Kultura

Magus
7.4.2009 12:08
DrD
No moje nejoblibenejsi hra..

Dotazník o DrD.
17.8.2015 22:37 - Gurney
chrochta píše:
stačilo by jen přeložit a ve slušné papírové podobě vydat prověřená pravidla z ciziny. Ale to se, vyjma Fate, kde jsou autoři rádi, že to má další jazykovou mutaci, nestane. Historie pokusů o vydání oficiáolních překladů je docela zajímavá... a jednotvárná. Nejsme perspektivní trh.

Jen tak na okraj, tohle je taky taková lidová moudrost u které si nejsem úplně jistý že je pravdivá. Kdyby dneska někdo fakt chtěl vydat překlad nějaké DrD/D&D-like hry, tak má možnost napsat nespočtu autorů a vydavatelství, kteří vydali nějakou variaci na D&D a často je prodávají jen v elektronické podobě a print-on-demand, případně jsou zdarma. Obvykle jsou to věci dělané jako černobílé s nějakou jednoduchou ale vkusnou grafikou, takže ani argument že celobarevný tisk je drahý neobstojí.

A jen tak btw, kdybyjste to někdo chtěli zkusit, doporučuju se nejdřív přesvědčit že stránky vašeho (případného) vydavatelství nevypadají takto. Mohlo by se stát, že si je někdo na druhé straně pokusí vygooglit :)
17.8.2015 23:29 - Guff
All

Zjistil jsem, že přibyli další dva respondenti, tak jsem aktualizoval datovou tabulku a zároveň opravil grafy + odstranil v grafu Zkušenost s DrD versus frekvence hraní
velkou chybu (zapomněl jsem počítat odpovědi "0x hraní za rok").
17.8.2015 23:40 - Colombo
Guff prosím na jirka678 zavináč seznam.cz
18.8.2015 21:45 - chrochta
Gurney: Ten výčet pokusů o překlad něčeho z ciziny se nachází kdesi na Kostce (asi spíš v diskuzi - k překladu Pathfinderu?). Možná, že se jen dotyční pokoušeli jednat se špatnými lidmi?
19.8.2015 06:26 - Vojtěch
Hele, co třeba zkusit někoho blíž k nám. Třeba GRAmel?
19.8.2015 10:28 - Gurney
chrochta píše:
Ten výčet pokusů o překlad něčeho z ciziny se nachází kdesi na Kostce (asi spíš v diskuzi - k překladu Pathfinderu?). Možná, že se jen dotyční pokoušeli jednat se špatnými lidmi?

Ano nachází. Ale po všech těch průtazích a problémech kolem ofiko pdfka DrD (které nakonec zřejmě nebude, přestože, pokud vím, je až na detaily hotové) si říkám že pokud byl u poměrně klíčových účastníků celého procesu podobný zájem o překlad nějaké D&D-like hry (nebo pokud ten zájem opadl stejně rychle jako v případě pdf), nemohlo to dopadnout jinak než to dopadlo, tedy nijak. Zdůrazňuje že to je ale čistě můj osobní dojem z celé záležitosti a neznám všechny detaily toho jak to probíhalo.

K tomu že se možná jednalo se špatnými lidmi - vtip je v tom, že dneska už je těch lidí co nějakou variaci D&D vydává tolik, že pokud o ti jeden neodepíše, napíšeš některému ze stovky dalších. Dle mého je to spíš o tom, jestli jsi ochoten tomu věnovat čas a úsilí nebo jestli je ti to jedno a věci ti vyhovují jak jsou.
4.9.2015 10:55 - Guff
All

nezkusil někdo z vás a nebo nevíte někdo o někom, kdo by vytvořil například v excelu jednoduchý formulář na tvorbu postavy dle pravidel DrD?
4.9.2015 11:22 - Colombo
A co od toho konkrétně očekáváš? Pokud vím, v DrD je postava na 1. levelu nějakých cca 6 hodů (atributy a životy) + nějaká ta výbava.

