Kultura

Magus
7.4.2009 12:08
DrD
No moje nejoblibenejsi hra..

Dotazník o DrD.
10.7.2016 14:01 - Aegnor
efram píše:
To je to o čem přesně mluvím, nejste schopni se oprostit od svých současných zkušeností a hodnotit je v kontextu doby.

A proč bych měl hodnotit v kontextu doby? Diskuze je o tom, jestli DrD jsou dobrá pravidla, ne jestli byly dobrá.

efram píše:
Plivat na něj s odstupem 20 let není korektní a vytržené z kontextu.

A přitom na ně tady nikdo neplive.

Celkově mi přijde, že celou tuhle diskuzi bereš příliš emotivně a vidíš věci, které tam nejsou. Nikdo tady neútočí na DrD protože "ho prostě nenávidí."

Prostě je tady skupina lidí, která velice dobře rozumí pravidlům teoreticky a vidí v těch pravidlech spoustu opravdu podstatných chyb. A ta skupina lidí má imo pravdu v tom, že je hloupost používat zastaralý systém (DrD), když existuje systém, který dodá stejnou hru lépe a jednodušeji (DnD 5e Starter Set). A tak se snaží poukázat na to, kolik těch chyb je a jaké jsou.

Ano, DrD má své důležité místo ve vzniku a vývoji RPG u nás. Podle mě si ale zaslouží již odpočívat v pokoji.

Sparkle píše:
Náhodné nahazování přesvědčení?

V 1.6 je toto už volitelné, proto jsem ho neuvedl.

Sparkle píše:
Prosím zkuste se vyvarovat srovnávání Fate Core (základ stavebnice) a DrD / DnD (konkrétní aplikace pro tolkienovskou fantasy).

LokiB se ptá, jestli bychom dokázali za pomoci Fate vytvořit mechaniky, které dodají stejný feeling jako povolání v DrD. To je dle mého názoru korektní dotaz a dostal na něj již dvě odpovědi - jednak jsem se pokusil odpovědět pouze za pomoci základní příručky (počítám s tím, že Sirien dodá vlastní odpověď stejného typu, která ale bude mnohem lepší), druhak jsi odpověděla ty s příručkou, která se zabývá přímo hrou fantasy za pomoci Fate.

Já v tom jeho dotazu nevidím pokus o srovnání Fate Core a DrD.

=====================================================
efram píše:
Jen bych se tě zeptal, kde a v jaké svatyni je Sirienova socha, šel bych se podívat kdo se tam všechno modlí.

Standartně bývá na GameConu a Dálavě, každý večer se u ní obřadně pálí jeden výtisk od každého z:
  • DrD 1.6 PPZ, PPP, PPE - Postavy a PPE - Svět
  • DrD + PPH, PPJ, všechny tři dvojpříručky povolání
  • Nově i DrD2
Doporučuju se někdy zúčastnit, velice působivé. V plameni hořících příruček se nahřívá cejch Fate Core, který se členům Sirienovy církve vypaluje na předloktí.
10.7.2016 14:30 - sirien
LokiB píše:
Nebo které pasáže z PPZ jsou pro vás takovou kostí v krku?

Musel bych si tu příručku vzít a prolistovat, už to je fakt nějakou dobu co sem jí měl v ruce. Tak odhadem tipuju, že bych fakt prskal nad půlkou PPJ, z PPH se mi tak z hlavy vybavují spíš mechaniky než samotný text - různé ty procentní hody, tvorba postavy nahazováním, celý koncept zloděje, který je efektivně nepoužitelný (napadlo vás někdy, že ve světě DrD neexistují žádní kapsáři?)...

LokiB píše:
Protože, tady chápu, že by někdo volil pro začátečníky DrD ...kvůli primitivní jednoduchosti těch pravidel. Oproti třeba DnD

5e si viděl hodně z rychlíku, co? Jako nic ve zlym, ale DnD 5e je designově záměrně tvořené jako extrémně nováčkovsky přívětivé a těch pravidel tam je míň jak v DrD.

Fate Core nemá stovky stran, systém má tak 60 stran, zbytek sou texty o tom, jak Fate a RPG vůbec hrát (což je něco, co nováček naopak potřebuje a DrD to nemá). Pokud chceš rychlou verzi, šáhni po FAE, na 50 stranách (mínus obrázky, rámečky atp.) komplet všechno (sou tam přístupy místo dovedností, což ale můžeš s klidem prohodit).

