Kultura

Magus
7.4.2009 12:08
DrD
No moje nejoblibenejsi hra..

Dotazník o DrD.
11.7.2016 12:57 - York
Jerson píše:
protože mít hlavního záporáka, který má nějaké plány, a inteligentního poskoka s vlastní motivací a zvažovat ji v reálném čase během hovoru s hráčem (nebo nedej bože s pěti hráči a jejich postavami) ani není v silách většiny PJjů, natož když to jsou začátečníci.


To je blbost největšího kalibru. Mít u NPCček nějakou motivaci, o kterou se můžeš opřít, je naopak úplně základní technika potřebná k tomu, abys byl schopen příběh nějak konzistentně ukočírovat. A taky aby to bylo pro Vypravěče zábavné, což je dost podstatný faktor. S Dračákem as written to nicméně nijak zvlášť nesouvisí (tam nic v tomhle smyslu nebylo).
11.7.2016 13:30 - PetrH
Otazka z okurkove plantaze(doslova): jakou hru nabidnout nezkusene druzince? Protoze kdyz to budou 13 leta decka a nikdo nehral rpg na papire, tak kazda hra bude dost tezla a odradi kus lidi, ten bude rvat "kastim", jinej sory hosi, chci to rozebrat po sve emo strance, dalsi bude tvrdot, me se nic nestane, ka su upir... (Pro nechapave zvelicena nadsazka)... Nynejsi hracinjaou dost ovlineni pc, fakebukem a dalsim. Z tohoto ai dokazu predstavit jako doporuceni rozcesti ci dnd start set...
11.7.2016 13:41 - efram
Tak když už se sem hází takové wall texty, přispěji taky.

1. nehodnocení v kontextu doby - velice často kritik sklouzne k porovnání systému DrD s novým systémem jako je DnD 5E,4E,3E, FATE a pod. Už použití tohoto srovnání je vybočením z faktické stránky diskuse
2. to co popisuje Jerson ve mě evokuje dvě věci
A) nesedl jsi si pravidly
B) setkal se s naprosto neschopným GM, to že nedokázal věc řešit bonusem nebo postihem byla je jeho hloupost. samotná pravidla tuto variantu nabízela.
C) úloha GM je v jakémkoliv systému složitější a ne každý ji chce dělat. Generalizovat z toho, že tento aspekt měl přímý vliv na odrazení potencionálních hráčů, potažmo sklouznutí k šovinistické rovině (je mi jasné, že to není Jersonovo názor, aby mě zase někdo nechytil za slovo), že RPG není pro ženy, je opět mimo jakoukoliv diskusi ohledně pravidel.
D) nezábavnost PPJ? zvláštní, špatně uchopitelný argument
E) tvrdit něco co nelze dokázat nebo naopak vyvrátit je opět tvrzení mimo mísu. Kolik lidí znáš ze svého okolí, které DrD odradilo natolik, že už nikdy nehráli žádné RPG?
F) Plně souhlasím s tím, co jsi napsal v závěru, že by na místě DrD uspěl jakýkoliv smysluplný/obdobný systém jako DrD vydaný ve správnou chvíli
G) v té době byla pravidla DrD jasně nejpřístupnější všem začátečníkům, kteří chtěli hrát. Rozumná cena a nulová jazyková bariéra
H)
- naše skupina hrála podle DrD cca 10 let, nestekla jsem se s postavou kriplem za celou dobu. Podobný systém tvorby postavy jako u ADnD. Možná moc zohledňuješ číselné statistiky před samotnou hrou postavy. Z tvého postu, Gurney, na mě vykukuje powergamingový nebo pravidlově zaměřený styl hraní (samozřejmě se mohu plést), ale jak jinak zhodnotit tvou větu o kriploidní postavě?
- Herní aktivita byla, až na výjimky každou sobotu. Někdy i neděli. Každoročně se pořádala aktivita v délce trvání týdne, kde se jen hrálo RPG. Postupem času jsme přešli na jiné systémy, protože jsme se herně vyvíjeli. Tak jako se vyvíjela i samotná RPG scéna.
- V naší skupině se většina lidí vystřídala jako GM a nikdo neměl s pravidly/hrou problém. Nepamatuji se, že bych kdy běhal, nebo někdo z GM v okolí, v minovém poli :). S postupem na další verze pravidel, se přidávali další vrstvy např. politika a boj o moc v různých státních zřízeních. Nebyl nám v tom překážkou ani sicco nebo theurg, případně jiné, vámi deklarované "fatální" chyby systému.
- Dokonce mohu tvrdit, že s námi hráli a hrají ženy.
- V té samé době byl v chodu (funguje do dnes) SCI-FI a Fantasy klub Drakonián. Nikdy jsem nezaznamenal fatální odpor k RPG zapříčiněný DrD. Samozřejmě hráči se měnili, odcházeli a přicházeli (rodina, děti, škola atd.) V době největší aktivity klubu, nebyl problém mít každou sobotu cca 5-6 skupin hrajících RPG. Osobně jsem přestal do klubu chodit proto, že tam byla moc velkej ruch na můj styl hraní a scházeli jsme se s družinou separátně. Zaměření se měnilo podle GM a momentálních preferencí. Dodnes jsou tam dvě skupiny co hrají podle DrD pravidel (fantasy), ale také hrají podle GURPS (3E- postapo svět), případně si zahrají jiné hry (munchkin atd.)

