Kultura

Magus
7.4.2009 12:08
DrD
No moje nejoblibenejsi hra..

Dotazník o DrD.
12.8.2015 09:39 - Colombo
Naoki: Zkus Bouchimu přibít na dveře mrtvou krysu. Na to posledně reagoval.

Sice udáním na neznámého pachatele, ale reagoval.
12.8.2015 09:48 - Naoki
Vojtěch: psal ale právě jako nepřihlášený (totéž na rpgf). Takto nezjistí že jsme mu poslali PMku.

Colombo: to bych jednak potřeboval vědět kde bydlí a druhák bych asi neeudělal dobrý první dojem :D
12.8.2015 09:50 - ShadoWWW
jj, on teď píše všude bez přihlášení.
12.8.2015 09:54 - Colombo
Shako: Právě proto by mě zajímal dotazníkový výzkum na to, kdo co používá a v jakém rozsahu. Protože pak by si nesmyslné věci odhodil, zeštíhlil jádro aby fungovalo to, co se skutečně používá a aby ten Fate pak pořád vypadal jako staré dobré DrD.

Naoki: 200 je dost. Ale jestli to bude 180 skautíků, tak ti to řekne něco jen o skautících. A to dost málo, pokud hrají všichni v "jedné" skupině.
12.8.2015 10:00 - Vojtěch
Tak vystřel špuntovkou sem do davu a doufej, že se ti ozve na PM pak.
12.8.2015 10:15 - Jerson
Colombo píše:
Protože pokud ten průzkum nebereš jako multirozměrný prostor o 50 proměnných (kde by ti nestačilo ani 10 000 vzorků a pokud vím, běžně se to nedělá), ale budeš to brát jako soubor jedno až dvourozměrných problémů, tak ti bohatě stačí i 50 vzorků. Pokud to bude dost na zjištění rozdělení těch proměnných. Což by mělo.


Jsem spíše praktik, než teoretik. Tenhkle dotazník jako první vyplní lidé z RPGF a Kostky, následně jejich známí a známí jejich známých, takže prvních 200 odpovědí bude nutně deformováno tím, že v nich bude hodně odpovědí lidí, kteří RPG probírají na netu, a pak lidí, o kterých si tato první skupina myslí, že by byli vhodní pro další šíření dotazníku.

Samozřejmě vím, že by stačil menší vzorek, kdyby byl reprezentativní, ale právě proto první odpovědi budou (podle mě) zcela mimo reprezentativní vzorek, říkám dopředu, že takto malý vzorek stačit nebude, rozhodně ne na to, aby se podle něj začaly vyvozovat závěry o DrD.

_______________________

Btw nebylo by od věci dát dotazovaným lidem i odkaz na Anotace RPG her, aby mohli přidat své názory na DrD i na další RPGčka, přispělo by to celkovému přehledu, jaká RPG se hrajou a jak jsou oblíbená.
12.8.2015 10:34 - Naoki
200 je cílové číslo, pokud se nám podaří sehnat víc tak tím líp, nezavřeme to po prvním týdnu, neboj ;-)
12.8.2015 11:15 - Jerson
Po týdnu mě to ani nenapadlo, spíše mám obavu, že to zavřete po měsíci a právě po těch 200 kusech.
12.8.2015 11:22 - Aegnor
Naoki: Takže cílovka je 66 odpovědí od lidí, co se o dotazníku dozvěděli z RPG portálů (Kostka, RPGFórum atd), 66 lidí co se o dotazníku dozvěděli od kamarádů a dalších 66, co se dozvěděli jinak (skautský vedoucí/prodavač v obchodě/whatever)?
12.8.2015 11:27 - Naoki
Viděl bych to spíš na 25% d20/rpgf, 25% jiné drd portály, 25% GC/mDrD/apod. a 25% skautíci/obchod/kamarádi
200 je minimum o který se budeme snažit. I když je to de facto takový "testing the waters" chceme udělat jak nejlepší práci jen zvládneme a proto to nehodláme zavřít po rychlých počátečních úspěších
12.8.2015 12:37 - PetrH
Navic treba se prida nejaky ofbornik na pruzkumy k nam a pomuze nam s dalsim kolem
12.8.2015 12:57 - Mackan
Ahoj,
mám několik skromných postřehů ohledně DrD na Gameconu. Berte to jako můj soukromý názor a ne jako názor celého PJ týmu. A týká se to čistě Gameconu, i když by to nějaký přesah i do "domácího" hraní mít mohlo.

