak by vlastně mělo moderní drd vypadat. Možná je to schválně.
Nicméně všechny dotazy směřují ke starému drd a co z něj zachovat a co z něj změnit. Neni tam prostor pro zmínění čehokoliv nového...
10.8.2015 12:13 - Sparkle
Mně se ten dotazník ňák celkově nezdá. Myšlenka imho šlechetná ale.
Několik postřehů, přeberte si je jak chcete:

DnD i DrD byly DIY produkty od bandy nerdíků kteří netušili ani zbla o marketingu a cílovkách a potřebách zákazníků mimo svůj okruh nerdích známých, a jak píše Zak S., možná právě to byl důvod, proč se to tak chytlo a je to awesome zábava. Snaha moc hrotit přizpůsobování se někomu, u koho stejně nemáme jistotu, že si to pak půjde koupit, vedla k DnD 4e a víme jak to dopadlo.
Podle mě nerdi a geeci a fantasáci, prostě cílovka na tadyty gamistický DnD-like hry, jsou tak tvrdohlavý a svérázný a roztříštěný ve vkusu, že žádné "typické" názory na to, co dělá dračák dračákem, nemají, jak píše Sirien.

"hra podobná pojetím hry, mentalitou a obsahem. Na názvu mi nezáleží" - že se to musí jmenovat Dračí doupě, jinak se to bude prodávat 50x méně, je známý fakt. Na to nepotřebujete dělat anketu. Si zkuste prodávat RPGčka a uvidíte, že když přijde do krámu člověk rozhodnutý koupit si "dračák" tak většinu z nich na jinou značku nepřesvědčíte. Skaven mi psal, že to má ve fantasyobchodě taky tak.
Tzn. i kdyby vám v anketě vyšlo, že naprostá většina lidí chce hlavně kvalitní pravidla, i kdyby se to nejmenovalo dračák, realita prodejů bude... no víte jaká.

Teď pár postřehů k Drd2. My všichni si tu můžem rvát vlasy jaký ho považujeme za fail... ale teď reality chceck. Ta hra se prodává výborně, i její rozšíření se prodávají výborně, a hraje se hodně. Ne v okruhu vašich známých a známých vašich známých, ale fakt se hraje. A už asi tuším proč. Moje teorie je: my tady jsme s Drd2 nespokojený, protože většina z nás jsou třicátníci, kteří si pamatují Drd.old z doby, kdy nám bylo 15-25 a v této době pro nás pravidla a kombení postav bylo důležitý. Proto nás mrzí, jak ta pravidla překopali.
Zatímco typický hráč Drd2, z toho co mám aspoň vypozorováno, je 18letý fantasák či fantasačka (holky jsou tam velké procento), který miluje Tolkiena a Drd2 si pořídil proto, že ve 12 letech na táborech a ve skautu hráli Drd.old.
Těmto lidem nevadil přechod na Drd2, protože:
1) Drd.old hráli v době, kdy ještě pravidla pořádně nechápali a tato složka "dračáku" tak pro ně není zas tak podstatná
2) Tihle lidé milují čtení, čtou všecko a mají na to čas, takže přelouskat tu příšerně napsanou úmornou Drd2 bichli pro ně není problém. I když ta pravidla po prvním přečetní nepoberou, neodložej to, místo toho si to přečtou znova.
3) Tihle lidi jsou strašně kreativní. Jen co dočtou rulebook, začnou vymýšlet houserules. Prostě proto, že vymýšlení houserules je zábava. Nezáleží na tom, jestli jsou pravidla napsaná dobře nebo špatně.
Vychází mi z toho, že pro spoustu lidí odpověď na otázku "co je pro mě dračák" je pro ně prostě a jednoduše vzpomínka na úžasný zážitky z dob, kdy byli šťastní. Tohle si ale většinou ti lidi neuvědomujou, v anketě to nejspíš nezachytíte (minimálně ne v tý verzi, kterou tam máte teď) a ono to v zásadě ani není potřeba zjišťovat anketou, když se to dá zjistit pohledem na čísla prodejnosti Drd a Drd+ a Drd2, možná zkuste z Bouchiho vymámit nějaký přesnější numera, aspoň procenta, když už ne tvrdá čísla prodejů.