LokiB píše:
tedy základní kouzlenická a hraničářská magie, mimosmyslové schopnosti, familiaři a psy, alchymie

Tzn. random mišmaš? Proč by začátečník měl stát zrovna o tohle? Čím je tohle nějak definující pro fantasy? Zvlášť ten mišmaš PSI s magií a psi vyhrazený pro jednu classu? Nebo "hraničářská" magie, která mimo DrD svět nemá obdobu v žádné fantasy, co by mě z hlavy napadala? Chceš hrát se začátečníkama fantasy nebo DrD-fantasy?

Fantasy archetypy umí poskytnout prakticky cokoliv. DnD Ti dá v podstatě tentýž rozsah co DrD (místo hraničářů tam máš kněze... což je efektivně víc archetypální a vyžaduje míň vysvětlování), Fate to umí vytvořit taky.

LokiB píše:
A když se narazí na problémy, tak existuje kouzelná věta: "nebojte, když vás to bude bavit, tak můžeme zkusit i jiné systémy, které jsou propracovanější".

Proč rovnou nezačít na něčem propracovanějším a funkčnějším, zvlášť když to je nováčkovsky stejně přívětivé nebo i přívětivější? Nějak míjim ten benefit toho vůbec tahat do věci DrD a rovnou nezačít na nějakém rozumnějším systému.



efram píše:
namyslím si, že je třeba používat těchto argumentačních faulu: DrD má pořád, dost hráčů stejně tak jako AdnD 2E nebo jiné starší systémy.

Měls tam chybu, dovolil sem si jí opravit (napsal tečku na místo dvojtečky).

A máš pravdu, takovéhle znásilňování logiky kdy se do kvality systému tahá jako argument to kolik hráčů ten systém má, i když to je ovlivněné spoustou jiných věcí, než je jeho kvalita, je způsob argumentace, co by se v diskusi skutečně objevovat neměl.


efram píše:
P.P.S.: vybodnete se na tuhle hloupou diskusi, vemte plavky,babu, případně děti a vypadnete k vode

To je velmi dospělá a moudrá rada od někoho, kdo se tu projevuje nejvíc afektovaně a věnoval tak čtvrt hodiny tomu že do téhle diskuse napsal odpověď, která zahrnuje šest systémově korektně tagovanejch citací a 25 řádek vlastního textu.

Základní problém je myslím v tom, že v téhle diskusi hledáš něco, co v ní neni a v tom co lidi píšou čteš víc důrazu, zájmu a emotivního zbarvení, než tam je. Řekl bych, že DrD je většině lidí na tomhle webu docela ukradené a nemají žádnou zvláštní potřebu ho pitvat, takže to co v téhle diskusi tak zapáleně vyvracíš sem nejspíš většina lidí napsala bez většího zájmu jako prosté konstatování. Tu útočnost sis tam už doplnil sám - nejspíš protože jsme se tím nějak dotkli Tvého melancholického vztahu k DrD, který Ti určitě neberu, ale mám dojem, že Ti tvoří trochu zamlžený filtr toho, co se tu fakticky píše a jak.


EDIT: a hele, koukám, že Aegnor mě s tímhle postřehem už předběhl...
10.7.2016 15:14 - LokiB
Aegnor píše:
Okamžitá smrt. Postava má 1 život a je stejně funkční jako postava na plných životech. Dostane ránu za 1 život a je okamžitě mrtvá.


To si v příručce najdi, protože Vyřazení (Bojeschopnoet) je už v PPZ. Takže toto tvé tvrzení neplatí.

Píše:
Obrovská náhoda při tvorbě postavy.


neliší se od tehdejších systémů, které používaly to samé DnD, Adnd atd ...

Píše:
šestka - hážeš znovu + zranění se počítá přímo z hodu na útok. Snaha dodat do hry kritický úspěch, která podle mě dělá bordel v matematice, lepší by bylo mít útok a zranění jako oddělený hod.


