Kultura

Magus
7.4.2009 12:08
DrD
No moje nejoblibenejsi hra..

Dotazník o DrD.
3.7.2016 09:35 - ShadoWWW
sirien píše:
Erric není Altar a Erricovy vazby na Altar nejsou tak silné, abych jeho prohlášení vzal za pravdu o tom, co si Altar myslí nebo myslel

Je to stopáž 20:25, dotaz redaktora: "Dotaz do pranice: Myslíte si také, že hru Dračí doupě za těch 21 let skutečně hrálo zhruba 100 tisíc lidí, jak odhaduje Martin Kučera?" Takže nejde o odhad Errica, ale Bouchiho.
3.7.2016 10:06 - Loki B
Píše:
Možná ještě důležitější je, že zřejmě neexistuje nikdo, kdo by začal hrát CPH a z něj přešel na DrD, když měl tu možnost. Případů je ještě méně a sám jsem jich viděl jen málo, takže to nechci brát jako argument, ale jako princip pro porovnání.


Vidíš, já třeba jsem přesvědčenej, že kdyby CPH bylo jako první v roce 90, tak by klidně někteří lidé přecházeli v roce 99 na DrD. Protože tak to funguje ... přechází se ze starého na novější, opačně opravdu málokdy (a tím novější nemyslím datumvydání, ale datum ,kdy se s ním hráč seznámí)
3.7.2016 19:59 - sirien
Loki B píše:
Mýlíš se. Religiózní důvody byly a byly silné.
dobov0 reakce si jist2 n2kde dohled83, nam8tkou t5eba>

Nope. BADD historii samozřejmě znám, ale alchymisty atp. se moc netýkala. Ostatně ty by ani nebyli předmětem primární kritiky. Kvůli těmhle kontroverzím to odnesla hlavně magie (byla seškrtaná o některé cool reference na reálné magické tradice) a pár věcí v bestiáři, pokud se pamatuju dobře a BADD šilo hlavně do kouzelníků (protože si pod tím představovali satanistické rituály, přirozeně...), přesto v klidu přežil warlock. (Ostatně oni ti křesťanští kritici na intelektu moc nepobrali... u WoD kritizovali upíry, ale Demon the Fallen třeba prošli naprosto nepovšimnutí...)

ShadoWWW píše:
Je to stopáž 20:25

Hm. Ale jak tam Erric říká: "vzhledem k tomu, že to hráli lidé i na táborech bez pravidel..." - tam už mám dost pochybnosti jak moc hráli DrD a jak moc hráli prostě jen RPG.

Jako nechci tvrdit, že to číslo není pravdivé, ono klidně být může, ale přijde mi tak trochu vycucané z prstu. Mám docela nedůvěru k náhodným hodnotám, které končí nulami, zejména pěti nulami v řadě za jedničkou, chápeš, působí to tak jako dost arbitrálně a podezřele už od pohledu.
3.7.2016 22:30 - ShadoWWW
Trochu off-topic, ale přece: v takovém Švýcarsku jsou stolní RPG vesměs neznámý pojem (žádné speciálky).
4.7.2016 00:34 - LokiB
Sirien: však jsem v tomhle kontextu mluvil zejména o theurgovi ... a tam je povolávání démonů celkem core, takže tam by problém dle mého byl ...
Tehdy warlock nebyl v oDnD ani ADND (resp. byl to v ADND kit pro wizarda) ... kdy byla tahle hnutí pro fantasy RPG na vzestupu. pak holt dorostli hráči a stali se kněžími :)

ad počty hráčů DrD ... imho to je prostě "kvalifikovaný odhad". vycházejí z počtu prodaných kusů a nějakého převodního algoritmu. O jeho psrávnsti můžeme pochybovat, taky mi to přijde hodně. Na druhou stranu, jestli pod "hrálo" myslej i "jednou sedělo u stolu, kde se něco s pravidly DrD dělo", tak to možný asi je :)
4.7.2016 00:41 - York
LokiB píše:
a tam je povolávání démonů celkem core


Ve skutečnosti to nemá s reálnými* démony prakticky nic společného.

* Tedy těmi zmiňovanými v historických pramenech.
4.7.2016 00:49 - sirien
LokiB píše:
a tam je povolávání démonů celkem core, takže tam by problém dle mého byl

démon je pro to s čím pracuje theurg v DrD kapánek nadnesené slovo. Demon the Fallen obsahuje démony. Book of Spirits a Demon the Descent obsahuje démony.

To co obsahuje DrD je hromada nemastných neslaných rozředěných... vlastně bych to ani nenazval spirita. Je úplně jedno, jak to pojmenuješ. Technicky bys to mohl popsat jako utržený kus té samotné sféry bez jakéhokoliv vědomí nebo prosté očarování, fungovalo by to stejně.

Ono vůbec ten astrál u theurga je fakt hodně zoufale zahozený potenciál ve všech směrech.


LokiB píše:
pak holt dorostli hráči a stali se kněžími :)

spíš se jen přestali poslouchat jistí pitomci :) Ostatně, jistý kněz stál na počátcích jistých velkých DnD úspěchů, že...