Pocet lidi - GC DrD oslovi rocne cca 200 - 250 lidi, kteri uvazuji, ze by jeli, nakonec prijede okolo 150ti.

Ze zkusenosti - lide, kteri jedou jsou casto "elitou" (ci vyvrheli :-) ) "domacich" hernich skupin. Kazdopadne diky nim bude mit alespon zprostredkovanou zkusenost s GC okolo 500 lidi dany rok? (Tohle cislo by bylo zajimave zjistit presne).

Kolik jezdi novacku se dozvite z ankety, ale casto to byvaji "novacci" - prijizdi na GC z prostredi "domacich hernich skupin", kde nekdo uz zkusenost s GC ma. Rybnik mi prijde celkem uzavreny (vice v ankete z GC). Proste je tam tahaji kamardi k doplneni druziny, ci jako "spratelenou" druzinku, nez ze by na GC prijela nejaka banda uplne "de novo".


Tzn. novacek (muze byt i RPG novacek), je seznamen s pravidly DrD (potazmo GC variaci DrD - viz níže) nekym zkusenejsim, ktery na nej pri soutezi zkratka potom "dohlizi". Dle mych zkusenosti pravidla 1.6tky nikdo novy proste necte (rozhodne ne v celem a plnem rozsahu) a ehm.. PJove? Nevím, jestli se o jejich dokonalé a doslovné znalosti pravidel může veřejně mluvit :-).

Gameconím DrD stylem (viz níže) ze zkušenosti hraje mnoho "domácích" skupin po celý rok, a to z toho důvodu, že nejdřív jen jakože "trénují na GC a pak už jim to zůstane :-). V GC DrD stylu pak hrají nejen one shoty, ale i celá tažení.

Takže Gamecon a Mistrovství určitě má nezanedbatelný vliv na DrD komunitu, ale ne zas moc.

Co je GC DrD styl?

Specifický přístup k roleplayingu, specifický setting (či subsetting), neleveluje se (6 - 8 úroveň pro postavy), nenahazují se postavy, postavy mají jeden kouzelný předmět s démonem z 5. sféry, nepoužívá se rozšířený souboj, dovednosti, únava, bojeschopnost, pravidla pro cestování, náročnost terénu, nepřímá střelba... O důležitých "hodech" nerozhoduje náhoda.

DrD pravidla slouží jen jako představa toho, jak je postava "mocná". Co si může dovolit (kolik má magů, životů atd).

Uz toto je pro hráče Mistrovsví, pokud by byl absolutním nováčkem, nesamozřejmé. Proto z "našeho" pohledu je vydání celých a kompletních DrD 1.6 pravidel v zásadě hezké, ale...

V ideálním případě by pro účely mistrovství v DrD bylo záhodno vydat cosi jako "kompendium" či "výcuc" pravidel DrD.

Na začátku tohoto kompendia by bylo krátké uvedení do RPG, inovovaný text o RP (ten stávající je pro "naše" účely nedostačující"), popis základního settingu (rasy, fantasy) poté vysvětlení základních mechanik, které jsou stále živé (v zásadě jen souboj, past na.. a % úspechu) (a ideálně sjednocení typů hodů na nějakou variaci K6 systému) a takové ty legrace jako "tabulka zbraní a zbrojí", následovalo by pár stran o každém povolání k dané úrovni, která se hraje na mistrovství, kde by se ideálně trochu "tlačilo" na archetyp uvnitř archetypu (ani ne tak pravidlově, pravidla měnit netřeba, jako příklady v textu - hinty pro roleplay - tzn. nejen kroll lupič, ale třeba pirát, hospodský rváč, asassín, ninja..).