Tohle tvrzení je třeba rozvést. Právě v kontextu PPZ a levelu 1-5 ten problém imho v matematice není. Ten přichází hlavně později.
Ano, mně by se oddělení obou hodů také líbilo víc (ala DnD). ale není to jediný systém, který mý zásah a jeho dopad spojený
10.7.2016 15:17 - efram
Myslím, že tahle diskuse opravdu nemá smysl:). Maximum arogance tu od samého počátku předvádí Sirien. Guru pro emoční vyrovnanost je pak Ergald. Vydejte tabulku komu lze názorově oponovat a komu ne. Pro nechápavé, všechny tečky jsou myšleny jako tečky.

GB.
10.7.2016 15:18 - LokiB
Aegonor píše:
familiár/pes - aspekt.


Tos tomu nováčkovi moc nepomohl, Co přesně ten jeho pes bude dělat? Jak to bude dělat? Na čem bude záviset jeho chovánjí/jednání.

Přesně s tímhle popisem: aspekt = "mám psa" si nováček fakt neporadí.
10.7.2016 15:26 - LokiB
Sparkle píše:
Fate Core je neutrální jádro systému, není to implementace pro fantasy. Prosím zkuste se vyvarovat srovnávání Fate Core (základ stavebnice) a DrD / DnD (konkrétní aplikace pro tolkienovskou fantasy).


No já ve Fate Core viděl v příkladech uváděné fantasy motivy. Tak mi přišlo, že by to šlo hrát rovnou. jestli ne ... ok. To zas nováčkům moc nepomůže
Ad freeport ... to je už ale konkrétní setting, to se taky každýmu nemusí líbit, chce mít vlastní.
Ok, srovnávat to tedy nebudu.

sorry za víceposty, ale z founu to neslo pohodlne spojit do jednoho
10.7.2016 15:35 - Kamach
*samým údivem plive popkorn*
Plz píše:
tak i dnes když bych měl vést nováčky na jednorázové hře, tak volím DrD
LokiB píše:
Protože, tady chápu, že by někdo volil pro začátečníky DrD ...kvůli primitivní jednoduchosti těch pravidel.

cca. 70 stran pro hráče, dalších 150 pro PJ
(počítáno již bez "mrzačení PC a instakilly jsou běžné/naprosto ok" gamebooku na začátku a deterministického dobrodružství na závěr)

VS.

6ti stránkový Dungeon Squad
(rozšířená edice s horentním 20% nárůstem objemu pravidel!!!)

Úsměvný je na tom zejména fakt, že čistě po pravidlově-mechanické stránce (a stylu hry, k níž ta pravidla opravdu vedou) umí DS prakticky všechno, co DrD PPZ a řadu z těch věcí dělá mnohem líp :)

Vážně, přečtěte si jej - celé to i s načtením, vysvětlením a přípravou zabere míň času než třeba výše zmíněná tvorba postavy za 15 minut... a pak mi znovu napiště větu v které budou "nováčci", "jednorázová hra", "primitivní jednoduchost" a "volím DrD"... a snažte se přitom udržet pokerovou tvář =^.^=

*žere další popkorn*
10.7.2016 15:37 - Sparkle
LokiB píše:
Ad freeport ... to je už ale konkrétní setting, to se taky každýmu nemusí líbit, chce mít vlastní.



Pravidla ve Freeportu jsou víceméně generická fantasy, hodně settingově nespecifická, možná s výjimkou insanity a palných zbraní, ale ty se dají bez sebemenších problémů vyndat.
10.7.2016 15:39 - LokiB
sirien píše:
5e si viděl hodně z rychlíku, co? Jako nic ve zlym, ale DnD 5e je designově záměrně tvořené jako extrémně nováčkovsky přívětivé a těch pravidel tam je míň jak v DrD.


Když nic ve zlym, tak nic ve zlým ... ale v té poslední větě kecáš, nebo si to jen špatně pamatuješ :)

Píše:
Proč rovnou nezačít na něčem propracovanějším a funkčnějším, zvlášť když to je nováčkovsky stejně přívětivé nebo i přívětivější? Nějak míjim ten benefit toho vůbec tahat do věci DrD a rovnou nezačít na nějakém rozumnějším systému.


protože to není v mnoha případech stejně nováčkovsky přívětivé. to je jen tvůj pocit. nikoli fakt.

