Kultura

Magus
7.4.2009 12:08
DrD
No moje nejoblibenejsi hra..

Dotazník o DrD.
12.8.2015 01:34 - sirien
Colombo: Stále trvám na tom, že je jedno, jak metodologicky kvalitní dotazník vytvoříš, když jsem doteď neviděl jediný rozumný návrh toho jak jej rozdistribuovat mezi množinu respondentů, která by se aspoň s jedním okem zakrytým a druhým přivřeným dala označit za relevantní.

Sám popravdě nevím jak to udělat, ale jedno vím jistě - online distribuce postováním na Kostku, RPG F a popř. pár dalších RPG related webů rozhodně není vhodný způsob, protože respondenti budou ze skupiny web-aktivních jedinců o nichž vcelku bezpečně víme, že se svými preferencemi značně liší od hráčů jako celkové množiny.



(Zároveň nevidím důvod, proč by tam měl být člověk co RPG nezná - představa že lidi co RPG znaj jsou odtržený od reality má sice určitou vazbu k historické realitě naší scény, ale jako generalizace to neobstojí)
12.8.2015 01:46 - Colombo
Gamecon (či ako se to) a jiné akce. I na internetu se občas objeví člověk, co hraje se skupinou internetově neaktivních lidí.

Můžeš to zkusit i s těmi skauty atp., Sparkle by s tím mohla otravovat zákazníky v obchodě.

Možná si nebudeš moct být jist nakolik reprezentativní ten vzorek je, ale pokud ti všichni lidi odpoví stejně na konkrétní systémový prvek, můžeš si s tím být mnohem více jist a budeš vědět alespoň něco.

Navíc, stále tu máme tu věc, že lidi neví, co chtějí (vědecky dokázáno, někde bych to mohl najít) a designérská rozhodnutí, která šla i proti vůli zákazníků se posléze ukázala jako správná (na druhou stranu, další hromada se ukázala jako naprostý propadák).
12.8.2015 01:59 - York
Colombo píše:
Například, ignorantsky si dovolím říct, že systém naložení či světla nikdo či téměř nikdo v DrD nepoužíval. Proto by systém otázek mohl být celkem konkrétní a ptát se na využití různých subsystémů. Tím by se dalo zůžit, co vlastně hráči hrají, co využívají a co potenciálně má být v novém systému vynecháno, v doplňujících pravidlech či notně zjednodušeno a učiněno skutečně zábavné.


Jo, tohle je zrovna dotazníková otázka, která by měla i praktické využití.
12.8.2015 04:13 - sirien
Colombo: GC (a jiné akce) by nejspíš šly. Bohužel, další pokus bude za takřka celý jeden rok a řekl bych, že tolik trpělivosti kolegové mít nebudou...
12.8.2015 06:21 - Colombo
sirien: Mi povídej, že se testovací vzorek 30 non--overly-biased hráčů nenajde.
12.8.2015 06:54 - Jerson
Přiznám se, že mi ten dotazník přijde zbytečně uspěchaný a ve stylu "získejme alespoň nějaké názory, ať se už můžeme pustit do tvorby a můžeme říkat, že se držíme názoru hráčů", ale protože jsem známý hledač chyb a málo pozitivní, tak vaší snahu nebudu dále shazovat. Nicméně bych se přimlouval alespoň za dlouhodobější sběr dat a vyhýbal bychbse pokusům provést vyhodnocení po dvou nebo čtyřech týdnech - pokud se současní i potenciální hráči počítají na desetitisíce, rozhodně nestačí získat dvě stovky odpovědí, byť už takový výsledek bude úctyhodným číslem.

Mimochodem mám pochybnosti o tom, zda člověk znající jen DrD je schopen napsat, které kousky jsou "ikonické" - překládám si to jako "jedinečné pro DrD", což člověk bez znalosti odlišných systémů nemá jak posoudit.
12.8.2015 07:00 - Colombo
Píše:
rozhodně nestačí získat dvě stovky odpovědí, byť už takový výsledek bude úctyhodným číslem.

Fail.
12.8.2015 08:12 - Vojtěch
Současní hráči a desetitisíce? Ale no táááák.
12.8.2015 08:28 - ShadoWWW
Desetitisíce??? 8-() možná v 90. letech, ne dnes.

Mimochodem, i D&D mělo nejlepší léta v 80. letech (doba druhé edice), kdy se odhaduje, že ho hrálo 20 až 25 milionů hráčů. Dnes hrají v USA všechna RPGčka dohromady řádově jednotky milionů hráčů.
12.8.2015 08:40 - PetrH
nemam problem s kritikou, mam problem s bezucelnym hemzanim. no pokud se nekomu nelibi pokus o toto, byl to muj prvni pokus zkusit takovy zpusob komunikace, budu rad, pokud v pristi vlne nam s tim pomuze. Ja i Naoki to ocenime:).
k sireni: zaslal jsme svemu domovskemu oddilu Devitka, ktera dlouhodobe spolupracuje s vedenim Junaka, tak uvidime, co dostanu za odpoved. Nemam problem s tim nechat to bezet rok, stejne tak jako kdyz se zapoji kdokoliv jakkliv na sireni. Teoreticky se da napsat Vaskovi Pravdovi, ten by urcite spolupracoval? akci na hrani drd se kona jeste dost, takze staci sledovat, navic kdyz se vezme vec jako facebook a vlozeni na ruzne drd stranky tam, tak to zni uz jako slusny potencial. Tim nerikam nic o kvalite dat, nerikam , ze to muze byt relevantni. Kazdopadne 2 semestry ze statistiky u doc(dle Kanady prof.) Zaškodného mi říká, že vzorek je reprezentativní od minima 50 ks a čim více respondentů, tím menší odchylka.
12.8.2015 08:54 - Colombo
Píše:
Zaškodného mi říká, že vzorek je reprezentativní od minima 50 ks

Fail
Píše:
a čim více respondentů, tím menší odchylka.

