Kultura

Magus
7.4.2009 12:08
DrD
No moje nejoblibenejsi hra..

Dotazník o DrD.
11.8.2015 00:23 - Colombo
non sequitur, předpokládáš, že rozhodnutí guildy přejít na novou hru znamená přejití na lepší produkt (a rozhodnutí guildy je tímto motivováno).

V tom případě bych se tě rád zeptal, jestli čumíš furt na ten samý, skvělý film, nebo jestli čumíš i na horší filmy a proč.

Doufám, že z tohoto to plyne dostatečně jasně.
11.8.2015 00:31 - York
Colombo píše:
předpokládáš, že rozhodnutí guildy přejít na novou hru znamená přejití na lepší produkt


Tak ono není tak jednoduché říct, co znamená "lepší".

Jedna věc je, když současně vyjdou dvě nové hry, vyzkoušíš jednu, vyzkoušíš druhou a porovnáváš, která je lepší.

Druhá věc je, když sedíš třetí rok ve WoWku, máš vyčištěný stávající raid content, do dalšího content patche daleko, v 5 man contentu už ti dávno nic nepadá, máš dávno full pvp set a zbývá ti tak maximálně honit achievement pointy a hrát pokémony, a v ten moment vyjde nová hra, kde je spousta contentu, který jsi ještě nehrál*.

Kromě toho gildy a komunity online hráčů nejsou tak docela tvořené množinou nezávisle uvažujících jednotlivců. Když ti leavne Guild Master / Raid Leader s tím, že jde vyzkoušet novou hru, je celkem dost velká šance, že se k němu přidá velká část gildy.

* Obvykle se lidi vrací při releasu nového datadisku, což je ostatně pěkně vidět na té křivce. Taky tam je ale vidět, jak dlouho to těm "navrátilcům" vydrželo v Draenoru - to je několik miliónů hráčů, kteří z velké části prakticky vzápětí přešli do jiných online her.
11.8.2015 00:44 - Colombo
Rozmysli se, co chceš říct, protože stále nevidím cokoliv co by rozporovalo to, že na kvalitě hry záleží jen prvních pár měsíců (2 až půl roku).
Zejména, když se to snažíš rozporovat přecházením celých guild protože raid-leader jde vyzkoušet novou hru.
Tady prostě nedáváš prostor pro rozhodování X je lepší než Y.
11.8.2015 00:58 - Jerson
A jaký vztah má tohle k DrD?
11.8.2015 01:02 - York
Problém je, že ta fáze "zkoušení nové hry" je prakticky u všech nových onlinovek za posledních několik let otázkou jednoho dvou týdnů (třeba poslední datadisk WoWka) až dvou měsíců (třeba zrovna Neverwinter). A zas tak moc nových her nevychází, takže většinu roku jsi ve stavu, že nemáš co nového zkoušet a rozhoduješ se mezi tím, co je k dispozici, obvykle podle toho, jestli tam je co dělat.

Dlouhodobá hratelnost (jejíž důležitou součástí je právě to, jestli v té hře je dlouhodobě "co dělat", tedy typicky ve smyslu něčeho, co ti dává nějaký dojem smysluplného progresu), je taky jednou ze součástí kvality hry. Stále taky samozřejmě hraje velkou roli, jestli v té hře máš nějaké znémé (ex)spoluhráče, se kterými se ti dobře hrálo, případně jestli je dokážeš přesvědčit, aby tam s tebou šli.

BTW tabletop RPGčka postavená na vydávání oficiálních kampaní a dobrodružství imho budou některé z těchle vlastností vykazovat taky. Zatímco RPGčka a případně herní skupiny, které si content vytváří sami (vlastní svět, vlastní dobdrodružství) co se migrace mezi hrami pravděpodobně fungují jinak.

Ovšem teda i v případě hraní oficiálních kampaní bude nejspíš oproti onlinovkám rozdíl v tom, že málokterá herní skupina tabletop RPGčka hraje několik hodin každý den, zatímco v případě onlinovek to vůbec není vzácné. Obecně asi bude u tabletop RPGček syndrom "vyčerpání contentu" a "ohrání se hry" o dost slabší.
11.8.2015 01:10 - ShadoWWW
Nejvíc mají oficiální dobrodružství D&D a Pathfider a to jsou právě hry, které mají současně nejvíc materiálu pro tvorbu vlastních světů a dobrodružství.