Gurney píše:
schopnosti povolání, které a) fungují každá úplně jinak a často nepoužívají ani tu stejnou kostku b) záleží na nějakém hodu, jestli je postava vůbec dostane, nebo c) mají tak malou pravděpodobnost úspěchu nebo tak obskurní požadavky, že jsou vlastně k ničemu (pro velký úspěch některá povolání kombinují všechny tři možnosti)


Zajímalo by mě co tím přesně myslíš.

Pokud považuješ pravidla DrD za extrémně nepřátelská a poukazuješ na jejich tabulková a systémová řešení, tak je na místě uvést srovnání. V té době +- můžeme uvažovat například o zmíněném ADnD 2E. Vyjmenuji pár chuťovek:
- Pokud ti v dračáku přijde postava s malými, nebo špatně naházenými staty kriploidní tak co teprve tady. Všechna ta povolání co požadují minima vlastností na to, aby jsi mohl být třeba hraničář, paládin atd ?
- nepřehledná tabulka záchranných hodů
- systém THAC0, který mátl většinu hráčů téměř po celou dobu hry
- systém AC od 10 do -10
- obecně systém hodu na útok
- zmínka o psionických schopnostech, aniž by byly tyto schopnosti dále rozveden v základních knížkách (ano něco málo je v bestiáři, ale jen okrajově). Samozřejmě vím, že existují dodatky, ale abvíme se o základních pravidlech (Ph/PJ/B)
- zastaralý a nepružný systém magie, kdy DrD ma vlastně variantu manapoolu blížící se svým pojetím GURPS.

A takto bych mohl pokračovat.

Co je na téhle diskusi špatně:
1. srovnáváte systémy, které dělí několik let vývoje.
2. diskuse má být validní a měla by mít nějaký závěru, protože diskuse bez závěru je jen prázdné plkání. Apropo nejlepší závěr tu už padl ze strany PetraH
3. Většina z odpůrců tu stále uvádí kolik lidí DrD odradilo. Já mám opačnou zkušenost. Holt jste měli vy smůlu a nebo já štěstí. To je otázka jak se to vezme :).
11.7.2016 13:46 - ShadoWWW
PetrH: Nováčci mají obvykle minimální nároky na hru. Ideální je hra s intuitivními herními mechanismy. Ale jediný, kdo opravdu potřebuje znát pravidla, je PJ/Vypravěč. Pokud mu přijdou pravidla intuitivní, pak většinou i zbytku družiny, protože v takových hrách obvykle první sezení probíhají víc na čistě vyprávěcí bázi jen s minimem mechanik (navíc řízených hlavnně PJem).

V DnD je to evidentní - postavy na 1. úrovni jsou pravidlově jednodušší než ty na vysoké, Starter Set obsahuje řádově méně pravidel než PHB+DMG+MM. U FAE vs. Fate Core je to myslím podobné. I York má verzi "Bez přípravy" a "Pro pokročilé".