Píše:
Nebo "hraničářská" magie, která mimo DrD svět nemá obdobu v žádné fantasy, co by mě z hlavy napadala?


No jo, tak holt se ti to nespojuje, to se nedá svítit. Celá hraničářská magie v DrD je velmi Aragorn-like. Imho očividně a úmyslně.
: zlepšení hledání stop
: léčení zranění
: neutralizace jedu
: interakce ze zvířaty
: mentální interakce ...

šlo by to udělat mechanicky lépe? Určitě.
Umožňuje to lidem hrát si na "příbuzné" Aragorna? 100% ...

Není to random mišmaš ... je to v mnohém tolkienovsky orientované (proto tam ani nevadí absence kněžích, kteří ve Středozemi viditelně nefigurují, dopklněné o generic-fantasy mágovstvo a zlodějstvo. Resp. je to vybrané z dnD a doplněné o to, číms e chtěli odlišit ... viz alchymista.
10.7.2016 16:22 - sirien
LokiB píše:
neliší se od tehdejších systémů, které používaly to samé DnD, Adnd atd

Ale notak. GURPS - point buy. Shadowrun - priorities. ADnD pokud se nepletu už v té době mělo alternativní point buy taky.

LokiB píše:
ale v té poslední větě kecáš, nebo si to jen špatně pamatuješ :)

Pokud hodláš z DrD brát jen PPZ, pak je naprosto korektní, abych já z DnD bral jen Basic Set. Nebo Starter set nebo jak se tomu teď v 5e říká. A Starter set je co do množství pravidel menší, než PPZ (které, připomínám, obsahují i chuťovky jako je rozšířený soubojový systém).

LokiB píše:
protože to není v mnoha případech stejně nováčkovsky přívětivé. to je jen tvůj pocit. nikoli fakt.

A podle čeho to oni vlastně posuzujou tu "nováčkovskou přívětivost"? Začíná mi připadat, že to je taková magic bullet - neřekneme co to je, ale je to důležité a DrD to má nejlepší, takže ať zazní cokoliv, vždycky můžeme říct, že to ale není tak nováčkovsky přívětivé...

LokiB píše:
Celá hraničářská magie v DrD je velmi Aragorn-like

Mňo, to byl určitě záměr. Bohužel, ať čtu Tolkiena jakkoliv, nějak tam Aragorna nevidim provádět žádnou magii - v jedné nebu dvou pasážích použije nějakou knowledge bylinek, které by šlo interpretovat jako kouzelné (ale taky třeba ne) a ve dvou nebo třech místech použije nějakej ten artefaktík. A v jednom místě teda ještě nemrtvou armádu.

Ale že by "léčil dotykem", to se teda rozhodně říct nedá. A dělat ze skillů spelly mi taky nepřijde moc stylizačně odpovídající. A když jsme u toho, tak žádnej čoklík s nim nepobíhal a žádnej zvláštní skill na zvířata nikde nedemonstroval (když už, tak tohle dělal Gandalf). O nějaké telekinezi/pyrokinezi/telepatii taky ani nemluvě.


To Tvoje "Tolkienovsky orientované" už mi zní taky jak nějaká fuzzy mantra. Ano, autoři DrD měli zjevně rádi Pána prstenů a docela ho znali a sem tam do toho DrD zkusili něco vložit, ale jakože by se jim to povedlo natolik, abych výsledek označil za Tolkienovský... nope.

LokiB píše:
proto tam ani nevadí absence kněžích, kteří ve Středozemi viditelně nefigurují

No, neříká se jim sice kněží, ale co si tak vybavuju Silmarillion, tak pár postavám bych tu DnD classu klidně přiřknul. Rozhodně víc, než Aragornovi toho DrD hraničáře (se psem, telekinezí, ad hod léčícím dotykem...)
10.7.2016 16:59 - Aegnor
LokiB píše:
To si v příručce najdi, protože Vyřazení (Bojeschopnoet) je už v PPZ. Takže toto tvé tvrzení neplatí.

Volitelné pravidlo. Neuvažoval jsem volitelné negativní pravidlo (náhodné přesvědčení), neuvažuji tedy ani pozitivní. Každopádně když jsem to hledal (DrD 1.6 C), zjistil jsem zajímavou věc... pokud neuvažuji příklady, NIKDE není napsáno, co se stane s postavou když klesne na 0 životů. :-)

LokiB píše:
neliší se od tehdejších systémů, které používaly to samé DnD, Adnd atd ...