Navíc v Pathfinderu můžeš snadno využít libovolný source book či dobrodružství z D&D 3e. V D&D 5e zas snadno využiješ jakýkoliv materiál z TSR edic (vyzkoušeno) a nejspíš i z dob 3e (to jsem nezkoušel).
11.8.2015 01:13 - York
Jerson píše:
A jaký vztah má tohle k DrD?


Až překvapivě velký. Obojí to je sociální aktivita, zvlášť když jsou hráči RPGček zároveň členy nějaké online komunity.

Srovnej čas zlaté éry DrD, Shadowrunu a WoD se stavem současným. Třeba po stránce toho, jak často hráči migrují či zkouší nové hry (a proč), kdo to zkoušení nové hry iniciuje a kdo se k tomu přidává (nebo nepřidává, často právě podle toho, kdo to inicioval).

Dost se při těhle úvahách dozvíš například o tom, jak podstatné jsou RPG akce (případně jejich absence) organizované nad rámec jednotlivých herních skupin (v online hrách typu WoW jsou to typicky 5-man grupy, arénové týmy a podobně). Ve srovnání se sociálními strukturami z her jako Anarchy Online, kde fungovaly gildy o několika stovkách hráčích (a exitovaly důvody, proč by měly takové gildy fungovat), WoWko například po stránce mezihráčských interakcí nevyznívá vůbec dobře.

Ono vůbec spousta věcí, se kterými se dlouhodobě setkávám, mě (bohužel) vůbec nepřekvapuje, protože už jsem to mockrát zažil v prostředí sociálních interakcí kolem online her.

ShadoWWW píše:
Navíc v Pathfinderu můžeš snadno využít libovolný source book či dobrodružství z D&D 3e. V D&D 5e zas snadno využiješ jakýkoliv materiál z TSR edic (vyzkoušeno) a nejspíš i z dob 3e (to jsem nezkoušel).


Jo, tohle je z hlediska dlouhodobé hratelnosti asi docela velké plus. Na druhou stranu ale z vydavatelsko-obchodního hlediska ti hráči, kteří hrají 3e dobrodružství v Pathfinderu, konzumují to 3e dobrodružství. Takže si v podstatě odskočili zahrát "content patch DnD 3e", aby se zas pak vrátili k PF.
11.8.2015 01:22 - Jerson
York píše:
Srovnej čas zlaté éry DrD, Shadowrunu a WoD se stavem současným. Třeba po stránce toho, jak často hráči migrují či zkouší nové hry (a proč), kdo to zkoušení nové hry iniciuje a kdo se k tomu přidává (nebo nepřidává, často právě podle toho, kdo to inicioval).

Dost se při těhle úvahách dozvíš například o tom, jak podstatné jsou RPG akce (případně jejich absence) organizované nad rámec jednotlivých herních skupin (v online hrách typu WoW jsou to typicky 5-man grupy, arénové týmy a podobně). Ve srovnání se sociálními strukturami z her jako Anarchy Online, kde fungovaly gildy o několika stovkách hráčích (a exitovaly důvody, proč by měly takové gildy fungovat), WoWko například po stránce mezihráčských interakcí nevyznívá vůbec dobře.

Pořád nechápu, jak to má souviset. Už jsem v poslední době mimo kontakt s těmito herními skupinami, ale nemám dojem, že by hráči RPG migrovali tak jak se to děje u hráčů onlajnovek.
11.8.2015 01:30 - York
Jerson píše:
nemám dojem, že by hráči RPG migrovali tak jak se to děje u hráčů onlajnovek.