Vždycky je ideální, když hráči vidí hru naživo vedenou někým, kdo ji zná. Proto všechny ty Pathfinder Society a D&D Encounters pomáhají novým hráčům a rozšiřují komunitu. V době DrD byla komunita podporována hlavně Dechem draka.
11.7.2016 14:01 - Merlin
Téměř vzápětí po prvním rozbalení celofánu a pár seancích s DrD jsme začali houserulovat (1991), přidávat, upravovat, měnit, míchat s fanziny...abychom zjistili, že tím nic nezachráníme a půjdeme na něco zajímavějšího. Bez času, kdy jsem byl na vojně mohu říct, že hraji od vydání DrD rpg v kuse, většinu času jako DM (od 94 roku), vyzkoušel jsem si hodně systémů a mohu s klidným svědomím říct, že DrD byl odvar, který se chytl jen z důvodu, že tady bylo v době vydání vakuum a hlad po fantasy a rpg obecně.
11.7.2016 14:24 - sirien
efram píše:
nehodnocení v kontextu doby - velice často kritik sklouzne k porovnání systému DrD s novým systémem jako je DnD 5E,4E,3E, FATE a pod. Už použití tohoto srovnání je vybočením z faktické stránky diskuse

Skutečně? Protože tady běží paralelně cca 3 linie diskuse:
1) jak dobré bylo DrD v devadesátkách
2) jak dobré je DrD dnes
3) jak vhodné je DrD pro dnešní začátečníky

Máš pravdu, že pro linii 1 je tohle srovnání mimo (validní jsou věci jako GURPS 2e, SR 2e, možná oWoD1, ADnD...), ale pro zbylé dvě to je poměrně validní. Problém je, že se mi zdá že tu ne vždycky všichni píšou o čem vlastně mluvěj a často si to člověk musí vybrat mezi řádky.

efram píše:
D) nezábavnost PPJ? zvláštní, špatně uchopitelný argument

...přesto myslím k věci. To jak Tě pravidla nadchnou do něčeho ovlivňuje jak moc se Ti do toho chce jít. Fate Core má třeba super povídání o tom jak tvořit hru a příběh a tak a člověk když to čte tak ho rovnou napadají věci jak to dělat atp. DMG totéž. PPJ je taková jako hrozně stroze mechanická.

Druhý problém je to, na co upozorňuje Gurney a to že PPJ obsahuje přímé návody na to jak hráče "jebat do ucha", což není moc cool pro spoustu potenciálních PJ a rozhodně to není moc cool pro skupinky, kde to PJ vezme trochu vážně.


PetrH píše:
jakou hru nabidnout nezkusene druzince?

Lite hry nebo hry co umožňujou začít na Lite verzi. Ne moc pravidel, návody k vedení hry.

Může být DnD 5e s odrazem z Basic Rules, může být Fate s odrazem z FAE... záleží, co chce ta skupina hrát a o co stojí. Technicky i GUMSHOE může fungovat, takové Ashen Stars nebo Mutant City Blues bych se asi taky nebál doporučit...
11.7.2016 14:32 - Vojtěch
To o tom zábavném psaní PPJ a pravidel obecně bych klidně podepsal. Rozdíl ve četení13th Age a Pathfinderu třeba je citelný.
11.7.2016 14:34 - Jerson
York píše:
Mít u NPCček nějakou motivaci, o kterou se můžeš opřít, je naopak úplně základní technika potřebná k tomu, abys byl schopen příběh nějak konzistentně ukočírovat. A taky aby to bylo pro Vypravěče zábavné, což je dost podstatný faktor. S Dračákem as written to nicméně nijak zvlášť nesouvisí (tam nic v tomhle smyslu nebylo).

Však jo, motivace u CP je zásadní. Problém je v tom, že ji DrD nijak pravidlově nepodporuje a nereflektuje, takže to je jen a bedrech PJje a špatně se s tím pracuje, notabene v živém rozhovoru. Takže proto se tomu hodně PJjů vyhýbá jak čert kříži.

PetrH píše:
akou hru nabidnout nezkusene druzince?

Rozcestí jako základ, pokud nebudou fantasy vyhranění. Pokud budou všichni pro fantasy, tak i to DnD.
A říkat "kástím" v RPG naživo je špatnost a nebojím se to říct naplno. Kdo chce hrát takhle, mnohem víc si užije nějakou vhodnou deskovku.

efram píše:
2. to co popisuje Jerson ve mě evokuje dvě věci
A) nesedl jsi si pravidly

Co na to říct - jak se pozná, že si člověk sedl s pravidly DrD? Já totiž potkal jen hráče, kteří DrD přestali hrát, a hráče, kteří si DrD upravili k obrazu svému. Neznám nikoho, kdo by podle nich hrál tak jak jsou, třeba jen s vypuštěním nějakých okrajových pravidel. A podotýkám, že podle oficiálního názorů autorů jsou úpravy DrD nežádoucí - třeba otázka, kolik magů by měl mít skřetí mág v Int 8 byla smetena ze stolu s tím, že tohle autoři nechtějí podporovat.