Jak píše sirien. GURPS, Shadowrun...

efram píše:
Maximum arogance tu od samého počátku předvádí Sirien.

Odcituješ mi prosím ty arogantní pasáže? Nějak je nevidím. (Asi jsem zaslepený uctívač Siriena...)

LokiB píše:
Tos tomu nováčkovi moc nepomohl, Co přesně ten jeho pes bude dělat? Jak to bude dělat? Na čem bude záviset jeho chovánjí/jednání.

Jednoduchá varianta - ten pes funguje jako klasický aspekt. Úplně stejně. Na složitější variantu (pes je nějakým způsobem ostatován, kontrolu má většinou hráč, pokud si ji Vypravěč nezaplatí) nemám dostatečné Fate-Fu.

LokiB píše:
No já ve Fate Core viděl v příkladech uváděné fantasy motivy. Tak mi přišlo, že by to šlo hrát rovnou.

Ale jde to hrát rovnou... jenom si člověk musí uvědomit, že jeden systém je fantasy (DrD) a druhý je univerzální (Fate). U druhého systému je potřeba trochu víc vlastní invence k tomu, aby člověk hrál fantasy hru.

Kamach píše:
6ti stránkový Dungeon Squad

Děkuji, hezký systém:-)

LokiB píše:
protože to není v mnoha případech stejně nováčkovsky přívětivé. to je jen tvůj pocit. nikoli fakt.

A není tvůj pocit, že DrD je extrémně nováčkovsky přívětivé?

LokiB píše:
Není to random mišmaš ... je to v mnohém tolkienovsky orientované

Ne, je to prostě ADnD hraničář + pes + psi.

sirien píše:
Nebo Starter set nebo jak se tomu teď v 5e říká. A Starter set je co do množství pravidel menší, než PPZ (které, připomínám, obsahují i chuťovky jako je rozšířený soubojový systém).

Starter set - cca 50 stránek (včetně deníků), pouze základní mechaniky + nějaký obecný seznam kouzel + fluff + několik deníků předpřipravených postav.
Basic set - 120 stránek, 4 rasy, 4 povolání, spousta fluffu (např. sekce věnovaná rase člověk je z 9/10 fluff).

PPZ - 92 stránek, žádný fluff, čistě pravidla.
10.7.2016 17:16 - sirien
Aegnor píše:
Odcituješ mi prosím ty arogantní pasáže? Nějak je nevidím.

A tak zase každému, co jeho jest - já se k té aroganci na eframovu adresu klidně přiznám, ten jeho přístup k diskusi a styl argumentace mi přišel tak provokativní, že sem si neodpustil dát své aroganci volný průchod v podobě těch rozličných jízlivostí, co sem sem na posledních pár stránkách napsal; řekněme si rovnou, že "příjemnost" nikdy nebyla mezi top pozitivními rysy mé osobnosti.

Žes jí mezi řádky nepostřehl Tě šlechtí - lidí co čtou posty ostatních ve snaze najít v nich primárně ten pozitivní a nikoliv ten negativní možný obsah je málo a je to určitě diskusní ctnost (která, přiznávám, by mi občas taky docela prospěla...)
10.7.2016 17:33 - PetrH
Aegnor píše:

Kamach píše:
6ti stránkový Dungeon Squad

Děkuji, hezký systém:-)

Nebo derivat v cestine - kouzlem a mecem
10.7.2016 17:40 - efram
sirien píše:
řekněme si rovnou, že "příjemnost" nikdy nebyla mezi top pozitivními rysy mé osobnosti.


Zde máš Aegnore odpověď. Tramtadada zbytnělé ego na scéně......
10.7.2016 19:35 - sirien
Tak já myslim, že otázka mého ega tu je už trochu moc OT a můžeme si jí dořešit soukromě a nechat tuhle diskusi rozebírání dračáku...
11.7.2016 07:58 - Merlin
sirien píše:
sirien píše:řekněme si rovnou, že "příjemnost" nikdy nebyla mezi top pozitivními rysy mé osobnosti.