Double fail.
12.8.2015 09:01 - Colombo
Abych to rozvedl.

Větší vzorek má větší šanci být reprezentativní a je nutný určitý počet datapointů na to, aby byl odhad distribuce vzorků přesný (počet je závislý od míry požadované přesnosti a neznámého rozdělení datapointů, multimodální rozdělení se zjevně bude určovat hůře, než unimodální).

Reprezentativnost ale nezávisí na počtu vzorků jako takových, ale na jejich výběru! Reprezentativní je takový vzorek, jehož rozdělení reflektuje rozdělení populace! Vzorek 50 000 studentů bude méně reprezentativní, než 300 lidí různé věkové kategorie, vzdělání atp.

Odchylka, tedy směrodatná odchylka, je odvozena od rozptylu. Ale rozptyl je vlastnost vzorku, nikoliv velikosti vzorku, rozptyl je dán rozdělením hodnot.
Rozptyl, resp. odchylka, skutečně klesá, ale při odhadu nějaké neznámé veličiny a to nikoliv nutně s větším vzorek, ale s více informací v datech.

Doufám, že já nemám někde FAIL.
12.8.2015 09:05 - Jerson
Vojtěch píše:
Současní hráči a desetitisíce? Ale no táááák.

Mluvíme tu o všech hráčích DrD old (všemožných verzí včetně těch, co hrají jen podle pár stránek pravidel), DrD+ a DrD2 plus hráči, kteří DrD hráli, ale odešli od něj, protože jim pravidla nevyhovovala, a těch, kteří přestali hrát, ale ještě by se (možná) do hry zapojili? Číslo mezi patnácti a dvaceti tisíci mi nepřijde nereálné.

Btw. Colombo nevím, co se ti nepozdává na mém tvrzení, že dvě stovky odpovědí nebudou stačit.
12.8.2015 09:10 - Colombo
Jerson: Protože pokud ten průzkum nebereš jako multirozměrný prostor o 50 proměnných (kde by ti nestačilo ani 10 000 vzorků a pokud vím, běžně se to nedělá), ale budeš to brát jako soubor jedno až dvourozměrných problémů, tak ti bohatě stačí i 50 vzorků. Pokud to bude dost na zjištění rozdělení těch proměnných. Což by mělo.
12.8.2015 09:10 - Vojtěch
Já bych to viděl spíš tak k pěti tisícům.
12.8.2015 09:15 - Colombo
Poučka je minimum 10 vzorků na dimenzi, další poučka je že 30 je nekonečno. Takže když se vezme 30 na dimenzi, což při 50 proměnných dělá 1500, navíc z těch 50 dimenzí bude hromada stejnak korelovaných, takže by mohlo stačit mnohem méně, ale o to tady nejde.
12.8.2015 09:18 - Vojtěch
To bylo k Jersonovu počtu hráčů.
12.8.2015 09:29 - Shako
sirien píše:
Pán koukám ještě nečetl výsledky Guffovy feedback ankety.
Pán se nejspíš bude divit, až bude na podzimním srazu poslouchat Guffovo shrnutí...


Průběžné výsledky jsem nečetl, ale hrál jsem pár ročníků. Bavil jsem se během let s několika PJi, včetně letošního roku. Ta shoda na tom, že je tam velká část PJů, kteří pravidla moc nežerou (a nebo vůbec neřeší) je hodně zjevná. Ano, určitě jsou i tací, kteří je mají nastudované a znají všechny komba stejně jako některé hráčské družiny. Ale většina vůbec netuší, že jsou tam nějaké vychytávky jako nepřímá střelba ohnivé hlíny, některé obecné dovednosti ala věštění, zajímavé komba s kouzly atp. True story z let cca 2010-2012, kdy jsme to hrávali. Pochybuju, že by se PJové během pár let obměnili natolik, aby se situace nějak razantně změnila. Zvlášť, když spíš ti pravidlový/taktiční PJové odešli - Almi, Beltar, Jarik... Dokonce jsem letos zaslechl, že ikonický kroll s magickou halapartnou (jakožto nejefektivnější válečník) je spíš na škodu než must have člen družiny - trošku překvapení v turnajovém modu hraní. Z toho plynou mé výše napsané závěry a postřehy ohledně DrD na Gameconu. ;-)
12.8.2015 09:33 - Naoki
Člověk jde brzo spát a hned mu debata uteče někam do prčic :D

Ohledně vědeckosti dotazníku a tak, naším cílem je aspoň 200 respondentů. Plánujeme kontaktovat i vedoucí skautských oddílů, domy mládeže apod. abychom se dostali i k "offlinovým" respondentům. Víme že to nebude super vědecké, ale hrajeme s kartama které máme v ruce. That being said oceňujeme jakoukoliv pomoc, která nám pomůže limitně se blížit profesionální práci. Kdokoli kdo se v tom tématu vyzná je u nás výtaný otevřenou náručí :-) Pokud je to pro některé příliš velký krok, tak ač nás to bude mrzet že se k nám nepřidáte, oceníme každé "hledání chyb" :-)

P.S.: injoke o APA jsem ocenil ;-)

EDIT: altar už jsme kontaktovali a čekáme na odpověď. Informovali jsme o našich záměrech a chceme se s nima domluvit na spolupráci. Bohužel Bouchi se už 4 měsíce nelogoval na žádný forum a ani nevím jestli si čte vlastní altarovský email, takže zbývá jen doufat.
12.8.2015 09:38 - Vojtěch
Nepsal tu náhodou bouchi nedávno? (post #241)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.098178863525391 secREMOTE_IP: 3.238.62.119