Píše:
B) setkal se s naprosto neschopným GM, to že nedokázal věc řešit bonusem nebo postihem byla je jeho hloupost. samotná pravidla tuto variantu nabízela.

Kterou situaci máš teď namysli? Vyjednávání s kostlivcem podle pravidel, nebo až ten bonus na překvapení? Jinak tohle byl naprosto typický PJ, a podobný model jsem slyšel ještě mnoho let poté (na svých přednáškách o vedení hry i v roce 2013) - hráči hrajou se špatným PJ, protože lepšího nemají, nikdo z ostatních to nechce dělat, protože je to náročné. možná můžu závidět těm, kteří měli štěstí a narazili na zkušeného PJje hned na začátku. Nicméně to rozhodně nebyla většina hráčů.

efram píše:
C) úloha GM je v jakémkoliv systému složitější a ne každý ji chce dělat.

No, a tady už narážíme na rozpor s realitou. Když jsem vedl ukázkové hry v InSpecters, po jedné hře mi jednen z hráčů řekl "to vedení hry vypadá zábavně, můžu si to zkusit?" Přitom předchozí hra byla jeho první RPG v životě. Podobně reagovali někteří lidé na vedení hry v Projektu Omega - vypadá to (a taky skutečně je) snadné. Vedení hry v Apocalypse World je zábava, kterou si MC může dobře užít. Nikdo po něm nechce, aby vytvářel zábavu pro ostatní hráče a strávil přípravou dobrodružství víc hodin, než kolik se bude hrát, což DrD prakticky chtělo. Také mnoho hráčů popisovalo úlohu PJ jako "vytvářet svět, hru a zábavu pro ostatní hráče" - doslova že PJ má za úkol bavit ostatní hráče.

efram píše:
E) tvrdit něco co nelze dokázat nebo naopak vyvrátit je opět tvrzení mimo mísu. Kolik lidí znáš ze svého okolí, které DrD odradilo natolik, že už nikdy nehráli žádné RPG?

Z těch cca 140 lidí, se kterými jsem hrál RPG bylo asi 9 nebo 10, kterým jsem musel říct "to co hrajeme je RPG, které se v ničem nepodobá Dračáku tak jak ho znáš", aby si zahráli. 80% z nich byly holky. (Jednu jsem od RPG odradil já, protože ve hře z roku 1939 nedala přítomnost nácků.)
K tomu bych musel přečíst další podobný až dvojnásobný počet lidí, které se mi k účasti na RPG už přesvědčit nepodařilo, protože měli zkušenost s DrD. Takže jo, těch lidí jsem potkal dost a s některými i hrál. Zapsané je ale nemám.

Teď přichází důležitá pasáž. Zbytek klidně vynechám, ale tohle budu rozebírat, dokud nepochopíš svůj omyl.
efram píše:
G) v té době byla pravidla DrD jasně nejpřístupnější všem začátečníkům, kteří chtěli hrát. Rozumná cena a nulová jazyková bariéra

DrD bylo fantasy. Kdybych si mohl vybrat, tak fantasy vůbec nehraju. Patnáct let jsem se setkával s názorem, že RPG může být jen fantasy, protože "co bys chtěl hrát v reálném životě?" Fantasy obecně bylo přístupné asi tak třetině lidí - dneska je to víc, možná polovina. Kdo nechtěl hrát fantasy, měl smůlu.
Technické provedení a výsledná podoba hry - konkrétně silné zaměření na boj, který se řeší schematicky pomocí hodů, odbytých popisů, trvá dlouho a je nezábavný - odradila další část lidí. Byla pravidla i pro jiné věci, ale boj byla nejdůležitější součást, nepropracovanější.