A to by bylo celé.

Celkem cca 5 stran A4 (úvod + dané povolání).

Tzn. nováček zvládne proniknout do systému cestou vlakem na Gamecon. Nemusí číst tuny zbytečných pravidel a dnes již zastaralých textů atd.

Ze zkušenosti - nikdy jsem nedonutil nováčka si pravdila Dračáku přečíst. Narozdíl od Fate, Příběhů impéria, Numenery, Esterenu atd. Pravidla DrD 1.6 se prostě už jen vysvětlují, nečtou :-).

Tím, že GC DrD systém je v zásadě prověřený časem, dobrodružství jsou náročná a převážně kvalitní, to co na mistrovství přežilo z původních DrD 1.6 má nějakou vypovídající hodnotu. Na druhou stranu, turnaj (3 kolový, vyřazovací) má svoje specifika oproti domácímu hraní.

Za mě, pokud se přihodí ke "kompendiu" pár inovovaných poznámek pro PJ, nějaký bestiář a trochu se resuscituje levelování, tak by to mohlo fungovat i pro domácí hraní.
12.8.2015 14:55 - PetrH
no vida, tohle je velice cenny feedback, diky Mackan. Verim, ze takto si nove drd 1.6 dokaze predstavit hodne lidi.
edit: i kdyby anketa, co delame s Naokim, byl pro nektere svaty kravinec, tak tohle by nemelo zapadnout a dovolim si prepostovat i na rpgf.
12.8.2015 15:32 - Naoki
Děkuju taky za feedback :)

Ad anketa: přidal jsem kapitolu s dotazy na jednotlivé subsystémy DrD. Tohle je poměrně masivní změna tak vás pěkně prosím ať se na ní podívate, jestli jsem na něco závažného nezapoměl, jestli tam nejsou hrubky a hlavně, jestli je srozumitelné jak to tam myslíme.
12.8.2015 22:21 - sirien
Naoki: Zběžný průlet:

U otázky na zájem o rozvoj značky chybí otázka ujasňujcí, jak si dotyčný případný rozvoj představuje (pro některé dvojka může být rozvojem oDrD, pro jiné ne atp.) Tj. otázka "plnohodnotný nástupce pro mě je", jen je na špatném místě.

U následující otázky stále zůstává, že první možnost je zmatečná (pojem systémové jádro mimo Kostku a RPG F prostě neuplatníš. Chápu, že terminologické omezení laiků je výzkumný opruz, ale prostě to tak je)


Otázka na systém přesvědčení je zmatečná, protože mnoho skupin jej využívá velmi odlišně. Někdo se vším všudy (spec. schopnosti), někdo jako předlohu RP, někdo jako implikaci předchozího RP...

"Rozšířený souboj, nebo některých z těch pravidel *" - chtěl jsi napsat "Rozšířený soubojový systém nebo některé z jeho pravidel"

následně chybí upřesňující otázka "které" (může se ukázat, že 1 nebo 2 části z něj mají smysl, ale zbytek ne)

Pohyb pod širým nebem... možná bych se radši ptal na "tabulky rychlosti pohybu", bude to jasnější.

Chybí dotaz na dobývací zbraně.

Chybí dotaz na únavu ve vztahu ke kouzlení (přibyla v pozdějších edicích) a na únavu ze souboje (taktéž), což jsou speciální případy únavy které se teoreticky mohou lišit.

Chybí dotaz na takticky-gamistické mechanky (počítání času ve směnách a trvanlivost loučí, například)

Chybí dotaz na pravděpodobnost seslání kouzla.