Má se to levelovat? Má to být character builder?
4.9.2015 11:29 - Aegnor
Colombo: I s PPP je to tohle: 6 hodů + výbava + profibody (a dovednosti) + specifika jednotlivých povolání (výběr kouzel, hod na psa, spočítání % šancí u zloděje)
4.9.2015 11:40 - PetrH
na tohle byl vyborny editor http://heroes.usirev.cz/
4.9.2015 12:54 - Guff
PetrH píše:
editor http://heroes.usirev.cz/


Tohle je dobré, pro mé účely až moc dobré :-) Díky za link.

Colombo píše:
A co od toho konkrétně očekáváš?


Má představa je jednoduchý excel, kde uživatel z rozbalovacích menu vybere základní vlastnosti (rasa, povolání, rozšířené povolání), zadá "výsledky" hodů, vybere základní vybavení (zbraně, zbroj). Excel už pak sám dopočítá ostatní (vlastnosti postavy, životy, magy) a přidá informace k dovednostem postavy.

Výstupem pak bude vyplněný deník postavy (přední strana), zohledňující vybrané povolání.

Je to pro případné využití v rámci GameConu. Do excelu by se daly zabudovat podmínky / omezení na jednotlivé hody (např. při házení na vlastnosti postavy by hráč musel použít 1x hod k6 = 1, 1x hod k6 = 2, ...).

Je to taková blbost, chtěl jsem se jen zeptat, jestli už to někde není, kde bych to mohl využít.
4.9.2015 13:31 - PetrH
Guff píše:
PetrH píše:
editor http://heroes.usirev.cz/
Tohle je dobré, pro mé účely až moc dobré :-) Díky za link.

to jsem rád, sám jej využivám;)
10.9.2015 13:20 - Morfin
Guff píše:
nezkusil někdo z vás a nebo nevíte někdo o někom, kdo by vytvořil například v excelu jednoduchý formulář na tvorbu postavy dle pravidel DrD?


Jojo, před časem jsem měl něco takového vytvořené. Ale vše jsem smazal při přechodu na HeroesStudio. Chvíli jsem to používal pro nahazování NPC. Pro reálnou hru, ale nakonec bylo rychlejší (dokonce i zábavnější) dávat všemu a všem maximální hodnoty.

Na co konkrétně bys to chtěl v rámci GC používat?
1.7.2016 23:14 - ShadoWWW
Sirien píše:
Takže znovu: V ČR nebylo prostředí, v němž by bylo pro věštinu hráčů poznat, jak špatné oDrD je.

Podle mě to není tak jednoduché. DrD se vyvinulo z BECMI, jak bylo popsáno zde a zde. Ona Menzerova verze D&D je nejúspěšnější intro D&D produkt pro nové hráče všech dob. Nikdy ji nic nepřekonalo a začínalo na ní nejvíc hráčů D&D. Martin Klíma to prostě shodou okolností (nejspíš nevědomky) trefil do černého.

Své DrD samozřejmě upravil. Nutně ořezal kostky z plné řady na k6 a k10, což bylo nejspíš nutné z hlediska špatné dostupnosti na trhu (rok 1990). Pak tam měl několik nápadů (specifický druid a hraničář, sicco a theurg), jimiž se výrazně lišil od DnD. Nápad a fluff dobrý, mechanicky katastrofa. Ani Martin Klíma zkrátka nebyl světový herní designér. Když se podívám na takového Mikea Mearlse nebo Richarda Bakera, tak ti to mají "vydřené". Byli nadprůměrní a díky příležitostem a zázemí amerického trhu se dostali na špičku. Takové zázemí bohužel český trh nedokáže vytvořit. Robin D. Laws nebo Monte Cook mají dar od boha. Takoví by tu teoreticky mohli někdy snad být. No v době DrD 1.0 ani pozdějších verzí a mutací tu nebyli.