Zde máš Aegnore odpověď. Tramtadada zbytnělé ego na scéně......


příjemnost a arogance jsou naprosto odlišné věci, to bys mohl a měl vědět (Sirienův antiuctívač)
11.7.2016 10:18 - efram
Bacha na uvozovky Merline.
Napíši to sem zcela jasně. Diplomatická jednání mezi mnou a Sirienem proběhla prostřednictvím červeného telefonu. Není důvod dal pokračovat v podobném stylu. Stylu, který není tomuto fóru vlastní. Další podobné komenty povedou jen k prohloubení krize na dálném východě.
11.7.2016 11:44 - Jerson
Původně jsem chtěl odpovídat na jednotlivé poznámky zvlášť, ale to asi nemá smysl, takže to raději vezmu celkově.
Nechápu připomínky, že se DrD nehodnotí v kontextu své doby - já se ho naopak právě takto hodnotím.
Na základce si jen pamatuju, že jsem viděl u jednoho kluka pravidla k DrD a jednou jsem je viděl hrát o přestávce cosi na stole na hřišti, a hláška "můj pes útočí na druhého vlka - je to za tři životy" mi utkvěla v paměti.
K RPG jsem se dostal až poměrně pozdě, v prváku na střední, tedy v roce 1994. Říkám RPG, protože jsme s kamarádem začali kreslit bludiště a druhý ho procházel, postupně jsme do toho přidávali vlastní pravidla a po pár měsících jsem přibral ještě druhého kamaráda a pro ně dva udělal příběh o unesené šlechtičně z podzemí - hraný bez pravidel, jen s jednou k6. Ten první kamarád DrD znal a strašně se mu nelíbilo, že by jeho obratná hobit mohl být v boji zasažen obyčejným lidským strážcem, i když já v tom neviděl problém.
O něco později mě jiný kamarád přesvědčil, abych s ním začal hrát regulérní DrD, které vedl další kluk. Původně to bylo tak, že jejich společný kamarád, který jim vedl hru to zabalil a jeden z nich musel převzít vedení hry.
V mé první hře jsme procházeli jeskyni a narazili na trolly, kteří na nás zaútočili. Já na jednoho vystřelil, PJ to popsal jako že jsem mu prostřelil hlavu, takže už jsem si říkal, jak je to fajn, ale ten troll vstal a zaútočil. Fakt úžasný WTF moment, který jsem dlouho vydýchával a říkal si, co je to za pitomou hru (i když to bylo nezkušeností PJje s tím, jak se popisují zranění, protože v PPJ žádné vodítko nebylo).
Následně ale i tenhle člověk po jednom sezení vedení hry zabalil a tak to převzal ten můj kamarád.
Hráli jsme Bílý hrad a když nás první kostlivec vyhodil s tím, že tam nemáme co dělat, tak jsem řekl, že tedy jdeme domů. PJ byl úplně vyvedený z konceptu a řekl mi, že to nemůžu, že toho kostlivce musím zabít (rada v tomto stylu byla i v příručce PPJ). Takže jsem proti své vůli musel zaútočit na kostlivce. A když jsem to chtěl udělat s překvapením, abych měl alespoň výhodu a nevystavoval se nebezpečí, tak mi to pravidla pro iniciativu stejně neumožnila a museli jsme se s ním normálně rubat.
Jen podotýkám, že jsem nebyl fantasy nijak zvlášť nakloněn, a ve dvou hrách to byl druhý moment, kdy jsem si říkal, jak je to pitomá hra a že jí hrát nechci. V obou případech jsem zůstal hlavně proto, že jsme hráli jen ve dvou PJ, a kdybych odešel, tak by oni dva dál hrát nemohli. Kdybychom byli tři hráči, tak jsem se úplně přestal snažit, odseděl bych zbytek sezení a na další hru bych už nepřišel. RPG by mě úplně minulo a deset diskusních fór by bylo ušetřeno dvaceti tisíc mých příspěvků - maximálně bych na náhodný přímý dotaz v dospělosti řekl "Dračák? To byla ta blbost, kterou hráli spolužáci, úplně pitomá hra o ničem." A měl bych srovnání se zajímavým příběhem, který jsem připravil bez pravidel (a ve kterém šlo o to, že kníže sice poslal dobrodruhy zachránit svou dceru ze spárů zbojníka, ale už jim neřekl, že ona toho zbojníka chtěla, kníže jim bránil a tak s ním prostě utekla. Na konci té jeskyně byl tenhle zvrat s dilematem co dál - splnit úkol za každou cenu, i když zbojníka budou muset zabít, holka ho obrečí a možná u toho umřou, nebo si vymyslí něco jiného. Po letech mi jeden z kamarádů řekl, že tohle bylo to úplně nejlepší RPG, které kdy hrál. Nicméně potom už vždycky hrál jen DrD.)