Chybí dotaz na pravděpodobnost přivolání přítele nebo ochočení hafana (spousta skupin houserulenula na "of your choice, anytime")

Nejspíš chybí i dost dalších (možná by nebylo od věci prolistovat ta pravidla a jít kapitolu po kapitole)

V dotazu na jiné hry Ti stále chybí GURPS (ano, jmenovitě zrovna GURPS - na naší scéně zanechaly svého času stopu dost neúměrnou jejich zahraničnímu významnu řekl bych - i když jejich doby pominuly, jejich stopa zůstává a narážím na ní dodnes na netu i IRL)
12.8.2015 23:45 - elf
Ahoj,
nejsem typický diskutér na kostce, měl jsem jen pár nevýznamných příspěvků na rpg fóru. Ale tohle téma mě donutilo zareagovat. Což myslím o něčem svědčí samo o sobě. :-)
Na úvod bych chtěl poděkovat těm, kteří se chtějí vrhnout do DrD 1.7. Doufám, že je to nadšení hned neopustí, protože to vidím na projekt na 2-3 roky. Ale pro českou RPG scénu to znamená hodně.
DrD 1.x jsem se seznámil na táboře a pak začal pravidelně hrát v druhé polovině 90.let na základní škole. Z 27 žáku nás hrálo 9. Z toho usuzuji, že v té době hrálo DrD spíše desetitisíce lidí než tisíce. Pak jsme si na chvíli odskočili k Shadowrunnu, ale s Asterionem jsme se vrátili opět k DrD. Vzpomínám si, že v té době bylo minimum teoretických textů a tak jsem jako PJ často trval pedantský na znění pravidel.
Na střední jsem už takovou družinu nenašel a můj herní útlum trval až do konce vysoké, kdy si chtěla DrD vyzkoušet jedna spolužačka. To mě nakoplo, sehnal jsem další skupinu. Zjistil jsem, že za těch 10 let se RPG scéna dramaticky proměnila. Začetl jsem se do teoretických textů a dost změnil způsob hry, jak jsem ho vedl. Tentokrát jsem sáhnul po Tárii, protože zatím co předtím jsem obdivoval robustnost, v dnešní době již nemám sám čas na to studovat svět hodiny. A hráči taky ne. Namísto hraní každý den teď bylo fajn, když jsme se sešli jednou za měsíc. Bohužel v současnosti mám zase útlum, protože řeším další problémy, ale asi před půl rokem jsem slíbil, že dám dohromady nějaké dobrodružství ve Fate Rozcestí. DrD II si kamarád s nadšením koupil a po návratu do Bílého hradu skončilo na četném místě na poličce. Sice jiný styl byl družinkou přivítaný, ale měli jsem problém pochopit pravidla. Když jsem si přečetl Rozcestí, tak mi přišlo že tam je všechno co asi chtěli dát autoři do nového dračáku, ale je to psané srozumitelným způsobem.

Anketu jsem vyplnil, rád bych k tomu ještě dodal pár postřehů, byť je mi jasné, že mé názory nejsou úplně reprezentativní. Myslím si, že na DrD 1.7 čekají dvě skupiny hráčů:
1) nostalgici – ti, kteří začínali hrát na škole jako já. Chtěli by si zážitky zopakovat, ale dnes by se jim hodilo něco méně náročného, protože mají práci, rodinu,… a prostě nemají čas studovat stostránkové příručky.
2) Nováčci, kteří hledají DnD v češtině a v běžné distribuci na nic takového dnes nenarazí. DrD+ ani DrD II nejsou přímými nástupci DrD 1.7. Když jsem přemýšlel nad tím, s čím bych začal se synovci, kteří se začínají blížit hernímu věku, tak mě spíše napadlo Kouzlem a mečem.

Zdá se, že to jsou dvě skupiny, které mají rozličné zájmy. Já si naopak myslím, že požadavky obou skupin jsou celkem ve shodě.