Lidi chtějí rulebook Drd 1.6. To víme, protože nám s dotazem na reprint choděj do krámu. O tom, jestli chtějí Drd 1.7, nevíme nic.

Logicky se pak nabízí otázka, pro koho by se teda mělo to Drd 1.7 dělat. Jestli ti třicátníci, co tvrdí, jak přestali hrát kvůli znechucení z Drd2, to neříkají spíše jako výmluvu, že už na hraní nemají čas a tak vůbec. Jestli ti lidi, co chtějí stará Drd.old pravidla, je náhodou nechtějí spíš do sbírky a stejně moc nehrajou. Jestli ujišťování fanoušků v anketách "tohle potřebuju a pak to pro mě bude dračák" taky znamená, že až ta nová verze vyjde, skutečně na ni přejdou, nebo se ukáže, že kámošům se do toho nechce a tak zůstanou stejně u starý.

Jestli není jednodušší primárně dokopat Bouchiho k dodělání toho 1.6 pdf, co dostal od ShadoWWa, aby byli spokojení to, co touží po 1.6 - protože o těch víme, že existují a co chtějí. Pak můžete začít dělat rovnou na Drd3, protože životní cyklus Drd2 už bude brzy v polovině, a jestli se rozhodnete udělat to jako Class and level + Task resolution + fantasy, pak to tak udělejte ne kvůli výsledkům nějakých anket, ale kvůli tomu, že právě tento styl máte rádi a tvoří se vám v něj nejlíp. Stejně si z toho neuděláte kariéru a nezbohatnete, takže podle mě nejlepší hru vytvoříte tak, že budete tvořit něco, co byste chtěli hrát sami. (což Drd2 nezvládlo a tam vidím jeho hlavní průser, ne v tom, že se pravidla moc odklonila od "drd feelingu".)
10.8.2015 12:20 - York
Sparkle píše:
podle mě nejlepší hru vytvoříte tak, že budete tvořit něco, co byste chtěli hrát sami.


To si myslím taky, ale je to poněkud v konfliktu s tím, že se to musí jmenovat Dračí doupě, aby to vůbec někoho zaujalo (alias aby se to prodávalo).

edit: BTW tím mým experimentem s předělávkou Dračáku jsem mimochodem prakticky ověřil, že nejen, že se to musí jmenovat Dračí doupě, ale zároveň to musí vyhlásit, posvětit a vydat Altar. Řekl bych, že i kdyby někdo koupil práva na Dračí doupě (což imho nehrozí), tak bude mít obrovský problém přesvědčit potenciální hráče, že je to opravdu košér. Stejný problém je například se Shadowrunem, já třeba Catalyst Game Labs stále beru s hodně velkou rezervou, protože to prostě není FASA.
10.8.2015 12:25 - PetrH
Píše:
Jestli není jednodušší primárně dokopat Bouchiho k dodělání toho 1.6 pdf, co dostal od ShadoWWa, aby byli spokojení to, co touží po 1.6 - protože o těch víme, že existují a co chtějí.

ano toto byl muj primarni cil, ale:
altar ma na sebe exekuci, ne zcela malou, informace se mnozi o dalsich... znacku drd 1.6 neproda. Me osobne treba jde primarne o to, mit stale drd 1.6. nefandim dovednostnimu systemu, nejsem zastance radikalniho prekopani. ale treba jsme minorita a tak maximalne si pravidla budu nucen nekde ukrast misto, abych je koupil a nekomu dal 200 za pdf, alespon...

edit: add anketa: proste to byl jasny pokus o to chovat se jinak nez cesi v hospode, tj. sedet, nic nedelat, kecat. mozna dle nekoho uplne na hovno, ale alespon pokus...
edit2: nechci, aby to vynelo nejak utocne, nebo negativne, neni to tak rozhodne mysleno. Ale zkusenosti s rpg máš apod. jak si stoji rozcesti? me osobne by to prave zajimalo z pohledu toho konce neb na KaM se to nakonec udalo, skaven chysta snad 2ku, ale tezko rici informace jsou dost mlzne....
10.8.2015 12:43 - Naoki
Píše:
takže podle mě nejlepší hru vytvoříte tak, že budete tvořit něco, co byste chtěli hrát sami.