DrD 1.0 až 1.6 se liší jen nepatrně. Je zajímavé, že ani BECMI neprošlo nijak zásadními změnami a žilo si svým životem v rámci své produktové linie až do roku 1991, kdy vyšlo jen velmi nepatrně opraveno jako D&D Rules Cyclopedia. AD&D v té době prožívalo dramatičtější změny (verze 1.0, 2.0, 2.0 revised).

Klíma určitě znal i AD&D a nejspíš se jím i chtěl nechat inspirovat. Tedy minimálně tím obchodním modelem, kdy BECMI bylo jakási "zjednodušená verze pro začátečníky" a AD&D bylo "plnohodnotná hra pro pokročilé hráče". DrD+ podle mě mělo být to, čím bylo AD&D (jako separátní řada k DrD). No, nevyšlo to. Opět chyběli světový designéři.

Ono je otázka, co mohl Altar dělat jinak. Teoreticky mohl DrD vydat podobnější BECMI. Ale chápu, že to nechtěl jen tak obšlehnout a chtěl tam dodat trochu vlastní invence, když neměl licenci. Později to mohl víc přiblížit AD&D, ale už asi chápal, že DrD je někde jinde a přiblížení k AD&D by bylo značně komplikované a fanoušci by to nemuseli zkousnout. Navíc AD&D bylo založeno na stovkách doplňkových produktů (hlavně světů). To si Altar nemohl dovolit (i když se o to asi částenčě pokoušel aspoň v malém s Asterionem, Tariou a Almirem).

Já jsem rád, že se v DrD podařilo zachytit aspoň částečně úspěch BECMI. Česko díky tomu na tom bylo a je lépe než Slovensko, které mělo ČaroDeje (a to až v roce 2006!). Asi bych udělal hodně věcí podobně jako Martin Klíma, být na jeho místě. Konec konců všechny klony D&D se taky nijak výrazně nevyvíjely (C&C, Labyrinth Lord a další) a v podstatě jen opravovaly překlepy. Jen Pathfinder se dostal trochu dál, ale i ten dnes řeší zastaralý design - nedokázal se tak rychle inovovat jako D&D.

Naštěstí díky licencím OGL a CC je možné se u klonů volně inspirovat novými edicemi původního (pokud si i nová edice zachová otevřenou licenci).

Podle mě Altar udělal jen 3 zásadní chyby (ale opravdu zásadní):
- Nezareagoval na OGL licenci D&D 3e a nevydal DrD+ jako druhý Pathfinder.
- Nezareagoval na OGL licenci D&D 5e
- Vyklidil velmi likvidní pole deskových her několika (!) nově vzniklým firmám

Každá nová verze DrD získává stále menší počet hráčů než ta předchozí. S D&D to vlastně bylo podobné, až jsem si myslel, že to asi ani jinak nejde. Že je to prostě dané nástupem počítačů a změnou zábavního průmyslu. A pak přilo DnD 5e a získalo víc hráčů než předchozí edice. PHB 5e se prý v prvním půlroce po vydání prodalo ještě víc než PHB 3e. Nechápu, jak přišli na ten správný recept, ač jsem sledoval celý vývoj DnD Next. Kde se bere ta magie těch úspěšných pravidel. DrD se pokoušelo vylepšit mnoho skupin (Hrdinové Fantasy, DrD+, DrD2 a mnohé další pokusy), a přesto se zdá, že nejúspěšnějším nástupcem původního DrD je D&D 5e, ačkoliv ho Wizardi nedělali jako nástupce DrD. Nechápu, jak to dokázali.
1.7.2016 23:20 - ShadoWWW
Víte, co je zajímavé? Kolik českých designérů RPG používalo při vývoji "matematickou" nebo "programátorskou" metodiku. Schválně jsem si vyhledal profily nejlepších světových designérů RPG a členů R&D D&D. A nikdo z nich není matematik ani programátor (ani nevystudoval žádnou takovou školu). Mají mnohem blíž k filozofii, historii, teologii a obecně humanitním oborům než matematicko-přírodovědným.
1.7.2016 23:25 - York
To sice možná zajímavé, je, ale matematicky ti mechaniky musí fungovat taky, to nijak neokecáš ;-)
1.7.2016 23:29 - ShadoWWW
Spíš mi právě přijde, že buď:
1) Matematika v RPG nehraje tak zásadní roli, jak se jí tu přisuzuje, nebo
2) Matematika je sice důležitá, ale až jako nižší vrstva vývoje (development). V procesu návrhu (design) nehraje nijak zásadní roli.
1.7.2016 23:34 - sirien
ShadoWWW píše:
Nechápu, jak to dokázali.