Rozhodně nesouhlasím s tím, že by DrD bylo nebo i jen mohlo být přístupné všem. Byla přístupná všem začátečníkům, kteří chtěli nebo se smířili s tím, že se bude hrát fantasy a že se některé věci nebudou ve hře řešit, protože pro ně nejsou pravidla a vymýšlet je by bylo moc složité a zdlouhavé. To je oproti "všem" už dost malá skupina. To že ti kterým DrD vyhovovalo říkají, že mohlo stejně tak vyhovovat i jiným je přesně opačný pohled a doufám, že konkrétně tuhle část uznáš - u zbytku je mi to celkem jedno, tohle ale považuju za zásadní.

efram píše:
Holt jste měli vy smůlu a nebo já štěstí. To je otázka jak se to vezme :).

Z pohledu statistiky jsi měl ty štěstí. Ideální by samozřejmě bylo udělat hodně široký průzkum, ale to je hodně práce, asi víc než na diplomovou práci.

A pokud jde o závěr diskuse, zatím jsme se nedostaly přes vyjasnění sporných bodů, takže pokusy o napsání závěru jsou spíše zavíráním očí nad dalšími argumenty oponentů.
11.7.2016 14:34 - Aegnor
efram píše:
Holt jste měli vy smůlu a nebo já štěstí.

Štěstí nebo klapky na očích.

efram píše:
1. srovnáváte systémy, které dělí několik let vývoje.

To není chyba. Říct "systém je dobrý, protože před 20 lety byl stejný jako ostatní." je argumentační faul. Můžeš říct "systém byl dobrý" (a tam pak má smysl porovnání s Shadowrun 2e, GURPS, ADnD apod.). A jelikož je diskuze o tom, jestli DrD je dobrý systém, tak je potřeba porovnávat ho s aktuálně dobrými systémy.

efram píše:
B) setkal se s naprosto neschopným GM, to že nedokázal věc řešit bonusem nebo postihem byla je jeho hloupost.

Je chyba pravidel (ne systému), že PJovi nedává dostatečnou opěru. Větu "použij jednu ze základních mechanik dle svého úvážení" neberu jako dostatečnou opěru.

efram píše:
Možná moc zohledňuješ číselné statistiky před samotnou hrou postavy.

Tak řekněme, že si udělám člověka hraničáře. Nahážu si staty:
síla 11, obratnost 11, odolnost 14, inteligence 12, charisma 17.
Taková postava má některé vysoké staty, takže na první pohled je "v pořádku". Ovšem na své základní staty (síla, inteligence, obratnost pro střelbu) je vcelku slabá, takže toho moc nezabije, tudíž nebude mít příjem expů z potvor (pokud PJ rozdává expy jednodušší variantou z pravidel - expy dostane ten kdo zabije), takže se začne propadat v levelech... a najednou je ta postava slabší než ostatní, což je v Dungeon crawl RPG naprd.

efram píše:
V té samé době byl v chodu (funguje do dnes) SCI-FI a Fantasy klub Drakonián. Nikdy jsem nezaznamenal fatální odpor k RPG zapříčiněný DrD.

A co by tam dělal člověk s fatálním odporem k RPG a potenciálně kompletní Sci-Fi/fantasy scéně.

efram píše:
Zajímalo by mě co tím přesně myslíš.

Hraničář - jestli bude mít psa, to závisí čistě na hodu kostkou. Jaký pes to bude, se určuje stejným hodem. Jaké PSI hraničář bude mít se určuje taky hodem kostkou.

Průměrný kouzelník má řekněme 74% šanci na úspěšné seslání kouzla. Průměrný alchymista má 74% na vytvoření předmětu.

Komplet zloděj má spoustu nespolehlivých schopností.
11.7.2016 15:01 - PetrH
Jerson píše:
A říkat "kástím" v RPG naživo je špatnost a nebojím se to říct naplno. Kdo chce hrát takhle, mnohem víc si užije nějakou vhodnou deskovku.

bohuzel takova je realita v ruznych mladeznickych oddilech, kde se dost lidi k rpg rekrutovalo a mozna i rekrutuje... moje osobni zkusenost... zatim mam tri favority: KaM, rozcesti a DnD. uvidime co si vyberou
11.7.2016 15:07 - efram
Aegnor píše:
A co by tam dělal člověk s fatálním odporem k RPG a potenciálně kompletní Sci-Fi/fantasy scéně.