Já se právě chytil na myšlence udělat nový DrD ala DnD4e (prostě taktičtější, deskovkovější) a hrozně mi to nadchlo. Takže ano, mým cílem je udělat hru, kterou bych já (a parta mých kamarádů) rád hrál :)
10.8.2015 12:44 - Sparkle
Bouchi sice Drd 1.6 neprodá ale věřím tomu, že když se mu kdokoli nabídne vytvořit příručkou pod hlavičkou Drd, tak mu to značkou zaštítí. Viz ti zoufalci co se snažili dělat novou verzi Drd+. I těmhle to Bouchi posvětil, nechce se mi věřit, že byste byli horší než oni :)

Prodeje Rozcestí jsou deformovaný tím, že dva velké cony odebraly cca 80 ks každý, za výrobní náklady, a hra se tam rozdávala jako bonus ke vstupnýmu. Netuším, kolik lidí z těch, co to dostali na conech, by si to koupili i normálně. Přesný číslo prodejů sama nevím, část výtisků se dávala na recenze, promo apod, mnoho jich visí v komisích, ale myslím že "regulérně" se jich zatím prodalo cca 250. Drd2 mělo po roce prodáno pokud vím minimálně 2000 kusů. Kdyby Rozcestí bylo stejně velká a stejně drahá bichle jako Drd2, pak odhaduju, že by se jich regulérně prodalo za ten rok max 50.
10.8.2015 12:47 - York
Sparkle píše:
Bouchi sice Drd 1.6 neprodá ale věřím tomu, že když se mu kdokoli nabídne vytvořit příručkou pod hlavičkou Drd, tak mu to značkou zaštítí. Viz ti zoufalci co se snažili dělat novou verzi Drd+. I těmhle to Bouchi posvětil, nechce se mi věřit, že byste byli horší než oni :)


To věříš špatně. Bouchi se totiž opakovaně vyjádřil, že má zájem o nástupce plusek, ale nemá zájem o nástupce DrD 1.X. Přesně z toho důvodu posvětil té partě práci na DrD++.

edit: Ovšem ta deskovková verze by možná stála za opakovaný dotaz, ideálně teda s nějakou hratelnou verzí k zhodnocení.
10.8.2015 12:51 - Vojtěch
Fasa práva prodala a už Shadowrun nedělá a dělat nebude. Jediné, co si myslím nechali, je Earthdawn, kterému se nedávno Kickstarterovala nová edice. Stejně jako Shadowrun prodala Fasa i Battletech a dělá ho také Catalyst. A docela se jim daří napravit ten bordel, co v tom kdosi nadělal s Battletech miniaturami.

Jinak právě pro to, že 1.6 jsou z velké části nostalgie, tak si myslím , že jakákoli nové vydání by se k 1.6 měla vztahovat asi jako Sword&Sorcery k D&D 0 a Pathfinder Core k D&D 3.5 nebo tato k 3.0. Udělat nutné úpravy, možná pár věcí dodat, ale jinak ať si s tím dračák užije svůj nerdgasm. Ano, můžete zvažovat, že zrecyklujete jen jméno, ale to už jinde jsme. Je to jiná vesnice.
10.8.2015 12:58 - York
Vojtěch píše:
Fasa práva prodala a už Shadowrun nedělá a dělat nebude.


No právě. A Catalystu instinktivně nevěřím i přes to, že si uvědomuju, že to není ani tak o značce, ale hlavně o lidech. Je totiž dost možné, že nové verze Shadowrunu (konkrétně 4e) pod FASOU dělali možné úplně jiní autoři, zatímco CGL možná ty autory z FASY přetáhnul (a udělali 5e) - nevím, nestudoval jsem to, jen hádám. Ale i přes to to tak mám problém vnímat, zavedené jméno vydavatele má prostě obrovskou sílu.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.23347496986389 secREMOTE_IP: 100.24.122.228