DnD vytvořilo svůj vlastní žánr, který se nacházel kdesi na kraji pravidel a všechny verze DnD se tak nějak obtáčely kolem něj, stejně jako všechny jeho klony, ale ten archetyp nikdy moc nekorespondoval s pravidly samotnými, mimo jiné i protože ho kdekdo viděl trochu jinak než ostatní - proto všechny ty hacky, house-rules, snahy o tvorbu klonů atd.

5e prostě rezignovalo na snahu vytvářet něco nového a místo toho se rozhodli pomocí nejmodernějšího designu vystihnout ten původní archetyp a postavit systém tak, aby byl automaticky snadno modovatelný v rozsahu toho, jak ten archetyp kdo nahlíží.

V důsledku dosáhli toho, co slíbili a co jim vlastně nejdřív vůbec nikdo nevěřil - DnD 5e není ani tak "páté DnD", DnD 5e je to DnD, ať už si pod tím "to" představí kdekdo kdeco. A protože ten DnD fantasy archetyp byl pro všechny DnD a jeho klony společný, tak DnD 5e není jen "to DnD", je to "to epic-fantasy RPG".

Well played.
1.7.2016 23:36 - sirien
ShadoWWW píše:
Spíš mi právě přijde, že buď:

2 je správně.

A matematika potřebná pro návrh RPG zase není rocket science. Popravdě v momentě, kdy to začne být rocket science, tak to je špatně (ehm ehm integrální tabulky). Tzn. matematiku potřebnou k návrhu RPG se klidně může naučit i designer s humanitnim základem.
1.7.2016 23:45 - York
Tak hlavně matematiku pro DnD 5e nebylo třeba vymýšlet z ničeho, k dispozici je spousta let zkušeností a desítky všech možných klonů (včetně 4e, která ten matematický model rozvedla dost důkladně).

Jinak samozřejmě v pořadí důležitosti na prvním místě je, o čem hra je a jak se hraje. Ovšem když vedle sebe postavím dvě hry, které se stejně hrajou, jsou o tom samém a jedna bude mít spoustu matematických děr (například se bude rozjíždět na vysokých levelech), zatímco ta druhá bude tohle mít udělané dobře... tak si lidi stejně koupěj DnD, protože značka ;-)

edit: Za úspěchem 5e imho stojí prostě to, že to autoři nepokonili, plus dobrý obchodní model. Hráči chtěli hru se značkou DnD, která se bude v rámci možností podobat jejich oblíbené hře, a to v zásadě dostali.

Že se tam dostalo pár moderních designových triků je celkem fajn, ale imho by to v pohodě fungovalo, i kdyby to byl Pathfinder 2.0, nebo něco podobného. DnD 5e ostatně zas až tak šíleně moderní hra není, je to pořád v základu X let starý D20 systém a je to na něm vidět.

V zásadě to potvrzuje to, co se tu snažím už pár let razit - že to, že nás na stará RPGčka bavila takovou spoustu let, musí nutně znamenat, že na tom konceptu něco bylo. Takže až mi zas budete vyčítat, že nevymýšlím nic převratně nového - tak to je přesně proto ;-)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.081701993942261 secREMOTE_IP: 44.213.80.203