Myslíš si snad, že po vydání DnD 4e nebo Pathfinderu přestala být najednou 3e hratelná, nebo že ty hromady materiálu najednou nevystačí na několik let hraní? Proč hráči hromadně zmigrovali na prakticky stejnou hru (z 3.5e na PF)? Proč slaví takový úspěch DnD 5e? Proč byl u sousedů chvilku hodně populární Fate, pak AW engine a teď Chuubo? (Všechno z toho si zachovalo pár příznivců, ale ty módní vlny jsou naprosto zřetelné). Proč u nás umírají komunity kolem starého dračáku a taky komunity kolem WoD a Shadowrunu, přestože WoD i Shadowrun stále někdo aktivně vyvíjí a vydává k nim doplňky (ok, u WoD si nejsem jistý, ale ještě relativně donedávna to tak bylo).
11.8.2015 06:29 - Vojtěch
Protože Shadowrun nemá aktuální překlad a jsou na trhu i jiné cyberpunkové věci (pokud zrovna tenhle žánr trochu nevypadl z výsluní) a WoD také kompletně přišlo o propagaci a podporu (Onyx Path to spíš resuscituje v americe, ale v Evropě to zatím moc nevypadá, natož u nás)? Obecně bych řekl, že se mluví o hrách stále podporovaných a o nový obsah doplňovaných, což u nás znamená mnohem méně her než za hranicemi, protože česká komunit mi obecně přijde, že moc lidí mimo nás onlineových krtků nesleduje dění mimo pult obchodů, do kterých chodí a ty zase vedou zpravidla DrD2, možná 5E, a zřídka kdy co ostatního.
11.8.2015 09:53 - Naoki
Tak vážení, rád bych tady na chvíli vaši teoretickou diskuzi utnul a vrátil se k tomu dotazníku:

Prosím podívejte se na současnou verzi. Dnes je poslední den pro připomínky, plánujeme ho začít naostro propagovat zítra.
Za jakýkoliv feedback budeme velice vděční.


Ad Colombo: přemýšlel jsem o tvém návrhu, ale nenapadl mi žádný dotaz který by měl jen jedu správnou odpověď ale zároveň by neschazoval validitu dotazníku. Pokud ti (nebo někomu jinýmu) nic nenapadá tak budem muset spolehnout na serióznost dotázaných.
11.8.2015 11:15 - Shako
Zkusím zopakovat svoji otázku: Co bude výsledkem toho dotazníků?

Budu tiše předpokládat, že dotazník neselže na žádné části a vše proběhne asi takto:
- uděláte smysluplný dotazník
- rozšíříte ho mezi lidi
- posbíráte několik desítek až pár stovek odpovědí
- odpovědi někdo zpracuje a vyhodnotí

A co se bude dít potom? Půjdete za Altarem, aby ...? Vydáte vlastní hru? Zveřejníte výsledky a budete doufat, že to někoho inspiruje?
11.8.2015 11:23 - PetrH
shako: rad bych, aby v cili prvni etapy se ukazalo, ze drd 1.6 neni mrtva znacka a mohlo se vydat pdf pravidel, mohlo se sezbirat nekolik lidi v tajnem doufani, ze by se treba povedlo udelat nejaky posun ve vnimani teto hry, co mezi lidmi je stale v kurzu (ted neberu forum, ale me zkusenosti z jihu cech od skautu, meho bratra, co organizuje hrani apod)
11.8.2015 11:27 - York
PetrH: AFAIK se stále hraje na Gameconu, to je, myslím, průkazné dostatečně.
11.8.2015 11:28 - PetrH
York píše:
PetrH: AFAIK se stále hraje na Gameconu, to je myslím průkazné dostatečně.
najak dlouho ?
11.8.2015 13:16 - Shako
York píše:
AFAIK se stále hraje na Gameconu, to je, myslím, průkazné dostatečně.


Lepší by bylo říct, že na Gameconu se hraje "Dračák" a ne kompletní pravidla Dračího Doupěte ve verzi 1.6.

Pravidla jsou spíš jednotící prvek než základ turnaje bez kterého by se turnaj neobešel. Ale více informací (a přesnější) bude mít Guff, který k tomu měl rozsáhlejší dotazník, jehož výsledky zatím nejsou známy.

Btw. by se z vaší anketou možná hodilo počkat, jak dopadla již současná anketa, protože tam určitě budou i nějaké výstupy relevatní i mimo organizaci Gameconu. ;-) Jestli ta anketa počkala 10 let, tak už to pár dní snad vydrží, ne? ;-)
11.8.2015 14:20 - Shako
Guff (organizátor DrD na Gameconu) je odhodlaný sem napsat svůj názor na věc, tak mu dejte chvíli čas. ;-)
11.8.2015 14:24 - Naoki
Děkujeme :-)
11.8.2015 14:34 - Babaj
tu du du dum... :-))
11.8.2015 14:48 - PetrH
diky vsem, kdo nam pomahate, jiz se v testu seslo 32 odpovedi z toho 30 muzu a 2x zena
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.22899985313416 secREMOTE_IP: 3.227.249.234