Nemá smysl se vůbec vyjadřovat. Nemám čas tu plkat na foru o nesmrtelnosti brouka. Ale když už aspoň něco rozporuješ, zkus se nad tím nejdříve zamyslet. V takovém klubu se lide sružují pro svůj zájem pro S/F a pravě zde se mohli, například dostat k hraní. A zde mohli získat ten vámi deklarovaný odpor k DrD protože už, podle vaší argumentace hned po první hře zjistili že takle to prostě dál nejde. Udělalo se jim zle a už nikdy RPG nehráli.

No když nad tím tak přemýšlím tak jsem asi hráli víc příběhově něž pravidlově. To je už ovšem o stylu hry.....

Pokud jsem se s klapkami na očích bavil Aegnore no tak ok, jsem spokojen. Ovsem tohle uz je uplne smesné a jen dakzuje jak je tahle debata o DrD out.
11.7.2016 15:08 - sirien
Jerson píše:
A říkat "kástím" v RPG naživo je špatnost a nebojím se to říct naplno. Kdo chce hrát takhle, mnohem víc si užije nějakou vhodnou deskovku.

kástim, zakástim, kástnu... kdybys se mnou někdy chtěl hrát Mage, varuj se předem, takovýhle termíny v mejch Mage hrách lítaj permanentně :)
11.7.2016 15:15 - efram
Jerson píše:
Rozhodně nesouhlasím s tím, že by DrD bylo nebo i jen mohlo být přístupné všem. Byla přístupná všem začátečníkům, kteří chtěli nebo se smířili s tím, že se bude hrát fantasy a že se některé věci nebudou ve hře řešit, protože pro ně nejsou pravidla a vymýšlet je by bylo moc složité a zdlouhavé. To je oproti "všem" už dost malá skupina. To že ti kterým DrD vyhovovalo říkají, že mohlo stejně tak vyhovovat i jiným je přesně opačný pohled a doufám, že konkrétně tuhle část uznáš - u zbytku je mi to celkem jedno, tohle ale považuju za zásadní.


V tom se neshodneme

- v té dobe byl celkem velký zajem o fantasy. Vysel Pán prstenu, samizdatově Silmarilion atd. A pokud mohu cerpat ze sveho okoli byl vetsinovy zajem o F. Nikoho nenapadlo hrat postapo, sci-fi atd...

myslím že od zvýrazněné části jde o již zkreslený úhel pohledu z dnešní perspektivy. Co vim tak třeba skupiny v klubu se nad tím, z počátku, nepozastavovali a buĎ postupně použili HR nebo se inspirovali dechem draka
11.7.2016 15:20 - Vojtěch
PetrH píše:
zatim mam tri favority: KaM, rozcesti a DnD. uvidime co si vyberou


Pokud chceš něco hodně lite, tak dostupné by mohly být třeba Adventurers!, In Darkest Warens, nebo Grin.
11.7.2016 15:21 - Aegnor
efram píše:
A zde mohli získat ten vámi deklarovaný odpor k DrD protože už, podle vaší argumentace hned po první hře zjistili že takle to prostě dál nejde. Udělalo se jim zle a už nikdy RPG nehráli.

Takže mi tady v podstatě tvrdíš, že nebyl JEDINÝ člověk, který by přišel, zahrál si jedno sezení a už se nikdy neukázal. Odcituji to ještě jednou, tentokrát pouze tu důležitou část:
efram píše:
Nikdy jsem nezaznamenal fatální odpor k RPG zapříčiněný DrD.

A zopakuji svoji otázku. Co by tam takový člověk dělal? Přece nepůjdu k lidem, kteří hrají něco k čemu mám těžký odpor a začnu jim o tom odporu vykládat.

efram píše:
Pokud jsem se s klapkami na očích bavil Aegnore no tak ok, jsem spokojen. Ovsem tohle uz je uplne smesné a jen dakzuje jak je tahle debata o DrD out.

Zmínka o klapkách měla naznačit, že je možné, že ty lidi co DrD znechutilo jsi měl i ve svém okolí, jenom jsi je neviděl, protože ses sám bavil.

PetrH píše:
jakou hru nabidnout nezkusene druzince?

Se zkušeným GM v podstatě cokoliv co má jednoduchou tvorbu postavy. DnD 5e, Fate, Dungeon World...

efram píše:
Nikoho nenapadlo hrat postapo, sci-fi atd...

Nikoho nenapadlo, nebo nikdo nenavrhnul?
11.7.2016 15:35 - sirien
efram píše:
Nikoho nenapadlo hrat postapo, sci-fi atd

Já s Tebou sice souhlasim ohledně té fantasy, ale nesouhlasim moc ohledně té sci-fi.