(btw. co se téhle poznámky týče... neznáš Ty náhodou jistého ctihodného pána Goberse? Se jen tak ptám...)


EDIT: btw. ten warlock v ADnD byl - že to byl jen kit je možný. Co ale v ADnD bylo zcela určitě bylo Devět sfér, které obsahovaly např. Démony, Ďábly a další podobné entity. A vůbec různé bohy a tak.
4.7.2016 01:08 - York
sirien píše:
Ono vůbec ten astrál u theurga je fakt hodně zoufale zahozený potenciál ve všech směrech.


Tak s tím bych teda zase nesouhlasil. Vzato kolem a kolem je to jedna z mála opravdu zajímavých věcí, které Dračák přinesl. Ono si to něco bere ze spousty myšlenek a témat - nebeské sféry, kabilistické principy (názvy sfér v dračáku jsou jména andělů - mimochodem celkem jich je 72 ;-)), ze stejného zdroje jsou nejspíš různé úrovně vědění a moci (potažmo divinity). Zaklínání démonů do předmětů je celkem zajímavá myšlenka, propojení s těmihle principy taky. Má to taky celkem dalekosáhlé dopady na fungování světa a je nepochybně zajímavé o tom přemýšlet.

Pozoruhodné je to v tom, že to dává existujícím pojmům nové, před tím netušené významy (což může bejt trochu zavádějící, na druhou stranu kdo se dneska vyzná v takhle obskurních tématech, že).
4.7.2016 07:00 - PetrH
Zajimave, jak se tolik lidi dokaze pohadat nad takovou veci jako drd, kdyz by se meril pocet lidi s drd spolcenymi byt jwn jedinkrat, tak mam pocit, ze v 90tych letech "dracak" znal kazdy, vezmu-li fakt, ze s rozvojem internetu doslo k dehonstaci tohoto slova a casto "dracak" = "vypraveci esmeralda na pokracovani pro pubertalni deticky na lide.cz a pod". Kdyz se vezme v potaz toto tak s koeficientem ery je 100k realnych, co se tyka, zapadleho natuku penez, tak to zlata slepice na tu dobu mohla byt, okolo skupiny investoru se rozjely dalsi aktivity, ale nakonec podle meho soukromeho odhadu internet to privedl na buben a prava, znacka se prevedla na nynejsiho majitele. Do toho n stehovani, drd+, odliv od rpg vseobecne k pc... A dneska odhaduju v cz tak 5-7000 aktivnich hracu rpg (vseho mozneho, co trosku lze nazvat rpg)
4.7.2016 07:23 - Jerson
Loki B píše:
Vidíš, já třeba jsem přesvědčenej, že kdyby CPH bylo jako první v roce 90, tak by klidně někteří lidé přecházeli v roce 99 na DrD. Protože tak to funguje ... přechází se ze starého na novější, opačně opravdu málokdy (a tím novější nemyslím datumvydání, ale datum ,kdy se s ním hráč seznámí)

Nemyslím si, že máš pravdu. V roce 1995 vyšel Stín meče, který řada skupiny vyzkoušela a zavrhla a vrátila se k DrD, kromě těch, které se dostaly třeba k Shadowrunu. Slyšel jsem jen o dvou skupinách, které Stín meče pořád hrajou. Hrdinové fantasy později byl totální propadák, ty nehraje snad nikdo.
4.7.2016 08:49 - PetrH
Jerson píše:
Hrdinové fantasy později byl totální propadák, ty nehraje snad nikdo.
znam z dob vyvoje, kdy jsme testoval a delal pro ne ruzne kejkle minimalne taky dve druziny;)
Jerson píše:
V roce 1995 vyšel Stín meče, který řada skupiny vyzkoušela a zavrhla a vrátila se k DrD

osobne si myslim, ze stit na to sel siroce ala gurps a to jej zabilo, stin byl zajimavej, ale byl slozitej a kus lidi cekalo, co ukazou bakalari a jelikoz se pak velmi rychle ukazalo, ze bakalari nebudou tak zase odesla, nebo presla dale... dost lidi mi prislo, ze se k drd vratilo po vydani verze 1.6, protoze byla zase jina jak 1.5...
4.7.2016 09:51 - LokiB
sirien píše:
démon je pro to s čím pracuje theurg v DrD kapánek nadnesené slovo. Demon the Fallen obsahuje démony. Book of Spirits a Demon the Descent obsahuje démony.