Nicméně druhému PJ to vydrželo asi čtyři sezení, než řekl, že to dál vést nechce, že chtěl hrát mága - a to už jsem mu navrhnul jedno logické podzemí trpasličího dolu, které nám následně předložil k hraní. Takže vedení hry nakonec spadlo na mě, i když sem tam jsem si zahrál i postavu.

DrD bych v té době (čtyři roky po vydání) vytknul strašně velkou zátěž na PJje, nezábavnost a z toho rychlé odpadávání PJjů. Stejně tak hraní s jakýmkoliv PJjem, který byl, protože nebylo z čeho vybírat. A rád bych věděl, jestli zastánci DrD znají někoho, kdo začal vést hru sám od sebe a nikoliv proto, že skupině odpadl PJ a tak se vedení hry musel ujmout hráč, který nejméně trval na hraní vlastní postavy.

O rok a půl později vyšel Shadowrun, tak jsme přešli na něj, a o další rok později Stín meče. Oba systémy nám vyhovovaly víc než DrD. Kamarád který vedl naší skupinu, když jsme hráli Stín meče nebyl s pravidly úplně spokojený, tak jsme je společně zkoušeli upravit. Protože se nám to pořád nedařilo udělat tak, aby to rozumně vycházelo, začal dělat na vlastních pravidlech od začátku. Nicméně protože byl právník, vycházely mu pořád strašně složitá pravidla, tak si pro mě přišel pro rady, jak to udělat lépe a jednodušeji. Tak jsem mu začal radit, začali jsme úplně znovu (tabulkou rasových maxim) a o čtyři měsíce později jsme hráli první hru v systému FM (jako Fight&Magic) to bylo v květnu 1997. Z něj se po několika letech úprav (a po rychlém odpadnutí kamaráda jako původního tvůrce) vyvinulo CPH.

Ještě k vhodnosti CPH pro nováčky - pokud hráči věděli, co chtějí hrát, začínali na CPH úplně v pohodě, i když Vypravěč asi nikdy nebyl úplně nezkušený. První verze byla taky dělaná jako fantasy. A měla asi deset stran, která jako startovní systém úplně bohatě stačila.

A k tomu, že moje zkušenosti jsou "anekdotické" a že odpadlíků nebylo tak moc - přijde mi to stejné jako na srazu kuřáků prohlásit "kouření nezabíjí, ať se přihlásí každý, koho kouření zabilo."
Samozřejmě že tihle lidé odrazení od RPG kvůli (možná stylu vedení hry) DrD se neobjevují na portálech, kde se k RPG povídá, a dlouholetí hráči Dračáku se s nimi setkají jen náhodou. Obzvlášť pokud mají stabilní skupinu a neshání nové hráče, nemusí se s nimi potkat nikdy. Já na ně narazil také hlavně kvůli tomu, že jsme nezasvěcenému člověku vyprávěl o své zábavě tak, abych ho na hru nalákal. Nicméně nedostatek holek hrajících Dračák byl více než evidentní, dokonce některé hráče vedl k prohlášení, že RPG není pro holky a jiným podobným kecům, a jestli to není dostatečný důkaz pro to, jak DrD a lidé kolem DrD dokázali odrazovat řadu dalších zájemců, tak už nevím, jak bych to měl dokazovat. Není v mých silách najít třeba jen sto lidí, které Dračák odradil, ukázat jim jiné podoby hraní RPG a tím je k téhle zábavě přivést zpět. A to se vsadím, že i těch sto lidí by bylo značeno za "zanedbatelný vzorek".