Je to otázka nabídky a poptávky - v té době tu byla silná sci-fi komunita a kdyby tu bylo sci-fi RPGčko, tak by se možná dost z těch lidí chytlo.

Člověk tohle viděl živě na WoD nebo Shadowrunu - od pohledu si mohl říct "hej, neni tu zájem o šíleně ujetou cyberpunk fantasy ani o žádné Interview s upírem" - jenže když se ty hry objevily v nabídce, tak mrtě lidí vykřiklo "hej, to je super!" a šli to hrát. A osobně znám dost lidí, co šli hrát jak Shadowrun tak WoDčko a kteří o DrD naopak nezavadili zájmem, protože "proč by hráli nějaké fantasy".

Tj. ano, byl tu zájem o fantasy a DrD ho z velké části pokrylo (mimochodem, i když autoři DrD měli vazby spíš na Tolkiena a spol, tak z vlastní zkušenosti musim říct že mi spíš přijde, že lidi co k DrD šli se zajímali spíš o věci jako Zaklínač atp., ale to spíš tak jako na okraj...), nicméně byl tu i zájem o sci-fi atp., který naopak DrD dost minulo. Neříkám nutně "odradilo", ale prostě minulo.

PetrH píše:
zatim mam tri favority: KaM, rozcesti a DnD. uvidime co si vyberou

KaM nemá moc support pro budoucí hraní, DnD a FAE mají výhodu toho že na ně navazuje mrtě dalších produktů, se kterými se dá pak pracovat dál.
11.7.2016 15:38 - efram
Aegnor píše:
A zopakuji svoji otázku. Co by tam takový člověk dělal? Přece nepůjdu k lidem, kteří hrají něco k čemu mám těžký odpor a začnu jim o tom odporu vykládat.


Tak ja to zkusim jeste jednou, naposledy. Podle teze zkusil daracak = ve vetsine ihned rekl ne diky nechci shit. V dusledku to znamena ze ackoliv cinost klubu nebyla jen RPG ale i dalsi aktivity jako prednasky atd. Tak se nekdo, kdo do klubu prijde poprve nebo uz tam chodí kvuli svemu scifi (ne RPG) zamereni, rozhodne si zahrat. proc? protoze je to první místo kde se s tím setkal. Pak po první hre by mela nastat varianta zkusil daracak = ve vetsine ihned rekl ne diky nechci shit. No a tuhle reakci jsem nezaznamenal. Pochopili ?

jen pro vysvětlenou. po roce 90 kluby byla zamereny spise na SCI-FI a prednáskovou cinnost. Poprve jsem do takoveho klubu zavital na prednasku s V. kadleckovou. A ver mi RPG se tam teprve rozjizdelo (v klubu ne na te prednesce)

Aegnor píše:
Nikoho nenapadlo, nebo nikdo nenavrhnul?


nikomu to v roce 1990 nepřišlo ani na mysl. Ovšem neříkám, že se pak neobjevili prvky sci-fi ve hře.
11.7.2016 15:39 - efram
sirien píše:
Je to otázka nabídky a poptávky - v té době tu byla silná sci-fi komunita a kdyby tu bylo sci-fi RPGčko, tak by se možná dost z těch lidí chytlo.



o tom žádná, ale bohužel nebyla nabídka. Jinak pozdeji když byl Shadowrun tak ten jsme hrali, byl super.
11.7.2016 15:44 - Aegnor
efram píše:
No a tuhle reakci jsem nezaznamenal. Pochopili ?

Protože málokdo tuhle reakci řekne nahlas. Většina si ji řekne pro sebe. PROTO je možné, že ta reakce byla mnohem obvyklejší než si myslíš a přesto jsi ji nezaznamenal.

efram píše:
nikomu to v roce 1990 nepřišlo ani na mysl.

TOBĚ to nepřišlo na mysl. Cheš mi tvrdit, že vidíš ostatním lidem do hlavy, co si myslí?
11.7.2016 15:56 - efram
Aegnor píše:
Protože málokdo tuhle reakci řekne nahlasAegnor píše:
Píše:


Když to málokdy řekne jak to víš?

běž si dát sprchu je vedro
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.2847740650177 secREMOTE_IP: 3.81.73.233