Inu, přít se s tebou o to, co je nebo není démon nebudu, to by byla ještě hloupejší debata než jiné :)

Pro někoho je démon v Pact magic DnD 3.5, nebo myšlenkové bytosti z Drd+ a jejich theurgové, pro někoho jiného zas něco z jiného systému. Já třeba dělal pro svoji skupinu k DrD theurgovi doplnění o povolávání "fyzických démonů" do světa, s jednotlivými rituály, podmínkami a efekty. Ale je to fakt jedno.
Theurg pracoval se "spirituálním světem", astrálem atd ... prostě s pojmy a postupy, které v mnohém odrážely prameny, které pro to za staletí vznikly.
A jsem přesvědčen, že pro mnoho hráčů to bylo jejiich první herní setkání s démony, v jakékoli podobě
4.7.2016 10:05 - Elgard
Mám dojem, že (s odhlédnutím od několika zajímavých věcí, které DrD 1.x má) jde o hodně častou a emotivní debatu proto, že pro hodně lidí to byla a je svým způsobem srdeční záležitost / první kontakt s rpg. Něco jako první sex. Taky jste vyplesklí ze spousty nových věcí, i když to reálně za moc nestojí.
4.7.2016 14:36 - Jerson
PetrH píše:
znam z dob vyvoje, kdy jsme testoval a delal pro ne ruzne kejkle minimalne taky dve druziny;)

To je dost málo, ne? Hlavně jsem chtěl rozporovat tezi, že hráči mají sklony přecházet na nové vydané hry bez ohledu na kvalitu. Nevěřím tomu, naopak si myslím, že hráči jsou v principu dost konzervativní a do vyzkoušení něčeho nového potřebují natlačit, přičemž výhody nového systému musí být dost jednoznačné a nepopiratelné, aby ho neodmítli už jen z principu.
4.7.2016 18:02 - LokiB
Jerson píše:
Hlavně jsem chtěl rozporovat tezi, že hráči mají sklony přecházet na nové vydané hry bez ohledu na kvalitu.


To ale rozporuješ něco jiného, než jsem měl hlavně na mysli ... možná jsem se špatně vyjádřil ... smyslem bylo, že ZPÁTKY se přechází velmi málokdy. Tedy jako reakce na tvoji větu:

"Jerson: Možná ještě důležitější je, že zřejmě neexistuje nikdo, kdo by začal hrát CPH a z něj přešel na DrD"

Já se nesnažím dokazovat, že CPH je horší než DrD, vůbec. U hraní her je takové srovnání stejně vždycky subjektivní.
Jen prostě, v návaznosti na tvou argumentaci, se dá použít argument: jestli hrálo DrD aspoň trochu 100.000 lidí a 1.000 jich přešlo na CPH (já to číslo neznám, jestli moc nadsazuju nevím), je tvrzení, že CPH je lepší systém než DrD přinejmenším ošemetné ... pakliže vycházíš ze své premisi, že lidé přecházeli a nevraceli se.
Ano, přecházeli ... ale zanedbatelné procento. Většina radši vůbec přestala hrát, nebo o CPH nikdy neslyšela, nebo neměla chuť ho zkoušet atd.
Tím pádem tenhle styl srovnání nedává smysl
4.7.2016 18:59 - Naoki
My jsme hráli 4e, zahráli si kampaň v 5e a honem rychle od toho opustili zpátky k 4e (resp. pak 13th age). Takže i zpátky to jde když ti nový systém nesedne
4.7.2016 20:08 - sirien
York píše:
Vzato kolem a kolem je to jedna z mála opravdu zajímavých věcí, které Dračák přinesl

Až na to, že když astrál škrtneš a necháš jen související schopnosti, theurg zůstane theurgem. Celá ta věc s astrálem byla odabstrahovaná do takové míry, že v té hře efektivně nebyla - sféry, které theurg navštíví, ale vlastně si jen hodí a dostane výsledek. Bytosti, které přitáhne, ale které vlastně fungují jen jako očarování.

LokiB píše:
Inu, přít se s tebou o to, co je nebo není démon nebudu, to by byla ještě hloupejší debata než jiné :)

Asi takhle - pokud něco označíš jako "démona", prozačátek budu mít pocit, že s tím lze nějak interagovat. Přičemž "hodím si kostkou a předmět získá definované vlastnosti" úplně nepovažuju za interakci.
4.7.2016 20:29 - LokiB
sirien píše:
Asi takhle - pokud něco označíš jako "démona", prozačátek budu mít pocit, že s tím lze nějak interagovat. Přičemž "hodím si kostkou a předmět získá definované vlastnosti" úplně nepovažuju za interakci.


a tak byli tam i "inteligentní démoni", s nimi se konverzovat dalo :)

+ daleko zajímavější než démoni do předmětů byly schopnsoti sfér. Ok, to není asi "démon" v tom slova smyslu, já to pod něj zahrnul, což nemuselo být zřejmé. Omlouvám se.
Tak schopnosti sfér interakci umožňovali a to celkem zajímavou, ne?
4.7.2016 20:39 - sirien
LokiB píše:
Tak schopnosti sfér interakci umožňovali a to celkem zajímavou, ne?

Hm? Nějak se nevybavuju žádnou. Hodíš kostkou a něco se dozvíš / hodíš kostkou a něco způsobíš...
5.7.2016 10:30 - LokiB
sirien: LOL ...tak vzpomínej, vzpomínej. napovím "Moc nad ..." ;)

Naoki: wow, první exemplář,se kterým se setkávám, dokazující, že někdo takový existuje :) ... čistě pro zajímavost: jaké byly hlavní důvody úprku zpět? já nenašel kolem nikoho, kdo by byl 4E ochotný byť jen zkusit ... zatímco u 5E problém nebyl. proto se ptám

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.078841924667358 secREMOTE_IP: 54.162.130.75