Co by se teda mělo změnit a co zůstat?
1) Důležité je zachovat atmosféru a známe věci. DrD je klasické fantasy RPG, kde hlavní roli hraje družinka postav s archetypálními povoláními. Myslím, že to vedlo k sounáležitosti členů družiny, že se jeden musel spoléhat na druhého a byli situace, kdy bylo řešení bez určité specializace těžké.
Ikonické věci jako rasy, povolání (a jejich základní náplň), příšery (poletucha, sliz zelený,…), lektvar rudého kříže,… To všechno může projít určitými úpravami, ale myslím, že by to v nějaké podobě mělo v nových pravidlech zůstat.
2) Změnit systémové jádro, ideálně všechny hody sjednotit na hody na past. Vyhodit věci jako je přesvědčení, únava, naložení, druhy brnění podle velikosti (!), dovednosti. V úrovních jsme se snad nikdy nepřehoupli přes 10. (kromě jednoho dobrodružství, kdy jsme se dohodli, že si chceme vyzkoušet hru na 36.úrovni). Dokážu si proto představit redukci pravidel do jednoho dílu. Co by se tam mělo zato přidat by jsou vzorové postavy (6-10) pro rychlý start.
3) Podpora příběhovějšího hraní. Vydávané dobrodružství se postupem času měnila – nazval bych to cestou z Karaku do Tárie. Samotná pravidla tento posun moc nereflektovala. Určitě by měla zůstat zachována možnost pomocí pravidel vykostit podzemní kobky, ale hodilo by se přidat rady PJ pro příběhovější hraní a i postavám přidat nějaké schopnosti, které by jim umožňovali řešit situace jinak než bojem. A samozřejmě zrušit rozdělení pravidel na části na boj a mimo boj. :-)

Mé odpovědi prosím berte jako doplnění dotazníku. Nechci se zaplést do odborné debaty. Snažil jsem se vyvarovat slov, která mě jednak uráží a druhak nevím, co znamenají. :-)
13.8.2015 01:21 - Colombo
Nějak mi to sežralo příspěvek.
1. změnit font, současný nepodporuje diakritiku.
2. Některé otázky mají více odpovědí. To znamená, že buď cela otázka bude vyhodnocovaná jako sama o sobě multidimenzionální, nebo je to vlastně rozdělení na "ANO -- NE" (konkrétně Co vyhodit, Co zachovat). Problém je, že daná rovina odpovědí je třídimenzionální:
ANO -- změnit!
NE -- ponechat!
NEVÍM -- nevím, nezájem, nemám názor, není důležité, je mi to jedno

3.subsystémy: Napsal bych u každé odpovědi "Pravidla pro", protože "lodě -- používáme lodě? Používáme.", ačkoliv žádná z pravidel pro lodě se nepoužila. "Pravidla pro" je možná trochu explicitní, zejména, když to bude všude..., ale...
13.8.2015 01:39 - sirien
Colombo: Stará Opera zálohovala posty, na Firefox si pořiď addon "Lazarus" (na Chrome musí být něco obdobného), pokud máš IE odsoudil ses sám a pokud něco jiného, vydal ses na vlastní cestu kde Ti není vnější pomoci :)

(jinak weird, Kostka příspěvky zálohuje sama)

elf píše:
Nováčci, kteří hledají DnD v češtině a v běžné distribuci na nic takového dnes nenarazí.

no, upřímně doufám, že Google je k nám zavede :)
13.8.2015 09:45 - Naoki
Píše:
1. změnit font, současný nepodporuje diakritiku.

Má někdo další takový problém? Protože mě se v tom fontu diakritika ukazuje normálně

Ad 2.: počítám že pro co se člověk výsloveně nevyjádří, to ho nezajimá (takže ne ANO-změnit NE-ponechat, ale ANO-změnit NE-nevím, nezájem, nemám názor, není důležité, je mi to jedno)

Ostatní připomínky zaznamenané. Osobně největší problém vidím v tom že se beta verze dotazníku dostala i na jiné servery kde to lidé vyplňují, ale už nemám možnost se mrknout jestli k tomu psali připomínky...

Elf: děkuju za post, určitě si ceníme zkušenosti a názoru každého přispivatele :-) O mnoho věcech přemyšlíme podobně, ale chceme využít příležitosti toho dotazníku abychom měli i jen částečný přehled o tom, jak můžou myslet jiní.
13.8.2015 10:45 - Aegnor
Naoki píše:
Má někdo další takový problém? Protože mě se v tom fontu diakritika ukazuje normálně

Diakritika se zobrazuje, ale když se podíváš pořádně (minimálně v nadpisu), zjistíš, že písmena s diakritikou jsou z jiného fontu.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11429691314697 secREMOTE_IP: 3.81.222.152