Nehodlám DrD upírat to, že vytvořilo desetitisíce hráčů, ale myslím si, že na jeho místě by to dokázal prakticky jakýkoliv jiný systém (kromě šíleností typu Void), a když by to nebylo výhradně fantasy RPG s tak složitými pravidly a vysokou náročností na PJ, jsem si jist, že těch hráčů mohlo být klidně třikrát tolik.
11.7.2016 12:19 - Gurney
Tyjo, DrD "přístupné začátečníkům", to je hodně těžká nostalgie. Chápu že spousta lidí stále hraje DrD, protože ho vlastně moc nezajímá systém a má ho zažité, a nic proti tomu nenamítám, ale tohle je něco jako ruské vzpomínání na zlaté časy Brežněvovy. On je totiž docela rozdíl mezi tím co si lidi z těch pravidel pamatují (tj. co vlastně hrají) a co v těch pravidlech bylo doopravdy, a to obvykle neobsahuje lahůdky jako:

- nutnost vybrat si funkční kombinaci rasy a povolání, aby má postava nebyla nepoužitelný kripl

- průchod skrz 4 různé tabulky jen u nahazování postavy, z nichž je nutné tři zkombinovat

- nutnost dobře si hodit, aby má postava nebyla nepoužitelný kripl

- schopnosti povolání, které a) fungují každá úplně jinak a často nepoužívají ani tu stejnou kostku b) záleží na nějakém hodu, jestli je postava vůbec dostane, nebo c) mají tak malou pravděpodobnost úspěchu nebo tak obskurní požadavky, že jsou vlastně k ničemu (pro velký úspěch některá povolání kombinují všechny tři možnosti)

- že je potřeba vědět, která pravidla vlastně raději vůbec nepoužívat

- že kromě boje, zlodějských schopností, válečnického zastrašování, hledání a vyrážení dveří hráč po přečtení příručky vlastně vůbec netuší, jak se řeší naprosto běžné situace jako když se chci ztratit v davu nebo třeba přeskočit díru

- že PJ musí (nějak) vynalézt, jak takové situace vlastně řešit (nebo, následuje-li nekteré příklady z PPJ, jak je co nejmíň nápadně zakázat)

DrD bylo (a je) k novým hráčům extrémně nepřátelské a (jakž-takž) fungovalo jen protože se předávalo víc lidovou slovesností (tedy oholeno někdy i třeba o polovinu pravidel) než skrz pravidla, a protože PJ dělal někdo, kdo už to hrál nějakou dobu poté, co mu bylo ústně sděleno jak na to - PJ v DrD totiž plnil (nad rámec svých běžných činností, které má i v jiných rpg) roli odminovávače, který neustále vymýšlel jakými krkolomnými stezkami se vydat a která pravidla porušit, aby celá hra nevybuchla. A, jak jsem později pochopil, tohle už prostě u jiných rpgček nebylo zvykem ani v době, kdy jsem na DrD začínal já (tj. tak 2004, 2005), a fakt nevím, proč by to někdo měl podstupovat dnes, když už se ty pravidla ani nevydávají.
11.7.2016 12:54 - Jerson
Gurney píše:

- že kromě boje, zlodějských schopností, válečnického zastrašování, hledání a vyrážení dveří hráč po přečtení příručky vlastně vůbec netuší, jak se řeší naprosto běžné situace jako když se chci ztratit v davu nebo třeba přeskočit díru

On hlavně ani netuší, jak by mohl vyjednávat bez toho, že s ním PJ snadno vyjebe z titulu toho, že zná reálie světa a vnitřní pochody cizí postavy, se kterou hráč jedná. A PJ neví, jak tyhle postavy hrát, aniž by se z toho rovnou nezbláznil, protože mít hlavního záporáka, který má nějaké plány, a inteligentního poskoka s vlastní motivací a zvažovat ji v reálném čase během hovoru s hráčem (nebo nedej bože s pěti hráči a jejich postavami) ani není v silách většiny PJjů, natož když to jsou začátečníci.

Taky nechápu, proč by dneska někdo doporučoval začínat hrát na DrD s tím, že pak může přejít na jiný systém. Jedině snad proto, že by chtěl uměle až násilím udržovat komunitu okolo DrD, protože měnit systém se prakticky nikomu nechce, a to nejen v RPG.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.29247903823853 secREMOTE_IP: 35.175.191.168